Kære transportsmedlem
Jeg skriver til dig om trafik-infrastrukturen omkring Århus. Jeg ser gerne en forbedring af den kollektive
trafik, men den skal være et brugbart alternativ til den individuelle trafik, primært biltrafikken.
Jeg vil her omtale 2 områder, som jeg håber, du kan se det fornuftige i:
1. Jernbanetrafikken
2. Letbane-ideologien
1. Jernbanetrafikken
Et væsentlig led i et lands infrastruktur er jernbaner med tilgængelige og hurtige tog. I Danmark har vi nogle
af Europas langsomste tog; bl.a. fordi placering af baner og stationer ikke er ændret meget i 100 år. Ved
Århus kører togene langsomst i hele landet; og banegården ligger trafikalt håbløst. Byrådsflertallet vil nu
bruge mange hundrede millioner på at ombygge banegården. En ombygning, der ikke giver hurtigere tog
eller lettere tilgængelighed til banegården.
Det siges, at 80% af de togrejsende stiger på/af toget på Århus H. Men de fleste kommer til og fra Århus H i
taxa, bus eller privatbiler fordi starten på/målet for deres rejse jo
ikke
er banegården eller dens nabolag.
Denne omstigning kan ske hvor som helst, og ikke nødvendigvis lige der, hvor der er mindst plads til den!
Og hvad med dem, der ikke bruger toget fordi det er besværligt og langsomt?
En
udretning af banen fra Hasselager til Mundelstrup
vil afkorte rejsetiden mellem landsdelene med ca.
20
minutter.
En
ny banegård ved motorvejskrydset
vil være lettere tilgængelig for alle i Århus-området uden
for Ringvejen og også for de fleste mellem Ringgaden og Ringvejen, hvis der kommer busruter langs
indfaldsvejene. Samt for alle andre i hele regionen!
Der planlægges lige nu en ny jernbane mellem Århus og Silkeborg - og den vil krydse den jyske længdebane
tæt ved motorvejskrydset. En oplagt placering for en ny banegård. Placer en pendlerplads her, og kør
kvartersdrift med regionaltoget til den nuværende banegård.