MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Dato
J. nr.
5. marts 2018
2018-50
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Ændringer i DSB’s trafikforpligtelser på S-banen
Jeg skal herved meddele udvalget, at jeg agter at imødekomme to anmodninger
fra DSB om at ændre DSB’s trafikforpligtelser på S-banen i perioden fra og med
køreplanåret 2019 og frem til og med køreplanåret 2024, hvor den nuværende
kontrakt mellem Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og DSB (DSB-
kontrakten) udløber.
DSB’s trafikforpligtelser på S-banen blev fastlagt i forbindelse med indgåelsen
af DSB-kontrakten tilbage i 2015. Det vil sige, at det antal tog, DSB er forpligtet
til at køre pr. delstrækning på S-banen, reelt har været fastlåst siden indgåelsen
DSB-kontrakten.
I denne periode har DSB kunnet følge udviklingen i passagerernes efterspørgsel
efter S-togtrafik, og på denne baggrund har DSB præsenteret to afgrænsede
områder, hvor DSB vurderer, at er behov for at ændre DSB’s trafikale forplig-
telser.
Den ene ændring vedrører et mindre behov for at køre det i dag krævede antal
tog i myldretiden på strækningen Østerport-Farum, men til gengæld et behov
for at køre flere tog end i dag krævet i myldretiden på strækningen København
H-Høje Taastrup.
Jeg agter at imødekomme dette ønske, fordi strækningen mellem København H
og Høje Taastrup har flere passagerer (16,2 mio. passagerer i 2016), end stræk-
ningen mellem Østerport og Farum (11,6 mio. passagerer i 2016) og fordi pend-
lertalsmændene har udtrykt tilfredshed med denne ændring tidligere og fordi
omlægningen forventes at generere ca. 56.000 nye rejser pr. år.
Den anden ændring vedrører et ønske om at udvide rammen på 45.000 togkm,
som kan fjernes på grund af sæsonbetinget efterspørgsel – altså mindre efter-
spørgsel efter S-togtrafik på udvalgte helligdage i foråret, i sommerferieperio-
den og mellem jul og nytår – til 155.597 togkm i køreplanårene 2019 og 2024
og til 152.662 togkm i køreplanerne for 2020, 2021, 2022 samt 2023.
Jeg agter at imødekomme dette ønske, fordi der er få rejsende de dage, hvor
DSB ønsker at køre med reduceret drift (mellem 17 % og 65 % færre passagerer
sammenlignet med en normal hverdag) og fordi DSB samlet set fortsat vil køre