Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 226
Offentligt
1868382_0001.png
Takst Vest
Møde med transportordførerne
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, 6. juni 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0002.png
Agenda
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Resumé
Hvor kom vi fra – præsentation for ordførerne i maj 2016
Hvilke problemer skal Takst Vest-reformen løse?
Hvad opnås med Takst Vest?
Kundekonsekvenser
Hvorfor er Takst Vest anderledes end Takst Sjælland?
Takststigningsloft 2018
Uddybende bilag – løsninger og kundekonsekvenser
2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0003.png
1. Resumé
De seks trafikvirksomheder i Vestdanmark er enige om en
takstreform, der kan træde i kraft den 18. marts 2018.
Med reformen prissættes togrejser ens i hele Vestdanmark og
lokaltog og bus prissættes ens i de enkelte trafikselskabsområder
Reformen gør det nemt for kunderne at vælge produkt: Rejsekort er
det oplagte valg, medmindre man pendler – så skal man have
pendlerkort
Forenklingen indebærer som på Sjælland både prisstigninger og -fald.
Ni ud af 10 kunder får prisfald eller en prisstigning på højst 2 kr.
3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0004.png
2. Hvor kom vi fra?
Ordførerne blev den 24. maj 2016 præsenteret for et oplæg til Takst
Vest-reformen, der var udarbejdet i fællesskab mellem de
involverede trafikselskaber og togoperatører (FynBus, Midttrafik, NT,
Sydtrafik, DSB og Arriva).
Siden ordførermødet sidste år er de sidste udestående spørgsmål af
principiel karakter afklaret.
Der er fastlagt en IT-implementeringsplan, der indebærer, at
reformen kan træde i kraft den
18. marts 2018
4
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0005.png
3. Hvilke problemer skal Takst Vest-
reformen løse?
Uklart prishierarki:
Kontantbilletter kan
være billigere end rejsekortbilletter.
Periodekort kan være dyrere end rejsekort
for en daglig pendler.
Manglende logik:
Længere rejser kan være
billigere end kortere rejser på samme
strækning.
Pris- og ”rabatjungle”:
Forskellige priser,
rabattyper og rabatmodeller på
sammenlignelige rejser med rejsekort
Uigennemskuelige takster er kritiseret af
Statsrevisorerne,
Forbrugerombuds-
manden, Forbrugerrådet/Passagerpulsen,
DI, Dansk Erhverv og kundeundersøgelser.
Eksempel:
Forskellige priser og rabatter på
sammenlignelige rejser
5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0006.png
4. Hvad opnås med Takst Vest? (1)
Mål 1: Enkelthed
To zonesystemer erstattes af ét fælles zonesystem. Lokale takstområder nedlægges.
Bus- og togpriser differentieres. Togbilletter er dyrere eller samme pris som busbilletter, og giver
gyldighed til alle kollektive transportformer.
Togrejser (Lyn, IC og regional) prissættes ens i hele Vest. Lokaltog og bus prissættes ens i de enkelte
trafikselskabsområder. I udvalgte områder - bl.a. NT hvor mange regional- og lokaltog køres af samme
operatør – prissættes der til trafikselskabstakst.
Busrejser prissættes ens i de enkelte trafikselskabsområder.
Entydigt prishierarki: Rejsekort er altid billigere eller lig med prisen på enkeltbilletter og mobilklippekort.
Pendlerkort kan betale sig for daglige pendlere – og er billigere end rejsekort efter max. 20 månedlige
returrejser på samme strækning.
Prisniveau (kr. pr. tur)
Rabattrin 0
Enkeltbillet
Rabattrin 1
Rabattrin 2
Rabattrin 3
Pendlerkort
Rejsekort
6
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0007.png
4. Hvad opnås med Takst Vest? (2)
Mål 2: Begrænsede kundekonsekvenser
89 pct. af kunderne oplever prisfald eller prisstigninger på højst 2 kr.
Mål 3: Provenuneutralitet
Taksterne er tilstræbt fastlagt, så selskaberne hverken tjener flere eller færre penge
med reformen
Samlet provenueffekt: 0 pct. Provenueffekt pr. selskab er i størrelsesordenen +/- 1 pct.
Mål 4: Lokale og selskabsspecifikke frihedsgrader bevares
Hvert selskab er selv med til at fastsætte, hvilke takster og produkter, der skal gælde for
egne rejser, så længe takststigningsloftet og bindingerne om enkelthed overholdes
Kommercielle frihedsgrader uden for takstsamarbejdet er klargjort
7
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0008.png
4. Hvad opnås med Takst Vest (3)
Opsummering
Principper for beregninger af
rejseafstande forenkles med Takst
Vest.
Lokale takstområder nedlægges
(figur 1,
blå
linjer).
Togoperatørernes skinnezoner
nedlægges (figur 1, sorte linjer).
Fremadrettet beregnes prisen for
alle rejser ud fra afstand målt i
rejsekortzoner (figur 2).
Andre tiltag:
Off-peak rabatten udvides fra de
lokale takstområder til hele
trafikselskabsområder
Figur 1. I dag
Figur 2. Takst Vest
Møde med transportordførerne
8
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0009.png
5. Kundekonsekvenser – det
overordnede billede
89 pct. af
kunderne får
prisfald eller en
prisstigning på
højst 2 kr.*
* Tallene viser den rene effekt af Takst Vest. Effekt af evt. udmøntning af takststigningsloft for
2018, som træder i kraft samtidig med reformen, er ikke indregnet.
9
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0010.png
5. Kundekonsekvenser – største
fordele og ulemper
Største fordel – trafikvirksomhedernes
Trafik-
virksomhed vurdering
Sydtrafik
Midttrafik
NT
Busrejser med rejsekort på et højt rabattrin. Eksempel:
bybus i Esbjerg (prisfald fra 12,50 til 9,66 kr.)
Bus- og lokalbanerejser med rejsekort på lave rabattrin.
Eksempel: Aarhus-Grenaa (prisfald fra 97 til 75 kr.)
Rejser med pendlerkort. Eksempel: 2 zoners-
pendlerkort (prisfald fra 378 til 366 kr.)
Lange rejser i off peak med rejsekort. Eksempel:
Faaborg-Nyborg (prisfald fra 72 til 57,60 kr.)
Lange rejser i off peak inden for
trafikselskabsområderne. Eksempel: Kolding-Vejen
(prisfald fra 44 til 30,40 kr.)
Lange rejsekortrejser i off peak inden for
trafikselskabsområderne. Eksempel: Århus-Viborg
(prisfald fra 146 til 100 kr.)
Største ulempe – trafikvirksomhedernes vurdering
Lokale togrejser på rejsekort på lave rabattrin. Eksempel:
Fredericia-Vejle (prisstigning fra 28,50 til 38,00 kr.)
Bus- og lokaltogrejser med mobilklippekort. Eksempel: 10-
turskort til 2 zoner (prisstigning fra 140 til 170 kr.)
Rejsekortrejser på høje rabattrin. Eksempel: 2 zoner (prisstigning
fra 8,16 til 10,20 kr.)
FynBus
DSB
Arriva
Lange rejser. Eksempel: Odense-Bagenkop (prisstigning på
pendlerkort fra 1.923 kr. i 2016 til 2.300 kr.)*
Unge og pensionister, der ikke længere kan rejse på billigdage.
Eksempel: Odense-Nyborg (prisstigning fra 27 til 47 kr.)
Lokale togrejser på rejsekort på lave rabattrin. Eksempel:
Bramming-Ribe (prisstigning fra 23 til 38 kr.)
* Prisstigningen er allerede implementeret
10
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0011.png
6. Hvorfor er Takst Vest anderledes
end Takst Sjælland?
Takst Vest-reformen er fastlagt i enighed mellem
seks parter i stedet for tre
og
omfatter fire forskellige trafikselskabsområder i stedet for ét.
Takst Sjælland tager udgangspunkt i hovedstadsområdet, som er udbredt til
resten af Sjælland. I Vestdanmark er de nuværende takstsystemer mere
forskelligartede, og dermed er det
sværere at gennemføre ét samlet
harmoniseret system
uden store provenu- og kundekonsekvenser.
Flertallet af kunderne i Vestdanmark får i dag
mængderabatter
på rejsekort –
på Sjælland var flertallet før Takst Sjælland vant til faste rejsekortrabatter, der
var uafhængige af rejsefrekvens.
Med 120 mio. rejser i 2016 omfatter Takst Vest
knap halvt så mange årlige
rejser
som Takst Sjælland (259 mio. rejser i 2016)
11
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0012.png
6. Elementer i Takst Vest vs. Takst
Sjælland
Emne
Zonesystem
Lokale takstområder
Billigdage for unge og pensionister
Ligheder
Kombirejser
Off peak-rabat
Børnerabat
Prisforhold, enkeltbillet vs. rejsekort
Periodekort
Ungdomskort
Forskelle
Priser i bus og tog
Pensionistrabat på rejsekort
Rabattrin på rejsekort
Takstkompetence
Uændret gyldighed
Ens
Ingen kundetyperabat
Ingen mængderabat
Fælles
Takst Sjælland
Kun ét zonesystem (rejsekortzoner)
Afskaffes inden for trafikselskab
1
Afskaffes
Man kan købe billet fra alle steder til alle steder
Omstigningszone reduceres til stationszonen
Alle interne rejser i trafikselskab
1
Ens rabat på 50%
Rejsekort er det sikre valg
2
Gælder i både bus og tog
Fortsætter
Udvidet gyldighed i Midttrafik
Adskilte – dog fælles periodekort
Min. 25% rabat
Forsimplet mængderabat
Adskilte – dog fælles periodekort
Takst Vest
Noter.
1
Kun ét trafikselskab på Sjælland. Vest for Storebælt er hvert trafikselskabsområde ét takstområde.
2
Voksne rejser billigere eller til samme pris på rejsekort sammenlignet med enkeltbilletter.
Møde med transportordførerne
12
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0013.png
7. Takststigningsloft 2018
Takstskiftet fra 2017 til 2018-takster vil finde sted samtidig med
implementeringen af Takst Vest.
Det udmeldte takststigningsloft for 2018 er
1,4 pct.
Takststigningsloftet forventes i varierende grad at blive udmøntet af
de enkelte trafikvirksomheder
Det er en betingelse for udmøntningen hos de enkelte
trafikvirksomheder, at principper og bindinger i reformen overholdes:
Kunder, der får de største takststigninger med reformen, søges friholdt for
yderligere prisstigninger
Det klare prishierarki mellem enkeltbilletter, rejsekort og pendlerkort
opretholdes
Togrejser forbliver dyrere end busrejser
Muligheder for delt billetkøb forøges ikke
13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0014.png
Uddybende bilag – løsninger og
kundekonsekvenser
14
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0015.png
Kundekonsekvenser, relative
ændringer
z
75 pct. får
prisfald eller
prisstigning på
højst 5 pct.
15
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0016.png
Takst Vest vs. Takst Sjælland –
sammenligning af kundekonsekvenser
Andel der får
prisfald eller
prisstigning på
højst 5 pct.:
Takst Sjælland:
96 pct.
Takst Vest: 75
pct.
16
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0017.png
Overblik over prisstigninger og
prisfald
Hvem får prisfald?
Pendlerkortkunder hos togoperatørerne, NT og FynBus
Børn, der rejser på pendlerkort på Sydtrafik eller Midttrafiks
takstsæt
Pensionister, der i dag rejser på pendlerkort til togoperatørernes
takster
Rejsende i off peak på tværs af lokale takstområder indenfor
trafikselskabsområder
Lavfrekvente rejsekortkunder i Midttrafik (bus og lokaltog)
Højfrekvente rejsekortkunder i Sydtrafik (bus og lokaltog)
Hvem får prisstigninger?
Lokale togrejsende i tog, der overgår fra trafikselskabernes takster
til togtakst – særligt i Sydtrafiks område
Unge og pensionister, der rejser på billigdage i tog – kan dog få
næsten samme rabatter på rejsekort i off peak
Pensionister, der rejser på pendlerkort inden for Midttrafiks
tidligere takstområder
Højfrekvente rejsekortkunder hos DSB, Midttrafik, NT og FynBus,
med varierende rejsemønster, der ikke har fordel af at skifte til
pendlerkort
Klippekortkunder hos Midttrafik og DSB, der ikke vil få fordel af at
skifte til rejsekort
Lavfrekvente rejsekortkunder i Sydtrafik (bus og lokaltog)
Kunder, der kan få både prisfald og prisstigninger
Togrejsende på tværs af takstområder, der overgår fra skinnezonesystemet til de fælles rejsekortzoner (pendlerkort og enkeltbilletter)
Togrejsende på rejsekort, der før reformen var zonekorrigeret i op- eller nedadgående retning.
17
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0018.png
Lokale effekter – Sydjylland
Tre takstområder lægges sammen til ét. Off peak-rabatten
udvides til hele Sydtrafiks område.
Togrejser inden for de lokale takstområder (korte rejser)
overgår fra Sydtrafik til DSB og Arrivas takster.
En fast rabat på rejsekort erstattes af den fælles
progressive rabatstruktur. Det betyder, at det bliver dyrere
at rejse for lavfrekvente kunder og billigere at rejse for
højfrekvente kunder.
Kombinationen af den ændrede rabatstruktur og
overgangen fra trafikselskabstakster til togtakster betyder
markante prisstigninger for korte togrejser – især for
rejsekortkunder på rabattrin 0
Dette er søgt imødekommet med to tiltag:
Andel af kunder
Prisændringer i Sydtrafiks område
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Prisstigning, 20 til 40 kr.
Prisstigning, 10 til 20 kr.
Prisstigning, 5 til 10 kr.
Prisstigning, 2 til 5 kr.
Uændret (-2 til 2 kr.)
Prisfald, -2 til -5 kr.
Prisfald, -5 til -10 kr.
Prisfald, -10 til -20 kr.
Prisfald, -20 til -40 kr.
Rejsekortpriser på tog op til 10 zoner er sat ned ift. det
oprindelige oplæg. Det betyder, at de maksimale prisstigninger i
Sydtrafik (rabattrin) 0 er faldet fra ca. 80-100 pct. til ca. 60-80 pct.
Togstrækningerne med de største prisstigninger og flest kunder
zonekorrigeres midlertidigt. Det reducerer prisstigningen på disse
strækninger yderligere til 20-40 pct.
Når pendlere i dag køber et pendlerkort til en strækning,
får de flere zoner med til samme pris (områdegyldighed).
Dette princip kan ikke fastholdes generelt, men fastholdes
dog i fire byer (Esbjerg, Vejle, Fredericia og Aabenraa).
18
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0019.png
Lokale effekter – Midtjylland
Fire takstområder lægges sammen til ét. Off peak-rabatten
udvides til hele Midttrafiks område.
Togrejser inden for de lokale takstområder (korte rejser) overgår
fra Midttrafik til DSBs og Arrivas takster.
Rabatstrukturen på rejsekort forenkles fra otte til fire rabattrin.
Den maksimale rabat reduceres fra 55 pct. til 40 pct. Høj-
frekvente rejsekortkunder kan med fordel skifte til pendlerkort.
Kombinationen af den ændrede rejsekortrabatstruktur og
overgangen fra trafikselskabstakster til togtakster betyder, at lav-
og mellemfrekvente togrejsende på korte rejser vil opleve
prisstigninger. Taksterne er dog fastlagt så de lav- og
mellemfrekvente kunder på de større relationer ikke får
prisstigninger på mere end 25 pct.
For at sikre at rejsekort altid kan betale sig, stiger
mobilklippekortprisen med ca. 25 pct., så den bliver lig rejsekort
rabattrin 0. Klippekortkunder kan skifte til rejsekort, hvor der i
stedet vil være mængderabatter på op til 40 pct.
Pensionistrabatter på pendlerkort, der før varierede fra 0 pct. på
tværs af takstområderne til 44-57 pct. inden for takstområderne,
harmoniseres til 25 pct. for bus og tog i hele Midttrafik.
Prisændringer i Midttrafik
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Prisstigning, 20 til 40 kr.
Prisstigning, 10 til 20 kr.
Prisstigning, 5 til 10 kr.
Prisstigning, 2 til 5 kr.
Uændret (-2 til 2 kr.)
Prisfald, -2 til -5 kr.
Prisfald, -5 til -10 kr.
Andel af kunder
Prisfald, -10 til -20 kr.
Prisfald, -20 til -40 kr.
19
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0020.png
Lokale effekter – Nordjylland
NT udgør i dag ét samlet takstområde med ens priser i bus og tog,
og dette vil fortsætte efter reformen. NT overtager
regionaltogsdriften fra august 2017 og i praksis smelter lokal- og
regionaltogsdriften sammen. Dermed adskilles bus- og togtakster
ikke
med prisstigninger på togrejser til følge.
Største ændringer:
Rabatstrukturen på rejsekort forenkles fra otte til fire rabattrin.
Den maksimale rabat reduceres fra 49 pct. til 40 pct.
Der er også justeret på pendlerkortpriserne, således at
højfrekvente rejsekortkunder med fordel kan skifte til
pendlerkort.
Når pendlere i dag køber et pendlerkort til en strækning får de
flere zoner med til samme pris (områdegyldighed). Dette princip
kan ikke fastholdes, når pendlerkort harmoniseres.
Prisændringer i NT's område
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Prisstigning, 20 til 40 kr.
Prisstigning, 10 til 20 kr.
Prisstigning, 5 til 10 kr.
Prisstigning, 2 til 5 kr.
Uændret (-2 til 2 kr.)
Prisfald, -2 til -5 kr.
Prisfald, -5 til -10 kr.
Prisfald, -10 til -20 kr.
Prisfald, -20 til -40 kr.
Andel af kunder
20
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0021.png
Lokale effekter – Fyn og øer
FynBus har allerede i dag en særlig struktur med
adskilte bus- og togpriser for enkeltbilletter. Dette vil
fortsætte med Takst Vest.
FynBus og DSB har i dag fuldt takstsamarbejde på
periodekort. Dette fortsætter med Takst Vest.
På rejsekort er Fyn i dag opdelt i tre takstområder.
Disse lægges med Takst Vest sammen til ét. Off peak-
rabatten udbredes til alle rejser internt på Fyn.
FynBus har allerede implementeret de væsentligste
ændringer med Takst Vest på busrejserne.
De mest markante ændringer vil omfatte togrejser på
rejsekort inden for de tidligere takstområder, der
overgår fra FynBus-takster til DSB og Arriva-takster.
Kvikkortet er udfaset til fordel for rejsekort pr. 1. juni
2017.
Prisændringer i FynBus' område
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Prisstigning, 20 til 40 kr.
Prisstigning, 10 til 20 kr.
Prisstigning, 5 til 10 kr.
Prisstigning, 2 til 5 kr.
Uændret (-2 til 2 kr.)
Prisfald, -2 til -5 kr.
Prisfald, -5 til -10 kr.
Prisfald, -10 til -20 kr.
Prisfald, -20 til -40 kr.
Andel af kunder
21
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0022.png
Tværgående temaer:
Ændrede rabatter for unge og pensionister i tog
Billigdage, hvor unge på Ungdomskort og DSB Ung samt pensionister kan rejse til
halv pris på enkeltbilletter i tog, afskaffes, ligesom det er sket på Sjælland.
Til gengæld har unge og pensionister adgang til mindst 25 pct. rabat på rejsekort og
får fortsat yderligere 20 pct. rabat uden for myldretiden (off peak- og tidsrabat). For
unge og pensionister omfatter rabatten uden for myldretiden alle togrejser i hele
Vest.
Samlet kan unge og pensionister få næsten samme rabat som i dag – men
tidspunktet for maksimal rabat ændres fra billigdage (mandag-torsdag og lørdag) til
off peak-tidspunkter (hele weekenden og hverdage mellem kl. 18-7 og 11-13)
Andre tiltag for unge og pensionister:
I Vestdanmark kræves ikke længere betaling for at få ung-rabatter på tog.
Pensionistrabatter på pendlerkort harmoniseres med en minimumsrabat på 25 pct.
Ungdomskort fortsætter uændret, dog ændres beregningsgrundlaget for
ungdomskort til lange rejser, der afhænger af pendlerkortprisen.
22
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0023.png
Tværgående temaer:
Prissætning af pendlerkort
Med Takst Vest bliver pendlerkort et fælles
produkt, som kunden kan anvende fleksibelt til
både bus og tog.
Det betyder, at beregning af pris og geografisk
gyldighed på pendlerkort skal være ens på tværs af
trafikvirksomheder. Det er ikke tilfældet i dag.
Prisberegningen i Takst Vest er baseret på kundens
eget valg af rejserute:
Ønsker kunden kun at benytte den kortest mulige rute,
kan dette vælges til den laveste pris
Vælges en længere rute betales en højere pris, men
kortere og lige lange rejseveje fås med i prisen
Prisen beregnes som antallet af zoner i fugleflugt
mellem de to fjernest liggende punkter inden for
kundens gyldighedsområde (‘længste ben’).
Eksempel:
Vejle-Egtved
23
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0024.png
Tværgående temaer:
Kommercielle frihedsgrader
Ved siden af de fællesprodukter, der harmoniseres, kan hver
trafikvirksomhed udstede egne kommercielle produkter.
Kommercielle produkter omfatter fx DSB Orange, Arriva OneDay, DSB 1’
og pladsbilletter
Med Takst Vest og Takst Sjælland vil der blive defineret mere klare
retningslinjer for, hvilke kommercielle produkter, trafikvirksomhederne
må udstede:
Markedsføringen af kommercielle produkter skal være klart adskilt fra
standardprodukterne (enkeltbilletter, rejsekort, pendlerkort og klippekort)
Kommercielle produkter, der har en prissætning, der afviger fra prishierarkiet mellem
standardprodukter, kan kun udbydes i et begrænset tidsrum eller i et begrænset antal.
Kommercielle produkter kan ved enighed mellem de relevante selskaber udbydes med
omstigning mellem flere transportformer.
24
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0025.png
Øvrige tværgående temaer
Kombinerede tog-, bus- og letbanerejser:
Med Takst Vest bliver det i
modsætning til i dag muligt at købe én samlet billet til alle kombinerede
tog-, bus- og letbanerejser i Vestdanmark. Alle rejser, hvor der indgår
tog, prissættes som togrejser.
Delt billetkøb:
I dag er det nogle steder muligt at spare penge ved at
købe to kortere billetter frem for én samlet til samme rejse. Problemet
bliver ikke løst – men heller ikke gjort større – med Takst Vest, da det er
prioriteret højere at begrænse provenu- og kundekonsekvenser.
Pendler Kombi:
Sideløbende med implementeringen af Takst Vest
lanceres et kombineret rejsekort og pendlerkort i Vestdanmark. Kortet
er indtil videre lanceret i FynBus og Sydtrafiks områder.
25
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0026.png
Implementeringsplan
Reformen kan træde i kraft den 18. marts 2018. Forud for denne
dato, skal hver trafikvirksomhed sikre:
At
IT-systemer, salgskanaler og billetprodukter er tilpasset og testet så
reformen kan gennemføres problemfrit den 18. marts 2018
At
personalet i de enkelte selskaber er uddannet til at håndtere og vejlede
kunderne i det nye takstsystem
At
kunderne er informerede om det nye takstsystem og har adgang til at blive
vejledt
Implementeringsdatoen den 18. marts 2018 er baseret på, at der ikke
skal foretages nye store ændringer af den reform,
trafikvirksomhederne er blevet enige om.
En revision af lov om trafikselskaber vil understøtte og fremtidssikre
de harmoniserede takstsystemer i Øst og Vest.
26
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0027.png
Priseksempler - Midttrafik
27
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0028.png
Priseksempler - Sydtrafik
28
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0029.png
Priseksempler - NT
29
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0030.png
Priseksempler - FynBus
30
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0031.png
Priseksempler – DSB
31
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0032.png
Priseksempler - Arriva
32
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868382_0033.png
Kundekonsekvenser for togkunder,
relative ændringer
z
33