Civilafdelingen
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Christiansborg
1218 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. marts 2018
Formueretskontoret
Selina Rosenmeier
2012-7005-0020
448611
Den 30. juni 2011 vedtog Folketinget med støtte af samtlige partier en
revision af huseftersynsordningen. Revisionen trådte i kraft den 1. maj
2012.
I forbindelse med Folketingets behandling af forslaget om revision af
huseftersynsordningen (lovforslag nr. L 89 af 2. december 2010) anførte
justitsministeren ved besvarelsen af spørgsmål nr. 20 til lovforslaget, at der
5 år efter lovens ikrafttræden ville blive afgivet en redegørelse til Folke-
tinget om, hvorvidt de gennemførte ændringer i huseftersynsordningen kan
antages at have haft den ønskede effekt.
Det fremgår endvidere af det daværende Erhvervs- og Vækstministeriums
og Justitsministeriets redegørelse af 28. september 2015 til Folketingets
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg om bygningssagkyndiges uvildighed
(ERU alm. del bilag 37), at evalueringen vedrørende huseftersynsordnin-
gen tillige ville omfatte spørgsmålet om bygningssagkyndiges uvildighed,
dvs. reglerne om rekvisition af tilstandsrapporter.
På denne baggrund har Justitsministeriet udarbejdet vedlagte redegørelse.
Det bemærkes i den forbindelse sammenfattende, at det efter Justitsmini-
steriets opfattelse kan udledes af høringssvarene, der danner grundlag for
redegørelsen, at huseftersynsordningens interessenter generelt er tilfredse
med ordningen og overordnet finder, at ordningen lever op til sit formål.
Ligeledes har huseftersynsordningen overordnet set stadig en relativt stor
udbredelse.
Omkring den konkrete udformning af tilstandsrapporter og elinstallations-
rapporter, kan det sammenfattende oplyses, at der er peget på uhensigts-
mæssigheder og fremkommet forslag til forbedringer af rapporterne. Der
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk