Fælles Organisationen (FO) iernbanedrift Fortræd for det Trafikpolitiske Udvalg d. 15. marts 2018
-
FC mener, det er en rigtig god beslutning, at det Trafikpolitiske Udvalg har besluttet at DSB går videre med
indkøb af nye tog.
FC har bedt om fortræd for det Trafikpolitiske Udvalg, fordi vi undrer os over beslutningen om outsourcing
af vedligehold af togene og har i den forbindelse nogle spørgsmål relateret til denne beslutning.
-
[rnner
—
BeæHçninr til n
fuldt ud
udlicfteretvedligebbldelsesmodel
(FSA)
-
_
Job vil flytte ud af
Danmark
•
FC noterer sig, at det Trafikpolitiske Udvalg vil undgå en ny 1C4 skandale,
idet 1C4 togene ikke var en gennemtestet model (Udsagn fra minister).
FC mener ikke der er erfaring med, at en leverandør har haft et
landsdækkende vedligehold. Dette vil sige, at der ligesom lC4 ikke findes en
gennemtestet model for outsourcing af vedligehold i så stort et omfang.
Altså en mulighed for en endnu større skandale end lC4?
Ingen togproducenter har i dag ansatte i Danmark, som kan udføre
vedligeholdet af Fremtidens Tog. Derfor skal togproducenten først etablere
en vedligeholdelses-organisation i Danmark. Det er overvejende sandsynligt,
at der i stedet for dansk arbejdskraft fremover anvendes arbejdskraft fra
lavtlønslande i EU i dele afvedligeholdelsesproduktionen.
Som et eksempel herpå kan nævnes, hvordan Alstom allerede i dag benytter
arbejdskraft fra Østeuropa, når de arbejder på DSB’s tog i regi af
Signalprogrammet. En arbejdskraft, som desværre har vist ikke at have de
fornødne faglige kompetencer til at løse opgaven rettidigt og i rette kvalitet.
Det er en betydelig risiko for, at togproducenten vil anvende
underleverandører til hele eller dele af vedligeholdelsesarbejdet. Dermed
bliver det svært for DSB at håndhæve et samlet “kædeansvar”, hvis
togproducenten anvender underleverandører.
Som eksempel herpå kan det nævnes, hvordan vilkår ifm. metrobyggeriet i
København har givet anledning til faglig strid/brud på overenskomster,
ligesom det har vist sig vanskeligt for Metro at håndhæve sit samlede
“kædeansvar”.
Hvorfor vælger det Trafikpolitiske Udvalg en uprøvet model, hvor hele
landets vedligehold af tog udbydes til en fremmed leverandør, altså
outsourcing, der ikke er gennemtestet?
•
•
•
•
•
•