Notat
Status på indstillingen af passagerdrift med ME-lokomotiver
Mandag den 29. januar 2018 sendte DSB et notat til Transport-, Bygnings- og Bo-
ligministeriet med en orientering om, at DSB’s 33 ME-lokomotiver er taget ud af
passagerdrift den 26. januar 2018 efter fund af begyndende revnedannelser på
aksler.
Nedenfor fremgår en foreløbig status på arbejdet med at få ME-lokomotiverne til-
bage i passagerdrift.
1.
Akselsituationen
Direktions-
sekretariatet
15. februar 2018
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
1.1
Undersøgelse af aksler
DSB og Force (ekstern rådgiver) har siden den 26. januar arbejdet på at undersøge
muligheden for ved hjælp af ultraludsundersøgelse at konstatere og måle revner i
aksler på lokomotivet uden, at det er nødvendigt at demontere bogier og skille
hjulsæt ad. Indtil videre anvendes denne type undersøgelser som vejledende og til
prioritering af, i hvilken rækkefølge akslerne kommer til revision på DSB’s kompo-
nentværkstedet.
DSB har ligeledes anskaffet et værktøj, der ved hjælp af strøm kan måle revne-
dybden. Dette betyder, at undersøgelserne af akslerne kan foretages hurtigere
end tidligere, men den samlede procestid er stadig lang pga. varmekrympning og
efterfølgende afkøling.
DSB og Force har desuden undersøgt mulighederne for at lave en beregningsmo-
del for, hvor hurtigt revnedannelser vil udvikle sig, men denne aktivitet er pt.
stoppet.
1.2
Status på undersøgte aksler
Frem til torsdag den 15. februar har DSB undersøgt 32 aksler. De foreløbige un-
dersøgelser har vist, at 13 af disse ikke har revnedannelser eller har revnedannel-
ser under 0,35 mm. Sådanne revnedannelser bliver slebet og derefter metalliseret
iht. anerkendte og godkendte principper, hvorefter akslerne igen kan monteres.
På de resterende aksler er der konstateret revnedannelser over 0,35 mm.
www.dsb.dk