Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 214
Offentligt
Åbent brev til trafikudvalget og transportministeren.
Passagererne kan som bekendt endnu ikke komme med letbanen fra og til Grenaa eller Odder, da
åbningen er blevet forsinket på ubestemt tid.
Det undrer os. Vi har måttet undvære vores sædvanlige togforbindelse i 2 år. Det drejer sig om en
milliard-investering af skatteborgerpenge i
Danmarks første letbane Odder-Aarhus-Grenaa, der skulle løfte person- transporten i Østjylland
op på et højere niveau til fremme af uddannelser, erhverv og kulturtilbud. I forhold til vore forhold
er det begyndelsen på et trafiksystem, der opfylder samme behov som S-bane og Metro i
hovedstadsområdet. Skinner og el-ledninger er for længst klar.
På nuværende tidspunkt er det ikke muligt at få oplyst, hvornår togene kommer til at køre.
Banedanmark bliver ved med at hævde at letbanen ikke kan dokumentere en række
sikkerhedskrav. Fra letbanen hedder det at hver gang man har opfyldt nogle betingelser stilles
man overfor nye.
Der foreligger tilsyneladende en længere proces om godkendelsen af de jernbanestrækninger,
hvori letbanen er opdelt.
Mange måtte vente længe på Aarhus Letbane, og nu må flere vente endnu længere på
transportministeriets evaluering af det udskældte bygge- og åbningsforløb. Både borgmester
Jacob Bundsgaard, Aarhus, og regions-rådsformand Anders Künau har være stærkt kritiske overfor
processen.
Det har været både et kaotisk og utilfredsstillende forløb. Derfor må vi undre os over, at man først
nu henter nogle eksterne parter ind, der kan være med til at belyse hvad der gik galt. Aarhus
Letbane begyndte som bekendt efter tre måneders forsinkelse i december at køre på 1. etape fra
Aarhus H til Aarhus Universitetshospital i Skejby. Etapen fra Aarhus til Odder skulle have været
åbnet inden 1/1, men der synes stadig ikke at være sket noget som helst.
Først på nuværende tidspunkt er Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i dialog med udvalgte,
eksterne bydere om evalueringsopgaven af forløbet med sikkerhedsgodkendelsen. Ministeriet
oplyser desuden, at det er forventningen, at en endelig afrapportering af evalueringen først vil
kunne foreligge primo oktober 2018.
I Trafikforeningen Djursland må vil forvente, at evalueringen kommer til at pege på de steder, der
gik galt. Både i forhold til de interne arbejdsgange, og kommunikationen
både hos Aarhus
Letbane, i BaneDanmark og Transportministeriet, og vi må alle forvente et svar på hvorfor tingene
blev så tilspidsede. Evalueringen må ikke under nogen omstændigheder forsinke åbningen
yderligere.
Hvor svært kan det være? Det kan ikke være rigtigt at der skal gå så lang tid. Der har været tog til
Odder og Grenaa i mere end et århundrede. En næsten tilsvarende letbane med lignende materiel
åbnede i Bergen for et par år siden uden tilsvarende problemer. Der er tale om spild af samfundets
ressourcer. Vi må forlange at parterne sætter sig sammen og taler krav og vilkår igennem og i
fællesskab fastsætter en frist for godkendelse og hurtigst mulig ibrugtagning.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 214: Henvendelse af 7/3-18 fra Trafikforeningen Djursland, vedrørende Århus Letbane
1865070_0002.png
Således er det endnu uvist, hvornår næste del, Fra Odder til Grenaa, kan åbne op for
passagererne. For 2 måneder siden udtalte transportministeren, at han bad om en evaluering af
forløbet op til den udskudte åbning af Aarhus Letbane.
Citat: Det er klart, at hele forløbet o godke delse af Aarhus Letba e har
været meget
utilfredsstillende. Jeg vil derfor tage initiativ til at vi får en evaluering af forløbet, så vi får belyst,
hvad årsagerne har været til, at Aarhus Letbane ikke har kunnet levere et materiale, der har
kunnet godkendes, og hvordan vi kan undgå
at opleve oget lig e de e a de ga g .
Citat slut fra Ole Birk Olesens udtalelse midt i december.
To måneder senere er der altså ikke udsigt til, at evalueringen er på trapperne
faktisk langt fra.
Set med vore briller flyder
a svaret fra Herodes til
Pilatus
. Det er la gt fra tilfredsstille de. Vi har
brug for at få sat fart på ibrugtagningen af både strækningen til Odder og til Grenaa. Der er mange
ja, rigtig mange østjyder, der går og venter på, at de 2 strækninger bliver færdige. Så man kan
bruge det som det, det burde være: Et effektivt transportsystem, som forbinder en lang række
bysamfund, og som kan få folk til og fra arbejde, uddannelse, sygehusbesøg m.v.
Trafikforeningen Djursland anmoder om en, gerne positiv, besvarelse af vores henvendelse.
Trafikforeningens adresse er: Blichersvej 13,1.th, 8500 Grenaa. Tlf.86309771.
Formanden John Ole Rasmussens mailadresse er:
[email protected].
Bestyrelsesmedlemmer er Jørgen Ørgaard, Jep Petersen og Christian Bundgaard.
Skrevet onsdag, den 7. marts 2018.
Med venlig hilsen
Trafikforeningen Djursland.