Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 196
Offentligt
1861381_0001.png
Fra:
Hanne Petersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
27. februar 2018 18:43
Til:
Folketingets Oplysning <[email protected]>
Emne:
Att. Trafikudvalget/transportgruppen
Til samtlige medlemmer i Trafikudvalget.
Hørte i radioavisen d. 12/2, at Vejdirektoratet tal viser, at privatbilismen stiger på bekostning
af den kollektive trafik. Hvilket er stik imod tanken med den grønne trafik aftale, som et stort
flertal i Folketinget indgik i 2009, hvor hovedparten af den fremtidige trafikvækst skulle ske i
den kollektive trafik og på cykelstierne. Udviklingen er gået den modsatte vej. Hvilket er
meget forståeligt, med alle de forringelser bl.a. Købehavns kommune er i gang med af den
kollektive trafik. En forringelse der kan tvinge endnu flere til vælge egen bil i stedet for at
vælge den kollektive trafik.
Bare på linje 1A er vi godt 28.000 passagerer, der dagligt benytter ruten hele døgnet der bliver
ramt, hvis kommunen omlægger ruten og fjerner den fra de steder den køre i dag. En
omlægning der er til stor gene for samtlige passagerer der dagligt benytter ruten, der i blandt
mange blinde, svagtseende, ældre og gangbesværet, institutioner, uddannelsessteder, folk der
skal til og fra arbejdet m.m. Forhindre os i at tage nogle steder om aftnen/natten med mindre
man har råd til at tage en taxa eller som mange nok vælger at benytte/købe egen bil. Så er
der de 10.000 vis at passagerer der benytter bl.a. 4A, 8A, 3A m.f. Nogle busruter forsvinder
helt fra de områder/ruter de i dag køre andre bliver slået sammen og omlagt, så mange får 1�½
til 2 km til nærmeste bus. Nævnte linjer køre hvor der ikke er eller kommer en metro eller
metro city ring, så alle er afhængig af at busserne beholder deres nuværende ruter.
Vil lige gøre opmærksom på, at der er flere protestgrupper over forringelserne af den
kollektive bustrafik i København på Facebook. Bl.a. gruppen Bevar 1A, som indtil vider her
indsamlet over 1700 underskriver imod omlægningen af bus linje 1A.
Kan og vil Trafikudvalget/Folketinget hjælpe os med, at tale Københavns kommune fra
forringelserne i den kollektive trafik i kommunen? En forringelse der kan føre til, at endnu flere
vælger den kollektive trafik fra og benytter egen bil.
Er det ikke i alles interesse at kollektive trafik, til gode ser alle borgere og ikke kun nogle få?
Ønsker trafikudvalget yderlige oplysning eller kommentarer til ovennævnte stille jeg meget
gerne op til et personligt møde.
Håber på et positivt svar fra jer.h
Vedhæfter kopi af brev sendt til Økonomiforvaltningen i Københavns kommune af 27. januar
2018, som de endnu ikke har svaret på.
Med venlig hilsen
På vegne af Facebook gruppen ”Bevar 1 A”
Hanne Petersen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 196: Henvendelse af 27/2-18 vedrørende Københavns Kommunes omlægninger af busruter, fra Hanne Petersen
1861381_0002.png
Hvorfor skal vi der bor i Valby og især i det I kalder Kulbane Kvarteret, dvs. Vigerslev Alle, dele af
Vigerslev vej, Kulbanevej, Lykkebovej og de omkring liggende små veje, hver gang der bliver
åbnet en ny metro linie?
Da den første Metro åbnede, mistede vi 5 busser i Kulbane Kvarteret. Fik dog 2 af dem tilbage, men
med en anden og nok bedre ruteføring og nu vil I endnu engang fjerne/omlægge en buslinie, der
bliver brugt af omkring 30.000 mennesker hver dag, der iblandt mange blinde, svagt sende, ældre,
gangbesværet, syge der dagligt skal til kontrol på Hvidovre Hospital og så alle os andre der er
afhængig af, at 1A bibeholder sin nuværende rute for at komme til og fra arbejdet, til at komme til
og fra City, uden at skulle skifte 3-4 gange. Vi har ingen glæde af hverken Metroen, Metro
Cityringen eller den nye Ringstedbane. Hvordan kan det være at kommunen vil til gode se
mennesker, der hverken bor eller betaler skat til København, på bekostning af borgere i Københavns
Kommune?
Kan så heller ikke se hvor linie 1A kommer til at køre oven på eller ved siden af den nye Metro
Ciryring, andre steder en fra Gammel Torv til Kgs. Nytorv så den begrundelse synes jeg er lidt for
tynd.
Kommunen vil ha bilerne ud af byen, men med den omlægning I er i gang med, jager i folk over i
deres egne biler.
Håber I kikker
forbi FaceBook gruppen ” Bevar 1A”
og læser alle begrundelserne for at bevare 1A
på sin nuværende rute og så den underskrift indsamling der er i gang for at bevare 1A på dens
nuværende rute. Underskrifterne kan ses her:
https://www.skrivunder.net/bevar_bus_1A,
Med venlig hilsen
Hanne Petersen
Boger i København i 60 år.