Kære Transportudvalgsmedlemmer.
Det har i dag været en rædsom dag på mange af de danske motorveje. Flere personer har mistet livet i
alvorlige færdselsulykker og mange er kommet alvorligt til skade. Det er den ultimative konsekvens af
omstændigheder der skyldes vejrforhold og trafikanternes uheldige kørselsmønstre, som samlet skaber
muligheden for at noget sådan kan ske.
Samtidig skaber det et kaos med meget stor økonomisk samfundsmæssig konsekvens i forhold til
fremkommelighed, forsinkelse og ikke mindst de menneskelige omkostninger forbundet med trafikdrab og
tilskadekomst.
Jeg er sikker på at der vil blive evalueret på dagens hændelser rundt omkring i landet med spørgsmålene
om hvorledes vi kan undgå lignende ulykker i fremtiden eller i det mindste minimere risikoen for at de
opstår.
Vi kan ikke ændre på vejrforholdene, der gennem årene bl.a har ændret sig væsentligt til at være mere
regnfulde. Dette i sig selv skaber forhold på bl.a. motorvejene der forøger risikoen for ulykker. De danske
bilisters kørsel og forståelse for konsekvensen af for høj fart og manglende afstandsbedømmelse kan vi ved
oplysning forsøge at ændre, men efter min vurdering ikke i en grad der på sigt kan skabe væsentlige
resultater og dermed markant færre ulykker.
Dagens voldsomme ulykker skete primært i Sydjylland, men kunne sagtens være sket på andre motorvejs
strækninger med lignende alvorlige konsekvenser. Uden jeg på nogen måde har været involveret i dagens
hændelser er det min overbevisning at mange af ulykkerne kunne være undgået, hvis trafikanterne på et
tidligere tidspunkt var blevet opmærksomme på ulykken fremme foran dem.
Og netop denne mulighed er der forskellige steder i landet med informationstavler på motorvejene.
Problemet er blot at de mange steder er blevet slukket med baggrund i at der ikke var det nødvendige
økonomiske fundament for at opretholde driften af dem.
Jeg kører dagligt på Motorring 3 og kommer forbi sorte tavler der tidligere gav mig god information om de
trafikale konsekvenser jeg kunne opleve længere fremme på strækningen. Jeg kalder det informationstavler
men det er i mange situationer advarselstavler der kunne fortælle mig at 1 eller 2 spor var spærret, at der
var uheld, tabte genstande, vand på kørebanen m.v.
Alle sammen gode advarsler, som gjorde jeg kunne reagere i god tid, nedsætte farten og være ekstra
opmærksom på hændelser længere fremme. Alle mine medtrafikanter fik de samme advarsler og alle
havde dermed mulighed for at skærpe opmærksomheden, nedsætte farten og ofte 1-2 km før et eventuelt
uheldssted.
Med dagens ulykker i tankerne er jeg sikker på at disse tavler kunne udgøre en faktor, som ville have skabt
et andet og langt mindre alvorligt billede af ulykkessituationerne. Jeg er dog helt klar over at det vil være
meget omkostningsfuldt at etablere informationstavler på alle motorveje, men at der på flere strækninger i
landet og specielt ved de store indfaldsveje omkring København er bestående anlæg der er slukket af
politiske, økonomiske årsager er en beslutning som for mig er yderst uforståelig set i relation til dagens
alvorlige ulykker.
Disse ulykker kunne væres sagtens være sket på Motorring 3 og under lignende omstændigheder med tåge
eller voldsom regn. Når den alvorlige ulykke en dag sker på Motorring 3 så må det ikke få samme