26.02.18, NW
Kommentarer til Trafikplan for den statslige jernbane 2017
Rådet for Bæredygtig Trafik, NOAH Trafik og Cyklistforbundet finder at Trafikplanen
denne gang formår at komme hele vejen rundt om den statslige jernbane og dens
muligheder.
Vi finder dog samtidig, at der ikke er taget hånd om flere af de udfordringer der er for
at styrke jernbanens position som den bærende del af den kollektive trafik i Danmark.
Og selv om en del af Trafikplanens formål er at danne grundlag for en
sammenhængende kollektiv trafik i hele landet, tager den ikke fat i de muligheder,
der er for en bedre sammenhæng mellem især de statslige jernbaner og de regionale
jernbaner.
Trafikplanen tager umiddelbart udgangspunkt i de muligheder der opstår som følge af
nye infrastrukturprojekter og til dels nyt materiel. Men kommer kun med få og
spredte oplæg til et egentligt forbedret trafikudbud med større frekvens, direkte
forbindelser og bedre service.
De tiltag som forslaget til Trafikplan indeholder, er således langt fra tilstrækkeligt til at
sikre at en væsentlig del af trafikvæksten sker med jernbanen.
Den internationale trafik samt godstrafikken er meget sparsom omtalt, selvom der her
ligger et stort potentiale for jernbanen. Ikke mindst på klima- og miljøområderne.
Samlet set finder vi derfor forlaget til Trafikplan for uambitiøst.
I det følgende kommenteres først overordnet passagerudvikling og trafikudbud, mens
der efterfølgende er forslag til et ændret og forbedret trafikudbud og der sluttes af
med kommentarer om materiel, infrastruktur samt om S-banen og gods på banen.
Passagerudviklingen
Det fremgår at væksten er standset. Fremover regnes med en lavere årlig vækst.
Dette burde medføre, at der i Trafikplanen tages fat på de problemer, der ligger til
grund for den stagnerende og for de sidste år endog faldende trafik. Ikke mindst når
trafikken som helhed er stigende i Danmark.
1