Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 213
Offentligt
Preben Melgaard Kristensen
Beder, den 30. september 2017
Debatredaktionen
Morgenavisen Jyllands-Posten
Grøndalsvej 3
8260 Viby J
E45
KOMBINERET VEJ- OG JERNBANEBRO OVER VEJLE FJORD
INDLEDNING
Meget, meget, meget sent er som bekendt bedre en aldrig. Det ser nu ud til, at den VVM-
redegørelse om udvidelse af E45 fra Vejle til Randers til 6 spor, som vi burde have haft for
mindst 10 år siden, nu endelig langt om længe kommer. Men selvom VVM-redegørelsen
således er overordentlig meget forsinket, så er jeg særdeles glad for, at den nu kommer, og jeg
vil gerne sige tusind tak herfor.
E45 BURDE ALLEREDE DEN DAG I DAG HAVE VÆRET MINDST 6-SPORET
E 45 fra Vejle og nordpå er sammen med E20 vest for Odense de mest trafikintensive 4
sporede motorvejsstrækninger i Danmark, idet de begge trafikeres af ca. 60.000 biler i døgnet
eller ca. 15.000 pr. spor. Dette er relativt mere end på Danmarks mest trafikerede motorvej
ved Hundige/Greve, hvor trafikken er ca.115.000 biler pr. døgn, men da der hér er 10 spor, er
trafikken pr. spor kun 11.500 biler i døgnet. Dette betyder, at trafikintensiteten på E45 relativt
set er ca. 30 % større end på Køgebugtmotorvejen målt på dette sted!
Hvis der i stedet sammenlignes med de seneste motorvejsstrækninger her i Jylland, nemlig
Silkeborgmotorvejen og Holstebromotorvejen, er trafikintensiteten pr. spor henholdsvis ca.
6000 biler pr. døgn for Silkeborgmotorvejen og ca. 3000-4000 for Holstebromotorvejen.
Sammenlignet med Silkeborgmotorvejen burde E45 således allerede den dag i dag have været
10-sporet! Og hvis trafikintensiteten sammenlignes med Holstebromotorvejen burde E45 den
dag i dag have været 16-20 sporet! I hvert enkelt spor på E45 afvikles der således lige så
meget trafik, som der kommer på hele den 4-sporede Holstebromotorvej!
Så det er let at se, hvor graverende forfordelt E45 (og E20) har været, og hvor påtrængende og
presserende det til en begyndelse er at få E45 gjort mindst 6-sporet. Ja, det er faktisk helt
uforståeligt, at der ikke for længst er sket noget, idet den nuværende situation er overordentlig
kostbar for samfundet i tabt vækst, værdiskabelse og fortjeneste, ligesom der er et stort tab af
livskvalitet for de mange, mange, som tilbringer alt for megen tid, såvel arbejdstid som fritid
på vejen. Så det er ganske enkelt desperat nødvendigt at komme i gang hurtigst muligt!
.
MEN INDEN FOR RET SÅ KORT TID ER 6 SPOR SLET IKKE NOK PÅ E 45
Men inden for en ret så kort fremtid vil 6 spor på E45 mange steder slet ikke være nok. Det
skyldes især, at stort set hele den kommende befolkningstilvækst i Vestdanmark i henhold til
de officielle fremskrivninger vil ske i Den Østjyske Millionby fra Randers i Nord til Kolding i
Syd. Befolkningstilvæksten vil især ske i selve Vejle By samt i kommunerne lige nord for
Vejle Fjord, nemlig Horsens, Skanderborg og Aarhus. Hvis man tager disse 4 kommuner med
tillæg af Randers Kommune vil der alene i disse 5 kommuner komme 125.603 nye
indbyggere frem til 2045! Og da der også er ret stor tilvækst i indbyggertallet i de øvrige
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 213: Henvendelse af 3/3-18 fra Preben Melgaard, Beder om E45, en ny, kombineret motorvejs- og jernbanebro over Vejle Fjord
kommuner i Østjylland, såvel i Business Region Aarhus som i Trekantområdet vil der i de
næste 25-35 år i Den Østjyske Millionby være en tilvækst i indbyggertallet på i
størrelsesordenen 200.000 indbyggere, eller ca. svarende til en by på størrelse med Odense
eller Aalborg!
Med denne kolossale tilvækst i indbyggertallet samt den forhåbentligt medfølgende
tilsvarende vækst i den økonomiske aktivitet behøver man ikke være atomfysiker for at regne
ud, at der flere steder bliver et særdeles stort behov for yderligere udvidelse af kapaciteten på
E45 til 8, 10 eller måske endda flere spor.
Og da det altså er i Den Østjyske Millionby, især ved Vejle Fjord og lige nord herfor, at
behovet er, så er det en indlysende selvfølgelighed, at det også er hér, at kapaciteten skal
udvides yderligere.
KOMBINERET VEJ- OG JERNBANEBRO OVER VEJLE FJORD
Det mest presserende behov for udvidelse af kapaciteten på E45 ud over 6 spor er således lige
nu over Vejle Fjord, og da der jo normalt er ret så lang leveringstid på motorvejsudvidelser,
skal vi, for at udvise bare et minimum af rettidig omhu, straks i gang med undersøgelser af,
hvordan kapaciteten for E45 bedst muligt kan udvides over Vejle Fjord.
Jeg vil derfor på det kraftigste opfordre Transportministeren og Folketinget til, at den
kommende VVM-undersøgelse for E45 også kommer til at omfatte dette spørgsmål. Og jeg
vil her foreslå, at man konkret undersøger en kombineret vej- og jernbanebro dér, hvor
gennembruddet til den kommende jernbanebro skal være.
Med en kombineret vej- og jernbanebro undgår vi yderligere gennembrud over Vejle Fjord.
Samtidig vil en 2-bros løsning give væsentlig mere sikkerhed for, at der stedse og hele tiden,
også ved større uheld, er en farbar vej til rådighed over Fjorden. Og så skal der ikke så mange
kilometer ny motorvej til, nemlig formentlig kun fra lidt syd for Skærup til lidt vest for
Hedensted. Og det hele kan bygges stort set uden gener for trafikken på den nuværende E45.
Ved denne løsning får vi på en særdeles nænsom måde med ét slag gjort E45 10-sporet og
måske endda med mulighed for forholdsvis let at udvide med yderligere 2 spor. Dette vil sikre
kapaciteten over Vejle Fjord langt, langt ind i fremtiden og være til helt, helt utrolig gavn for
hele Den Østjyske Millionby lige fra Randers i nord til Kolding i syd. Men det vil tillige også
være til særdeles stor gavn for det øvrige Vestdanmark og Danmark som sådan, idet det på
afgørende vis vil bidrage til, at Østjylland og Vestdanmark vil kunne fastholde og udbygge
den økonomiske aktivitet og vækst med alle de positive konsekvenser, som det har blandt
andet i form af et højere skattegrundlag og dermed højere skatteprovenu.
Inspiration til vej- og jernbanebroen kan hentes i Øresundsbroen samt tillige i den kommende,
helt utroligt flotte Ny Storstrømsbro, som let og smertefrit ér besluttet!
Så det er blot med at komme i gang. Det kan ikke gå hurtigt nok!
Venlig hilsen
Preben Melgaard Kristensen