Preben Melgaard Kristensen
Beder, den 30. september 2017
Debatredaktionen
Morgenavisen Jyllands-Posten
Grøndalsvej 3
8260 Viby J
E45
–
KOMBINERET VEJ- OG JERNBANEBRO OVER VEJLE FJORD
INDLEDNING
Meget, meget, meget sent er som bekendt bedre en aldrig. Det ser nu ud til, at den VVM-
redegørelse om udvidelse af E45 fra Vejle til Randers til 6 spor, som vi burde have haft for
mindst 10 år siden, nu endelig langt om længe kommer. Men selvom VVM-redegørelsen
således er overordentlig meget forsinket, så er jeg særdeles glad for, at den nu kommer, og jeg
vil gerne sige tusind tak herfor.
E45 BURDE ALLEREDE DEN DAG I DAG HAVE VÆRET MINDST 6-SPORET
E 45 fra Vejle og nordpå er sammen med E20 vest for Odense de mest trafikintensive 4
sporede motorvejsstrækninger i Danmark, idet de begge trafikeres af ca. 60.000 biler i døgnet
eller ca. 15.000 pr. spor. Dette er relativt mere end på Danmarks mest trafikerede motorvej
ved Hundige/Greve, hvor trafikken er ca.115.000 biler pr. døgn, men da der hér er 10 spor, er
trafikken pr. spor kun 11.500 biler i døgnet. Dette betyder, at trafikintensiteten på E45 relativt
set er ca. 30 % større end på Køgebugtmotorvejen målt på dette sted!
Hvis der i stedet sammenlignes med de seneste motorvejsstrækninger her i Jylland, nemlig
Silkeborgmotorvejen og Holstebromotorvejen, er trafikintensiteten pr. spor henholdsvis ca.
6000 biler pr. døgn for Silkeborgmotorvejen og ca. 3000-4000 for Holstebromotorvejen.
Sammenlignet med Silkeborgmotorvejen burde E45 således allerede den dag i dag have været
10-sporet! Og hvis trafikintensiteten sammenlignes med Holstebromotorvejen burde E45 den
dag i dag have været 16-20 sporet! I hvert enkelt spor på E45 afvikles der således lige så
meget trafik, som der kommer på hele den 4-sporede Holstebromotorvej!
Så det er let at se, hvor graverende forfordelt E45 (og E20) har været, og hvor påtrængende og
presserende det til en begyndelse er at få E45 gjort mindst 6-sporet. Ja, det er faktisk helt
uforståeligt, at der ikke for længst er sket noget, idet den nuværende situation er overordentlig
kostbar for samfundet i tabt vækst, værdiskabelse og fortjeneste, ligesom der er et stort tab af
livskvalitet for de mange, mange, som tilbringer alt for megen tid, såvel arbejdstid som fritid
på vejen. Så det er ganske enkelt desperat nødvendigt at komme i gang hurtigst muligt!
.
MEN INDEN FOR RET SÅ KORT TID ER 6 SPOR SLET IKKE NOK PÅ E 45
Men inden for en ret så kort fremtid vil 6 spor på E45 mange steder slet ikke være nok. Det
skyldes især, at stort set hele den kommende befolkningstilvækst i Vestdanmark i henhold til
de officielle fremskrivninger vil ske i Den Østjyske Millionby fra Randers i Nord til Kolding i
Syd. Befolkningstilvæksten vil især ske i selve Vejle By samt i kommunerne lige nord for
Vejle Fjord, nemlig Horsens, Skanderborg og Aarhus. Hvis man tager disse 4 kommuner med
tillæg af Randers Kommune vil der alene i disse 5 kommuner komme 125.603 nye
indbyggere frem til 2045! Og da der også er ret stor tilvækst i indbyggertallet i de øvrige