Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 238
Offentligt
1871288_0001.png
NOAH-Trafik
Nørrebrogade 39
2200 København N
www.trafikbogen.dk
[email protected]
København den 21. marts 2018
Til Skatteudvalget, Finansudvalget og Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Vi retter denne henvendelse vedrørende rapporten ”Økonomi og Miljø 2018
. Regulering af landbrugets
udledning, Reduktion af CO2 fra personbiler, Klimapolitik frem mod 2030” fra Det økonomiske råd.
https://dors.dk/vismandsrapporter/oekonomi-miljoe-2018
Det er vores vurdering, at Det økonomiske råd freder og favoriserer biltrafikken på et helt igennem
tendentiøst modelberegningsgrundlag. Uden føling med virkeligheden på trafikområdet og uden
omtanke for areal- og miljøbelastningen og de 40 % af de danske familier som ikke har bil.
Det økonomiske råd er ude på et regneark-mæssigt teoretisk overdrev, når de beregner hvad det vil
”koste” at reducere CO2-belastningen fra personbiler. Det meste er et postuleret velfærdstab ved
mindre bilkørsel. Reduktion af de eksterne effekter såsom ulykker, støj, trængsel mv. vurderes
derimod meget lavt.
Biltrafikken, der står for hovedparten af udledningen fra den ikke-kvotebelagte sektor fredes fuldstændigt,
mens der foreslås indgreb mod landbruget. NOAH-Trafik udtaler sig udelukkende om biltrafikken.
Bilbranchen og FDM har med jubel modtaget rapporten. Ikke så mærkeligt. Den kunne også være skrevet af
bilbranchen selv. Der må ikke pilles ved kørselsmængden eller andet. Dette til trods for at biltrafikkens
udnyttelsesgrad er meget ringe og miljøbelastningen stor. I myldretiden er der i gennemsnit nu kun 1,09
person pr. bil. Omkring 62 % af alle kørte personkm. i biler er i øvrigt fritids- indkøbs- og ærindekørsel.
Afgiften på benzin er kun 129 øre højere pr. liter end i 1989. Ifølge Norges Finansdepartement er benzin i
Danmark billigst – set i relation til indtægter - blandt 14 undersøgte lande
Baggrunden for ikke at foreslå tiltag mod biltrafikken er, at man siger, at det er for dyrt. Så skulle man tro at
der var en klar oversigt over hvad det var for udgifter.
Her kan man se konturerne af disse såkaldte ”udgifter”. Man har lavet en ny regnemodel der bl.a. beregner
et velfærdstab, hvis folk skulle ændre adfærd, når det bliver dyrere at bruge bil:
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Henvendelse af 21/3-18 vedrørende Det Økonomiske Råds rapport Økonomi og Miljø 2018, Regulering af landbrugets udledning, Reduktion af CO2 fra personbiler, Klimapolitik frem mod 2030, fra NOAH-Trafik
1871288_0002.png
Kilde;
https://dors.dk/vismandsrapporter/oekonomi-miljoe-2018/kapitel-ii-reduktion-co2-personbiler
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Henvendelse af 21/3-18 vedrørende Det Økonomiske Råds rapport Økonomi og Miljø 2018, Regulering af landbrugets udledning, Reduktion af CO2 fra personbiler, Klimapolitik frem mod 2030, fra NOAH-Trafik
1871288_0003.png
Her kurven over det, der primært er postuleret velfærdstab ved højere afgifter på
brændstoffer:
Kilde:
https://www.dors.dk/files/media/rapporter/2018/M18/kap_2/m18_kap_ii_dokumentationsnotat_til_bilmodel.pdf
Kommentarer:
Velfærdstab udgør altså i regnemodellen den ”væsentligste del af den samfundsøkonomiske
omkostning ved at mindske udledningen af drivhusgasser for personbiler”
Hvis en ændring af afgiften på benzin eller diesel betyder en ændring af transportadfærden udløses
der ifølge den nye beregningsmodel straks en velfærdstab.
Prissætning af forbrugernes påståede velfærdstab ved at køre mindre i bil og i mindre biler forekom-
mer ikke velmotiveret. Hver eneste kilometer i bil bliver derved nærmest hellig uanset konsekvenser-
ne.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Henvendelse af 21/3-18 vedrørende Det Økonomiske Råds rapport Økonomi og Miljø 2018, Regulering af landbrugets udledning, Reduktion af CO2 fra personbiler, Klimapolitik frem mod 2030, fra NOAH-Trafik
Til belysning af emnet kan man f.eks. stille følgende spørgsmål:
Hvorfor er det et samfundsmæssigt velfærdstab dersom folk cykler til nærliggende supermarked i stedet for
at køre i bil til fjerntliggende stormarked ?.
Hvorfor er det et velfærdstab for samfundet, hvis man kører med cykel/tog/bus eller sammen med kolleger
til arbejde i stedet for at køre alene i egen bil ?.
Hvorfor er det et samfundsøkonomisk velfærdstab at cykle en tur med sine børn i stedet for at putte dem ind
på bagsædet af bilen og køre en lang tur til et loppemarked eller andet ?.
Hvorfor er det et velfærdstab at man ikke kører i bil og henter og bringer sine børn og andre familiemedlem-
mer og venner, men at disse selv når frem med cykler og kollektive transportmidler?.
Hvorfor er det velfærdstab at man f.eks. lader en fastboende kigge til sommerhuset i stedet for selv at køre
med bil - f.eks. fra København til Vestkysten - blot for at se om huset stadig er intakt ?.
Hvorfor er det et samfundsøkonomisk velfærdstab, hvis man undlader at køre en tur fra f.eks. Nordjylland
eller Fyn for at købe billigt ind syd for grænsen ?.
Hvorfor er det en samfundsøkonomisk velfærdstab, at man tager toget fra Århus til et møde i København i
stedet for at køre i egen bil ?.
Hvordan ville velfærdsgevinsten være, hvis man brugte det ekstra afgiftsprovenu fra højere benzinafgifter,
til f.eks. at nedsætte prisen for brug af kollektiv transport og til at forbedre forholdene for cyklister ?.
NOAH-Trafik må stille sig fuldkommen afvisende overfor den foretagne modelberegning af et
postuleret samfundsøkonomisk velfærdstab. Man kan ikke fastlægge sin klima- og miljøpolitik på
den slags verdensfjerne beregninger.
I bilag 1 kan ses - nærmest surrealistiske eksempler på beregningerne - og kildehenvisning.
Fastlæggelse af et niveau for bilbeskatning og afgifter på benzin og dieselolie må besluttes ud fra en
målsætning om at få reduceret klimabelastningen og samtidig sikre reduktion af miljøbelastningen og
ulykkesbelastningen samt sikre, at der også er et ordentligt serviceniveau for folk, der ikke ønsker at
bruge eller ikke kan bruge bil.
Med venlig hilsen
NOAH-Trafik
v/
Ivan Lund Pedersen
3116 0082
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Henvendelse af 21/3-18 vedrørende Det Økonomiske Råds rapport Økonomi og Miljø 2018, Regulering af landbrugets udledning, Reduktion af CO2 fra personbiler, Klimapolitik frem mod 2030, fra NOAH-Trafik
1871288_0005.png
Bilag 1.
Nedenfor er gengivet klip fra de modelberegninger, som ligger til grund for afvisning af tiltag på
bilområdet:
Alle 56 sider i rapporten ”Dokumentation af bilmodel” kan studeres her:
https://www.dors.dk/files/media/rapporter/2018/M18/kap_2/m18_kap_ii_dokumentationsnotat_til_bilmodel
.pdf
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Henvendelse af 21/3-18 vedrørende Det Økonomiske Råds rapport Økonomi og Miljø 2018, Regulering af landbrugets udledning, Reduktion af CO2 fra personbiler, Klimapolitik frem mod 2030, fra NOAH-Trafik
1871288_0006.png
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Henvendelse af 21/3-18 vedrørende Det Økonomiske Råds rapport Økonomi og Miljø 2018, Regulering af landbrugets udledning, Reduktion af CO2 fra personbiler, Klimapolitik frem mod 2030, fra NOAH-Trafik
1871288_0007.png
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Henvendelse af 21/3-18 vedrørende Det Økonomiske Råds rapport Økonomi og Miljø 2018, Regulering af landbrugets udledning, Reduktion af CO2 fra personbiler, Klimapolitik frem mod 2030, fra NOAH-Trafik
1871288_0008.png
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Henvendelse af 21/3-18 vedrørende Det Økonomiske Råds rapport Økonomi og Miljø 2018, Regulering af landbrugets udledning, Reduktion af CO2 fra personbiler, Klimapolitik frem mod 2030, fra NOAH-Trafik
1871288_0009.png