Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 166
Offentligt
1854037_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: december 2017
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i december måned med en driftspulje på 52 IC4 togsæt, heraf 40
togsæt til indsættelse i daglig drift. De resterende 12 togsæt udgjorde en driftsre-
serve, som kan anvendes i tilfælde af nedbrud eller i forbindelse med udsving i le-
verancen af togsæt fra værksted til drift.
Togsættene har været planlagt anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse, fra køreplanskiftet til K18 den 10. december 2017
IC4
Planlagt
Regional Vest
13
Regional Øst
12
Århus - Esbjerg
7
Inter City /lyn
8
Antal indsatte tog
40
1. februar 2018
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
DSB råder i alt over 77 driftsgodkendte togsæt. År til dato har DSB anvendt 75
forskellige IC4-togsæt til at betjene trafikken.
De sidste to togsæt forventes fortsat at være klar til indsættelse i kommerciel tra-
fik i 3. kvartal 2018.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte antal. I december 2017 var leveringssikkerheden 86,3%, hvilket svarer
til, at cirka 45 ud af 51 togsæt i gennemsnit blev leveret fra værksted til drift som
planlagt.
I perioden december januar 2017 til og med december 2017 har leveringssikker-
heden været 90,5%.
Side 1/7
Månedlig driftsrapport IC4: december 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 166: DSB’s status for IC4 for december 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1854037_0002.png
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
3. Tilbagelagte kilometer
ikke leverede
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte kilometer med IC4.
I december 2017 kørte IC4 ca. 560.000 km. Samlet set svarer det til ca. 16% af
den samlede dieselproduktion for DSB i december 2017.
IC4’s kilometerproduktion var i december 2017 ca. 60.000 km lavere end i samme
måned sidste år.
Faldet i marts 2017 skyldes, at IC4 i denne periode ikke kørte i ca. 3 uger på grund
af en løsreven hydraulikpumpe.
Figur 2: Gennemsnitligt antal kørte litrakilometer for IC4, pr. måned
Side 2/7
Månedlig driftsrapport IC4: december 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 166: DSB’s status for IC4 for december 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1854037_0003.png
Antal kørte km pr. md.
700.000
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
IC4
4. Kunde- og operatørpunktlighed
Tabel 2 viser kundepunktlighed for den aktuelle måned, år til dato samt de sene-
ste 12 måneder. Til sammenligning er målet for kundepunktlighed i trafikkontrak-
ten 82,4% for fjern- og regionaltog. Den samlede kundepunktlighed for fjern- og
regionaltog var 85,8% i december 2017.
Kundepunktlighed er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er an-
kommet senest 2:59 minutter efter planen på udvalgte målestationer, inkl. aflys-
ninger.
Tabel 2: Oversigt over kundepunktlighed for IC4
Kundepunktlig-
Aktuel måned
År til dato
hed
IC4
88,7 %
81,1 %
Seneste 12 mdr.
82,1 %
Figur 3 viser udviklingen for IC4 for kundepunktlighed (2:59) som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 3: Udviklingen i kundepunktlighed, glidende gennemsnit over 12 måneder
Side 3/7
Månedlig driftsrapport IC4: december 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 166: DSB’s status for IC4 for december 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1854037_0004.png
Kundepunktlighed, 
glidende gennemsnit over 12 måneder
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kundepunktlighed 2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
Tabel 3 viser operatørpunktlighed for den aktuelle måned, år til dato, samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,9% for DSB’s
fjern- og regionaltog. Den samlede operatørpunktlighed for DSB’s fjern- og regio-
naltog var for december 2017 95,5%.
Operatørpunktlighed er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørpunktlighed betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørpunktlighed er uafhængig af antal kunder i toget.
Tabel 3: Oversigt over operatørpunktlighed for IC4
Operatørpunkt-
Aktuel måned
År til dato
lighed
IC4
95,8%
94,4%
Seneste 12 mdr.
94,4%
Figur 4 viser udviklingen i operatørpunktlighed for IC4 (2:59), som et glidende
gennemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udviklingen i operatørpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12
måneder
Side 4/7
Månedlig driftsrapport IC4: december 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 166: DSB’s status for IC4 for december 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1854037_0005.png
Operatørpunktlighed
glidende gennemsnit over 12 måneder 
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørpunktlighed  2:59 IC4
Mål Trafikkontrakt 2017
5. Togpunktlighed
Tabel 4 viser togpunktlighed for den aktuelle måned, år til dato, samt seneste 12
måneder.
Togpunktlighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 minutter efter plan på
udvalgte målestationer inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togpunktlighed for IC4
Togpunktlighed
Aktuel måned
År til dato
IC4
89,8%
85,3%
Seneste 12 mdr.
85,3%
Side 5/7
Månedlig driftsrapport IC4: december 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 166: DSB’s status for IC4 for december 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1854037_0006.png
Figur 5 viser udviklingen i togpunktlighed for IC4 (2:59), som et glidende gennem-
snit over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togpunktlighed for IC4, glidende gennemsnit over 12 måne-
der
Togpunktlighed, 
glidende gennemsnit over 12 måneder 
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togpunktlighed inkl aflysninger  2:59 IC4
6. MDBF
MDBF betegner det antal kilometer et tog har kørt mellem det forårsager en for-
sinkende hændelse.
Af tabel 5 fremgår MDBF for henholdsvis aktuel måned, år til dato samt seneste
12 måneder:
Tabel 5: Oversigt over MDBF (2:59) for IC4
Hændelser
Aktuel måned
År til dato
IC4 (2:59)
4.860
4.492
Seneste 12 mdr.
4.492
Side 6/7
Månedlig driftsrapport IC4: december 2017
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 166: DSB’s status for IC4 for december 2017, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1854037_0007.png
Af figur 6 fremgår udviklingen i MDBF for IC4 (2:59).
Figur 6: IC4, kilometer mellem hændelser (2:59)
IC4 KM mellem hændelser (2:59)
6000
5000
4000
3000
2000
1000
0
Minimums MDBF
Realiseret MDBF
7. Konklusion
Produktionsvolumen for IC4 ligger år til dato på niveau med sidste år, hvilket vil
sige ca. 6,5 mio. kørte kilometer.
Sammenlignet med samme periode sidste år er driftsstabiliteten for IC4 i decem-
ber 2017 faldet med ca. 300 km, men er fortsat højere end det minimum på 3.000
km, som er målsætningen i IC4 anbefalingen fra december 2016.
8. Status på indsættelsesplan
Vedrørende togets driftsstabilitet er det fortsat vurderingen, at denne kan holdes
på et niveau over 3.000 km mellem forsinkende hændelser jf. indsættelsesplanen
fra december 2016.
DSB forventer at kunne indsætte 40 togsæt i drift i 2018, hvilket lever op til mål-
sætningen i indsættelsesplanen fra december 2016.
Side 7/7
Månedlig driftsrapport IC4: december 2017