Beder, den 19. januar 2018
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
E45:
LØSNINGEN PÅ TRÆNGSELSPROBLEMERNE OVER VEJLE FJORD ER EN
NY, KOMBINERET MOTORVEJS- OG JERNBANEBRO
Allerførst vil jeg gerne ønske dig og Ministeriet et rigtigt godt nytår.
Dernæst vil jeg gerne sige tusind tak, fordi I nu er i gang med at udvide E45 fra 4 til 6 spor
mellem Skanderborg og Aarhus Syd, samt af vi tillige får en VVM-redegørelse for udvidelse
af E45 fra 4 til 6 spor på hele den resterende strækning fra Vejle Nord til Randers. Det er jeg
utroligt glad for, og jeg håber, at det vil føre til, at E45 hurtigst muligt udvides til 6 spor på
hele strækningen fra Vejle Nord til Randers. Det er der desperat brug for.
KOLOSSAL TRAFIK OVER VEJLE FJORD
Men det er ikke nok!
For inden for en ret så kort fremtid vil 6 spor på E45 mange steder slet, slet ikke være nok.
Dette skyldes den generelle trafikudvikling, men især tillige, at der inden for en kortere
fremtid vil være en voldsom stigning i befolkningstallet i Østjylland, og her særligt i området
lige nord for Vejle Fjord.
Stigningen i befolkningstallet i Østjylland forventes således i de næste ca. 25 år at være i
størrelsesordenen ca. 200.000 indbyggere, hvilket stort set svarer til samtlige indbyggere i
Odense kommune. Det siger sig selv, at dette i fremtiden vil medfører en kolossal stigning i
trafikken på E45 og dermed for behovet for at udvide kapaciteten. Og tilsanding af trafikken,
som jo nærmest kan sammenlignes med ”en
slags
mur”, er altså overhovedet ikke nogen
løsning på dette store behov for yderligere kapacitet ud over 6-spor. Der er kun én relevant
løsning: Det skal bygges væk!
Og der skal begyndes ved Vejlefjordsbroen, hvor trafikken allerede den dag i dag er helt
kolossal stor, idet den 6-sporede Vejlefjordsbro passeres af mere end 80.000 i døgnet. Dette
svarer til en trafikintensitet på mere end 13.000 biler pr. spor, hvilket er særdeles højt.
Trafikintensiteten er dermed større end på den 10-sporede del af Køgebugtmotorvejen,
ligesom den er særdeles meget højere end på de nyeste motorveje her i Jylland. Disse forhold
m.m. har jeg omtalt i et debatindlæg om E45 til Jyllands-Posten, hvorfor jeg til yderligere
orientering tillader mig som vedhæftet fil at medsende dette. Debatindlægget er dateret den
30.09.17, og Jyllands-Posten var så venlig at bringe dette i avisen den 10.10.17.
Som det ses af det forannævnte vil trafikken på Vejlefjordbroen (og den øvrige del af E45 i
Østjylland) vokse overordentligt meget i fremtiden. Vejlefjordsbroen passeres som anført
allerede den dag i dag af 80.000 biler i døgnet, og især befolkningsudviklingen vil gøre, at det
tal inden for en ret så kort fremtid må forventes at vokse til i størrelsesordenen ca. 100.000
biler i døgnet. Da Vejlefjordsbroen allerede er overordentligt hårdt belastet, betyder dette, at
det er endog særdeles nødvendigt med en kapacitetsudvidelse over Vejle Fjord.