Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 230
Offentligt
1869125_0001.png
NEM TRAFIKBETALING /
EASY TRAFFIC FEE
NYT SYSTEM, VELAFPRØVET TEKNOLOGI
SIMPELT, BILLIGT OG EFFEKTIVT!
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 230: Præsentation fra Ebbe Skak Larsens foretræde 15/3-18 om et trafik-betalingssytem
1869125_0002.png
2
MIG OG MIT MÅL FOR I DAG
MÅLET
Ønske om opmærksom på idé og
mulighed på området
Skabe interesse for muligt næste skridt:
skærpe tal, estimater, budget sammen?
EBBE SKAK LARSEN
L E A D
S E C U R I T Y
A R C H I T E C T
v / K M D
25 års erfaring i IT
Arkitektur, ledelse, management,
strategi og sikkerhed
Ikke p.t. et produkt, ingen firma-støtte
eller kommercielt drive
Anvender offentligt kendte tal og
bedste kvalificerede gæt
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 230: Præsentation fra Ebbe Skak Larsens foretræde 15/3-18 om et trafik-betalingssytem
1869125_0003.png
3
FORMÅL OG IDÉ
FORMÅL
IDÉ
Lade udenlandsk trafik bidrage til
infrastrukturens vedligehold
Spare på større anlæg ved
knudepunkter
Ensartet billig hardware-platform,
kompleksitet i centralt software
Høj fleksibilitet til at følge politiske
krav (miljø, adfærd, osv.)
Statistisk dækning
fremfor absolut
måling
Enkelthed og “gulerod” –
fremfor
uigennemskuelighed og straf
Brugervenlighed og god pris
fremfor stop og dyre fysiske
“dimser”
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 230: Præsentation fra Ebbe Skak Larsens foretræde 15/3-18 om et trafik-betalingssytem
1869125_0004.png
4
FORUDSÆTNINGER OG ANTAGELSER
METODE
Nummerpladegenkendelse via trafik kameraer og centralt software
Ingen vignetter eller anlæg
Ingen stop eller fartsænkninger
Website og app til betaling
Simpel reg.nr og periode indberetning
Enkelt UX og mange sprog (8+)
Rimelige differentierede priser
Få bøder, gebyrer, blacklisting, osv.
Lave krav til administrativt personale
Små krav til redundans og oppetid
Lav etableringspris
Lav vedligeholdspris
BUDGET BASIS
14 mio. udenlandske personbiler/år
eksisterende software (reg.nr genkend+)
cloud platform m. GDPR håndteret
BUDGET
År 1 - anslået:
+ 1.3 mia (bidrag, priser næste slide)
- 15 mio (kort afgifter)
- 35 mio (udvikling)
- 45 mio (vedligehold)
+ 1.1 mia (netto)
Pr. år derefter - anslået:
1.2 mia (netto)
Over 10 år - anslået:
12 mia (netto)
Estimerede udgifter kan øges væsentligt uden at ændre resultatet
meget
lav risiko
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 230: Præsentation fra Ebbe Skak Larsens foretræde 15/3-18 om et trafik-betalingssytem
1869125_0005.png
5
PRISEKSEMPEL UDENLANDSKE
KØRETØJER
BILER: 14 MIO/ÅR
LASTBILER: 430.000/ÅR
Differentierede priser i danske kroner (DKK):
Estimeret fordeling %:
Type
Transit (2 døgn)
Måned
2 måneder
Kvartal
År
Bil
50
100
185
250
300
Lastbil
100
200
370
500
600
Bil
25
45
15
2
11
Lastbil
45
15
7
2
30
Gebyr (3-10 dg)
Bøde (>10 dg)
Betaler aldrig
200
1000
0
400
2000
0
6
2
2
3
1
1
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 230: Præsentation fra Ebbe Skak Larsens foretræde 15/3-18 om et trafik-betalingssytem
1869125_0006.png
6
KAMERA-NETVÆRK
OMKRING 300 MELLEMKVALITET WEB/INFRA-KOMBIKAMERAER
~15 grænseovergange
~40 færgelejer m. færger til og fra udlandet
Øresundsbroen
Større broer og tunneller og motorveje
Resten rundt omkring på knudepunkter
LUFTHAVNE OG LEJEBILER KAN HÅNDTERES PÅ SIMPLERE VIS
Fx ved at pålægge afgiften administrativt ved udleje.
*Kilde: Vejdirektoratets trafikkort: webkameraer
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 230: Præsentation fra Ebbe Skak Larsens foretræde 15/3-18 om et trafik-betalingssytem
1869125_0007.png
7
7
SOFTWARE FINDES ALLEREDE … F.EKS
OpenALPR
(Automatic License Plate Recognition)
(Enterprise License: $995/måned for 2 mio genkendelser)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 230: Præsentation fra Ebbe Skak Larsens foretræde 15/3-18 om et trafik-betalingssytem
1869125_0008.png
8
BRUGER-REJSEN
-
Den mest almindelige …
1. Bilisten planlægger turen til
Danmark
finder krav om
vej-bidrag
2. Linkes nemt videre til
website eller app (install)
3. Angiver
registreringsnummer,
kontaktinfo og forventet
opholdsperiode
4. Angiver VISA/MasterCard
og godkender rette kort-træk
på start-datoen
5. Har et hyggeligt og
problemfrit ophold hos os!
KOMBINERBAR
Site kan kombineres med
anden registrering, f.eks. visum
ÆNDRINGER
Udsættelse, sletning og
forlængelse/forkortelse af rejse
håndteres på samme site
KONTROLLER
Kontrol af indtastet data kører
løbende ift. de landsdækkende
kamera-målinger
AFVIGELSER
Forskelle håndteres “blidt”: først
gratis, siden med admin.gebyr
og så evt. med bødekrav
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 230: Præsentation fra Ebbe Skak Larsens foretræde 15/3-18 om et trafik-betalingssytem
1869125_0009.png
9
SYSTEMETS FUNKTION
KAMERAER SENDER IND CENTRALT
Kamera-netværket indsender 10 billeder per minut per kamera.
CLOUD SOFTWARE SIKRET IHT. GDPR OG LIGN.
Genkender nummerpladen samt model af køretøjet
Checker, om der er betalt rette pris for givne tidspunkt i perioden
Hvis ja…
billed og tilhørende data slettes efter periodens udløb
Evt. frivillig “gem mit kort”-ordning
og lignende
Hvis nej… afvent 3 dage og send rykker, så gebyr-rykker,
senere bøde-rykker
For nogle lande kan dette automatiseres, ellers kræves der manuel
behandling (i budget)
Automatiseringsniveauet kan udbygges over tid
Billeder og tilhørende data gemmes, indtil betaling eller evt.
forældelse af claim.
eller ved blacklisting
indtil forholdet håndteres og fjernes
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 230: Præsentation fra Ebbe Skak Larsens foretræde 15/3-18 om et trafik-betalingssytem
1869125_0010.png
10
Mulige videreudviklinger
Kun tekniske muligheder, ingen skelen til politiske ønsker
“Betalingsringe”
i København og
andre større byer
Miljø-zoner i mange byer
(se vedlagte eksempel)
Realtids-alarmer til politi, når køretøjer
passerer kameraer, f.eks.:
- Efterlyste biler -
- Usynede biler -
- Særligt grove trafikforseelser -
- App til scan af mistænkelig bil -
Balancerede vejskatter ift. faktisk vej-
anvendelse, evt. på særlige
strækninger
Overvågning af specielle vejbaner
(f.eks. til el/selvkørende
biler/carpools)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 230: Præsentation fra Ebbe Skak Larsens foretræde 15/3-18 om et trafik-betalingssytem
1869125_0011.png
11
VIDEREUDVIKLINGSEKSEMPEL
Miljøzoner i byer > 40.000 indbyggere (17. stk. KBH -> Viborg)
GENBRUG AF HELT SAMME SOFTWARE/OPSÆTNING, MED…
Genbrug af samme basis software og opsætning med i alt ca. 600 ekstra
kameraer sat op i byernes knudepunkter
CPU-kapacitetsforøgelse til ca. det dobbelte (koster mindre end
dobbelt)
Licenser til dobbelt billedbehandling (koster ca. dobbelt)
Tilpasset website/app samt NemKonto-tilpasning
Ca. 2 administratorer/supportere mere (mindre administration pga.
NemKonto)
BUDGET
Ca. 20 mio engangsudvikling + 19 mio vedligehold/år
Miljø-adfærdsændrende gebyrer skal overstige dette årligt
på trafiktal pr. by og forventede ændringer i adfærd
-
baseret
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 230: Præsentation fra Ebbe Skak Larsens foretræde 15/3-18 om et trafik-betalingssytem
1869125_0012.png
12
SPØRGSMÅL?
- og videre forløb