Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 226
Offentligt
1868380_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
15. marts 2018
2017-5807
Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018
I juni 2017 præsenterede parterne bag Takst Vest den vestdanske takstreform
for transportordførerne. Reformen fik opbakning fra Venstre, Socialdemokrati-
et, Radikale Venstre, SF, Alternativet, Liberal Alliance, Det Konservative Fol-
keparti og Dansk Folkeparti.
Siden da har de vestdanske trafikvirksomheder arbejdet med den tekniske im-
plementering af reformen og de er nu, som planlagt, klar til lancering den 18.
marts.
Reformen har til formål at gøre priserne og rabatterne i den kollektive trafik
mere logiske og gennemskuelige for kunderne. Med Takst Vest vil rejsekort
være billigere eller samme pris som enkeltbillet og mobilklippekort. Hvis kun-
den rejser mere end 15-20 returrejser på samme strækning om måneden, vil
det bedre kunne betale sig at købe et pendlerkort.
I dette notat gives en kort gennemgang af reformens formål og baggrund, det
nye takstsystem og særligt berørte kundegrupper. Vedlagt notatet er Takst
Vest-parternes præsentation fra juni 2017, som nævnt ovenfor.
Baggrund for takstreformen
Takstsystemet i den kollektive trafik i Vestdanmark er i dag komplekst og ofte
uigennemskueligt for kunderne. Det er vanskeligt at gennemskue hvilken type
billet, man vil have størst fordel af at købe, da priser og rabatter kan variere
meget fra rejse til rejse. Særlige udfordringer er, at det kan være forskelligt,
hvilket billetprodukt der er det billigste, sammenlignelige rejser kan have for-
skellig pris, og der er ikke altid sammenhæng mellem rejsens længde og rejsens
pris.
Det komplekse takstsystem blev i august 2015 kritiseret markant af Rigsrevisi-
onen og Statsrevisorerne. Statsrevisorerne kritiserede, at det ikke var lykkedes
at harmonisere taksterne, selvom det siden 2009 har været en del af lov om
trafikselskaber, at trafikselskaberne skal arbejde for at takstsystemerne skal
være ensartede og overskuelige. På denne baggrund gjorde den daværende
transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidt det klart over for trafiksel-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868380_0002.png
skaberne og togoperatørerne, der har takstkompetencen, at der lå en uløst op-
gave.
Det nye takstsystem i Jylland og på Fyn, Takst Vest
DSB, Arriva, NT, Midttrafik, Sydtrafik og FynBus er blevet enige om en reform,
som sikrer, at det bliver lettere at vælge den billigste billet og i det hele taget, at
takstsystemet bliver langt mere gennemskueligt.
Konkret indebærer reformen blandt andre følgende ændringer:
Takster
To zonesystemer erstattes af ét fælles og de lokale takstområder ned-
lægges.
Bus- og togpriser differentieres. Togbilletter bliver dyrere eller samme
pris som busbilletter. Dette gælder dog ikke i NT, hvor der fortsat vil
være ens priser for bus og tog, fordi NT selv står for den regionale tog-
trafik.
Pendlerkort bliver et fælles produkt, som gælder til både bus- og togrej-
ser. Der vil være enkelte afgrænsede afvigelser herfra.
Rejsekortet kan betale sig
Der vil være et entydigt prishierarki for standardbilletter: Rejsekort er
billigere eller lig med prisen på enkeltbilletter og mobilklippekort.
Pendlerkort kan betale sig for daglige pendlere – og er billigere end rej-
sekort efter 15-20 månedlige returrejser på samme strækning.
Selskaberne har fortsat mulighed for at udbyde afgrænsede, kommerci-
elle produkter, som kan være billigere end standardbilletterne.
Harmoniserede og udvidede rabatter
Off-peak rabatten, hvor der opnås 20 pct. rabat uden for myldretiden
på rejsekort, udvides til at dække alle rejser inden for et trafikselskabs-
område.
Mængderabat på rejsekort harmoniseres mellem trafikselskaber og på
tværs af bus og tog.
Børnerabatter harmoniseres, og der indføres minimumsrabatter til
pensionister.
En økonomisk neutral reform
Takst Vest er, ligesom Takst Sjælland, en provenuneutral reform. Det betyder,
at kunderne i gennemsnit ikke får prisstigninger eller prisfald, og at det sikres,
Side 2/5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868380_0003.png
at reformen samlet set ikke vil give anledning til nævneværdige udsving i tra-
fikvirksomhedernes samlede provenu.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen sikrer i samarbejde med et eksternt konsu-
lentfirma, at provenuneutraliteten overholdes; også efter at reformen er trådt i
kraft og det realiserede provenu kan beregnes.
I lov om trafikselskaber er det angivet, at priserne i den kollektive trafik ikke
må stige mere end pris- og lønudviklingen. Dette udmøntes ved, at der årligt
udregnes et såkaldt ”takstloft” for prisudviklingen. Takstloftet er i 2018 på 1,4
pct., og de vestdanske trafikvirksomheder indfører de tilladte prisstigninger
samtidig med implementeringen af Takst Vest - med undtagelse af DSB og
FynBus, der har valgt ikke at gennemføre prisstigninger. Reglerne vedrørende
prisstigninger og takstloft er ikke påvirket af takstreformen.
Særligt berørte kundegrupper
Selvom seks trafikvirksomheder har haft til opgave at harmonisere forskellige
rabat- og takstsystemer, er det lykkedes at sikre, at 89 pct. af kunderne vil ople-
ve prisfald eller prisstigninger på højest 2 kr.
Konsekvenser pr. kundetype
Voksne:
Rejsekortet kan betale sig med mindre man er pendler, og
off-peak rabatten udvides til at gælde for alle rejser inden for et trafik-
selskabsområde.
Unge:
Betalingen for at opnå ungdomsrabatter kræves ikke længere.
Billigdage bortfalder, men med ungdomsrabat, mængderabat og off-
peak rabat, kan næsten samme rabat opnås på rejsekort.
Pensionister:
Billigdage bortfalder, men med pensionistrabat,
mængderabat og off-peak rabat, kan næsten samme rabat opnås på rej-
sekort. Pendlerkortrabat harmoniseres til minimum 25 pct. Det bety-
der, at pensionistpendlerkort som tidligere var prissat af trafikselskabet
(dvs. inden for det lokale takstområde) stiger, og at pensionistpendler-
kort som tidligere var til togtakst (dvs. krydsende et lokalt takstområde)
falder.
Børn:
50 pct. rabat på alle rejser.
Den gruppe, som får de største prisstigninger med Takst Vest, er rejsende i tog
på rejsekort på korte rejser. Det skyldes, at netop disse rejser tidligere blev
prissat efter bustakst, men nu prissættes efter togtakst.
Udestående i forhold til ungdomskort
Ungdomskortordningen er ikke på virket af takstreformen. Det betyder, at ord-
ningen efter Takst Vest-reformens implementering fortsat vil være knyttet til
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868380_0004.png
de gamle lokale takstområder, selvom et væsentligt formål med reformen har
været at nedlægge de lokale takstområder. Derfor arbejder ministeriet og Tra-
fik,- Bygge- og Boligstyrelsen på, at præsentere et forslag til en tilpasning af
ungdomskortordningen.
Lov om trafikselskaber
Takst Vest og Takst Sjælland er stadfæstet i lov om trafikselskaber, som træder
i kraft 18. marts 2018.
Øst-vest-reform
De to takstreformer omfatter ikke øst-vest-trafikken. Dog har DSB valgt at sikre
principperne blandt andet ved at afskaffe billigdage for at sikre, at rejsekortet
som udgangspunkt er billigste alternativ.
DSB arbejder pt. på en reform af øst-vest trafikken.
Side 4/5
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 226: Orientering om ikrafttrædelse af Takst Vest den 18. marts 2018, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1868380_0005.png
Side 5/5
Tabel 1: Oversigt med eksempler på uhensigtsmæssigheder, som bliver udbedret med Takst Vest
I dag
Rejsekort kan være dyrere end en en-
keltbillet eller klippekort.
Eksempel
Efter 18. marts
Eksempel
En rejse fra Aarhus til Herning vil fremover koste
141 kr. på både rejsekort og enkeltbillet, og på
rejsekort er der mulighed for at få mængderabat
og off-peak rabat.
En rejse fra Aarhus til Herning koster 147 kr. Det kan som udgangspunkt altid betale
på rejsekort, men 140 kr. med en enkeltbil- sig at bruge rejsekort, medmindre der er
let.
specialtilbud.
I dag koster det på rejsekort 44 kr. at rejse
fire zoner med bus fra Solbjerg til Hoved-
gård. Fire zoner den anden vej til Aarhus
koster derimod 35 kr.
Rejser af samme længde kan koste vidt
forskellig pris.
Sammenlignelige rejser inden for et
Fremover vil det koste 33 kr., uanset om man
trafikselskabs område koster det samme; rejser fra Solbjerg til Hovedgård eller fra Solbjerg
dvs. at fire zoner tilbagelagt i bus koster til Aarhus.
det samme, uanset hvor man rejser. Og
fire zoner i tog koster det samme, uanset
hvor man rejser.
Fremover er der følgende rabatter på rejsekort
ved rejser inden for en måned (personligt):
0 pct. ved 0-3 ture
10 pct. ved 4-15 ture
25 pct. ved 16-33 ture
40 pct. ved 34+ ture
Rejser man uden for myldretiden, får man yderli-
gere 20 pct. i rabat på rejsekort.
Rabatter på rejsekort varierer
Man får mængderabat på nogle rejser, men Rabatterne ensrettes, så der altid er fire
ikke på andre. Mellem Esbjerg og Kolding vil satser for mængderabat på rejsekort.
man ved 40 rejser på en måned få 55 pct. i
rabat. Mellem Esbjerg og Vejen vil man ved
samme antal rejser få 0 pct. i rabat.
Pensionister kan ikke få rabat på rejse- I dag giver Sydtrafik ikke pensionistrabat på
kort og pendlerkort i alle trafikselska-
rejsekortet, og DSB og Arriva giver ikke
ber.
pensionistrabat på pendlerkort.
Det betyder, at det fx koster 23 kr. at rejse
fire zoner for en pensionist i Sydtrafik, fordi
der ikke er pensionistrabat.
Man kan alene få rabat på rejser uden-
for myldretiden, hvis man rejser med
rejsekort inden for lokale takstområ-
der.
En rejse fra Solbjerg til Aarhus uden for
myldretiden koster 28 kr. Fra Solbjerg til
Hovedgård koster rejsen 44 kr., da man ikke
får rabat uden for myldretiden. Begge rejser
er på fire zoner.
En minimumsrabat på 25 pct. indføres
Fremover koster fire zoner for en pensionist i
på rejsekort og pendlerkort for pensioni- Sydtrafik 22,50 kr. med minimumsrabatten på 25
ster.
pct. På højeste rabattrin er prisen 18 kr.
Til gengæld forsvinder billigdage på
togrejser. I stedet kan pensionister få
yderligere rabatter ved at rejse uden for
myldretiden..
Alle rejsekortrejser inden for et trafiksel- En rejse fra Solbjerg til Aarhus eller Hovedgård vil
skab udløser rabat uden for myldretiden. koste det samme uden for myldretiden, nemlig
For studerende og pensionister gælder
26,40 kr.
det også rejser på tværs af trafikselska-
ber.
Det er ikke længere nødvendigt / muligt
at køber DSB Ung eller Arriva Ung kort
for at få adgang til rabat. Alle unge og
studerende får fast 25 pct. rabat på tog-
rejser. Til gengæld forsvinder billigdage-
ne på togrejser. I stedet kan man som
ung og studerende få yderligere rabatter
ved at rejse uden for myldretiden.
Fremover kan man som ung eller studerende rejse
fra Odense til Aarhus for ca. 150 kr. en fredag
aften efter kl. 18 på rejsekort – uden et DSB Ung
eller Arriva Ung kort.
Som ung og studerende skal man beta- Hvis man ikke har et DSB Ung eller Arriva
le for et DSB Ung eller Arriva Ung kort, kort koster det 244 kr. at rejse fra Odense til
førend man kan få 25 pct. rabat på
Aarhus en fredag aften.
togrejser.