Åbent brev til trafikudvalget og transportministeren.
Passagererne kan som bekendt endnu ikke komme med letbanen fra og til Grenaa eller Odder, da
åbningen er blevet forsinket på ubestemt tid.
Det undrer os. Vi har måttet undvære vores sædvanlige togforbindelse i 2 år. Det drejer sig om en
milliard-investering af skatteborgerpenge i
Danmarks første letbane Odder-Aarhus-Grenaa, der skulle løfte person- transporten i Østjylland
op på et højere niveau til fremme af uddannelser, erhverv og kulturtilbud. I forhold til vore forhold
er det begyndelsen på et trafiksystem, der opfylder samme behov som S-bane og Metro i
hovedstadsområdet. Skinner og el-ledninger er for længst klar.
På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at få oplyst, hvornår togene kommer til at køre.
Banedanmark bliver ved med at hævde at letbanen ikke kan dokumentere en række
sikkerhedskrav. Fra letbanen hedder det at hver gang man har opfyldt nogle betingelser stilles
man overfor nye.
Der foreligger tilsyneladende en længere proces om godkendelsen af de jernbanestrækninger,
hvori letbanen er opdelt.
Mange måtte vente længe på Aarhus Letbane, og nu må flere vente endnu længere på
transportministeriets evaluering af det udskældte bygge- og åbningsforløb. Både borgmester
Jacob Bundsgaard, Aarhus, og regions-rådsformand Anders Künau har være stærkt kritiske overfor
processen.
Det har været både et kaotisk og utilfredsstillende forløb. Derfor må vi undre os over, at man først
nu henter nogle eksterne parter ind, der kan være med til at belyse hvad der gik galt. Aarhus
Letbane begyndte som bekendt efter tre måneders forsinkelse i december at køre på 1. etape fra
Aarhus H til Aarhus Universitetshospital i Skejby. Etapen fra Aarhus til Odder skulle have været
åbnet inden 1/1, men der synes stadig ikke at være sket noget som helst.
Først på nuværende tidspunkt er Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i dialog med udvalgte,
eksterne bydere om evalueringsopgaven af forløbet med sikkerhedsgodkendelsen. Ministeriet
oplyser desuden, at det er forventningen, at en endelig afrapportering af evalueringen først vil
kunne foreligge primo oktober 2018.
I Trafikforeningen Djursland må vil forvente, at evalueringen kommer til at pege på de steder, der
gik galt. Både i forhold til de interne arbejdsgange, og kommunikationen
–
både hos Aarhus
Letbane, i BaneDanmark og Transportministeriet, og vi må alle forvente et svar på hvorfor tingene
blev så tilspidsede. Evalueringen må ikke under nogen omstændigheder forsinke åbningen
yderligere.
Hvor svært kan det være? Det kan ikke være rigtigt at der skal gå så lang tid. Der har været tog til
Odder og Grenaa i mere end et århundrede. En næsten tilsvarende letbane med lignende materiel
åbnede i Bergen for et par år siden uden tilsvarende problemer. Der er tale om spild af samfundets
ressourcer. Vi må forlange at parterne sætter sig sammen og taler krav og vilkår igennem og i
fællesskab fastsætter en frist for godkendelse og hurtigst mulig ibrugtagning.