Stefan G. Rasmussen
Fhv. MF,
fhv
Luftkaptajn & R.a.d.
Knud den Storesvej 6
DK-3600 Frederikssund
+45 2025 8877
18. februar 2018
Folketingets Transportudvalg, Christiansborg
Kære medlemmer af Folketingets Transportudvalg
Som opfølgning på min henvendelse af 22. januar 2018 vil jeg hermed endnu engang
rette medlemmernes opmærksomhed på, at:
“Folketingets medlemmer muligvis er blevet misinformeret i det
materiale, hvorpå de i sin tid valgte en betalingsløsning for
Kronprinsesse Marys Bro, ved Frederikssund”
Min opfølgning, og begrundelse herfor er baseret på den aktindsigt der blev givet mig
fra Trafikministeriet i deres skrivelse af 6. februar 2018 (vedhæftet)
Med reference i de samlede akter (for stor til at vedhæfte, men kan fremsendes efter
ønske - aktlisten er vedhæftet) har jeg således sammenfattet det til:
Bemærkninger til de dokumenter, der relaterer sig til undersøgelsen af betalingsvillighed af
Fjordforbindelsen ved Frederikssund, som omtales i Vejdirektoratets notat af 15.1.2018 til
Transport: Bygnings- og Boligministeren.
1:
Folketingets vedtagelse af lov nr. 1519 af 27.12.2014 om at gennemføre en ny
fjordforbindelse ved Frederikssund
var direkte nødvendigt for borgerne i Frederikssunds
Kommune og havde været undersøgt og vurderet gennem i flere årtier.
2:
Brugerbetalt finansiering var fra starten ikke besluttet - men kun som en evt.
mulighed, uden at det var en betingelse. Folketinget vedtog loven i 2014 og Fjordforbindelsen
ved Frederikssund skulle oprettes som at
statsejet aktieselskab efter statsgaranti-modellen.
Anlægsinvesteringerne var beregnet til 2 mia.kr.
Udgifter til betalingsanlægget var beregnet til
21 mil. kr.
Hertil kommer vedligeholdelse, kontrol og
fornyelse af systemet hvert 6 år.
3:
Her springer kæden af. Der er 3 partnere i sagen, som hver især kræver at få
deres behov og forventninger opfyldt:
1: Borgerne i kommunen
2: Transport: Bygnings og Trafikministeriet med Vejdirektoratet
3: Sund & Bælt A/S
Side 1 af 2