Folketingets Ombudsmand
Transport-, bygnings-, og boligudvalgets medlemmer
Minister Ole Birk Olesen
Kopi til beboerklagenævnet i Odense Kommune og rådmanden for området Jane Jegind
Sindal d. 19/03-2018
Vedr.: Klage over sagsbehandlingen i Beboerklagenævnet for Odense Kommune
På vegne af den landsdækkende, frivillige forening Almen Beboer Assistance (ABA) skal vi hermed konkret
klage over sagsbehandlingen i sagsnummer 13.12.00-A00-78-17 i Beboerklagenævnet i Odense og generelt
over den manglende transparens i beboerklagenævnenes arbejde til skade for de almene beboeres
retssikkerhed.
I den konkrete sag (se
bilag 1)
skal vi klage over manglende information om sagshåndteringen, herunder
især den seneste fristudsættelse på mere end 2 måneder for modpartens advokat ”på grund af dennes
travlhed”. Det skal bemærkes at vi kun erfarer om denne fristudsættelse, fordi vi selv den 3. marts 2018
kontakter Beboerklagenævnet via e-mail (se
bilag 2).
Vi bliver herefter kontaktet telefonisk af nævnets sekretariat, som oplyser at modparten pga. advokatens
travlhed har fået godt 2 måneders udsættelse. Vi stiller os undrende overfor at vi ikke meddeles dette men
oplyses om at nævnet ikke har pligt til at informere os herudover får vi ovenikøbet at vide, at det er normal
praksis, så det ikke kan nytte at klage.
Det er ikke bare den manglende information om fristudsættelse, der i vores øjne er stærk kritisabel, men
også selve begrundelsen, fordi et sådant hensyn til modpartens advokat ikke er foreneligt med grundlaget
for beboerklagenævnenes arbejde, hvor almindelige beboere skulle kunne få en hurtig, billig og mere
effektiv sagsbehandling, netop uden dyre advokatomkostninger.
I sig selv er det helt uforståeligt, at almene boligselskaber ikke selv skulle råde over de nødvendige juridiske
ressourcer til at føre en sådan sag, når beboeren forventes at kunne gøre det.
Det er dog desværre mere reglen end undtagelsen, at boligselskaberne hyrer en advokat, når en beboer har
anlagt sag ved et beboerklagenævn, hvilket naturligvis i første omgang svækker beboerens retsstilling. Men
hertil kommer en helt utilstedelig økonomisk ulighed, fordi boligselskabet jo bruger beboernes penge til at
betale advokaten, mens beboeren skal finansiere sin eventuelle advokatbistand helt af egen lomme.
Og her kommer den manglende transparens omkring beboerklagenævnenes arbejde så i fokus: Officielt
burde afgørelser kunne findes på
http://www.huslejenaevn.dk/Afgorelser
- men der er yderst få afgørelser
fra den almene sektor at finde her, så beboeren på den måde kunne informere sig om gældende praksis.