NOAH-Trafik
Nørrebrogade 39
2200 København N
www.trafikbogen.dk
København den 21. marts 2018
Til Skatteudvalget, Finansudvalget og Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Vi retter denne henvendelse vedrørende rapporten ”Økonomi og Miljø 2018
. Regulering af landbrugets
udledning, Reduktion af CO2 fra personbiler, Klimapolitik frem mod 2030” fra Det økonomiske råd.
https://dors.dk/vismandsrapporter/oekonomi-miljoe-2018
Det er vores vurdering, at Det økonomiske råd freder og favoriserer biltrafikken på et helt igennem
tendentiøst modelberegningsgrundlag. Uden føling med virkeligheden på trafikområdet og uden
omtanke for areal- og miljøbelastningen og de 40 % af de danske familier som ikke har bil.
Det økonomiske råd er ude på et regneark-mæssigt teoretisk overdrev, når de beregner hvad det vil
”koste” at reducere CO2-belastningen fra personbiler. Det meste er et postuleret velfærdstab ved
mindre bilkørsel. Reduktion af de eksterne effekter såsom ulykker, støj, trængsel mv. vurderes
derimod meget lavt.
Biltrafikken, der står for hovedparten af udledningen fra den ikke-kvotebelagte sektor fredes fuldstændigt,
mens der foreslås indgreb mod landbruget. NOAH-Trafik udtaler sig udelukkende om biltrafikken.
Bilbranchen og FDM har med jubel modtaget rapporten. Ikke så mærkeligt. Den kunne også være skrevet af
bilbranchen selv. Der må ikke pilles ved kørselsmængden eller andet. Dette til trods for at biltrafikkens
udnyttelsesgrad er meget ringe og miljøbelastningen stor. I myldretiden er der i gennemsnit nu kun 1,09
person pr. bil. Omkring 62 % af alle kørte personkm. i biler er i øvrigt fritids- indkøbs- og ærindekørsel.
Afgiften på benzin er kun 129 øre højere pr. liter end i 1989. Ifølge Norges Finansdepartement er benzin i
Danmark billigst – set i relation til indtægter - blandt 14 undersøgte lande
Baggrunden for ikke at foreslå tiltag mod biltrafikken er, at man siger, at det er for dyrt. Så skulle man tro at
der var en klar oversigt over hvad det var for udgifter.
Her kan man se konturerne af disse såkaldte ”udgifter”. Man har lavet en ny regnemodel der bl.a. beregner
et velfærdstab, hvis folk skulle ændre adfærd, når det bliver dyrere at bruge bil: