Til transportudvalget og Michael Hallgren, Novo Nordisk
Allerød 2. marts 2018
TRU er netop blevet inviteret til rundbordssamtale hos Novo Nordisk i Kalundborg i april. Mødets vigtigste
emne synes at være at få forbedret vejforbindelsen til Kalundborg. Men det må være naturligt ved samme
lejlighed at se på status for jernbaneforbindelsen. Herom udtalte Michael Hallgren, produktionsdirektør, Novo
Nordisk Kalundborg i 2015:
“Lykkes det at få både hurtigere tog og et nyt trinbræt, har Michael Hallgren lavet en speciel aftale med
borgmester Matin Dam i Kalundborg kommune.
- Ved en af de samtaler vi havde, sagde jeg til Martin Dam, at hvis han kunne skaffe tog til Kalundborg på under
en time, så ville vi selvfølgelig kvittere det med at betale for indretningen af en togvogn som arbejdsplads, siger
Michael Hallgren.I togvognen vil pendlerne kunne se frem til ekstra godt internet, gode siddepladser med plads
til at arbejde og rum til at tale med kollegerne. Men om projektet skal blive en realitet, er endnu ikke politisk
besluttet.”
Link:
https://www.tveast.dk/artikler/novo-nordisk-vil-have-ny-togstation-i-kalundborg
Angående ”trinbræt”
Finansieringen af den nye station i Kalundborg Øst er indeholdt i finansloven for 2018 og stationen forventes
færdig allerede i år.
Angående tog ”på under en time”
Hastighedsopgraderingen Holbæk-Kalundborg er pt. udskudt på ubestemt tid og ikke nok med det, projektet er
noget overraskende ikke længere med under Banedanmarks kommende projekter, og dermed heller ikke med i
Banedanmarks langsigtede planlægning. Projektet synes således at være faldet mellem to stole, idet
hastighedsopgradering Holbæk-Kalundborg tidligere var en del af Togfond-projektet ”Hastighedsopgradering af
regionalbanerne”, men nu er et selvstændigt projekt. Så mens Banedanmark pt er ved at se på, hvornår de
regionale hastighedsopgraderinger optimalt kan foretages, så har Banedanmark ikke længere
hastighedsopgradering Holbæk-Kalundborg med i sin planlægning.
Indretning af togvogn til kontor
Fra statens side er man trods alt ”halvvejs” med trinbræt og hurtigere tog. Desuden har Togfonden og DSB
siden 2015 besluttet at investere omkring 200 mio. kr. i bedre internet i alle tog, så Novo Nordisk’s investering i
arbejdsplads i togene måske er “halveret”. Hvilket kunne lede frem til at det kunne være nu Novo Nordisk
investerer i togvogne som arbejdsplads.
(Det er antageligvis en vogn i hver af DSBs 25 regionaltogstammer (dobbeltdækker togene), der skal ombygges,
da DSB har brug for at kunne anvende togstammerne fleksibelt, og ikke være nødt til at dedikere nogle få
stammer til København-Kalundborg. )
Til inspiration i al gemytlighed.
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig Jernbaneinfrastruktur Nørd
Mødestensvænge 8
3450 Allerød