Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 182
Offentligt
1857032_0001.png
Ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Betalingsanlæg
Delrapport
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Henvendelse af 15/2-18 vedrørende brugerbetaling på den nye Kronprinsesse Marys Bro, fra Marianne Porsborg, Jægerspris
1857032_0002.png
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Henvendelse af 15/2-18 vedrørende brugerbetaling på den nye Kronprinsesse Marys Bro, fra Marianne Porsborg, Jægerspris
1857032_0003.png
Indholdsfortegnelse
1.
2.
3.
4.
INDLEDNING OG SAMMENFATNING ......................................................... 4
ORGANISERING ........................................................................................... 5
SYSTEMBESKRIVELSE ............................................................................... 7
ØKONOMI ..................................................................................................... 9
Side
3/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Delrapport om betalingsanlæg
November 2011
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Henvendelse af 15/2-18 vedrørende brugerbetaling på den nye Kronprinsesse Marys Bro, fra Marianne Porsborg, Jægerspris
1857032_0004.png
1.
Indledning og sammenfatning
Denne rapport beskriver organiseringen af opkrævningen af brugerbetaling ved en ny fjordfor-
bindelse, den tekniske løsning for betalingsanlægget samt de omkostninger, som er forbundet
med etablering og drift af anlægget.
I henhold til gældende EU lovgivning
1
er to teknologier godkendt til opkrævning af betaling via
udstyr monteret i køretøjerne (On Board Unit, OBU). Den ene teknologi bygger på mikrobølger
(DSRC) som f.eks. BroBizz systemet på Storebælt og Øresund. Den anden bygger på satellit-
positionering (GPS) som det tyske lastbilopkrævningssystem (Mauten). På Frederikssundsfor-
bindelsen vil det være hensigtsmæssigt at anvende mikrobølge løsningen.
Erfaringerne med valg af betalingsanlæg i andre lande til en opgave som den ved Frederiks-
sund peger entydigt på, at der etableres et såkaldt ORT (Open Road Tolling) anlæg. Det er et
anlæg uden bomme, hvor opkrævningen sker enten via en BroBizz eller ved aflæsning af
nummerplade og efterfølgende fremsendelse af faktura. Der er ikke mulighed for at betale
kontant eller med kort. Trafikken kan dermed afvikles glidende uden stop.
Selvom den teknologiske udvikling omkring systemer til betaling for brug af vejinfrastruktur er
under hastig forandring, er det vurderingen, at et ORT anlæg i mange år frem vil være den
bedste løsning. Ser man på udviklingen af mikrobølge betalingsanlæg gennem de seneste
mange år, inkl. Storebælt og Øresund (over 13 og 11 år), er teknologi og funktionalitet uæn-
dret. Den eneste større ændring, der er sket, er, at den manuelle betaling er blevet suppleret
med mulighed for opkrævning baseret på videobilleder af nummerplader. Herved er anlægge-
ne omdannet til ORT anlæg, hvor bomme ikke er nødvendige. Sådanne anlæg vil formentlig
være i drift i mange år frem over, medmindre der kommer et gennembrud i GPS baserede
løsninger som også omfatter personbiler.
Det er beregnet, at driftsomkostningerne ved det beskrevne system vil udgøre ca. 21 mio. kr.
årligt ved opkrævning af betaling ved både en ny forbindelse og den eksisterende Kronprins
Frederiks Bro. Det svarer til ca. 20 pct. af de forventede indtægter. Heri er indeholdt afskriv-
ning og forrentning af investeringer i udstyr. Hovedparten af udgifterne kan henføres til op-
krævningsfunktionen. Det er i den forbindelse forudsat, at merudgifterne til opkrævning på
basis af aflæsning af nummerplader ikke kan dækkes fuldt ud ved at opkræve betaling for
fremsendelse af faktura. Der er en væsentlig usikkerhed forbundet med denne forudsætning
og dermed også med selve skønnet over driftsudgifterne.
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/52/EF af 29. april 2004 om interoperabilitet mellem elektroniske bompenge-
systemer i Fællesskabet og Kommissionens beslutning 2009/750 af 6. oktober 2009 om definitionen af den europæiske
elektroniske bompengetjeneste (EETS) og de tilhørende tekniske løsninger.
Side
4/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Delrapport om betalingsanlæg
November 2011
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Henvendelse af 15/2-18 vedrørende brugerbetaling på den nye Kronprinsesse Marys Bro, fra Marianne Porsborg, Jægerspris
1857032_0005.png
2.
Organisering
Organiseringen af betalingsopkrævning på en forbindelse ved Frederikssund vil blive bygget
på gældende EU direktiver. Det betyder, at organiseringen tager udgangspunkt i den såkaldte
CESARE forretningsmodel
2
, jf. nedenfor, der indgår i beskrivelsen af den europæiske bom-
pengetjeneste, EETS
3
. Efter denne model organiseres tjenesten omkring dels en operatør og
dels en udsteder af udstyr til registrering af passage.
Relationerne i henhold til CESARE modellen mellem operatør, udsteder og kunde er illustreret
i figuren nedenfor.
Figur 1
CESARE modellen
Operatør
Aftale
Krav
Betaling
Udsteder
Brug af infrastruktur
Aflæsning af OBU
Kunde
Kundeaftale
OBU
Faktura
Betaling
Operatøren
varetager driften af infrastrukturen der omfatter følgende:
Drift og vedligehold af udstyr til betalingsopkrævning og tilhørende IT systemer
Information og prissætning overfor kunderne
Aflæsning af OBU eller nummerplade
Håndhævelse af opkrævning
Ved en ny fjordforbindelse kan operatør-opgaven varetages i et selvstændigt selskab, som del
af andre anlæg i Sund & Bælt regi eller som led i et større system for kørselsafgifter. Der kan
opnås stordriftsfordele ved at placere opgaven i den eksisterende Sund & Bælt koncern. Disse
stordriftsfordele er indregnet i overslaget over driftsomkostninger i afsnit 4.
2
Common Electronic Fee Collection System for a Road Tolling European Service.
European Electronic Toll Service.
3
Side
5/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Delrapport om betalingsanlæg
November 2011
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Henvendelse af 15/2-18 vedrørende brugerbetaling på den nye Kronprinsesse Marys Bro, fra Marianne Porsborg, Jægerspris
1857032_0006.png
Udstederen
administrerer aftaleforholdet til kunden hvilket indebærer:
Indgåelse af kundeaftale
Levering af BroBizz
Fakturaudstedelse
Kontrol af betaling
Udstederen indgår aftale med operatøren om at kunne anvende udstederens OBU som beta-
lingsmiddel ved anlægget. Udstederen vil således optræde som ”mellemmanden” mellem
kunden og operatøren og varetage store dele af kunderelationen og sørge for administration
og betalingsformidling.
Opgaven som udsteder forudsættes ved en ny fjordforbindelse varetaget af en ekstern udste-
der i form af f. eks. BroBizz A/S eller andre udstedere
4
4
Fordelen for kunden ved at benytte CESARE forretningsmodellen er, at kunden har sin primære kontakt med udstederen.
Udstederen kan tilbyde kunden mulighed for at betale for brug af mange forskellige operatørers anlæg, så den samme OBU
kan anvendes til betaling i Frederikssund, på Storebælt, i hele Norden og på sigt på mange betalingsveje i hele Europa.
Side
6/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Delrapport om betalingsanlæg
November 2011
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Henvendelse af 15/2-18 vedrørende brugerbetaling på den nye Kronprinsesse Marys Bro, fra Marianne Porsborg, Jægerspris
1857032_0007.png
3.
Systembeskrivelse
Systemløsningen svarer til den nyeste type fuldautomatiske anlæg, som anvendes i Norge.
Anlæggene anvendes på gader, landeveje og motorveje både i og uden for byområder.
Køretøjerne identificeres med laser scannere, eller særlige video kameraer (VDC), der identi-
ficerer og registrerer størrelsen på køretøjerne.
Figur 2
Illustration af registrering og passage af anlægget.
I passende afstand fra betalingsanlægget vil der blive forvarslet om, at man nærmer sig en
betalingsvej, samt givet oplysning om prisen for passage, jf. nedenstående billede fra et norsk
anlæg.
Side
7/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Delrapport om betalingsanlæg
November 2011
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Henvendelse af 15/2-18 vedrørende brugerbetaling på den nye Kronprinsesse Marys Bro, fra Marianne Porsborg, Jægerspris
1857032_0008.png
Eksempel på forvarsling af betalingsvej i Norge
Når et køretøj nærmer sig betalingsanlægget, vil det blive identificeret af laser scanneren,
hvorefter det afklares, om der kan aflæses en gyldig OBU i bilen. Er det tilfældet, registreres
passagen og samtidig gives et OK signal.
Er der ikke en gyldig OBU, tages billeder af køretøjets front og bag nummerplade og der gives
signal for ikke OK, dog uden at trafikken påvirkes.
Såfremt nummerpladen tilhører en gyldig OBU vil passagen blot blive registreret hos kunden,
men tilhører den ikke en gyldig OBU, sendes der en faktura til ejeren af køretøjet via opslag i
motorkøretøjsregistret. I alle tilfælde vil køretøjet kunne passere anlægget uden at standse
trafikken.
Udenlandske køretøjer fra de nordiske lande kan systemmæssigt behandles som danske,
hvorimod køretøjer fra øvrige lande vil nødvendiggøre aftaler med lokalt baserede samar-
bejdspartnere for at kunne få adgang til de nødvendige oplysninger. For den sidste gruppe,
der vil være meget lille, vil opkrævningsomkostningerne være uforholdsmæssig høje.
Det bemærkes, at der i en anlægslov vil skulle tilvejebringes hjemmel til videoovervågning, til
opslag i motorkøretøjsregistret samt til at pålægge gebyr for undladelse af rettidig betaling. For
Storebæltsforbindelsen indeholder Sund & Bælt loven sådanne lovbestemmelser.
Eksempel på vejkantudstyr i Oslo
Side
8/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Delrapport om betalingsanlæg
November 2011
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Henvendelse af 15/2-18 vedrørende brugerbetaling på den nye Kronprinsesse Marys Bro, fra Marianne Porsborg, Jægerspris
1857032_0009.png
4.
Økonomi
I det følgende er udgifterne til anlæg og drift af det beskrevne anlæg opgjort. Ved beregnin-
gerne er anvendt resultater vedrørende trafikomfang og takster m.v. som fremgår af delrapport
om ”Betalingsvillighed samt takst- og rabatmodeller”
5
.
.
For at opnå de nødvendige stordriftsfordele er det endvidere forudsat, at centrale driftsopga-
ver som drift af anlæg, information, regnskab, opkrævning og kontrol varetages i samarbejde
med en eller flere operatører af betalingsvej f. eks. A/S Storebælt. Det samme gælder centrale
IT opgaver som overvågning og backup.
Endelig er det forudsat, at 85 pct. af passagerne betales med anvendelse af BroBizz.
Udgifterne til
investering
i betalingsanlægget ved både den nye og den gamle Frederikssunds-
forbindelse skønnes at udgøre 18 mio. kr. Heri indgår udgifter til udbud (2,3 mio. kr.), anskaf-
felse af opkrævningsudstyr, portaler, kameraer, VDC, DSRC antenner og kabling (4,3 mio. kr.)
samt central og decentral IT hardware og software (11,4 mio. kr.). Der er en vis usikkerhed
knyttet til de anførte beløb, da der er tale om et forholdsvist lille anlæg, der ikke nødvendigvis
vil være særligt attraktivt for leverandører.
Teoretisk set kunne der være en besparelse, såfremt anskaffelser og softwareudvikling m.v.
kunne foretages samtidig med f. eks. Femern Bælt forbindelsen. For indeværende er der imid-
lertid ikke det nødvendige tidsmæssige sammenfald af investeringerne. Endvidere må det
forventes, at kravene til udstyret under alle omstændigheder vil være så forskellige, at bespa-
relsen vil være beskeden.
Den økonomiske levetid af betalingsanlægget indebærer, at betalingsanlægget i gennemsnit
skal udskiftes for hvert 6. år i driftsperioden.
5
Takststruktur uden rabatmulighed, dvs. 13 kr. for person- og varebiler og 39 kr. for lastbiler i 2011 priser. Den dertil høren-
de trafikprognose er 27.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn. Da trafikomfanget vil være omtrent det samme i en model med
mulighed for rabat, vil de skønnede tal for omkostningerne ved opkrævning være stort set de samme som ved en model
med enhedstakst.
Side
9/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Delrapport om betalingsanlæg
November 2011
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Henvendelse af 15/2-18 vedrørende brugerbetaling på den nye Kronprinsesse Marys Bro, fra Marianne Porsborg, Jægerspris
1857032_0010.png
De årlige
omkostninger
til betalingsanlæg fremgår af Tabel 1.
Tabel 1
Årlige driftsomkostninger, begge forbindelser
Mio. kr.
2011 priser
Afskrivning af investering
Drift af anlæg og IT
Regnskab, administration, kontrol, information og BroBizz opkrævning
Nettoomkostninger ved opkrævning af øvrige brugere
I alt
3
3
10
5
21
De brugere, som ikke har en BroBizz, skal opkræves ud fra aflæsning af nummerplade, opslag
i motorregister og fremsendt faktura. Det er en betydelig administrativ opgave, hvor omkost-
ningerne udgør ca. 50 kr. pr. opkrævning. Skal hele den udgift dækkes af brugerne, kan det
således komme til at udgøre et relativt stort beløb i forhold til betalingen for selve passagen,
afhængig af hvor mange ture, der kan faktureres på hver faktura. Ved eksempelvis 4 ture pr.
faktura, vil gebyret for opkrævning komme til at udgøre næsten et lige så stort beløb som sel-
ve brotaksten. I de lande, som har ORT anlæg, pålægges brugeren typisk at betale op til 20
pct. ekstra, som delvis dækning for meromkostningerne. Skønnet på 5 mio. kr. er forbundet
med en betydelig usikkerhed.
Det er i ovenstående beregning forudsat, at der ikke er krav om selvstændig fakturering for
hver enkelt passage af fjordforbindelsen, men at der kan faktureres f.eks. månedsvis - til den
enkelte kunde.
Side
10/10
Sund & Bælt Partner A/S
Ny fjordforbindelse ved Frederikssund
Delrapport om betalingsanlæg
November 2011
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Henvendelse af 15/2-18 vedrørende brugerbetaling på den nye Kronprinsesse Marys Bro, fra Marianne Porsborg, Jægerspris
1857032_0011.png
Denne rapport er udarbejdet af
Sund & Bælt Partner A/S for Transportministeriet
Design
Foto
BGRAPHIC
Storebælt, Statens vegvesen
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 182: Henvendelse af 15/2-18 vedrørende brugerbetaling på den nye Kronprinsesse Marys Bro, fra Marianne Porsborg, Jægerspris
1857032_0012.png
Sund & Bælt Partner A/S
Vester Søgade 10
1601 København V
Tlf. +45 33 41 63 60
www.sundogbaelt.dk