[Skriv tekst]
Virum 14.02.18
Kære minister og trafik udvalg
Fra Pendlerrepræsentanten
Igennem 5 år har jeg fungeret som pendlerrepræsentant på S-banen. I de år har jeg sammen med andre
pendlerrepræsentanter dagligt - via Facebook og på mail - kommunikeret med pendlere om små og større
problemer. Ikke mindst i situationer hvor det hele bryder sammen på grund af et nedbrudt tog, signal fejl,
en person påkørsel etc. samtidigt med at trafikinformationen – næsten som en naturlov - heller ikke
fungerer, så har vi masser af pendlere på linjen. Rejsende der gerne vil vide, ”kommer der et tog, eller skal
jeg finde en anden rute”. Det kan ofte også bare være behov for at rase ud – og så komme videre. I sådanne
situationer har vi ofte et par tusinde på med-kig.
Også når togene kører upåklageligt, har vi mange spørgsmål og kommentarer fra pendlere, der meget
gerne fortæller om de ting, der generer dem, og ikke mindst takst Sjælland, som fortsat er et stort problem
for mange. Pendlerhverdagens små og store problemer kommer op til overfladen, og vi hjælper og vejleder,
så godt vi kan. Også DSB´s eget personale bruger vores service til at svare på spørgsmål..
Som pendler repræsentant på 5. år, ved man en hel del om, hvad det er der betyder noget for en pendlere.
Det er ikke det, pendlerne råber højest om, der betyder mest, det er derimod det, der ikke bliver talt så
meget om, der virkelig har betydning. Eller sagt med andre ord, det der virkelig kan få pendlere til at flytte
eller ændre adfærd er ikke så meget en sommer med togbusser eller over fyldte tog, men det betyder
noget, når transporten bliver et slid hver eneste dag, fx når den første morgen bus ikke længere passer med
toget, så man ikke når arbejdet til tiden, eller når ”alle zoner” forsvinder, så hver eneste togtur skal
planlægges en måned forud eller når toget ustandseligt bliver forsinket, og der så oven i købet ikke er plads
nok til cykler. Alle de der daglige irritationer, det er dem, der kan få pendlere til at flytte eller skifte
arbejdsplads/transportform. Skal man stille en top 5 op for hvad pendlere ønsker sig af den kollektive
transport, så vil listen se nogenlunde således ud i en ikke prioriteret rækkefølge.
1. Et billetsystem med langt større valgfrihed og kompensation ved reduceret togkørsel
2. Hurtigere forbindelser gerne med frekvens på ikke over 10 min. – gerne med plads til cykler
3. Bedre og mere forgrenet bus system med køreplans tilpasning til tog.
4. Større drifts sikkerhed og færre pludselige fejl af snart det ene og snart det andet
5. Langt bedre information i tilfælde af hændelser på transportnettet
Langs Ring3 kører en del busser i et lidt rodet trafikalt mønster, uden nogen egentlig differentiering af
trafikken, hvilket gør den unødig langsom. Her tilbyder I os så en del års vejarbejde, med alt hvad det
omfatter af ulemper og endnu mere kø. Når så det er overstået, får vi en letbane som belønning.!!!
Men undskyld mig…… hvilken gavn gør så den? – giver den os en billigere rejse? – kører den hurtigere end
busserne? – giver den os et mere forgrenet transport system? – er der mindre risiko for hændelser? – og
hvad med trafik informationen? – Nej ingen af delene, tværtimod.
Kære politikere, hvad er det egentlig I vil bruge 6,2 ++ mia. kr. til? – Dette her ligner mere en fornærmelse
end en forbedring. – Lige nu trænger vi til at få differentieret trafikken på Ring 3 med lyskryds, der tager
højde for mængden af trafik i hver eneste bane og med prioriterede baner til busser. Et system af
komfortable busser, der kører os så direkte som muligt til og fra vores arbejdspladser og i perioden mellem