Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 231
Offentligt
1869187_0001.png
Fælles Organisationen (FO) iernbanedrift Fortræd for det Trafikpolitiske Udvalg d. 15. marts 2018
-
FC mener, det er en rigtig god beslutning, at det Trafikpolitiske Udvalg har besluttet at DSB går videre med
indkøb af nye tog.
FC har bedt om fortræd for det Trafikpolitiske Udvalg, fordi vi undrer os over beslutningen om outsourcing
af vedligehold af togene og har i den forbindelse nogle spørgsmål relateret til denne beslutning.
-
[rnner
BeæHçninr til n
fuldt ud
udlicfteretvedligebbldelsesmodel
(FSA)
-
_
Job vil flytte ud af
Danmark
FC noterer sig, at det Trafikpolitiske Udvalg vil undgå en ny 1C4 skandale,
idet 1C4 togene ikke var en gennemtestet model (Udsagn fra minister).
FC mener ikke der er erfaring med, at en leverandør har haft et
landsdækkende vedligehold. Dette vil sige, at der ligesom lC4 ikke findes en
gennemtestet model for outsourcing af vedligehold i så stort et omfang.
Altså en mulighed for en endnu større skandale end lC4?
Ingen togproducenter har i dag ansatte i Danmark, som kan udføre
vedligeholdet af Fremtidens Tog. Derfor skal togproducenten først etablere
en vedligeholdelses-organisation i Danmark. Det er overvejende sandsynligt,
at der i stedet for dansk arbejdskraft fremover anvendes arbejdskraft fra
lavtlønslande i EU i dele afvedligeholdelsesproduktionen.
Som et eksempel herpå kan nævnes, hvordan Alstom allerede i dag benytter
arbejdskraft fra Østeuropa, når de arbejder på DSB’s tog i regi af
Signalprogrammet. En arbejdskraft, som desværre har vist ikke at have de
fornødne faglige kompetencer til at løse opgaven rettidigt og i rette kvalitet.
Det er en betydelig risiko for, at togproducenten vil anvende
underleverandører til hele eller dele af vedligeholdelsesarbejdet. Dermed
bliver det svært for DSB at håndhæve et samlet “kædeansvar”, hvis
togproducenten anvender underleverandører.
Som eksempel herpå kan det nævnes, hvordan vilkår ifm. metrobyggeriet i
København har givet anledning til faglig strid/brud på overenskomster,
ligesom det har vist sig vanskeligt for Metro at håndhæve sit samlede
“kædeansvar”.
Hvorfor vælger det Trafikpolitiske Udvalg en uprøvet model, hvor hele
landets vedligehold af tog udbydes til en fremmed leverandør, altså
outsourcing, der ikke er gennemtestet?
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 231: Præsentation fra Steen Rosenlund m.fl. foretræde 15/3-18 om vedligehold af fremtidens tog
1869187_0002.png
Det vil være yderst
vanskeligt at holde de
rette kompetencer i DSB
Vedligehold og holde det
funktionsdygtigt indtil
slutningen af
overgangsperioden
Det bliver vanskeligt at rekruttere og fastholde værkstedspersonale, når DSB
kommer tættere på nedlukning af de eksisterende værksteder. De nye
værksteder vil uden for DSB’s kontrol kunne rekruttere DSB medarbejdere.
Det indebærer en risiko for fald i kvaliteten i arbejdet med det eksisterende
togmateriel og dermed påvirkning af den daglige togdrift
DSB kan ikke længere
falde tilbage pa egen
ved ligeholdelses
organisation, hvis
producenten leverer
dårlig kvalitet
Hvad vil det Trafikpolitiske Udvalg gøre såfremt leverandøren ikke kan løfte
opgaven (for eksempel ved længerevarende mangelfulde leverancer eller
konkurs) Her tænker vi pa passagererne?
Her tror vi ikke på bod i kontrakt hjælper, nærmer vil leverandør overveje at
gå konkurs eller stille nye Økonomiske krav.
Hvis DSB ikke bliver en integreret del af vedligeholdet af de nye togsæt, så
står DSB i en dårlig position såfremt kontrakten med togproducenten
ophæves. Det skyldes, at DSB på det tidspunkt ikke længere har
kompetencen og erfaringen med vedligeholdet af Fremtidens Tog.
DSB har allerede i dag en væsentlig erfaring med vedligehold af tog, som
også efterspørges af nogle af de store togproducenter. DSB har således i en
række sammenhænge udført arbejde for både Siemens og Bombardier.
DSB og DSB Vedligehold har leveret på sin kontrakt og har endda udbetalt
ekstra udbytte til staten.
DSB har opnået sine 5 point før tid i henhold til trafikkontrakten.
Det var DSB Vedligehold der fik 1C4 togene ud at køre, da Ansaldo Breda
svigtede.
FO har den opfattelse at flere lande har dårlige erfaringer med udlicitering,
ligesom flere lande er ved at tage togdriften/vedligehold tilbage.
På hvilken måde har det Trafikpolitiske Udvalg inddraget andre landes
erfaringer i beslutningen om outsourcing af vedligehold?
Der har også været alvorlige tog ulykker, hvor man fandt frem til at det
outsourcet vedligehold havde været meget mangelfuldt og direkte årsag til
ulykkerne.
Hvordan har man forholdt sig til det?
DSB står tilbage med en massiv overhead omkostning når vedligeholdet er
fuldt udlicite ret.
På hvilken måde er der taget højde for dette?
Er man ligeglad med at det er en masse danske arbejdspladser der er på spil
her?
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 231: Præsentation fra Steen Rosenlund m.fl. foretræde 15/3-18 om vedligehold af fremtidens tog
1869187_0003.png
Det vil være en dårlig
aftale, da der er stort set
kun en producent, der
har erfaring med
vedligeholdelse i denne
skala og kompleksitet
Outsourcing afvedligehold giver mulighed for at en leverandør kan få
monopol på vedligehold af tog med risiko for skyhøje reservedelspriser til
følge.
Vi så det med vores Simens tog. Under garanti perioden kostede et oliefilter
1100 Kr. efter garanti periodens ophør fandt DSB Vedligehold samme
oliefilter til salg ved Mercedes til 64kr.
Kun 2 togproducenter (Siemens og Alstom) har erfaring med at varetage et
udliciteret vedligehold i en så stor skala, som Fremtidens Tog (dvs.
+150
togsæt).
Siemens og Alstom forventes at blive integreret som ét selskab i løbet af
2018, og dermed er der kun én spiller på markedet, der har leveret en fuldt
ud udliciteret vedligehold i en skala af Fremtiden Tog.
Et fuldt ud udliciteret vedligehold indeholder derfor en risiko for, at
konkurrencesituation bliver begrænset.
Der er en risiko for tab af 500 jobs i Danmark, når vedligehold bliver
outsourcet.
Det er muligt, at den kommende leverandør skal benytte de nye drift
værksteder, der bygges.
Men når fremtidens tog skal have foretaget store eftersyn, hvor der
udskiftes og repareres mange komponenter, hvad er så sandsynligheden for,
at leverandøren benytter deres egne komponentværksteder eller
leverandører i udlandet?
Hvordan vil det Trafikpolitiske Udvalg sikre de danske arbejdspladser ved en
sådan outsourcing?
Hvor lang tid Ønsker man at tegne vedligeholds kontrakten?
Hvem skal i givet fald betale regningen, hvis noget går galt?
Kunderne?
-
Er det Staten?
-
Det er FO’s opfattelse, at
DSB har anbefalet en
vedligeholdelsesmodel,
der inkluderer at DSB
Vedligehold, varetager
ved ligehold af de nye
togsæt. I samarbejde
med leverandør.
Hvorfor følger det Trafikpolitiske Udvalg så ikke DSB’s anbefalinger omkring
ved ligeholdelsesmodel?
Mener man at DSB’s direktør og en nyansat medarbejder der har rådgivet
den tyske regering om indkøb af tog ikke er kompetente i deres job?
Eller er det trafik politiske udvalg bedre vidende end dem der har drevet
både fly og tog drift i en menneskealder?
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 231: Præsentation fra Steen Rosenlund m.fl. foretræde 15/3-18 om vedligehold af fremtidens tog
1869187_0004.png
I
Med den valgte model
skaber man reelt et privat
monopol med risiko for at
vedligehold af togene bliver
dyrt
Der vil også på Fremtidens tog undervejs blive behov for ekstraarbejder
på togene som man reelt ikke vil kunne konkurrenceudsætte idet der kun
vil være en leverandør der kan udføre opgaven. Eksempelvis skal vi
installere Wifi i de nuværende tog. Den type opgaver vil det være
vanskeligt at få prissat til en konkurrencedygtig pris.
Det er
F0s
opfattelse, at
DSB har anbefalet en
ved ligeholdelsesmodel, der
inkluderer at DSB
Vedligehold, varetager
vedligehold af de nye
togsæt. I samarbejde med
leverandør.
.
Hvorfor følger det Trafikpolitiske Udvalg så ikke DSB’s anbefalinger
omkring vedligeholdelsesmodel?
Mener man at DSB s direktør og en nyansat medarbejder der har
radgivet den tyske regering om indkøb af tog ikke er kompetente
i
deres
job
.
.
.
Eller er det trafik politiske udvalg bedre vidende end dem der har drevet
både fly og tog drift i en menneskealder?
I lighed med FO’s forundring
over fuld outsourcing af
vedligehold af fremtidens
tog, finder FO det lige så
underligt med udlicitering af
alle Banedanmarks opgaver.
Hvad forventer det Trafikpolitiske Udvalg at opnå ved at danne et privat
monopol på vores infrastruktur ved at udlicitere diverse opgaver i
Banedanmark?
FO Ønsker med dette fremmøde og vores spørgsmål at sikre I endnu engang overvejer jeres beslutning.
Vi vil gerne have skriftligt svar på alle vores spørgsmål fra hver enkelte trafikordfører.
Vi frygter for kunderne og Stats kassen. Vi er enige om at et stats monopol ikke er godt, men frygter endnu
mere et privat monopol, med snablen i statskassen og så på et par livsvigtige infrastruktur områder. (DSB
og Bane Danmark).
Med venlig hilsen
Formand FO Jernbanedrift
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 231: Præsentation fra Steen Rosenlund m.fl. foretræde 15/3-18 om vedligehold af fremtidens tog
1869187_0005.png
SIEMENS
ALSTM
On 26th September, 2017, Siemens and Alstom have signed a Memorandum of Understandingto
combine Siemens’ mobility business with Alstom.
The transaction brings together two innovative players of the railway market with unique
customer value and operational potential. The two businesses are largely complementary in terms
of activities and geographies. The headquarter ofthis new company will be based in Paris area and
led by Alstom current CEO, Henri Poupart-Lafarge.
In France, Alstom and Siemens initiated Works Councils’ information and consultation procedure
according to French law prior to the signing of the transaction documents. The transaction is also
subject to clearance from relevant regulatory authorities, inciuding foreign investment clearance
in France and anti-trust authorities as well as the confirmation by the French capital market
authority (AMF) that no mandatory takeover offer has to be launched by Siemens following
completion of the contribution.
Closing is expected at the end of calendar year 2018.