Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 190
Offentligt
1860311_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
[email protected]
tbst.dk
Notat
19-01-2018
UDKAST: Radonhandlingsplan
Indhold
1 Indledning
2 Sundhedsrisiko og radonudsættelse i Danmark
3 Strålebeskyttelsesdirektivet, hidtidig indsats og regler på
området
4 Ansvarsfordeling
5 Målsætning
6 Indsatsområder i radonhandlingsplanen
-
-
-
-
Spor 1: Måling og bestemmelse af radonniveauer
Spor 2: Undersøgelse og vurdering af hvorvidt byggelovens bestemmel-
ser bliver fulgt
Spor 3: Målrettet vejledning og informationskampagne
Spor 4: Radon og arbejdspladser
7 Partnerskab og følgegruppe
8 De fire spor og initiativer
Side 1 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1860311_0002.png
1. Indledning
I 2013 blev Rådets strålebeskyttelsesdirektiv
1
vedtaget. Direktivet
fastsætter de basale principper for beskyttelse imod de risici, der er
forbundet med alle former for brug og udsættelse for ioniserende strå-
ling, inklusiv strålingen fra naturligt forekommende radioaktive stof-
fer.
Det største strålingsbidrag fra naturligt forekommende radioaktive
stoffer i Danmark stammer fra radon, og strålebeskyttelsesdirektivet
sætter rammerne for, hvornår radonudsættelse bør søges reduceret,
og hvordan reduktionen bør optimeres.
Direktivet fordrer endvidere, at medlemsstater udformer nationale ra-
donhandlingsplaner med det formål at reducere langtidsrisici ved ra-
donudsættelse under hensyntagen til medlemsstaternes specifikke
nationale forhold, såsom geologi, bygningsmasse samt de øgede risici,
som radonudsættelse af rygere medfører.
Radonhandlingsplanen skal bl.a. formulere strategier for begrænsning
af indholdet af radon i nye bygninger samt fastsætte anbefalinger for
radonindholdet (referenceniveauer) i eksisterende bygninger og skal
også omfatte radonudsættelse på arbejdspladser. Disse strategier skal
formuleres på baggrund af kortlægning af risici for radonudsættelse
og formulering af langsigtede målsætninger for reduktion af radonud-
sættelsen. Nedenfor under afsnit 3 er dette nærmere uddybet.
Den hidtidige danske indsats for reduktion af radonudsættelsen hviler
på mere end 30 års samarbejde imellem offentlige myndigheder med
bidrag fra private aktører, og omfatter tiltag med effekt på områder,
som over tidsperioder på flere tiår kan forventes at bidrage til en sam-
let reduktion af radonudsættelsen i Danmark.
Indsatsen spænder fra kortlægning af radonudsættelse over anbefa-
linger om radonsænkende tiltag for eksisterende bygninger til bygge-
teknisk regulering for nye bygninger, samt information om risiciene
forbundet med radonudsættelse, for rygere såvel som ikke-rygere.
Formålet har været at fastlægge det aktuelle niveau for radonudsæt-
telse, og på den baggrund at definere målsætninger, som sikrer, at
radonudsættelsen i Danmark fremover kan forventes at blive mind-
sket. Alt sammen med baggrund i de veldokumenterede sundheds-
mæssige risici forbundet med radonudsættelse.
1
Rådets direktiv 2013/59/Euratom af 5. december 2013 om fastlæggelse af grundlæg-
gende sikkerhedsnormer til beskyttelse mod de farer, som er forbundet med udsættelse
for ioniserende stråling og om ophævelse af direktiv 89/618/Euratom, 90/641/Euratom,
96/29/Euratom, 97/43/Euratom og 2003/122/Euratom
Side 2 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
På grundlag af det allerede gennemførte langsigtede arbejde findes
den grundlæggende infrastruktur for, og en stor del af komponenterne
i, en national radonhandleplan som fordret af strålebeskyttelsesdirek-
tivet allerede i Danmark.
Den danske radonhandlingsplan beskriver derfor, hvordan gennemfør-
te tiltag med tillæg af nye initiativer skal bidrage til fortsat at fremme
opnåelsen af det langsigtede mål om stadig reduktion af radonudsæt-
telsen i Danmark.
2. Sundhedsrisiko og radonudsættelse i Danmark
Radon er en naturligt forekommende radioaktiv gas, der findes overalt
i undergrunden i større eller mindre mængder afhængigt af de geolo-
giske forhold. Fra undergrunden kan radon sive ind i bygninger og bli-
ve en del af bygningers indeklima. Radonindholdet i luften måles i en-
heden becquerel pr. kubikmeter (Bq/m
3
).
Når man indånder radonholdig luft, kan cellerne i lungerne blive på-
virket af det radioaktive henfald fra radon og henfaldet af de radioak-
tive henfaldsprodukter. Over lang tid (adskillige tiår) kan denne på-
virkning medføre en øget risiko for lungekræft. Det er anslået, at ra-
don i boliger hvert år er medvirkende årsag til omkring 9 pct. af alle
nye lungekræfttilfælde i Danmark, svarende til ca. 300 tilfælde årligt.
Risikoen for at udvikle lungekræft som følge af radonpåvirkning er 25
gange større for rygere end for ikke-rygere, og er også markant høje-
re for tidligere rygere. Derfor findes langt de fleste tilfælde af de ca.
300 nye årlige tilfælde af lungekræft blandt rygere. Risikoen for ikke-
rygere er begrænset, men den er dog veldokumenteret.
Resultaterne fra en europæisk fællesanalyse af epidemiologiske studi-
er viser, at en livslang udsættelse (75 år) for radonkoncentrationer på
0, 100 og 400 Bq/m3 medfører henholdsvis 4, 5 og 7 ud af 1000 ikke-
rygere vil dø af lungekræft. For rygere er de tilsvarende tal 100, 120
og 160 ud af 1000.
Disse tal er illustreret på nedenstående figur.
Side 3 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1860311_0004.png
Figuren viser antal lungekræftdødsfald efter 75 år blandt 1000 rygere
eller aldrig-rygere, hvis disse livet igennem udsættes for den samme
radonkoncentration, og illustrerer at såvel rygning som radon bidrager
til en forøgelse af ”baggrundsrisikoen” for udvikling af lungekræft af
andre årsager end rygning (radonkoncentration = 0), i takt med sti-
gende radonkoncentration.
I 2009 offentliggjorde WHO anbefalinger om, at helbredsrisikoen for-
bundet med radonudsættelse bør minimeres ved at holde radonind-
holdet i indeluften under 100 Bq/m
3
.
Der er gennemsnitligt et mindre radonindhold i bygninger i Danmark
end i Sverige, Norge og Finland. Dette skyldes primært geologiske
forhold, idet grundfjeld, der er mere radonholdigt, forekommer langt
hyppigere ved jordoverfladen i Sverige, Norge og Finland end i Dan-
mark.
Radonmængden i jorden varierer geografisk i Danmark alt efter un-
dergrundens sammensætning. Der er generelt mest radon i lerholdige
jordtyper og i granitholdig undergrund. Derfor er forekomsten af ra-
don generelt højest i Østjylland, på Fyn og øerne syd herfor, Lolland,
Falster, Sjælland og på Bornholm. Radonforekomsten er derimod la-
vere i Vest- og Nordjylland, hvor mere sandede jorde dominerer.
I bygninger varierer radonindholdet i indeluften, som en funktion af
undergrundens sammensætning, bygningens alder og dermed den
måde den er opført, og hvordan bygningen bruges.
Side 4 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Undersøgelser har vist, at radonindholdet i enfamilieshuse (inklusive
ældre boliger) i Danmark gennemsnitligt er 59 Bq/m
3
. Dermed er ra-
donudsættelsen i boliger i gennemsnit lavere end WHOs anbefalinger.
Det kan dog på baggrund af eksisterende undersøgelser anslås, at ca.
350.000 danske enfamilieshuse har et radonindhold i indeluften over
100 Bq/m
3
, og ca. 65.000 boliger har et radonindhold i indeluften over
200 Bq/m
3
.
3. Strålebeskyttelsesdirektivet, hidtidig indsats og regler på området
Strålebeskyttelsesdirektivet
Medlemsstaterne skal i medfør af strålebeskyttelsesdirektivet udar-
bejde en national radonhandlingsplan, jf. ovenfor, inden 6. februar
2018. Handlingsplanen skal tage de langvarige risici fra udsættelse for
radon i boliger, bygninger med offentlig adgang og arbejdspladser, for
enhver kilde til radonindtrængning, i betragtning.
Medlemsstaterne skal bl.a. sikre, at der træffes passende foranstalt-
ninger for at forhindre radonindtrængning i nye bygninger. Disse krav
kan omfatte særlige krav i nationale byggereglementer.
Medlemsstaterne skal identificere områder, hvor radonkoncentratio-
nen (som årligt gennemsnit) i et betydeligt antal bygninger forventes
at overstige det relevante nationale referenceniveau. Med reference-
niveau forstås den aktivitetskoncentration, over hvilken radonudsæt-
telse anses for uhensigtsmæssig, og hvor gennemførelse af rimelige
radonsænkende tiltag anbefales.
Handlingsplanen skal tage hensyn til problemstillingerne i bilag XVIII i
strålebeskyttelsesdirektivet (se boks 2) og ajourføres regelmæssigt.
Der er i Danmark gennem de sidste 30 år gennemført en lang række
initiativer i forhold til radon, jf. ovenfor, som betyder, at Danmark i
vid udstrækning allerede lever op til kravene og hensynene i strålebe-
skyttelsesdirektivet.
Hidtidig indsats og regler på området
Siden 1998 har der været krav i bygningsreglementet om, at alle nye
bygninger skal radonsikres fx ved tætte konstruktioner og effektiv
ventilation.
Bestemmelserne i bygningsreglementet blev på baggrund af anbefa-
lingerne fra WHO skærpet i 2010, så der nu er krav om, at radonind-
holdet ikke må overstige 100 Bq/m
3
i nye bygninger, således at Dan-
mark i dag har de skrappeste krav i Norden til nybyggeri på radonom-
rådet.
Det er derfor især i bygninger, der er opført før 1998, at der er risiko
for, at det anbefalede radonniveau på 100 Bq/m
3
overstiges. Det er
Side 5 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
derfor vigtigt, at bygningsejere er opmærksomme på radon og på,
hvordan et højt radonniveau kan nedbringes.
For boliger, som er opført, før de skærpede krav trådte i kraft, er der i
bygningsreglementet fra 2015, med henvisning til WHOs anbefalinger
om referenceniveauer, anbefalet, at indholdet af radon i eksisterende
bygninger ikke overstiger indholdet, der maksimalt er tilladt i nybyg-
geri (jf. bygningsreglementet fra 2015 afsnit 6.3.3.2, stk. 2). Måles
værdier over referenceniveauet, skal behovet for radonsænkende til-
tag vurderes i lyset af de målte værdier, sundhedsrisikoen og om-
kostningerne ved tiltaget. Fastsættelsen af et referenceniveau sikrer,
at boligejere generelt ikke pålægges ubegrundede udgifter, samtidig
med, at den samlede radonudsættelse i Danmark nedbringes.
I bygningsreglementet fra 2015 anbefales det derfor for eksisterende
byggeri, at radonniveauet ikke overskrider 100 Bq/m
3
. Det anbefales
videre, at der iværksættes enkle og billige forbedringer, når radonind-
holdet er mellem 100 Bq/m
3
og 200 Bq/m
3
, og at der iværksættes
mere effektive forbedringer, når radonindholdet overstiger 200 Bq/
m
3
. Måler man radonniveauer mellem 100 og 200 Bq/m
3,
kan det fx
være tilstrækkeligt at tætne utætheder i fundamentet samt rørgen-
nemføringer og/eller øge den naturlige ventilation.
Måler man mere end 200 Bq/m
3
i sin bygning, anbefales mere omfat-
tende forbedringer som fx at etablere et radonsug under huset, som
kan lede radon væk fra bygningen eller etablere en lufttæt membran.
Der er i den forbindelse udformet specifikke anvisninger på validerede
radonreducerende tiltag (SBi-anvisninger).
Fra 1. januar 2018 vil der gælde et nyt bygningsreglement. I forhold
til radon vil bygningsreglementet blive præciseret således, at bygnin-
gen skal udføres, så det sikres, at radonindholdet i indeluften, vurde-
ret som en estimeret årsmiddelværdi, ikke overstiger 100 Bq/m³. An-
befalingerne/referenceniveauet for eksisterende byggeri, som beskre-
vet ovenfor, vil være indeholdt i en vejledning knyttet til bygningsreg-
lementet.
Det bemærkes, at der i bygningsreglementet for bygninger bygget i
2010 og efterfølgende, foruden kravet til radonindholdet, også er en
række yderligere krav, der ikke direkte er rettet mod en radonreduk-
tion, men som tillige har en positiv radonreducerende effekt. Det dre-
jer sig om krav om, at bygningskonstruktioner mod undergrunden
skal bygges lufttæt, ventilationskrav til beboelsesrum og energikrav i
form af tæthedskrav, hvor kravet hertil løbende er blevet skærpet.
Fejl og/eller mangler i udførelsen af radonsikringen, som fx bygnin-
gens tæthed mod undergrunden, sætningsskader eller for ringe venti-
lation kan medføre en forøgelse af radonindholdet i indeluften. Skader
i bygningens radonsikring indgår derfor i den obligatoriske byggeska-
Side 6 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1860311_0007.png
deforsikring, som bygherrer må tegne til fordel for bygningsejeren på
nye bygninger.
Der er derudover i de seneste år gennemført en lang række informati-
onstiltag, der skal sikre, at boligejerne har den relevante viden om
radon i boliger.
Der er udarbejdet vejledningsmateriale og værktøjer til både offentli-
ge og private bygningsejere, som er samlet på hjemmesiden
www.radonguiden.dk.
I 2001 blev der offentliggjort en kortlægning af radonforholdene i
danske boliger. Resultaterne blev samlet i et kort, som viser andelen
af bygninger i en given kommune, der har risiko for høje radonni-
veauer. Kortet er tilgængeligt på radonguiden.dk.
Endvidere er der siden 1. maj 2012 i forbindelse med hushandler ble-
vet udleveret en generel hustypebeskrivelse sammen med tilstands-
rapporten, som indeholder information om radon, herunder også re-
sultaterne fra den landsomfattende radonundersøgelse fra 2001.
På baggrund af kravet i bygningsreglementet gældende fra 2010,
kortlægning over radonforholdene i danske boliger og den generelle
tidligere indsats, herunder på informationsområdet, lever Danmark i
høj grad op til de punkter, som strålebeskyttelsesdirektivet lægger op
til, at medlemsstaterne skal overveje i forbindelse med udarbejdelsen
af sin radonhandlingsplan. Der henvises til boks 2 sidst i dokumentet
for en parallel oversigt over de ønskede hensyn i bilag XVIII i stråle-
beskyttelsesdirektivet set i forhold til den danske indsats.
4. Ansvarsfordeling
Det fremgår af
byggeloven,
at det er bygningsejerens ansvar at sikre,
at en bygning ikke er sundhedsfarlig at bo eller opholde sig i. Det
gælder også, hvis der er radon i indeluften, der udgør en sundhedsfa-
re for beboere og brugere af bygningen.
I skoler og daginstitutioner er det typisk kommunen, der som byg-
ningsejer har ansvar for, at bygningen ikke er sundhedsfarlig at bo
eller opholde sig i.
Kommunalbestyrelsen har efter byfornyelsesloven en generel pligt til
at føre tilsyn med boliger og bygninger i kommunen. Tilsynet indebæ-
rer, at kommunalbestyrelsen skal reagere, hvis den bliver opmærk-
som på, at der er begrundet mistanke om, at en bolig eller lokaler til
ophold er sundhedsfarlige. Dette gælder, uanset ejerforhold for boli-
gen eller bygningen. Kommunalbestyrelsen har herefter pligt til at un-
dersøge, om der er tale om sundhedsfare for personer, der opholder
sig i bygningen.
Side 7 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det er arbejdsgiverens ansvar at sørge for et sikkert og sundt ar-
bejdsmiljø på arbejdspladsen, herunder de strålebeskyttelsesmæssige
forhold ved radonudsættelse, jf. lov om ioniserende stråling og stråle-
beskyttelse.
5. Målsætning
Regeringen tager problemstillingen med radon i danske bygninger og
på danske arbejdspladser alvorligt. Det er fortsat vigtigt, at danskerne
har en tilstrækkelig viden om radon, og at radonudsættelsen søges
nedbragt og holdes så lavt som rimeligt opnåeligt.
Ifølge strålebeskyttelsesdirektivets bilag XVIII, punkt 13, skal der i
forbindelse med udarbejdelsen af den nationale radonhandlingsplan
overvejes langsigtede mål om reduktion af risikoen for lungekræft,
som skyldes udsættelse for radon (for rygere og ikke-rygere).
Med afsæt i den tidligere radonindsats vil regeringen med handlings-
planen fortsætte og yderligere understøtte grundlaget for den langsig-
tede indsats med at nedbringe antallet af bygninger og arbejdspladser
i Danmark, hvor radonniveauet er højt og dermed reducere risikoen
for lungekræft, som skyldes udsættelse for radon.
Regeringen vil således:
Understøtte at radonindholdet i alle typer bygninger, hvor
mennesker opholder sig, hvor niveauerne er højere end gæl-
dende krav eller anbefalede niveauer, reduceres, og på lang
sigt ligger under givne krav og anbefalede niveauer. Dette
gælder også radonudsættelse på arbejdspladser
Prioritere en indsats på områder, som på baggrund af forudgå-
ende erfaringer har afdækket behov for yderligere undersøgel-
ser eller tiltag til at harmonisere oplysning om radonudsættelse
og fremme ensartede standarder for måling af radon og brug
af måleresultater
6. Indsatsområder i radon-handlingsplanen
Der er uagtet den hidtidige indsats fortsat en række områder, der bør
adresseres i en dansk radonhandleplan.
For eksempel foretages målinger i dag ikke tilstrækkeligt ensartet el-
ler efter de samme metoder. Og der kan være behov for at evaluere,
om bygningsreglementets regler på området fortsat bliver fulgt og har
effekt.
Dertil kommer, at det er bygningsejerens ansvar at sikre, at en byg-
ning ikke er sundhedsfarlig at bo eller opholde sig i. Det er derfor af-
gørende, at bygningsejeren fortsat får solid vejledning i, hvornår eller
om det er relevant at måle for radon, ligesom bygningsejere, som har
Side 8 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1860311_0009.png
fået målt, og har besluttet at gennemføre tiltag for at sænke radon-
indholdet i deres bolig, skal have den nødvendige anvendelsesoriente-
rede vejledning til at kunne foretage de nødvendige tiltag.
Radonudsættelsen på arbejdspladser og i bygninger med offentlig ad-
gang skal ifølge strålebeskyttelsesdirektivet vurderes, når radonud-
sættelsen i disse bygninger kan forventes at fordre målinger. Der er
derfor behov for at identificere specifikke typer af arbejdspladser,
hvor radonudsættelse kan overstige det nationale referenceniveau.
Handlingsplanen bygger således på følgende spor:
Spor 1: Måling og bestemmelse af radonniveauer
Spor 2: Undersøgelse og vurdering af hvorvidt byggelovens
bestemmelser bliver fulgt
Spor 3: Målrettet vejledning og informationskampagner
Spor 4: Radon og arbejdspladser
Risikoen ved radonudsættelse kommer til udtryk over lange tidsrum.
Indsatsen i forhold til radon har således et langt sigte, jf. regeringens
målsætning som beskrevet ovenfor.
Initiativerne i handlingsplanen strækker sig fra 2018-2019 og adres-
serer områder, hvor der er identificeret umiddelbare behov for tiltag,
som er nødvendige for at sikre den fortsatte fremdrift og effektivitet
af de planer og den infrastruktur til reduktion af radonudsættelsen i
Danmark, som allerede har haft effekt over de seneste tiår. Hand-
lingsplanen vil i 2019 blive revideret, og der vil i den forbindelse blive
gjort status over initiativerne i handlingsplanen og vurderet, om der
er behov for yderligere tiltag. Arbejdet med initiativerne og resulta-
terne heraf vil løbende kunne følges på radonguiden.dk.
7. Partnerskab og følgegruppe
Radon-handlingsplanen er en regeringshandlingsplan, som udspringer
af Rådets strålebeskyttelsesdirektiv. Sundheds- og Ældreministeriet
har det overordnede myndighedsansvar for implementering af stråle-
beskyttelsesdirektivet. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
(TRM) har ressortansvaret for radon-handlingsplanen, herunder det
overordnede koordinerende ansvar for handlingsplanen. Handlingspla-
nen er udarbejdet af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST) og
Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse (SIS).
Realdania har siden 2015 haft en oplysningskampagne om radon, der
har til formål at øge danskernes viden om radon, bl.a. gennem websi-
tet
www.radonfrithjem.dk,
samt fremme radonmåling i hjemmet.
Derudover består indsatsen i uddannelse af rådgiverbranchen. Kam-
pagnen er afsluttet ultimo 2017.
Side 9 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Grundejernes Investeringsfond (GI) og Landsbyggefonden (LBF) ar-
bejder løbende med initiativer vedr. radon.
For at handlingsplanen fremmer en samlet målrettet indsats, forven-
tes der indgået et partnerskab med Realdania, GI LBF om implemen-
tering af en række af initiativerne. Formålet med partnerskabsaftalen
er at integrere den viden om og erfaring med radon inden for byggeri,
som Realdania og GI har oparbejdet gennem deres respektive arbejde
med radon i de nye initiativer, som skal indgå i radon-
handlingsplanen. Dermed opnås en væsentlig synergi mellem viden på
tværs af samfundets sektorer.
Derudover vil der i forbindelse med implementeringen af handlings-
planen blive etableret en følgegruppe, som vil bestå af repræsentanter
fra forskellige typer af bygningsejere, fx husejere og kommuner m.m.,
byggeriets parter, videninstitutioner og myndigheder. Formålet er lø-
bende at sørge for koordination, videndeling, og for at de initiativer,
der gennemføres opnår størst mulig effekt.
8. De fire spor og initiativer
Spor 1: Målinger og bestemmelse af radonniveauer
Det fremgår af bygningsreglementet fra 2018, at bygningen skal udfø-
res, så det sikres, at radonindholdet i indeluften vurderet som en
estimeret årsmiddelværdi ikke overstiger 100 Bq/m³.
Der er i dag ikke vished for, om målinger med tilhørende beregnings-
metoder for radonindholdet i indeluften udføres, så resultaterne tilla-
der sammenligning.
For at kunne vurdere, om radonindholdet i indeluften lever op til kra-
vet, og for at kunne sammenligne målinger, er det vigtigt at fastlæg-
ge, hvordan der måles, hvornår der mest hensigtsmæssigt måles,
samt hvordan den estimerede årsmiddelværdi beregnes med henblik
på at skabe et mere ensartet grundlag for målinger og for anvendelse
af måleresultater.
Der er derfor behov for at præcisere måle- og beregningsmetoder
med henblik på at opnå et fælles grundlag for udførelse af målinger i
første omgang i Danmark og på længere sigt på europæisk plan. Det-
te vil give bedre og mere ensartede måleresultater, give bygningseje-
ren større sikkerhed for målekvaliteten og på sigt sikre et robust
sammenligningsgrundlag både imellem bygninger og over tid i forhold
til at kunne vurdere målinger udført i samme bygninger med flere års
mellemrum fx i forbindelse med en vurdering af, om et konkret radon-
reducerende tiltag har effekt.
Det er samtidig værd at tage højde for, hvordan forskellige bygninger
bruges, når værdien af radonindholdet skal fastlægges. Der kan for
Side 10 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1860311_0011.png
eksempel for virksomheder, daginstitutioner og skoler m.m. være be-
hov for at tage højde for, at disse bygningstyper kun anvendes i dag-
timerne. Såfremt der måles over hele døgnet i disse bygningstyper,
kan det give et misvisende højt måleresultat for de bygninger, der af
energihensyn slukker for ventilationen, når bygningen ikke er i brug.
Der er derfor behov for at udarbejde måleprogrammer målrettet for-
skellige bygningstyper og den tilhørende brug. Visse digitale målere
kan bestemme variationen i radonindholdet i en bygning i fx brugssi-
tuationen og over et døgn. Der er således også behov for at anvise
korrekt brug af digitale målinger.
Det er ligeledes væsentligt, at resultaterne af de forbedrede målinger
når ud til bygningsejeren, som har fået målt radon i sin bygning, på
en hensigtsmæssig og ensartet måde, som gør den enkelte husejer
eller bygningsejer i stand til at afgøre, hvad der er det mest hen-
sigtsmæssige i den konkrete situation.
Initiativer
Initiativ 1: Korrekt måling og bestemmelse af radonniveauer
Der udarbejdes en SBi-anvisning om måling og bestemmelse af ra-
donniveauer med henblik på at opnå en ensartet tilgang til måling og
beregning af radonniveauer i indeklimaet. Der vil i anvisningen blive
udarbejdet vejledning til måling i forskellige bygningstyper afhængig
af brugssituationen, og det vil i den forbindelse blive anvist, hvorledes
digitale målere kan anvendes. Anvisningen er klar primo 2018.
Initiativ 2: Ensretning af måling og beregning af radon på europæisk
niveau
På baggrund af initiativ 1 undersøges muligheden for på længere sigt
også at opnå en ensrettet tilgang til måling og beregning af radonind-
holdet i indeluften på europæisk niveau, i det omfang det er muligt, i
forhold til variation i byggetradition og anvendelse af boliger og byg-
ninger.
Initiativ 3: Retningslinjer til målefirmaer om kommunikation af måle-
resultater
I regi af SBi-anvisningen om måling og bestemmelse af radonindhol-
det, udarbejdes retningslinjer til målefirmaerne for afrapportering af
måleresultater til bygningsejere med henblik på i højere grad at opnå
ensartede tilbagemeldinger. Der vil også blive henvist til radon-
guiden.dk, hvor al relevant information om radon samles, herunder
spørgsmål vedr. risici for den enkelte, mulige løsningsmodeller m.m.
Retningslinjerne er klar i 2018.
Spor 2: Efterlevelse af byggelovens bestemmelser
Side 11 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1860311_0012.png
Med handlingsplanen skal tilvejebringes øget viden om, hvorvidt byg-
gelovens bestemmelser i forhold til radon bliver fulgt og har effekt.
I 2008 gennemførte Statens Byggeforskningsinstitut en undersøgelse
af, om stramningerne i bygningsreglementet fra 1998 har resulteret i,
at radonkoncentrationen er sænket i enfamilieshuse, der er opført ef-
ter, at reglerne blev indført i forhold til tidligere opførte huse. Under-
søgelsen viste, at byggelovgivningens bestemmelser om radonsikkert
nybyggeri blev fulgt og har effekt.
I 2010 blev bestemmelserne i bygningsreglementet, som anført oven-
for, yderligere skærpet. Der er behov for opdateret viden om, hvorvidt
byggelovens bestemmelser bliver fulgt og har effekt.
Samtidig har Realdania i forbindelse med sin oplysningskampagne si-
den 2015 indsamlet en lang række målinger i bygninger i de områder
af landet, som potentielt er mest udsat for radon, og som med fordel
kan vurderes nærmere.
Initiativer
Initiativ 4: Vurdering af hvorvidt byggelovens bestemmelser bliver
fulgt og har effekt
Realdanias data vurderes med henblik på at opnå mere og opdateret
viden om, hvorvidt byggelovens bestemmelser fra 2010 om radonsik-
kert nybyggeri bliver fulgt og har effekt. Vurderingen afsluttes i 2019.
Initiativ 5: Vurdering af udvalgte bygninger
For det tilfælde, at der i Realdanias datasæt er indikationer på, at
byggelovens bestemmelser om radonsikkert nybyggeri siden 2010 ik-
ke bliver fulgt, undersøges det nærmere, hvilke forhold der har gjort
sig gældende. Det undersøges, om byggeriet er forsøgt radonsikret,
og i givet fald hvorfor den anvendte radonsikring ikke har været til-
strækkelig. Formålet er at identificere årsagen til, at byggelovens be-
stemmelser evt. ikke er blevet fulgt, for bedre at kunne tilrettelægge
den fremadrettede indsats. Der vil i arbejdet blive taget udgangspunkt
i Realdanias data og tidligere undersøgelser. Initiativet gennemføres,
som nævnt, i 2019.
Spor 3: Målrettet vejledning og informationskampagner
Information og sundhed
Som anført ovenfor i afsnit 1 har relevante myndigheder i de seneste
år gennemført en lang række informationstiltag. Det er fortsat vigtigt,
at bygningsejere har let tilgængelig relevant information og vejled-
ning, men indsatsen vil i højere grad end tidligere tilrettelægges såle-
des, at der gives solid faglig oplysning, som i højere grad gør det mu-
ligt for den enkelte bygningsejer at vurdere behovet for evt. at måle
for radon og for evt. at foretage radonsænkende tiltag og herunder
Side 12 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1860311_0013.png
vægte indsatsen i forhold til de omkostninger, som er forbundet med
konkrete radonsænkende tiltag.
I informationsindsatsen vil der indgå en præsentation af de øgede risi-
ci, som rygere og tidligere rygere er udsat for i forhold til aldrig-
rygere i forbindelse med radonudsættelse.
Der informeres endvidere om radonudsættelsen af den danske befolk-
ning samt vurderingen af strålingsdoserne som resultat heraf. Æn-
dringer i disse forhold vil løbende blive evalueret og fremgå af infor-
mationen. Eventuelle nytteeffekter af koordinering af information om
radon og informationstiltag vedrørende sundhedsrisici forbundet med
rygning, som varetages som et særskilt tema af Sundhedsstyrelsen,
bliver løbende evalueret i de konkrete sammenhænge.
Målrettet vejledning til de enkelte målgrupper
Der er stor forskel på det informations- og vejledningsbehov, som den
enkelte husejer har behov for, og det behov, som fx en kommune, der
som bygningsejer af en større bygningsportefølje, har brug for. Dertil
kommer, at håndværkere og målefirmaer har et andet behov for vej-
ledning og information af byggeteknisk karakter om bl.a. anvisning til
måling, reglerne i bygningsreglementet m.m.
Der er derfor behov for at målrette vejledningen og informationen til
de enkelte målgrupper.
Endelig er der et særligt behov for, at husejere og andre bygningseje-
re, som har besluttet at forsøge at sænke radonkoncentrationen i de-
res bygning, får den rette vejledning i form af anvendelsesorienterede
lettilgængelige løsningsforslag.
Samling af viden og udbredelse af viden
Der eksisterer i dag flere forskellige indgange til information om ra-
don. Indgangen til informationen og vejledninger vil derfor blive sam-
let, således at husejere, andre bygningsejere m.fl. kun skal lede et
sted.
Foretages der målinger af radon, bør målingerne ske over mindst to
måneder i fyringssæsonen. Der vil derfor udvikles et koncept for en
årlig oplysningskampagne, der gør opmærksom på, at sæsonen for
radonmåling er i gang.
Initiativer
Initiativ 6: Én indgang til viden om radon
Der indledes et samarbejde med relevante parter, herunder Realdania
og radonfrithjem.dk om at integrere viden og resultater på radon-
guiden.dk. Formålet er at skabe én indgang til information og vejled-
ning og for at styrke indsatsen om radon. Ny viden og resultater af de
Side 13 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1860311_0014.png
øvrige initiativer implementeres løbende på radonguiden.dk. Den nye
struktur og implementering af viden på radonguiden er klar i 2018.
Initiativ 7: Informations- og vejledningspakker til relevante målgrup-
per, herunder husejere og øvrige bygningsejere
Der udvikles målrettede, lettilgængelige og overskuelige informations-
og vejledningspakker til relevante målgrupper, herunder husejere og
øvrige bygningsejere, som fx kommuner og større virksomheder,
samt til håndværkere, målefirmaer m.m.
Som et led i vejledningspakkerne informeres om bl.a. måling af radon,
herunder hvorfor, hvordan og hvem det kan være relevant for. Samti-
dig informeres om måleresultatets betydning sammenholdt med krav
eller referenceniveau, og hvordan det kan indgå i en eventuel beslut-
ning om at nedbringe radonudsættelse.
I forhold til håndværkere, rådgivere m.m. informeres om gældende
regler, byggetekniske løsninger, vejledning til bygningsejeren m.m.
Materialet suppleres af relevante cases tilrettet de forskellige mål-
grupper. Informations- og vejledningsmaterialet er klar i løbet af
2018.
Initiativ 8: Løsningskatalog
Der udarbejdes et katalog over eksisterende løsninger til støtte for
husejere og andre bygningsejere, som har fået målt radon, og har be-
sluttet at gennemføre tiltag for at sænke radonindholdet i deres byg-
ning. Løsningskataloget udarbejdes i 2018.
Initiativ 9: Koncept for årlig oplysning om radonmålesæsonens start
Der etableres et koncept for en tilbagevendende markering af, at ra-
don målesæsonen påbegyndes. Den europæiske radondag, den 7. no-
vember, vil danne udgangspunkt for indsatsen. Mulige informations-
kanaler til de relevante målgrupper overvejes, herunder OBS-
kampagner, borger.dk, lokale medier, nyhedsbrev gennem radon-
guiden.dk, sparenergi.dk og danske byggemarkeder.
De involverede myndigheder og øvrige parter koordinerer deres op-
lysning på radonguiden.dk og gennem nyheder. Initiativet vil henven-
de sig til såvel husejere, øvrige bygningsejere, herunder kommuner,
almene boligselskaber som håndværkere, rådgivere m.fl. Konceptet
udvikles og gennemføres i 2018-2019.
Spor 4: Radon og arbejdspladser
I medfør af strålebeskyttelsesdirektivets artikel 54 og 74 skal der ind-
føres et referenceniveau for den årlige gennemsnitlige radonaktivi-
tetskoncentration i luften for boliger og på arbejdspladser, der ikke
overstiger 300 Bq/m
3
.
Side 14 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1860311_0015.png
Bygningsreglementet 2015 fastsætter regler for nybyggeri, hvor ra-
donsikring skal sørge for, at radonindholdet ikke overstiger 100 Bq/m
3
i luften i bygninger. I bygningsreglementet for 2018 præciseres, at
bygninger skal udføres, så det sikres, at radonindholdet i indeluften,
vurderet som en estimeret årsmiddelværdi, ikke overstiger 100
Bq/m
3
. Bygningsreglementet fastsætter endvidere, med henvisning til
WHOs anbefalinger om referenceniveauer, anbefalinger om byg-
ningsmæssige tiltag med henblik på at opnå radonkoncentrationer
under 100 Bq/m
3
for eksisterende bygninger.
Sundhedsstyrelsens bekendtgørelse om ioniserende stråling og stråle-
beskyttelse fastsætter, at der på arbejdspladser, hvor radonkoncen-
trationen overstiger et referenceniveau på 100 Bq/ m
3
, skal foretages
optimerende foranstaltninger med henblik på at nedbringe stråleud-
sættelsen så meget som rimeligt opnåeligt.
Det vurderes, at radon ikke udgør et generelt problem på danske ar-
bejdspladser. Dette vurderes på baggrund af dels Det Nationale
Forskningscenter for Arbejdsmiljøs (tidl. Arbejdsmiljøinstituttet) og
Sundhedsstyrelsens undersøgelse: Radon på arbejdspladser fra 1987,
der fandt radonkoncentrationer på under 100 Bq/m
3
for 80 % af de
undersøgte arbejdspladser, dels den landsdækkende radonundersø-
gelse offentliggjort i 2001.
Samlet vurderes det derfor, at der ikke kan identificeres områder,
hvor radonkoncentrationen (som årligt gennemsnit) i et betydeligt an-
tal bygninger forventes at overstige det relevante nationale referen-
ceniveau. Dog vurderes det, at radonkoncentrationen på nogle ar-
bejdssteder i enkeltstående tilfælde kan overstige referenceniveauet.
Såfremt radonkoncentrationen kan medføre effektive strålingsdoser,
der overstiger grænsen for krav om dosisovervågning af arbejdstage-
re (som fastsat i bekendtgørelse om ioniserende stråling og strålebe-
skyttelse) kan øvrige krav til strålebeskyttelsesmæssige foranstaltnin-
ger blive nødvendige. Det forventes dog ikke, at der eksisterer ar-
bejdspladser i Danmark, hvor denne grænse overskrides.
Ikke alle arbejdspladser er lokaliserede i bygninger (metro- tunnel- og
andre underjordiske anlægsbyggerier, underjordiske lageranlæg, eller
lignende). For disse arbejdspladser vurderes det, at opholdstiderne for
arbejdstagere i disse omgivelser er begrænsede (få timer dagligt eller
i perioder på få år). Endvidere vil øvrige arbejdsmiljømæssige krav
vedr. fx ventilation, reducere radonkoncentrationen og sænke den
samlede radonudsættelse i forbindelse med tidsbegrænsede projekter
som fx tunnelbyggerier.
Initiativ 10: Vurdering af radonudsættelse på arbejdspladser med po-
tentiale for radonkoncentrationer over det nationale referenceniveau
Side 15 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det foreliggende grundlag for vurdering af radonudsættelse på ar-
bejdspladser vil blive opdateret med henblik på at identificere speci-
fikke typer af arbejdspladser, hvor radonudsættelse kan overstige det
nationale referenceniveau. Specifikt vil følgende typer af arbejdsplad-
ser blive vurderet:
Arbejdspladser, hvor specifikke erhverv kan forbindes med særlige
bygningstyper og forventes at afstedkomme radonudsættelser over det
nationale referenceniveau.
Arbejdspladser som ikke er lokaliserede i bygninger, og hvor radonud-
sættelsen er bestemt af opholdstider og øvrige tiltag med henblik på at
sikre overholdelse af øvrige arbejdsmiljømæssige krav.
For bygninger med offentlig adgang udføres vurderinger af risici for ra-
donudsættelse højere end det nationale referenceniveau på grundlag
af offentlig tilgængelighed, udførsel og rammer for indeklima.
Side 16 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1860311_0017.png
Boks 1: Oversigt over handlingsplanens initiativer
Initiativ 1: Korrekt måling og bestemmelse af radonniveauer
Initiativ 2: Ensretning af måling og beregning af radon på europæisk niveau
Initiativ 3: Retningslinjer til målefirmaer om kommunikation af måleresultater
Initiativ 4: Vurdering af hvorvidt byggelovens bestemmelser bliver fulgt og har effekt
Initiativ 5: Vurdering af udvalgte bygninger
Initiativ 6: Én indgang til viden om radon
Initiativ 7: Informations- og vejledningspakker til relevante målgrupper, herunder hus-
ejere og øvrige bygningsejere
Initiativ 8: Løsningskatalog
Initiativ 9: Koncept for årlig oplysning om radonmålesæsonens start
Initiativ 10: Vurdering af radonudsættelse på arbejdspladser med potentiale for radon-
koncentrationer over det nationale referenceniveau
Side 17 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1860311_0018.png
Boks 2: Oversigt over implementering af strålebeskyttelsesdi-
rektivets bilag XVIII
Strålebeskyttelsesdirektivets bilag XVIII indeholder en række punkter,
der skal overvejes i forbindelse med udarbejdelsen af en national
handlingsplan til håndtering af langvarige risici fra udsættelse for ra-
don.
Nr.
1)
Punkter til overvejelse
Strategi for gennemførelse af un-
dersøgelser af indendørs radon-
koncentrationer eller jordgaskon-
centrationer med henblik på at
anslå fordelingen af indendørs
radonkoncentrationer, for håndte-
ring af måledata og for fastlæg-
gelse af andre relevante paramet-
re (såsom jord- og klippetyper,
gennemtrængelighed og radium-
226-indhold i klipper eller jord)
Implementering
Strategien for fastlæggelse af fordelingen af indendørs ra-
donkoncentrationer i Danmark er at gennemføre måling af
relevante dele af bygningsmassen i landet. Af afsnit 4 oven-
for fremgår det, at der i 2001 blev offentliggjort en kortlæg-
ning af radonforholdene i danske boliger. Resultaterne blev
bl.a. samlet i et kort, som viser andelen af bygninger i en
given kommune, der på baggrund af målingerne vurderes at
have risiko for høje radonniveauer. Kortet er tilgængeligt på
radonguiden.dk.
Radonkortet over Danmark beskriver den forventede forde-
ling af radonkoncentrationer i boliger, og er dermed en ud-
møntning af direktivets bestemmelse på dette punkt.
I forhold til håndtering af måledata henvises til initiativ om
korrekt måling og beregning af radon, jf. spor 1, initiativ 1-3
ovenfor.
2)
Strategi, data og kriterier, der
ligger til grund for afgrænsning af
områder eller fastlæggelse af an-
dre parametre, der kan benyttes
som særlige indikatorer for situa-
tioner med potentielt høj udsæt-
telse for radon
Det nationale radonkort, jf. afsnit 4 ovenfor, er en udmønt-
ning af strategien, der bidrager til at afgrænse områder med
potentiel høj udsættelse (i betydningen over et referenceni-
veau) for radon. Den landsomfattende undersøgelse og alle
bagvedliggende studier dokumenterer, at parametre, der
kan benyttes som særlige indikatorer for situationer med po-
tentielt høj udsættelse for radon er af byggeteknisk eller
geologisk karakter, herunder bygningsalder, bygningstype
Side 18 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1860311_0019.png
eller lokale jordbundsforhold.
3)
Fastlæggelse af typer af arbejds-
pladser og bygninger med offent-
lig adgang, såsom skoler, ar-
bejdspladser under jordniveau og
dem, der ligger i visse områder,
hvor der kræves målinger, på
grundlag af en risikovurdering,
som eksempelvis tager højde for
opholdstid
Grundlaget for fastlæggelse af
referenceniveauer for boliger og
arbejdspladser. Hvis det er rele-
vant, grundlaget for fastlæggelse
af forskellige referenceniveauer
for forskellige anvendelser af
bygninger (boliger, bygninger
med offentlig adgang og arbejds-
pladser) samt for eksisterende og
nye bygninger
Det foreliggende grundlag for vurdering af radonudsættelse
på arbejdspladser vil blive opdateret med henblik på at iden-
tificere specifikke typer af arbejdspladser, hvor radonudsæt-
telse kan overstige det nationale referenceniveau, jf. afsnit
8, initiativ 10 ovenfor.
4)
Bygningsreglementet indeholder krav om, at radonindholdet
i nye bygninger ikke må overstige 100 Bq/m
3
, jf. afsnit 4
ovenfor.
I bygningsreglementet for 2015 og i vejledningen til byg-
ningsreglementet for 2018 anbefales det for eksisterende
byggeri, inklusiv bygninger med arbejdspladser, at radonni-
veauet ikke overskrider 100 Bq/m
3
.
Sundhedsstyrelsens bekendtgørelse om ioniserende stråling
og strålebeskyttelse fastsætter, at der på arbejdspladser,
hvor radonkoncentrationen overstiger et referenceniveau på
100 Bq/m
3
, skal foretages optimerende foranstaltninger med
henblik på at nedbringe stråleudsættelsen så meget som ri-
meligt opnåeligt.
Ansvarsområder fremgår af afsnit 6. Heraf fremgår det, at
Sundheds- og Ældreministeriet har det overordnede myn-
dighedsansvar for implementering af strålebeskyttelsesdirek-
tivet.
Transport-,
Bygnings-
og
Boligministeriet
(TRM)/Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har ressortansvaret
for radon-handlingsplanen, det vil sige det overordnede ko-
ordinerende ansvar for handlingsplanen, herunder udform-
ning, opdatering, revision og gennemførelse. Handlingspla-
nen er udarbejdet af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen med
bidrag fra Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse.
Der forventes indgået et partnerskab mellem Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen, Realdania og Grundejernes Investerings-
fond, ligesom der etableres en følgegruppe i forbindelse med
implementering af handlingsplanen.
5)
Fordeling
af
ansvarsområder
(statslige og ikke-statslige), ko-
ordineringsmekanismer og res-
sourcer, der er til rådighed til
gennemførelse af handlingspla-
nen
6)
Strategi for reduktion af udsæt-
telse for radon i boliger og for,
hvordan løsning af de situationer,
der omhandles i punkt 2), får høj
Bygningsreglementets krav til nyt byggeri og anbefalinger til
eksisterende byggeri samt udformning af specifikke anvis-
ninger på validerede radonreducerende tiltag (SBi-
anvisninger), jf. afsnit 4 ovenfor, er en udmøntning af direk-
Side 19 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1860311_0020.png
prioritet
tivets krav på dette punkt. Dertil kommer, at der over de
seneste år er gennemført en lang række informationstiltag til
både offentlige og private bygningsejere, som er samlet på
hjemmesiden
www.radonguiden.dk,
jf. afsnit 4 ovenfor.
Endelig henvises til, at der med handlingsplanen vil være en
styrket informations- og vejledningsindsats, jf. afsnit 8, initi-
ativ 6-8 ovenfor.
7)
Strategier for lettelse af afhjæl-
pende foranstaltninger efter opfø-
relse
Der er udarbejdet en radonguide.dk, som er et informations-
værktøj til borgere angående bl.a. afhjælpende foranstalt-
ninger, jf. afsnit 4 ovenfor.
Vejledningsindsatsen styrkes med handlingsplanen gennem
bl.a. udviklingen af et løsningskatalog, jf. afsnit 8, initiativ 6-
8 ovenfor.
8)
Strategi, herunder metoder og
værktøjer, til at undgå, at radon
trænger ind i nye bygninger, her-
under identificering af byggema-
terialer med væsentlig radonud-
dunstning
For bygninger bygget i 2010 og frem er der foruden kravet
til radonindholdet også yderligere en række krav i bygnings-
reglementet, der kan have en positiv indflydelse på radonbe-
skyttelse af indeklimaet: såsom krav om, at undergrunden
skal bygges lufttæt, ventilationskrav til beboelsesrum og
energikrav i form af tæthedskrav, hvor kravet hertil løbende
er blevet skærpet, jf. 2015 bygningsreglementets kapitel
6.3.1.2 og 7.2.1, stk. 4, svarende til §§443-446 (ventilation
og beboelsesbygninger) og §263 (tæthed) i 2018 bygnings-
reglementet. Radonguiden indeholder information om meto-
der og værktøjer til at holde radon ude af bygningen, jf. af-
snit 4 ovenfor.
9)
Tidsplaner for revision af hand-
lingsplanen
Risikoen ved radonudsættelse kommer til udtryk over lange
tidsrum. Den danske indsats for nedbringelse af radonud-
sættelsen har udviklet sig over de foregående 30 år, bl.a. på
baggrund af udvikling i det samlede (internationale) videns-
grundlag om radonudsættelse samt øget viden i sundhedsri-
sici.
Initiativerne i handlingsplanen strækker sig i første omgang
fra 2018-2019. Handlingsplanen vil i 2019 blive revideret, og
der vil i den forbindelse blive gjort status over initiativerne i
handlingsplanen og vurderet, om der er behov for yderligere
tiltag, og hvornår planen og eventuelle nye initiativer skal
revideres igen. Arbejdet med initiativerne og resultaterne
heraf vil løbende kunne følges på radonguiden.dk.
10)
Strategi for kommunikation med
Radonguiden indeholder information om og værktøjer til
Side 20 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1860311_0021.png
henblik på at øge befolkningens
opmærksomhed og oplyse lokale
beslutningstagere, arbejdsgivere
og arbejdstagere om risiciene ved
radon, herunder i relation til ryg-
ning
11)
Vejledning og metoder til måling
og afhjælpende foranstaltninger.
Kriterier for godkendelse af måle-
og afhjælpningstjenester skal og-
så overvejes
håndteringer af radon, ligesom Sundhedsstyrelsen, Strålebe-
skyttelse på deres hjemmeside informerer om sundhedsrisici
ved radonudsættelse, jf. afsnit 8, spor 3 ovenfor. Med hand-
lingsplanen indledes et samarbejde med relevante parter om
at integrere viden og resultater på radonguiden.dk med hen-
blik på at skabe én indgang til information og vejledning for
dermed at styrke indsatsen.
Radonguiden indeholder information om metoder og værktø-
jer til at holde radon ude af bygningen, jf. afsnit 4 ovenfor.
Dertil kommer, at handlingsplanen indeholder et initiativ om
måling og bestemmelse af radonniveauer med henblik på at
opnå en forbedret og ensartet tilgang til måling og beregning
af radonniveauer i indeklimaet, jf. afsnit 8, spor 1 ovenfor.
Initiativet vil indeholde referencer til internationalt anvendte
standarder for måling af radon og for målevirksomheders
anvendelse heraf.
Endelig udarbejdes der som led i handlingsplanen et løs-
ningskatalog over mulige afhjælpningstiltag, jf. afsnit 8, spor
3 ovenfor.
12)
Hvor det er relevant, foranstalt-
ninger til finansiel støtte til ra-
donundersøgelser og til afhjæl-
pende foranstaltninger, særligt i
private boliger med meget høje
radonkoncentrationer
Langsigtede mål om reduktion af
risikoen for lungekræft, som
skyldes udsættelse for radon (for
rygere og ikke-rygere)
BoligJobordningen, håndværkerfradraget, har i 2016 og
2017 givet mulighed for at opnå fradrag ved etablering af
radonsikring i boliger. Håndværkerarbejde i forbindelse med
bl.a. isolering af gulve er stadig fradragsberettiget i den nye
BoligJobordning for 2018-19.
Regeringen vil, jf. afsnit 3, arbejde for, at radonniveauerne i
alle typer bygninger og arbejdspladser ligger under givne
krav og referenceniveauer, og bidrage til at sænke radonek-
sponeringen i Danmark så langt som rimeligt opnåeligt.
Reduktionen optimeres over tid med bl.a. bygningsmæssige
tiltag for at forhindre radonindtrængning i både nye og eksi-
sterende bygninger.
Der henvises i den forbindelse bl.a. til, at bygningsreglemen-
tet siden 2010 har indeholdt krav om, at radonindholdet i
nye bygninger ikke må overstige 100 Bq/m
3
, samt at anbe-
falinger for at radonindholdet i bygninger opført før 2010 ik-
ke overstiger 100 Bq/m
3
.
13)
14)
Hvis det er relevant, overvejelse
af andre relaterede spørgsmål og
hertil svarende programmer, så-
som programmer for energibe-
I bygningsreglementet stilles der krav til luftskifte i opholds-
rum, jf. 2015 bygningsreglementets kapitel 6.3.1.2 og
6.3.1.3 svarende til 2018 bygningsreglements §443-449.
Luftskiftet har stor betydning for radonkoncentrationen, da
koncentrationen stiger, hvis der ikke sørges for god ventila-
Side 21 (22)
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 190: Danmarks nationale radonhandlingsplan, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1860311_0022.png
sparelser og indendørs luftkvalitet
tion. Det kan yderligere bemærkes, at der er højere krav til
luftskifte i daginstitutioner end til øvrige bygninger og op-
holdsrum.
Derudover henvises til strategien for energirenovering af den
eksisterende bygningsmasse, hvor emnet radon indgik i et
initiativ om at udvikle nye informationsværktøjer, der lægger
vægt på ”alsidig belysning af energirenovering”, jf. byg-
ningsatlassen
på:
https://sparenergi.dk/forbruger/vaerktoejer/bygningsguiden.
Endelig kan det nævnes, at der i 2018 skal udvikles et oplæg
til en frivillig bæredygtighedsklasse, der muligvis på sigt skal
indarbejdes i bygningsreglementet og være frivillig for byg-
herrer at anvende ved nybyggeri. Bæredygtighedsklassen
skal primært bidrage til samfundsmæssige gevinster og kan
endvidere bidrage til bedre kvalitet og indeklima i boliger og
byggeri. Et af de overordnede emner, der skal undersøges i
bæredygtighedsklassen er sundhed og indeklima. Eksempel-
vis kan det være maksimale niveauer for udvalgte byggema-
terialers afgasning til indeklimaet eller andre emner, der kan
forbedre indeklimaet, herunder nedbringelse af stråling fra
radon.
Side 22 (22)