Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 236
Offentligt
1870633_0001.png
5. marts 2018
Spørgsmål og svar vedr. sikkerhedscertificering af entreprenører:
Kravene til virksomheder, der på eget ansvar udfører kørsel på jernbanenettet, er reguleret i
lovgivningen inden for jernbaneområdet bl.a. i jernbaneloven og tilknyttede bekendtgørelser.
På Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside findes en samling af lovgivning på styrelsens
område. Til sidst i dette dokument er oplistet væsentlig lovgivning med relevans for dette do-
kument, der er gældende på tidspunktet for udgivelsen af dokumentet. Listen er gældende pr.
5. marts 2018, og kan ikke forventes opdateret i dokumentet.
Nedenfor er angivet en række spørgsmål og svar, som Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen har be-
handlet i forhold til sikkerhedscertificering af entreprenører.
Yderligere svar på spørgsmål kan findes på Trafik, Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside.
Spørgsmål
Generelle spørgsmål
Hvilken kørsel kræver sik-
kerhedscertifikat?
Svar
Al kørsel på
eget ansvar
uden for sporspærringer kræver sik-
kerhedscertifikat.
En virksomheds kørsel hen til det spærrede spor, hvor et gi-
vet entreprenørarbejde skal udføres, er at betragte som kør-
sel.
Kørsel og arbejde alene i spærret spor er ikke omfattet af
jernbaneloven, og kravene anført nedenfor gælder således
ikke i disse tilfælde.
Bemærk at ved kørsel i dette dokument forstås enhver bevæ-
gelse med jernbanekøretøjer (inkl. 2-vejskøretøjer).
Hvad dækker sikkerhedscer-
tifikatet?
Sikkerhedscertifikatet gælder kun fremføring af køretøjer
udenfor spærret spor. Der kræves ikke sikkerhedscertifikat
for kørsel i sporspærring.
Hvis en virksomhed ikke har sikkerhedscertifikat, skal dens
køretøjer trækkes af en jernbanevirksomhed, der har sikker-
hedscertifikat, hvis den skal have flyttet køretøjer/materiel
udenfor spærret spor.
Transport af køretøjer/maskiner mellem påsætningssted og
sporspærring skal således foretages af en virksomhed med
sikkerhedscertifikat.
Entreprenørydelserne (vedligeholdelsesarbejdet mv) er ikke
dækket af sikkerhedscertifikatet.
Kan virksomheden køre på
andre virksomheders sikker-
hedscertifikat?
Det er ikke muligt for en virksomhed at køre på en anden
virksomheds sikkerhedscertifikat. Søsterselskaber kan ikke
køre på søstervirksomhedens sikkerhedscertifikat.
To virksomheder kan danne en koncern (en juridisk enhed
med fælles CVR), hvor sikkerhedscertifikatet opnås af koncer-
nen.
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 236: Henvendelse af 16/3-18 vedrørende sikkerhedscertifikater, fra Jesper Ravn
1870633_0002.png
5. marts 2018
Hvilke regler gælder, hvis
kørsel på jernbanenettet er
hovedaktivitet?
Hvis kørsler på jernbanenettet skal være virksomhedens ho-
vedaktivitet (den primære ydelse der udbydes), er der tale
om jernbanevirksomhed i jernbanelovens forstand.
En jernbanevirksomhed skal opnå
a) tilladelse (licens) til at drive jernbanevirksomhed samt
b) sikkerhedscertifikat
Hvilke regler gælder, hvis
kørsel på jernbanenettet er
biaktivitet?
Hvis kørslerne blot skal være en biaktivitet i forhold til de op-
gaver der løses for en anden virksomhed/organisation, skal
virksomheden opnå et sikkerhedscertifikat samt have forsik-
ring. Kravene til forsikring er de samme uanset om kørslerne
udføres som hoved- eller biaktivitet.
Udenlandske virksomheder, der har sikkerhedscertifikat del A
i et andet EU land m.fl. kan søge om at få sikkerhedscertifikat
del B i Danmark.
Det er p.t. kun Banedanmark der stiller krav om at entrepre-
nører, der skal arbejde for dem, skal have udstedt et sikker-
hedscertifikat, hvis der i forbindelse med arbejdet udføres
kørsel uden for sporspærringer.
Hvis virksomheden har planer om at udføre arbejde for kom-
muner eller andre aktører, som ikke er infrastrukturforvaltere,
og der i forbindelse med arbejdet skal køres uden for spor-
spærringer, skal virksomheden ansøge om sikkerhedscertifi-
kat til relevante strækninger. Dette gælder både for Banedan-
marks og andre infrastrukturforvalteres strækninger.
Hvad koster det at opnå sik-
kerhedscertifikat?
Der betales gebyr for de forbrugte timer hos Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen i forbindelse med sagsbehandling og tilsyns-
besøg. Antallet af timer der er nødvendigt, afhænger i høj
grad af kvaliteten af det materiale, som ansøger har udarbej-
det. Men omkring 200 timer skal ansøger regne med som mi-
nimum. Timesatsen er kr. 800 i 2018.
Lovgivningen stiller krav om at der opnås en række yderligere
godkendelser hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Dette
drejer sig om godkendelse af:
Køretøjer
Trafikale sikkerhedsregler
Uddannelser, kørelærere, instruktører m.fl.
Hvilke regler gælder for sik-
kerhedscertifikat for uden-
landske virksomheder?
Hvilke strækninger skal der
ansøges om sikkerhedscerti-
fikat til?
Hvilke andre godkendelser
skal opnås hos Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen in-
den virksomheden må køre
på eget ansvar?
Vejledning findes på Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens hjem-
meside.
Hvilken forsikring kræves?
Bestemmelserne om erstatning og forsikring i kapitel 10 i
jernbaneloven gælder også for sikkerhedscertificerede entre-
prenørvirksomheder. Der stilles krav om forsikring, og et for-
sikringsbeløb af en vis størrelse. . Forsikringsbeløbet regule-
res hvert år.
Forsikringsdokumentation skal indsendes til Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen.
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 236: Henvendelse af 16/3-18 vedrørende sikkerhedscertifikater, fra Jesper Ravn
1870633_0003.png
5. marts 2018
Spørgsmål vedr. personer, der fremfører køretøjer
Hvilke krav er der til perso-
ner, der fremfører køretø-
jer?
Al kørsel på jernbanenettet skal foretages af personer med lo-
komotivførerlicens (EU-licens) og tilhørende supplerende lo-
komotivførercertifikat.
Det supplerende lokomotivførercertifikat skal være udstedt af
den virksomhed, som står for den aktuelle kørsel. Kun virk-
somheder, der er i besiddelse af et gyldigt sikkerhedscertifi-
kat, kan køre uden for sporspærringer.
Hvis en lokomotivfører kører for flere virksomheder, skal ved-
kommende have et supplerende lokomotivførercertifikat fra
samtlige virksomheder, som vedkommende kører for.
Derudover er der krav om en gyldig helbredsgodkendelse.
Hvordan kan rangerleder
anvendes?
Rangering foregår efter infrastrukturforvalterens regler. Ran-
gerleder kan anvendes uden for sporspærringer, sammen
med en lokomotivfører (person med lokomotivførerlicens og
tilhørende supplerende lokomotivførercertifikat), hvis lokomo-
tivføreren ikke har mulighed for at se fremad i kørselsretnin-
gen.
Virksomheden som rangerer har ansvaret for uddannelse af
de rangerledere, der arbejder for dem, også indlejede ranger-
ledere. Virksomheden skal være i besiddelse af et gyldigt sik-
kerhedscertifikat.
Hvilke krav er der til ranger-
ledere?
Rangerledere skal leve op til de krav virksomhederne stiller,
og have kendskab til de relevante dele af virksomhedernes
sikkerhedsledelsessystemer for alle de virksomheder, de ar-
bejder for.
Rangerleder er en sikkerhedsklassificeret funktion, hvor der
kræves helbredsgodkendelse, og uddannelser skal være god-
kendt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Hvordan er reglerne for an-
vendelse af lods?
En lokomotivfører med infrastrukturkendskab og supplerende
lokomotivførercertifikat fra virksomheden, kan anvendes som
lods ved kørsel med køretøjer, herunder specialkøretøjer,
uden for sporspærring, hvor det ikke er muligt at skaffe loko-
motivførere med både infrastrukturkendskab til den pågæl-
dende strækning
og
litrakendskab til det pågældende køretøj.
Lokomotivføreren med litrakendskab skal have lokomotivfø-
rerlicens (EU-licens) og supplerende lokomotivførercertifikat
med den pågældende litra.
Lokomotivføreren med infrastrukturkendskab skal have loko-
motivførerlicens (EU-licens) og supplerende lokomotivfører-
certifikat med den pågældende strækning.
Lokomotivføreren med litrakendskab fremfører således køre-
tøjet, mens lokomotivføreren med infrastrukturkendskab fun-
gerer som lods på strækningen.
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 236: Henvendelse af 16/3-18 vedrørende sikkerhedscertifikater, fra Jesper Ravn
1870633_0004.png
5. marts 2018
Kan man indleje lokomotiv-
førere?
Virksomheder med sikkerhedscertifikat kan indleje lokomotiv-
førere (uden køretøj) fra andre virksomheder. Virksomheden,
som indlejer lokomotivførere, skal udstede supplerende loko-
motivførercertifikat til de lokomotivførere, den indlejer.
Virksomheder med sikkerhedscertifikat har ansvaret for, at de
lokomotivførere, der kører for dem, opfylder kravene i lovgiv-
ningen (helbred, uddannelser m.v.), og at de kender til de re-
levante dele af virksomhedens sikkerhedsledelsessystem.
Spørgsmål vedr. uddannelse af lokomotivførere
Hvilke krav er der til god-
kendelse af virksomhedens
uddannelsesaktiviteter for
lokomotivførere?
For at kunne uddanne lokomotivførere, skal virksomhedens
uddannelsesaktiviteter for lokomotivførere være godkendt af
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Godkendelse af uddannelsesaktiviteterne kan ske som en del
af sikkerhedscertificeringen.
For at kunne uddanne lokomotivførere, skal uddannelserne,
uddannelsesplanerne, kørelærer og faglærers uddannelser
godkendes af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Desuden skal
underviserne (kørelærere og faglærere) være godkendt af
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Uddannelse kan også købes hos et godkendt uddannelsescen-
ter. Banedanmark fortsætter med at udbyde uddannelser, og
derfor vil entreprenørerne kunne købe sig til uddannelse hos
Banedanmark. Dette vil dog ikke gælde uddannelse til den
enkelte litra.
Vær også opmærksom på evt. andre uddannelser, der kræves
af infrastrukturforvalterne.
Spørgsmål vedr. køretøjer
Hvilke køretøjer må virk-
somheden køre med?
En virksomhed med eget sikkerhedscertifikat må principielt
køre med et hvilket som helst køretøj, både egne og indle-
jede. Men virksomheden har ansvaret for – og skal kunne do-
kumentere – at køretøjet er godkendt (har ibrugtagningstilla-
delse) til infrastrukturen og er kompatibel med denne.
Derudover skal virksomheden sikre sig, at køretøjet er vedli-
geholdt. Vedligeholdelse kan foretages af virksomheden selv
eller af underleverandører. Virksomheden skal altid kunne do-
kumentere, at vedligeholdelse iht. forskrifterne er planlagt og
gennemføres efter plan.
Hvilke krav er der til køretø-
jer (egne og indlejede)?
Køretøjer, der kører uden for spærret spor skal leve op til
kravene i lovgivningen, og bl.a. have ibrugtagningstilladelse
(IBT).
Virksomheden, der kører med køretøjet, har ansvaret for at
dokumentere, at køretøjet er kompatibelt med de stræknin-
ger/den infrastruktur, hvor det benyttes (såkaldt rutekompa-
tibilitet).
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 236: Henvendelse af 16/3-18 vedrørende sikkerhedscertifikater, fra Jesper Ravn
1870633_0005.png
5. marts 2018
Virksomheden, der kører med køretøjet, skal kunne doku-
mentere, at vedligeholdelse af køretøjerne er planlagt og gen-
nemføres efter plan.
Der er dog en undtagelse til kravet om ibrugtagningstilladelse
(IBT):
Undtaget fra kravet om ibrugtagningstilladelse er køretøjer,
der fremføres med en hastighed på under 20 kilometer i ti-
men, og som ikke benyttes til passagerbefordring, og som:
1) anvendes i afspærret spor,
2) bugseres, eller
3) rangeres direkte fra påsætningssted til et afspærret spor.
(Bemærk dog, at køretøjet stadig skal fremføres af fører med
lokomotivførerlicens og supplerende lokomotivførercertifikat
til strækningen og køretøjet).
Hvilke regler gælder for kør-
sel med indlejede køretøjer?
En virksomhed med sikkerhedscertifikat må gerne leje og
køre med køretøjer fra andre virksomheder med eller uden
sikkerhedscertifikat, men de generelle krav til køretøjer skal
overholdes.
Der må dog generelt ikke lejes køretøj
og
fører fra samme
virksomhed.
Hvordan kan kørsel med
specialmaskiner fra udlandet
foregå?
Indlejes specialmaskiner fra udlandet, kan føreren lejes ind
sammen med maskinen. I dette tilfælde anses føreren med
kendskab til maskinen (litrakendskab) som ”en del af maski-
nen”. Det vil således være tilstrækkeligt, at føreren har sup-
plerende lokomotivførercertifikat fra virksomheden, som udle-
jer maskinen, mens en lokomotivfører med strækningskend-
skab fra virksomheden med sikkerhedscertifikat skal agere
lods.
De øvrige krav omkring køretøjet og kørsel gælder også for
disse specialmaskiner.
Kan fører og køretøj indlejes
sammen?
Indlejer en virksomhed med sikkerhedscertifikat køretøj sam-
men med lokomotivfører fra en anden virksomhed (udlejer),
er det udlejer, der har sikkerhedsansvaret. Det er således et
krav at den udlejende virksomhed har eget sikkerhedscertifi-
kat, og kørslen vil foregå på denne udlejers sikkerhedscertifi-
kat.
Spørgsmål vedr. adgang til infrastruktur og regelværk mv.
Hvilke regelværker skal
virksomheden have adgang
til?
Virksomheden skal være opmærksom på, at den skal have
adgang til gældende og opdaterede regelværker fra alle de in-
frastrukturforvaltere, hvor den planlægger at foretage kørsel
uden for spærret spor, og som virksomheden søger sikker-
hedscertifikat til.
Hvis de gældende trafikale regelværker for infrastrukturfor-
valteren (fx SR, OR, SIN, SSB’er, TKR mv.) er fuldt ud dæk-
kende for den kørsel der skal foretages, behøver virksomhe-
den ikke få godkendt yderligere trafikale sikkerhedsregler.
Hvilke regelværker skal
virksomheden have god-
kendt?
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 236: Henvendelse af 16/3-18 vedrørende sikkerhedscertifikater, fra Jesper Ravn
1870633_0006.png
5. marts 2018
Hvis virksomheden har køretøjer eller foretager aktiviteter,
som ikke er fuldt ud dækket af infrastrukturforvalterens trafi-
kale sikkerhedsregler, så skal disse trafikale sikkerhedsregler
udarbejdes af virksomheden og godkendes af Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen.
Hvordan opnås adgang til
infrastrukturen?
Virksomheden skal være opmærksom på, at opnåelse af sik-
kerhedscertifikat ikke giver lov til at køre på jernbanen uden
særskilt tilladelse fra de enkelte infrastrukturforvaltere. Virk-
somheden skal følge den enkelte infrastrukturforvalters regler
og anvisninger for at få tilladelse til at foretage kørsel.
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 236: Henvendelse af 16/3-18 vedrørende sikkerhedscertifikater, fra Jesper Ravn
1870633_0007.png
5. marts 2018
Liste over væsentlig lovgivning med relevans for sikkerhedscertificering:
Jernbaneloven, lov nr. 686 af 27. maj 2015, som senest ændret ved lov nr. 1558 af 19.
december 2017 om ændring af jernbaneloven.
Bekendtgørelse nr. 147 af 30. januar 2017 om sikkerhedsgodkendelse og sikkerheds-
certifikat på jernbaneområdet, som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 1662 af 19.
december 2017 om ændring af bekendtgørelse om sikkerhedsgodkendelse og sikker-
hedscertifikat på jernbaneområdet.
Bekendtgørelse nr. 1213 af 20. november 2017 om godkendelse til uddannelse af loko-
motivførere.
Bekendtgørelse nr. 1461 af 15. december 2009 om ansvarsforsikring for jernbanevirk-
somheder og jernbane-infrastrukturforvaltere, som senest ændret ved bekendtgørelse
nr. 1359 af 2. december 2010 om ændring af bekendtgørelse om ansvarsforsikring for
jernbanevirksomheder og jernbane-infrastrukturforvaltere.
Bekendtgørelse nr. 1212 af 20. november 2017 om certificering af lokomotivførere.
Bekendtgørelse nr. 1359 af 22. november 2016 om helbreds- og kompetencekrav til
visse sikkerhedsklassificerede funktioner på jernbaneområdet.
Bekendtgørelse nr. 1245 af 10. november 2015 om tildeling af jernbaneinfrastrukturka-
pacitet (kanaler) m.v.
Bekendtgørelse nr. 854 af 7. juli 2015 om tilladelse til at drive jernbanevirksomhed
Bekendtgørelse 653 af 8. maj 2015 om godkendelse af køretøjer på jernbaneområdet,
som senest ændret ved bekendtgørelse nr. 859 af 7. juli 2015 om ændring af bekendt-
gørelse om godkendelse af køretøjer på jernbaneområdet.
7