Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 237
Offentligt
1871251_0001.png
Stefan G. Rasmussen
Stefan G. Rasmussen
Fhv. MF,
fhv
Luftkaptajn & R.a.d.
Knud den Storesvej 6
DK-3600 Frederikssund
+45 2025 8877
[email protected]
21. marts 2018
Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
Vedr. Fjordforbindelsen ved Frederikssund
Har Folketinget fået korrekte og rettidige oplysninger i forbindelse med
behandling af forslag til Lov nr. 1519 af 27.12.2014 om Fjordforbindelsen
ved Frederikssund?
Spørgsmålet er relevant, og jeg vil med efterfølgende, forsøge at klarlægge elementer,
der forhåbentlig kan få Folketingets Politikere til at revurdere deres beslutning, og i
bedste fald foranledige en ny behandling af loven, således den bringes i
overensstemmelse med hvad der er ret og rimeligt.
Undertegnede har med henvendelse til Folketingets ombudsmand påpeget den
dobbeltrolle, der i omhandlede lov er givet Vejdirektoratets myndighedskompetence:
1: Ombudsmanden afviste i sit svar af 14 marts 2018, at tage en opfordring af
19.december 2017 op om, at undersøge/vurdere Vejdirektoratets (VD) dobbeltrolle i
lov nr. 1519 af 27.december 2014 om Fjordforbindelsen ved Frederikssund (FF A/S).
Umiddelbart er VDs kompetence som forretningsfører i FF A/S, ikke i strid med
gældende lov. VD er - som L1519 læses - blot beskrevet som forretningsfører og
administrativ ledelse af selskabet FF A/S, og er endnu ikke begyndt deres fulde virke.
Dette kan være en af årsagerne til, at Ombudsmanden afviste opfordringen.
2: FF A/S er et statsejet aktieselskab og Transportministeren er
eneaktionær.
Som
ejer har Transportministeren pligt til at sikre selskabets økonomiske interesser, så
statskassen
ikke
taber penge på selskabets aktiviteter.
3: Men VD har, ud over at være forretningsfører for FF A/S også
myndighedskompetence.
I VDs notat af 16.november 2017 (vedlagt) gennemgår
VD de trafikale muligheder, direktoratet har for at omlægge, trafikregulere og styre
infrastrukturen i og omkring Frederikssund bl.a. med det formål, at tvinge bilerne til at
bruge og betale til Fjordforbindelsen A/S. Disse oplysninger er - så vidt jeg er
informeret - ikke blevet forelagt Folketinget.
Side 1 af 2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 237: Henvendelse af 21/3-18 vedrørende den nye fjordforbindelse ved Frederikssund, fra Stefan G. Rasmussen, Frederikssund
1871251_0002.png
Stefan G. Rasmussen
4: Ifølge Finansministeriets publikation (2008, kapitel 1. pkt. 1.5.) om statslige
aktieselskaber, tilsyn, ansvar og styring, påhviler der en minister pligter, som
henholdsvis ejer og myndighed i forbindelse med oprettelse af statsligt aktieselskab.
Der skal bl.a. være en klar adskillelse af ejer og myndighedsrollen. Udvalget - som
Finansministeren havde samlet - udtaler, at ministerens kompetence, pligter m.v. i
egenskab af ejer, som eneaktionær, med sektorpolitiske og økonomiske interesser, vil i
en række tilfælde være i modstrid med hinanden. Disse oplysninger er - så vidt jeg er
informeret - ikke blevet forelagt Folketinget ved lovens behandling.
5: Det er kritisabelt, hvis VD arbejder både for FF A/S`s økonomi og samtidig
udnytter sin myndighedskompetence og ansvar for infrastrukturen i Kommunen, med
det formål, at sikre FF A/S økonomi. Dette uden at tage hensyn til Kommunens krav/
behov/infrastruktur m.v. Der kan blive tale om Myndighedsinhabilitet i henhold til
Forvaltningsloven.
6: For at imødegå fremtidige sager om inhabilitet/dobbeltrolle, mangelfulde
oplysninger til Folketinget under behandlingen af lovforslaget, vil det både styrke
tilliden til Transportministeriet og Frederikssunds Kommunalbestyrelse, hvis man
besluttede, at anmode Folketingets Formand om en ny behandling af lovforslaget,
hvor samtlige oplysninger blev fremlagt. Subsidiært er det jo Transportudvalget, der
kan kalde Trafikministeren i samråd, og her foretage, hvad der er nødvendigt for at få
denne sag korrigeret.
Jeg har som tidligere fremført - i henvendelse til Transportudvalget påpeget - at
Folketinget i denne sag måske er blevet misinformeret. Jeg mener denne påstand
hermed er tydeliggjort.
Udover de aspekter i punkterne ovenfor, kan der desuden stilles store spørgsmålstegn
ved rigtigheden af de udsagn og de tal, der ligger til grund for den økonomiske del af
L1519, og den deraf ønskede betalingsdel.
Til Trafikudvalgets information kan jeg oplyse, at jeg gerne stiller alt fremfundet
faktuelt materiale til udvalgets disposition. Desuden ser jeg frem til Trafikudvalgets
seriøse behandling af denne sag.
Med venlig hilsen
Stefan G. Rasmussen
Kopi af denne skrivelse tilsendt Folketingets ombudsmand.
Side 2 af 2