Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 224
Offentligt
1866854_0001.png
14. DECEMBER 2015
7512788 HNT/ANSC
Duplik
Til
Københavns Byret
I sagsnr. BS 44C-1669/2015:
RAVN Bane ApS
(advokat Annacarina Staunstrup)
mod
Banedanmark
(Kammeradvokaten
v/
advokat Henrik Nedergaard Thomsen og
advokat Anders Schäfer)
Ud over det i svarskriftet indeholdte, som fastholdes, giver det i replikken anførte mig an-
ledning til at fremkomme med følgende bemærkninger:
1.
OVERORDNET OM STATUS
Banedanmark anførte i svarskriftet, at RAVN Bane ApS’ erstatningskrav i vidt omfang er
udokumenteret og opfordrede selskabet til at fremlægge en række nærmere specificerede
oplysninger og dokumenter.
RAVN Bane ApS har ikke i fuldt omfang besvaret disse opfordringer. RAVN Bane ApS
fremlagde med replikken visse yderligere dokumenter. Parterne mødtes derefter den 18.
november 2015 bl.a. med det formål at finde ud af, hvad der på det foreliggende grundlag
kunne anses for dokumenteret, og hvilke dokumenter der skulle fremlægges. RAVN Bane
sendte efter mødet en revideret erstatningsopgørelse til Banedanmark uden bilag.
Kammeradvokaten
Vester Farimagsgade 23
DK-1606 København V
Telefon +45 33 15 20 10
Fax +45 33 15 61 15
www.kammeradvokaten.dk
10356950_2
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 224: Henvendelse af 7/3-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1866854_0002.png
14. DECEMBER 2015
2.
OVERORDNET OM ERSTATNINGSKRAVET
RAVN Bane ApS’ erstatningskrav er i replikken opgjort til i alt 19.931.000 kr. for perioden
1.3.2014 - 30.9.2015 (herefter ”erstatningsperioden”).
Til støtte for erstatningskravet har RAVN Bane ApS fremlagt en af selskabet udarbejdet
erstatningsopgørelse (bilag 17a) og selskabets budget for året 2013/2014 (bilag 32). Erstat-
ningsopgørelsen og budgettet er opgjort ud fra den forudsætning, at RAVN Bane ApS i
erstatningsperioden ville have 45 henholdsvis fastansatte og timelønnede medarbejdere, der
hver især skulle være beskæftiget i 192,4 timer pr. måned.
RAVN Bane ApS har ikke fremlagt oplysninger, der dokumenterer, at selskabet havde en
berettiget forventning om beskæftigelse i det påståede omfang.
Til brug for rettens vurdering af om RAVN Bane ApS’ opgørelser af sit erstatningskrav har
støtte i sagens faktiske omstændigheder gennemgås nedenfor følgende:
1)
2)
3)
4)
RAVN Bane ApS’ økonomiske forhold forud for erstatningsperioden,
RAVN Bane ApS’ faktiske omsætning på ad hoc-opgaver i erstatningsperioden,
RAVN Bane ApS’ krav for erstatningsperioden, og
konkurrenternes omsætning i erstatningsperioden.
Den overordnede konklusion efter denne gennemgang er, at RAVN Bane ApS fortsat ikke
har dokumenteret sit erstatningskrav – hverken kravet i stævningen på ca. 12 mio. kr. eller
det forhøjede krav i replikken på ca. 20 mio. kr.
2.1
RAVN Bane ApS’ økonomiske forhold forud for erstatningsperioden
RAVN Bane ApS blev etableret i 2012. Om den økonomiske situation i RAVN Bane ApS
forud for de to forhold, som erstatningskravet er baseret på, fremgår af sagen bl.a., at sel-
skabets årsresultat for regnskabsåret 2012-2013 var - 54.642 kr. (bilag A, s. 9).
Jesper Ravn, som ejer RAVN Bane ApS, drev tidligere også selskabet Ravn Banesikkerhed
ApS. Dette selskab blev etableret i 2010, men var i perioden maj 2013 - maj 2015 under
konkursbehandling, som endte med, at selskabet blev opløst (bilag D). Af selskabets eneste
offentliggjorte regnskab fremgår, at selskabet i regnskabsåret 2011 til 2012 havde et årsre-
sultat på -1.020.708 kr. (bilag E).
Ravn Banesikkerhed ApS’ aktiviteter var ifølge årsrapport 2010/2011 (bilag E) banesikker-
hedsopgaver. RAVN Bane ApS’ aktiviteter var ifølge årsrapport 2012/2013 (bilag A) tilsva-
rende banesikkerhedsopgaver og blev ifølge årsrapport 2013/2014 (bilag B) udvidet til også
at omfatte logistik og lageropgaver.
Side 2/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 224: Henvendelse af 7/3-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1866854_0003.png
14. DECEMBER 2015
Det er ubestridt, at Banedanmark hverken har noget ansvar for, at Jesper Ravn gik konkurs
med Ravn Banesikkerhed ApS, eller at RAVN Bane ApS i regnskabsåret 2012-2013 har
haft underskud i selskabet.
Den samlede årlige omsætning og resultatet i de to selskaber, som Jesper Ravn ejer og har
ejet forud for erstatningsperioden, kan opgøres på følgende vis:
Periode
Omsætning
Resultat
12.2.2010-20.4.2011
(Ravn Banesikkerhed ApS)
1.817.326 kr.
-1.020.708 kr.
12.6.2012-30.6.2013
(RAVN Bane ApS)
3.651.707 kr.
-54.642 kr.
Tallene fremgår af bilag A, s. 9, og bilag E, s. 7.
Disse omsætningstal omfatter samtlige opgaver, som RAVN Bane ApS har haft fra Ba-
nedanmark, herunder konkurrenceudsatte opgaver og såkaldte ad hoc-opgaver samt arbejde
for 3. mand.
I hele 2013 havde Ravn Bane ApS en samlet omsætning inden for ad hoc-opgaver på i alt
1.251.000 kr., jf. bilag 13, tabel 5.
Det centrale for sagen er, om Banedanmark har udelukket selskabet fra ad hoc-opgaver i
perioden fra den 1. marts 2014. Det bestrider Banedanmark.
RAVN Bane ApS er enig i, at selskabet ikke er blevet udelukket fra de konkurrenceudsatte
opgaver fra Banedanmark.
2.2
RAVN Bane ApS’ faktiske omsætning på ad hoc-opgaver i erstatningsperioden
I 2014 steg RAVN Bane ApS’ omsætning på ad hoc-markedet til 2.333.000 kr. fra
1.251.000 kr. i 2013 (bilag 13, tabel 5). I det første år af erstatningsperioden oplevede
RAVN Bane ApS således næsten en fordobling af sin omsætning inden for dette område.
RAVN Bane ApS har replikken anført, at selskabets omsætning på ad hoc-opgaver faldt i
erstatningsperioden. RAVN Bane ApS opfordres (M) derfor til at bekræfte, at selskabets
omsætning på disse opgaver er stedet som anført fra 2013 til 2014.
Udover selskabets omsætning hos Banedanmark, har Banedanmark ikke kendskab til, hvor-
dan omsætningen i øvrigt har været i RAVN Bane ApS siden juni 2014, hvor selskabet af-
lagde sit seneste årsregnskab. Fristen for indlevering af selskabets årsregnskab er udløbet,
men selskabet har endnu ikke indleveret det til Erhvervsstyrelsen.
Side 3/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 224: Henvendelse af 7/3-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1866854_0004.png
14. DECEMBER 2015
Jesper Ravn har endvidere oprettet et holdingselskab ved navn Ravn Bane Holding IVS, der
har til formål at fungere som holdingselskab ved at eje kapitalinteresser i andre selskaber.
Fristen for indlevering af årsregnskab også for dette selskab er overskredet.
Det er derfor hverken over for Banedanmark eller retten dokumenteret, hvad RAVN Bane
ApS’ faktiske omsætning har været i Erstatningsperioden. De bilag, som RAVN Bane ApS
har fremlagt om sin omsætning i Erstatningsperioden, kan ikke uden andet lægges til grund.
Til belysning af RAVN Bane ApS’ faktiske omsætning opfordres (N) RAVN Bane ApS til
at fremlægge årsregnskab for begge selskaber.
2.3
RAVN Bane ApS’ krav for erstatningsperioden
RAVN Bane ApS’ krav på 19.931.000 kr. er baseret på tesen om, at selskabets årlige om-
sætning fra 2014 ville være steget til 25 mio. kr., og årets resultat vil være vendt fra et un-
derskud til et overskud på 11.835.000 kr. allerede ved udgangen af 2014.
RAVN Bane ApS’ forventning til omsætningen og resultatet i selskabet i perioden efter
2014 kan opgøres på følgende vis, jf. bilag 17 a, s. 3:
Periode
Omsætning
Resultat
1.3-31.2.2014
(RAVN Bane ApS)
25.383.000 kr.
11.835.000 kr.
1.1. -30.9.2015
(RAVN Bane ApS)
18.950.000 kr.
8.096.000 kr.
Af oversigt over ansatte og timelønnede (bilag 35) fremgår, at erstatningskravet er baseret
på, at RAVN Bane ApS har 18 fastansatte bane- og administrationsfolk samt 25 timelønne-
de håndmænd og logistikmedarbejdere, der alle arbejder 192,4 timer om måneden.
Denne sag angår alene RAVN Bane ApS’ baneservice og ikke den del af RAVN Bane ApS,
der angår containerpakning. Erstatningskravet (bilag 17a) skal derfor korrigeres for den del
af budgettet, der angår timelønnede håndmænd og logikstikmedarbejdere.
RAVN Bane ApS opfordres (O) til at korrigere sit erstatningskrav herfor.
Erstatningskravet er endvidere baseret på en forventning om, RAVN Bane ApS’ omsætning
ville stige voldsomt, fordi selskabet leverer ydelser til en listepris, der er billigere i forhold
til leverandører med sammenlignelige kompetencer. Det er udokumenteret og ukorrekt.
Side 4/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 224: Henvendelse af 7/3-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1866854_0005.png
14. DECEMBER 2015
2.3.1
Det relevante marked
Markedet for de ad hoc-ydelser, som RAVN Bane ApS leverer til Banedanmark, omfatter
assistancearbejde, ballastsupplering og udlægning af ballast. Hovedparten af opgaverne
kræver ikke lokomotivførercertifikat.
RAVN Bane ApS’ nærmeste konkurrenter er – så vidt Banedanmark kan bedømme – virk-
somhederne C. Rail Safety ApS, Bjælkehøj Entreprenør ApS og Railsafe ApS. Det er også
de selskaber, der sammen med RAVN Bane ApS fremgår af tabel 5, bilag 13.
De pågældende selskaber havde i 2013 en samlet omsætning på ad hoc-ydelser til Ba-
nedanmark på ca. 14,4 mio. kr. Det tal steg i 2014 til ca. 15 mio. kr. (bilag 13, tabel 5).
RAVN Bane ApS’ omsætning inden for markedet er således steget væsentligt mere, end
markedet forholdsvist er vokset.
I 2013, dvs. forud for erstatningsperioden, havde RAVN Bane ApS en samlet markedsandel
på 8,7 %. Den steg i 2014 til 15, 6 % (bilag 13, tabel 5).
RAVN Bane ApS’ erstatningskrav er altså baseret på den forudsætning, at selskabet mono-
poliserede hele markedet på et år, herunder udkonkurrerede selskabets 3 nærmeste konkur-
renter, og at markedet ville være steget til en værdi af 25 mio. kr., dvs. 8-10 mio. kr. større
end det faktisk har været tilfældet.
Disse forventninger er ikke understøttet i de faktiske omstændigheder og må i øvrigt anses
som usandsynligt.
2.3.2
RAVN Bane ApS’ priser
Af Railsafe ApS’ prisliste, som fremlægges som bilag F, fremgår det, at selskabet udbyder
de samme ydelser som RAVN Bane ApS. Sammenholdes bilag F med RAVN Bane ApS’
listepriser (bilag 33) fremgår det, at RAVN Bane ApS har en højere listepris, når det kom-
mer til langt de fleste typer af udlejningspersonale, herunder sporteknikker, SR-
arbejdsleder, SR-arbejdsleder 2, Rangerleder, sporarbejder samt håndmænd.
Det er derfor ikke korrekt, når RAVN Bane ApS anfører, at selskabet er billigst.
RAVN Bane ApS tabte da også et udbud vedrørende rangerledelse i foråret 2014. Produkti-
onen i Banedanmark konkurrenceudsatte Rangerledelse i Øst og i Vest med mellem 75 og
125 skift på 9 timer på hverdage, hvoraf op til 20 skift var i vest. Der blev efterspurgt en
timepris inkl. eventuelle tillæg. Entreprenøren, der vandt opgaven, havde en timepris på 550
kr. samt 150 kr. i timen udover de 9 timer. RAVN Bane ApS afgav en pris på 700 kr. pr.
time uanset antal timer, dog minimum 8 timer, og afgav også en alternativ prismodel med
en fastpris på 6.000 kr. pr. skift.
Side 5/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 224: Henvendelse af 7/3-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1866854_0006.png
14. DECEMBER 2015
RAVN Bane ApS opfordres (P) til at bekræfte forløbet.
2.4
Konkurrenternes omsætning i erstatningsperioden
Banedanmark har gennemgået årsregnskaberne for RAVN Bane ApS’ nærmeste konkurren-
ter for at se, om nogen af de andre selskaber har oplevet en vækst svarende til den, som den
RAVN Bane ApS påstår, at selskabet burde have oplevet. Det er ikke tilfældet.
Til dokumentation heraf fremlægges Railsafe ApS’ årsrapport for perioden 1.7.2013 -
30.6.2014 som bilag G, C. Rail Safety ApS’ årsrapport for perioden 1.1. - 31.12.2014 som
bilag H, og Bjælkehøj Entreprenør’ årsrapport for perioden 1.1 - 31.12.2014 som bilag I.
Det fremgår af årsrapporterne, at omsætningen i de sammenlignelige selskaber har ligget på
mellem 1.8181.441 kr. og 5.992.354 kr., hvilket vel og mærke omfatter al omsætning, her-
under også arbejde for 3. mand, og evt. konkurrenceudsatte opgaver. Det er minimum 4
gange mindre end det, som RAVN Bane ApS påstår, at selskabet ville have haft i 2014 in-
den for ad hoc-markedet alene.
3.
KONKRET OM ERSTATNINGSKRAVET
RAVN Bane ApS baserer sit erstatningskrav på to forhold. For det første Michael Borres e-
mail af 31. januar 2014, og for det andet annulleringen af certifikater for en række medar-
bejdere den 26. juni 2014.
Der er tale om to selvstændige hændelser, der i erstatningsretlig henseende skal behandles
særskilt i forhold til bl.a. ansvar, årsagssammenhæng, tab og tabsbegrænsningspligt.
3.1
Michael Borres mail af 31. januar 2014 har ikke medført et tab
Som anført i svarskriftet, og som det fremgår af Transportministeriets sagsfremstilling i
brev af 11. februar 2014 (bilag 9, s. 8-10), blev Michael Borres mail af 31. januar 2014
trukket tilbage på et chefmøde den 5. februar 2014, dvs. en lille uge efter mailen var sendt.
Ved dette møde deltog - foruden Michael Borre - Tom Birk Larsen (områdechef for Pro-
duktion Vest), Klaus Bergman (områdechef for Produktion Øst), Erik Mejer Girke (sekti-
onschef for Produktion Kvalitet), Regin Røndal-Liniger (daværende områdechef for Pro-
duktion Landsdækkende), og Kenneth Lau Rentius (områdechef for produktion Maskinsta-
tion). Banedanmark fører de pågældende personer som vidner.
Side 6/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 224: Henvendelse af 7/3-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1866854_0007.png
14. DECEMBER 2015
At mailen faktisk blev trukket tilbage, fremgår endvidere af følgende to forhold, som
RAVN Bane ApS er bekendt med:
For det første sendte Michael Borre den 11. februar 2014, dvs. en uge efter mailen af 31.
januar 2014 var trukket tilbage internt, en mail til Jesper Ravn, hvoraf fremgår følgende:
”Kære Jesper Ravn
Beklager at jeg ikke vendte tilbage før middag, men jeg skulle have fat i de rigtige folk.
Jeg har fået oplyst, at vi i øjeblikket IKKE har aftalt nogle opgaver med dig som leveran-
dør. Du er således ikke gået glip af opgaver for produktion. Hvis du mener at kunne doku-
mentere anderledes, så må du sende mig noget. Men vi kan ikke se at vi har en aftale med
dig for nuværende.
Som du rigtig fortalte, starter selve sporjusteringen op i marts og vi skulle gerne have gen-
nemført et udbud omkring assistancearbejde inde da. Det er du naturligvis velkommen til at
byde på lige fod med alle andre.
Forsat god dag.”
Der henvises til Transportministeriet afgørelse af 11. februar 2015 (bilag 9), s. 10, hvor
mailen også er gengivet og behandlet.
For det andet fremgår det tydeligt af bilag 13, at RAVN Bane ApS i det efterfølgende forløb
har haft opgaver for Banedanmark, og at det i erstatningsperioden er steget til et højere ni-
veau end forud for erstatningsperioden.
I svarskriftet har Banedanmark udførligt redegjort for, at RAVN Bane ApS’ omsætning i
2014 både inden for det konkurrenceudsatte område som inden for ad hoc-området er for-
doblet i forhold til 2013 (se svarskriftet s. 4 f.).
Ravn Bane ApS har derfor ikke dokumenteret, at mailen af 31. januar 2014 har medført
noget tab.
3.2
Annulleringer af certifikater
Banedanmark har udarbejdet en oversigt over de medarbejdere ved Banedanmark, som den
26. juni 2014 fik frataget deres certifikat, og de tidspunkter certifikaterne er generhvervet og
i hvilket omfang. Oversigten fremlægges som bilag J.
Side 7/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 224: Henvendelse af 7/3-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1866854_0008.png
14. DECEMBER 2015
Et certifikat er et bevis på, at en person har opnået infrastruktur- og litrakendskab til at føre
en eller flere køretøjer på en eller flere givne infrastrukturer.
Som det fremgår af bilag K fik de fleste af de medarbejdere, der fik annulleret deres certifi-
kater i juni 2014, dem igen efter ca. to måneder, nemlig den 21. august 2014. Certifikaterne
blev tilføjet litra til 10 tons trolje på de strækninger, som den pågældende bestod til infra-
strukturkendskabsprøverne den 18. august eller den 4. september 2014. Det bemærkes i den
forbindelse, at RAVN Bane ApS ikke ejer andre banekøretøjer end en 10 tons trolje.
Det er derfor forkert, når RAVN Bane ApS anfører, at medarbejderne har været forhindret i
at arbejde som lokomotivfører.
Siden den 21. august 2014 har 6 af RAVN Bane ApS’ medarbejdere været i stand til at køre
på de strækninger, som de har bestået med den type trolje, som selskabet ejer. De har derfor
også haft mulighed for at vedligeholde de generhvervede litra og strækninger, herunder
foretage rutinekørsel, og erhververe yderligere strækninger.
En syvende medarbejder (Claus Jensen) kunne køre igen fra den 4. september 2014.
En medarbejder (Danny Henriksen) søger ikke om at få et nyt certifikat, hvilket er baggrun-
den for, at han ikke får udleveret sit certifikat sammen med de andre medarbejdere.
En anden medarbejder (Mogens Brøndum) møder hverken op til litra- eller infrastruktur-
kendskabsprøve, hvorfor han ikke får genudstedt sit certifikat.
Den tredje og sidste medarbejdere (Kasper Koed) møder ikke op til infrastrukturkendskabs-
prøven, hvorfor han ikke får genudstedt sit certifikat.
Det er således ikke Banedanmarks forhold, der gør, at de sidste 3 ikke får deres certifikat
retur samtidig med de andre.
Uddannelsesbeviser for beståelse af 10 tons trolje den 21. august 2014 for de 9 medarbejder
fra RAVN Bane ApS fremlægges som bilag K.
Det er et krav, at en litra og en strækning vedligeholdes mindst en gang om året, jf. be-
kendtgørelse nr. 985 af 11. oktober 2011 om certificering af lokomotivførere (herefter ”Lo-
komotivførerbekendtgørelsen”). RAVN Bane ApS har derfor uafhængig af Banedanmarks
annullering været forpligtet til at sikre, at litra og infrastrukturkendskab blev vedligeholdt.
Kravet har derfor ingen sammenhæng med Banedanmarks annullering af certifikaterne.
Side 8/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 224: Henvendelse af 7/3-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1866854_0009.png
14. DECEMBER 2015
Der gælder ligeledes et sikkerhedsmæssigt krav om rutinekørsel, som på daværende tids-
punkt var 20 tjenestekørsler over 4 måneder. Det krav er ligeledes uafhængigt af Banedan-
marks annullering. Derudover skal lokomotivføreren, afhængig af erfaring, gennemkøre en
strækning i et differenceret interval. Reglerne herom er beskrevet i Transportministeriets
afgørelse af 31. marts 2015 (bilag 19, s. 3).
Ingen af de pågældende medarbejdere – udover Jesper Ravn – har imidlertid valgt at vedli-
geholde det sikkerhedskrav i forhold til litra- og strækningskompetencer i den efterfølgende
periode, dvs. fra august 2014. I august 2015, dvs. et år efter certifikaterne blev udstedt, bort-
faldt litra- og strækningskompetencerne og dermed også certifikaterne for de pågældende
medarbejdere.
Dette skete i henhold til Lokomotivførerbekendtgørelsen, og eftersom RAVN Bane ApS på
et møde den 20. august 2015 med Banedanmark havde oplyst, at de tilbageblivende loko-
motivførere ikke havde været ude at køre siden 26. juni 2014. Referat for det pågældende
møde fremlægges som bilag L.
De 7 medarbejdere, der mødte op til prøverne i august og september 2014, har siden kunnet
køre bl.a. med RAVN Bane ApS’ egen trolje. De pågældende har fra da af været underlagt
de samme sikkerhedsmæssige krav om vedligeholdelse af stræknings- og litrakendskab,
som alle andre, og fristerne for opfyldelse heraf har løbet fra genudstedelsen.
Da de ikke i løbet af det efterfølgende år har opfyldt de sikkerhedsmæssige krav til vedlige-
holdelse af infrastruktur- og litrakendskab, som fremgår af Lokomotivførerbekendtgørelsen
og retningslinjerne for ny- og generhvervelse samt vedligeholdelse af infrastruktur, bortfaldt
certifikaterne i august 2015.
Der er derfor ikke nogen sammenhæng med annulleringen i juni 2014 og det forhold, at
medarbejderne ikke har været ude at køre siden august/september 2014, samt at de tilbage-
blivende lokomotivførere fik annulleret deres certifikat i august 2015.
Banedanmark er ikke herre over, hvorvidt og i hvilket omfang lokomotivførerne vedlige-
holder deres litra- og strækningskompetencer. Har man problemer med at opretholde stræk-
ningskendskab via arbejdskørsel, kan kendskabet opretholdes ved at bestille uddannelses-
kørsel hos Banedanmark, som er gratis. På samme vis kan man gå til prøve for erhvervelse
af yderligere infrastrukturkendskab. Det har RAVN Bane ApS ikke benyttet sig af.
Der er korrekt, at certifikaterne ikke blev genudstedt med alle de samme strækninger og
litra, som var på de annullerede certifikater.
Side 9/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 224: Henvendelse af 7/3-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1866854_0010.png
14. DECEMBER 2015
I forhold til strækningskendskab bestod nogen af medarbejderne færre og andre flere stræk-
ninger ved infrastrukturkendskabsprøverne i august og september 2014, end de tidligere
havde haft (bilag M).
I forhold til litrakompetencer blev de fejlagtigt suspenderede litra (over 10 tons trolje som
blev genpåskrevet i august 2014) genpåskrevet den 19. februar 2015. De pågældende med-
arbejdere har således siden august/september 2014 kunnet køre med 10 tons trolje på de
strækninger, de har bestået, og fra februar 2015 har de pågældende også kunnet køre på
strækninger med de litras, som de havde forinden annulleringen i juni 2014.
Det forhold, at de fejlagtigt suspenderede litra (udover 10 tons troljen) blev genpåskrevet
den 19. februar 2015, ses ikke at have forhindret RAVN Bane ApS i at udføre arbejde i
sporet i den forudgående periode, idet de har haft certifikat siden august/september 2014 og
har kunnet opretholde certifikater under de forudsætninger, der følger af Lokomotivførerbe-
kendtgørelsen.
3.3
Opgørelse af erstatningskrav
For det tilfælde, at retten kommer frem til at annulleringen af certifikaterne den 26. juni
2014 var ansvarspådragende for Banedanmark, kan RAVN Bane ApS’ erstatningskrav
overordnet opdeles i følgende:
1) Tabt arbejdsfortjeneste fra 26. juni – 21. august 2014,
2) tabt arbejdsfortjeneste fra 22. august 2014 og frem,
3) lønudgifter til RAVN Bane ApS i forbindelse med generhvervelse af certifikater-
ne, og
4) andre udgifter i forbindelse med generhvervelse af certifikater.
3.3.1
Tabt arbejdsfortjeneste fra 26. juni – 21. august 2014
Om RAVN Bane ApS har lidt et tab pga. annulleringen af certifikater i perioden 26. juni –
21. august 2015, dvs. den periode, hvor selskabet var uden personer med certifikat, skal
vurderes i lyset af, hvad de pågældende medarbejdere ellers har kunnet lave for selskabet.
Af de fremlagte ansættelsesbeviser (bilag 40) fremgår, at 3 medarbejdere var ansat både
som FAK (fører af arbejdskøretøj) og kørestrømsteknikker. Begge dele afregnes til en time
pris på 600 kr. (bilag 33). De pågældende medarbejdere kunne derfor i perioden, hvor de
ikke havde certifikat, arbejde til samme timepris, som havde de haft certifikat i den pågæl-
dende periode.
Banedanmark mener derfor ikke, at RAVN Bane ApS kan have haft et tab for disse medar-
bejdere.
Side 10/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 224: Henvendelse af 7/3-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1866854_0011.png
14. DECEMBER 2015
7 medarbejdere var ansat som FAK og SR 1. Forskellen mellem de to arbejdsfunktioner er,
at RAVN Bane ApS afregner FAK til 600 kr. i timen, og SR 1 til 550 kr. Der er således en
forskel i timeprisen på 50 kr.
Der er dog intet, der dokumenterer, at samtlige medarbejdere i perioden 26. juni -21. august
2014 havde været fuldtidsbeskæftiget som lokomotivfører i den periode.
Antages det, at de pågældende medarbejdere rent faktisk havde arbejdet fuld tid i de ca. 2
måneder, bliver RAVN Bane ApS’ tab højst 134.680 kr. (192,4 (arbejdstimer pr. mand pr.
måneden) x 2 (antal måneder) x 50 kr. (prisdifferencen mellem FAK og SR1) x 7 (antal
medarbejdere).
Banedanmark er i gang med at udarbejde en oversigt over de ad hoc-opgaver, der har været
i erstatningsperioden, som har krævet certifikat med henblik på at belyse omfanget af opga-
ver, som selskabet potentielt kunne have udført i den periode. Opgørelsen vil blive fremlagt,
så snart den er færdig.
3.3.2
Tabt arbejdsfortjeneste fra 22. august 2014 og frem
RAVN Bane ApS har siden 21. august 2014 haft certifikat med henblik på at kunne udføre
arbejde i sporet.
Hvis RAVN Bane ApS måtte være gået glip af opgaver efter den 21. august 2014, er det
derfor alene opgaven på strækninger, som selskabet har manglet infrastrukturkendskab til,
og som selskabet havde kendskab til forinden juni 2014.
RAVN Bane ApS opfordres (Q) til at oplyse de strækninger, som selskabet mener, at det
ikke har været i stand til at dække og for hvilket tidsrum. Opfordringen angår alene stræk-
ninger, som selskabet havde forinden 26. juni 2014.
RAVN Bane ApS opfordres (R) endvidere til at oplyse, hvornår selskabet første gang har
søgt Banedanmark om at komme til infrastrukturkendskabsprøve i pågældende strækninger,
som de enkelte lokomotivførere ikke generhvervede i august/september 2014.
Som anført, er Banedanmark i gang med at udarbejde en oversigt over de ad hoc-opgaver,
der har været i erstatningsperioden.
På baggrund af RAVN Bane ApS’ besvarelse af ovenstående opfordringer, vil Banedan-
mark gennemgå perioden fra 22. august 2014 og frem med henblik på, om der har været
opgaver, som RAVN Bane ApS har været forhindret i at udføre, som følge af manglende
infrastrukturkendskab.
Side 11/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 224: Henvendelse af 7/3-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1866854_0012.png
14. DECEMBER 2015
Erstatning for lønudgifter til RAVN Bane ApS’ i forbindelse med generhvervelse af
certifikaterne
Om RAVN Bane ApS’ krav for lønudgifter i forbindelse med generhvervelse af certifika-
terne opfordres (S) selskabet til at dokumentere, hvor mange timer de enkelte medarbejdere
har benyttet på generhvervelse af strækningskendskab og litraprøve.
3.3.3
RAVN Bane ApS opfordres (T) endvidere til at dokumentere, at selskabet har haft arbejde
til de pågældende medarbejdere i perioden, hvor de har gået til prøve. Opfordringen er be-
grundet i, at de alle er fuldtidsansatte (bilag 40).
3.3.4
Udgifter til generhvervelse af certifikater
RAVN Bane ApS har som bilag 39 fremlagt to fakturaer betalt til Banedanmark i forbindel-
se med genudstedelsen af certifikaterne i august 2014 på samlet 66.553,13 kr.
For det tilfælde at retten måtte komme frem til, at annulleringen af certifikaterne var an-
svarspådragende, anerkender Banedanmark, at RAVN Bane ApS er berettiget til at få re-
funderet beløbet.
4.
RAVN BANE APS’ OPFORDRINGER
RAVN Bane ApS har anmodet om, at bilag 13 fremsendes i en ikke-anonymiseret form
(replikken s. 7). Banedanmark oplyser som svar herpå, at de 3 konkurrenter, som fremgår af
tabel 5 i bilaget, er C. Rail Safety ApS, Bjælkehøj Entreprenør ApS og Railsafe ApS.
RAVN Bane ApS har i replikken s. 7 opfordret til at fremlægge en oversigt over de ad hoc-
opgaver, som har været udbudt i perioden 1. januar 2014 indtil d.d. med oversigt over priser
for opgaverne og hvilke kompetencer, der skulle bruges, samt en opdeling, der viser sam-
menhængen mellem.
Som anført er Banedanmark i gang med at udarbejde en oversigt over de ad hoc-opgaver,
som har krævet certifikat.
RAVN Bane ApS har endvidere anmodet om, at Banedanmark fremlægger alt det materiale,
som er omfattet af selskabets aktindsigtsanmodninger. Banedanmark kan hertil oplyse, at
aktindsigtsanmodningerne er under løbende behandling i Banedanmark, og at de akter, som
der kan meddeles aktindsigt i, løbende vil blive sendt direkte til RAVN Bane ApS, der her-
efter kan fremlægge dem i sagen, i det omfang selskabet finder det relevant.
Beviser
Banedanmark fører som vidner produktionsdirektør Michael Borre, Tom Birk Larsen (om-
rådechef for Produktion Vest), Klaus Bergman (områdechef for Produktion Øst), Erik Mejer
Side 12/13
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 224: Henvendelse af 7/3-18 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1866854_0013.png
14. DECEMBER 2015
Girke (sektionschef for Produktion Kvalitet), Regin Røndal-Liniger (daværende områdechef
for Produktion Landsdækkende), og Kenneth Lau Rentius (områdechef for produktion Ma-
skinstation).
Dokumenter
Bilag D:
Bilag E:
Bilag F:
Bilag G:
Bilag H:
Bilag I:
Bilag J:
Udskrift fra Erhvervsstyrelsen vedrørende Ravn Banesikkerhed ApS
Årsrapport 2010/11 for Ravn Banesikkerhed ApS
Prisliste for Railsafe ApS
Årsrapport for regnskabsåret 1.7.2013 – 30.6.2014 for Railsafe ApS
Årsrapport for regnskabsåret 1.1.2014 – 31.12.2014 for C. Rail Safety ApS
Årsrapport for regnskabsåret 2014 for Bjælkehøj Entreprenør ApS
Oversigt over RAVN Bane ApS’ lokomotivføreres kompetencer
Bilag K: Uddannelsesbeviser for litra-uddannelse: 10 tons trolje – prøve
Bilag L:
Bilag M:
Referat af møde afholdt den 20. august 2015
Oversigt over strækningsprøver.
København, den 14. december 2015
Kammeradvokaten
v/Henrik Nedergaard Thomsen
— Advokat
Side 13/13