Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 20
Offentligt
1807480_0001.png
Working Paper, version 1.1, 11. oktober 2017 
Den faste Femern Bælt‐forbindelse er en kolos på lerfødder 
Hans Schjær‐Jacobsen 
Civilingeniør, ph.d., HD 
 
Dyssebakken 19 
2900 Hellerup 
Mobil 29449770 
e‐mail [email protected] 
 
Mens den tyske miljøgodkendelse og en evt. efterfølgende retssag ved Bundesverwaltungsgericht i Leipzig 
lader vente på sig, bliver det mere og mere tydeligt, at den faste Femern Bælt‐forbindelse er en kolos på 
lerfødder
1
. Der er allerede afholdt og/eller godkendt udgifter for et tocifret milliardbeløb ud af et samlet 
anlægsbudget fra 2016 på 62,1 milliarder kr. inkl. reserver. Samtidig smuldrer de økonomiske lerfødder under 
det kolossale projekt, der ellers er anprist som det mest gennemanalyserede og økonomisk robuste 
infrastrukturprojekt nogensinde. Tidligere fremført kritik af trafikprognoserne, risikoanalyserne og den 
eksterne kvalitetssikring, se f.eks. Andersen (2014, 2015a, 2015b), Schjær‐Jacobsen (2017a, 2017b, 2017c) og 
Bredsdorff (2017a), er enten blevet afvist eller ignoreret. I dette notat fokuseres på prognoserne for 
personbiltrafikken, som udgør det dominerende indtægtsgrundlag for tilbagebetaling og forrentning af de 
statsgaranterede lån indenfor den politisk fastsatte tidshorisont på 40 år. Det viser sig, at udgangspunktet for 
prognoserne, nemlig referencescenariet for færgetrafikken uden den faste forbindelse, har udviklet sig langt 
dårligere end prognosticeret i 2003, 2014 og 2016. Trafikspringet i prognosen fra 2014 er 66% sammenlignet 
med trafikspringet fra 2003‐prognosen på kun ca. 45%. Stigningen er bl.a. opnået ved at introducere en 
udokumenteret overførsel af personbiltrafik fra Storebælt til Femern på ca. 800.000 biler pr. år. Ved at 
fastholde en urealistisk fortsat vækst i referencescenariet og et overoptimistisk trafikspring på 66%, fremstår 
2016‐prognosen ved en fremskrivning af 2014‐prognosen som endnu en eskalering af trafikforventningerne 
som grundlag for den seneste finansielle analyse fra 2016 med en tilbagebetalingstid på 36 år. Det er tidligere 
påpeget, Schjær‐Jacobsen (2017c), tabel 2, at de budgetterede anlægsomkostninger også er vokset i perioden. 
Eller rettere: Først steg anlægsomkostningerne, så steg trafikprognoserne. 
Til sammenligning er der i figur 1 vist den realiserede trafikudvikling for færgeoverfarten Rødby‐Puttgarden 
2000‐2016, referencescenarierne 2000‐2014 og 2011‐2027 samt fire prognoser med tunnelåbning 2015, 2022 
og 2028 under forudsætning af færgefartens ophør. Disse og andre data tillader en række observationer, der 
alle bidrager til at forringe grundlaget for projektets seneste indtægtsprognose fra 2016, Femern A/S (2016). I 
det følgende redegøres der for syv forhold, som truer med at knuse projektets økonomiske lerfødder. 
 Betegnelsen ”kolos på lerfødder” refererer til Daniels tydning af kong Nebukadnezars drøm i Daniels Bog fra det Gamle 
Testamente. Bruges i daglig tale om noget stort, som udadtil virker solidt og magtfuldt, men som i virkeligheden er 
skrøbeligt. 
1
                                                            
 
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 20: Henvendelse af 24/10-17 vedrørende Femern Bælt forbindelsen, fra Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup
1807480_0002.png
 
Figur 1. Realiseret og prognosticeret personbiltrafik over Femern Bælt under forudsætning af færgedriftens 
ophør ved tunnelåbning. Trafikspring angivet i procent. 
 
1. Den samlede realiserede personbiltrafik over Femern Bælt via færgeforbindelsen Rødby‐Puttgarden 
har været faldende siden 2007. Det gælder både for den ordinære Europa‐trafik (kaldet non‐shoppers) 
til normal billettakst, og korttidstrafikken (kaldet shoppers) til reduceret billettakst. Se graferne nederst 
til venstre i figur 1. 
 
2. I prognosen fra 2014 med tunnelåbning i 2022 er forudsat en overførsel af biltrafik fra Storebælt til 
Femern tunnelen på ca. 800.000 biler pr. år, svarende til ca. 25% af den samlede biltrafik gennem 
tunnelen. Denne trafik er en væsentlig del af trafikspringet på 66% ved tunnelåbning 2022, se figur 1. 
Til underbygning af den udokumenterede trafikoverførsel bestilte Transportministeriet 12. november 
2015 i hemmelighed en undersøgelse hos Sund & Bælt Holding A/S, S&B (2017), som endnu ikke er 
færdiggjort, endsige publiceret, Bredsdorff (2017b). Det vides, at et udkast dateret 18. april 2017, er 
oversendt til Intraplan/BVU for yderligere kvalitetssikring, S&B (2017). De samme 
konsulentvirksomheder udarbejdede den udokumenterede 2014‐trafikprognose. Transportministeriet 
er ikke i besiddelse af nogen korrespondance eller dokumenter vedrørende undersøgelsen, TRM 
(2017c). Anmodning om fuld aktindsigt i udkastet er afvist af Sund & Bælt Holding A/S med henvisning 
til, at ”offentliggørelse af den foreløbige analyse, hvoraf der fremgår ikke‐verificerede oplysninger og 
 
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 20: Henvendelse af 24/10-17 vedrørende Femern Bælt forbindelsen, fra Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup
1807480_0003.png
3.
4.
5.
6.
data, kan skade selskabets økonomiske interesser”, S&B (2017). Når undersøgelsen endnu ikke er 
færdiggjort efter knap 2 år i proces, kan det tages det som udtryk for, at den forventede 
trafikoverflytning fra Storebælt til Femern ikke har kunnet dokumenteres eller sandsynliggøres. 
 
Af en opnået aktindsigt, Femern A/S (2017c), fremgår det, at Intraplan er blevet bedt om at udarbejde 
et forslag til en analyse af den internationale trafik over Storebælt og dynamiske effekter af FBFL, som 
de fremsender til Femern A/S i juni 2017, Intraplan (2017a, 2017b). Forslaget til analysen fremstår 
formelt som en reaktion på anbefalinger i forbindelse med den eksterne kvalitetssikring af 
trafikprognoserne, COWI (2015). Det kan antages at dette initiativ er udtryk for, at den ikke 
færdiggjorte undersøgelse hos Sund & Bælt Holding A/S ikke har kunnet dokumentere det ønskede 
trafikniveau, så der er brug for ekstra undersøgelser, som både omfatter trafikoverflytning fra 
Storebælt og nyskabt trafik som følge af dynamiske effekter fra etablering af den faste Femern‐
forbindelse, der ikke hidtil er blevet inddraget i analyserne. Femern A/S har rekvireret gennemførelse 
af forslaget fase A, Femern A/S (2017a), dvs. design af undersøgelserne, med levering ultimo oktober 
2017. Gennemførelse af undersøgelserne foregår i fase B og er estimeret til at vare et år, Intraplan 
(2017a). Det betyder, at det vejtrafikale grundlag tidligst bliver afklaret i november 2018. 
 
P.gr.a. den negative udvikling i den realiserede trafik via færgeoverfarten, er udgangspunktet for de 
prognosticerede trafikspring i virkeligheden meget lavere end forudsat i prognoserne med 
tunnelåbning 2015, 2022 og 2028, se figur 1. På tidspunktet for 2016‐prognosens tilblivelse var det 
kendt stof, at personbiltrafikken via færgen udviklede sig negativt i forhold til prognoserne fra 2003 og 
2014. Som det fremgår af figur 1 blev prognosen for færgetrafikken 2011‐2021 blot ukritisk 
ekstrapoleret til 2027. Alle disse prognoser er således for optimistiske. Specielt om 2016‐prognosen 
med tunnelåbning i 2028 bemærkes det, at ikke alene er trafikniveauet før tunnelåbning overvurderet, 
men trafikspringet beregnes herefter som en overvurderet procentdel (nemlig 66%) af det 
overvurderede trafikniveau. Hertil kommer, at trafikvæksten efter tunnelåbning formentlig er for 
optimistisk i betragtning af trafikfaldet i perioden 2007‐2016. På denne måde akkumuleres 
overvurderingerne af trafikvolumen. 
 
Der er for nyligt publiceret en videnskabelig artikel, Aigner & Weber (2017), som behandler 
spørgsmålet om forsat færgedrift efter tunnelåbning ud fra duopolistisk konkurrenceteori. Det fremgår 
af artiklen, at rentabel færgedrift er mulig under visse forudsætninger om priselasticiteten, som 
sandsynligvis er opfyldt. Tunneldriften vil i så fald være urentabel i konkurrence med færgen. 
Scandlines har hele tiden hævdet, at de agter at fortsætte med færgedrift efter tunnelåbning. 
 
I forbindelse med forhandlingerne om finansloven for 2018 er der taget politisk initiativ til at reducere 
taksterne over Storebælt med 25%, TRM (2017b). Transportministeriet har beregnet, at det vil 
resultere i en reduktion af trafikken gennem Femern tunnelen på 500 køretøjer pr. døgn i 2032
2
, TRM 
 De i TRM (2017a) angivne 500 køretøjer pr. døgn er formentlig summen af personbiler, lastbiler og busser. I 
Transportministerens svar til Transportudvalget, Folketinget (2017), angives herimod en trafikreduktion på godt 500 
personbiler pr. døgn. De to angivelser er inkonsistente, medmindre volumenfordelingen af lastbiler og busser mellem 
Femern Bælt og Storebælt er uafhængig af Storebæltstakstens reduktion, hvilket er en urealistisk antagelse. 
2
                                                            
 
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 20: Henvendelse af 24/10-17 vedrørende Femern Bælt forbindelsen, fra Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup
(2017a). Det vides ikke, hvorledes beregningen er foretaget, idet anmodninger om aktindsigt er blevet 
afvist med henvisning til igangværende lovgivning (i.e. finansloven for 2018), TRM (2017c).  
 
7. Der er åbenbart en risiko for, at den tyske godkendelsesproces kan blive yderligere forlænget (udover 
de i øjeblikket kendte forlængelser til medio 2018). Det fremgår implicit af et svar fra 
Transportministeren til Folketingets Transportudvalg, Folketinget (2017). 
 
Der er tidligere blevet præsenteret en alternativ og mere realistisk trafikprognose med tunnelåbning 2022, DIW 
Econ (2015), se figur 1. Sammen med 2014‐prognosen er den indgået i beregning af projektets finansielle 
risikoprofil, Schjær‐Jacobsen (2017a), henholdsvis Base Case 1 og 2, med den konklusion, at den faste 
forbindelse er et høj‐risiko projekt: Sandsynligheden for en tilbagebetalingstid under 40 år, som er den politiske 
smertetærskel, er praktisk taget lig med nul. Som det fremgår af dette notat, er der tale om en betragtelig 
overvurdering af den fremtidige personbiltrafik gennem tunnelen. Man kan sagtens forestille sig, at 
personbiltrafikken gennem Femern‐tunnelen bliver dramatisk reduceret i forhold til 2016‐prognosen, i værste 
fald måske helt ned til halvdelen. Beregning af den samlede virkning af ovennævnte syv forhold forudsætter en 
revision af prognoserne for vejtrafikken og udarbejdelse af en risikoprofil baseret på en realistisk revurdering af 
usikkerheden af alle de indgående projektvariable. Det er forventeligt, at sandsynligheden for en 
tilbagebetaling inden for en politisk acceptabel årrække er blevet yderligere forringet. En kollaps af kolossens 
lerfødder er truende. Det er måske en af forklaringerne på, at tunnel‐nervøsiteten breder sig, Andersen (2017). 
 
Referencer 
Andersen, K.E. (2014). The Fehmarn Belt fixed link – made in Denmark, 107 pp., Copenhagen: Praxis, June 
2014. 
Andersen, K.E. (2015a). Analyse af nye trafikprognoserfor Femern‐forbindelsen, 2014, 72 pp., København: 
Praxis, januar 2015. 
Andersen, K.E. (2015b). Femern A/S leverer overdrevne prognoser, 1 pp., Berlingske, 28. juli 2015. 
Andersen, K.E. (2017). Tunnel‐nervøsiteten breder sig, 4 pp., Børsen, 9. oktober 2017. 
Aigner, R. and K. Weber (2017). The Fehmarn Belt duopoly – Can the ferry compete with a tunnel?, 
Transportation Research, Part A, Vol. 100, pp. 1‐15. 
Bredsdorff, M. (2017a). Prognoserne for Femern‐trafikken drejer rundt, rundt, rundt – rundt, rundt, rundt, 5 
pp., Ingeniøren, 30. maj 2017. 
Bredsdorff, M. (2017b). Hemmeligholdte beregninger: Prisfald på Storebælt koster Femern‐tunnel to års ekstra 
tilbagebetalingstid, 4 pp., Ingeniøren, 2. oktober 2017. 
COWI (2015). Ekstern kvalitetssikring af den opdaterede trafikprognose af Femern Bælt‐projektet, 39 pp., 10. 
november 2015. 
 
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 20: Henvendelse af 24/10-17 vedrørende Femern Bælt forbindelsen, fra Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup
1807480_0005.png
DIW Econ (2015). Wie belastbar sind die Wirtschaftlichkeitsanalysen zur festen Fehmarnbeltquerung?, 72 pp., 
Berlin. (Rekvireret af Scandlines.) 
Femern A/S (2016). Finansiel analyse af Femern Bælt‐forbindelsen inkl. danske landanlæg, 74 pp., 3. februar 
2016. 
Femern A/S (2017a). Rekvisition hos Intraplan af den foreslåede fase A med leverering ultimo oktober 2017, 28. 
juni 2017. 
Femern A/S (2017b). Svar på anmodning om aktindsigt i 2016‐prognoserne for vejtrafik, 27. september 2017. 
Femern A/S (2017c). Svar på anmodning om aktindsigt i den igangværende undersøgelse af overføring af 
vejtrafik fra Storebælt til Femern ved tunnelåbning, 2 pp., 11. oktober 2017. 
Folketinget (2017). Transportministerens endelige svar til Transport‐, Bygnings‐ og Boligudvalget på spørgsmål 
687, 1 pp., J. nr. 2017‐4824, 20. september 2017. 
Intraplan – Intraplan Consult GmbH (2017a). Proposal for FTC‐study with regard to the recommendations from 
COWI concerning the traffic forecast for the FBFL, 4 pp., 22 June 2017. 
Intraplan – Intraplan Consult GmbH (2017b). Følgebrev ved fremsendelse af forslag til analyse af den 
international trafik over Storebælt og dynamiske effekter af FBFL, 1 pp., 23. juni 2017. 
Intraplan/BVU – Intraplan Consult GmbH and BVU Beratergruppe (2014). Fehmarn Belt forecasts 2014 – 
Update of the FTC‐Study of 2002, 196 pp., November 2014. 
Scandlines (2017). Scandlines Puttgarden Rødby 1998‐2014, https://www.scandlines.dk/om‐
scandlines/fast_forbindelse.aspx, suppleret med data for 2014‐16, 12. september 2017. 
Schjær‐Jacobsen, H. (2017a). Construction and operation of the Fehmarn Belt tunnel is a high‐risk business 
case, Journal of Financial Risk Management”, Vol. 6, pp. 1‐15, 14 February 2017. 
Schjær‐Jacobsen, H., (2017b). External quality assurance of the Fehmarn Belt fixed link – to little, too late, and 
too unreliable, Journal of Financial Risk Management”, Vol. 6, pp. 126‐149, 13 June 2017. 
Schjær‐Jacobsen, H., (2017c). Opdatering: Ekstern kvalitetssikring af den faste Femernforbindelse, Trafikdage 
2017, 14 pp., Aalborg Universitet, 28.‐29. august 2017. 
Statistikbanken (2017). Personbiler Rødby Færgehavn – Puttgarden, 
https://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1600 
S&B – Sund & Bælt Holding A/S (2017). Svar på anmodning om aktindsigt i international trafik over Storebælt, 
22. maj 2017. 
TRM – Trafikministeriet (2003). Fast forbindelse over Femerns Bælt – Finansiel analyse, trafikprognose og 
analyse af jernbanebetaling, sammenfatningsrapport, 85 pp., maj 2003. (Oversat og fejlrettet udgave af engelsk 
original, marts 2003). 
TRM – Transport‐, Bygnings‐ og Boligministeriet (2017a). Fakta om effekter for Storebæltsforbindelsen og 
Femern Bælt‐forbindelsen, 1 pp., notat, 22. august 2017. 
 
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 20: Henvendelse af 24/10-17 vedrørende Femern Bælt forbindelsen, fra Hans Schjær-Jacobsen, Hellerup
TRM – Transport‐, Bygnings‐ og Boligministeriet (2017b). Regeringen vil sænke Storebæltstaksten med 25%, 
pressemeddelelse, 23. august 2017. 
TRM – Transport‐, Bygnings‐ og Boligministeriet (2017c). Svar på anmodning om aktindsigt i undersøgelse af 
international trafik over Storebælt, 12. september 2017.