Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Status på indstillingen af passagerdrift med ME-lokomotiver
2. marts 2018
DSB har løbende sendt statusser til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i
anledning af, at DSB har taget sine 33 ME-lokomotiver ud af drift den 26. januar
2018, fordi der blev fundet begyndende revnedannelser på akslerne. Den seneste
status er fra den 22. februar 2018.
Nedenfor følger en ny status på arbejdet med at få ME-lokomotiverne tilbage i
passagerdrift samt en orientering om den planlagte trafik fra efter påske tirsdag
den 3. april.
1.
Status på undersøgte aksler
DSB
CVR 25 05 00 53
Direkte 24684228
Mobil 24684228
www.dsb.dk
Frem til fredag den 2. marts har DSB undersøgt 60 aksler. Undersøgelser har vist,
at 40 % af disse ikke har revnedannelser eller har revnedannelser under 0,35 mm.
På de resterende aksler er der konstateret revnedannelser over 0,35 mm.
2.
Nedslibning af revnedannelser
DSB arbejder fortsat på at få godkendt en reparationsmetode til aksler med
revnedannelser over 0,35 mm.
3.
Trafikal status
DSB har arbejdet på at få fastlagt den trafikale plan, som vil træde i kraft efter
påske.
Tirsdag den 3. april køres næsten alle togafgange på Nordvestbanen og Sydbanen
igen med undtagelse af et enkelt myldretidstog morgen og eftermiddag på
Nordvestbanen. DSB regner med at have genetableret næsten 85 % af de normale
siddepladser på de to strækninger efter påske, og det kan derfor stadig
forekomme, at der vil mangle siddepladser til kunder i myldretiden.
Derudover vil der fortsat være aflysninger på tre af de normalt fem pendlerlyn
mellem København og Aarhus. Pendlerlyn-afgangene er aflyst for at frigive IC4-
materiel til kørsel på Nordvestbanen og Sydbanen. Der er endnu brug for den
markante forøgelse af IC4 på Sjælland, hvorfor MR-togsæt stadig betjener
strækningen mellem Fredericia og Struer for at frigive IC4-materiel.