Timemodellen opfyldes billigst med
fjerntog (200 km/time)
Af dagspressen, og ikke mindste transportordfører Andreas Steenbergs kommentarer, får man det indtryk
at DSB er nødt til at indkøbe højhastighedstog (250 km/time) for at køre efter timemodellen.
Forudsættes at Togfondens fase 1 og 2 samt Hastighedsopgradering Ringsted-Odense bliver implementeret
vil situationen imidlertid være denne:
København-Odense: Timemodellen kan uden videre gennemføres med fjerntog.
Aarhus-Aalborg:
Odense-Esbjerg:
Odense-Aarhus:
Timemodellen kan uden videre gennemføres med fjerntog, inklusiv stop i Hobro.
Timemodellen kan uden videre gennemføres med fjerntog.
Timemodellen kan gennemføres med fjerntog, hvis der opgraderes for 1-2 mia. kr.
Da det set over en 30 årig periode vil koste ca. 5 mia. kr. mere at indkøbe og anvende højhastighedstog
frem for fjerntog, vil det således være langt billigere at foretage den nødvendige ekstra 1-2 mia. kr.
hastighedsopgradering.
Det er usikkert, hvad de nødvendige ekstra opgraderinger på strækningen Odense-Aarhus præcist vil koste.
Ligeledes vides endnu ikke hvilke egenskaber DSB’s fremtidige tog vil få. Tog der kører 220-230 km/time
efterspørges i stigende grad, og bliver derfor billigere. Det er derfor ikke umuligt at DSB ender med at
indkøbe et sådant tog. Det må derfor være rettidig omhu, at udarbejde en screening af kombinationen af
mulige opgraderinger, togegenskaber og optimal trafikering (f.eks. Superlynstop i Hobro og Bramming), så
den samfundsmæssigt optimale løsning kan findes. Det er jo muligt at det samfundsmæssigt er billigst at
betale lidt mere for tog, der kan kører 220 km/time, og så helt eller delvist undgå ekstra opgraderingerne.
En sådanne screening vil tilvejebringes det nødvendige grundlag for at tage en samfundsøkonomisk
optimal politiske beslutning om højhastighedstog og/eller hastighedsopgraderinger og trafikering.
I øvrigt vil investering i hastighedsopgraderinger have en langt større beskæftigelseseffekt, og mindre
handelsbalancebelastning end import af højhastighedstog.
Det må forventes at Indkøb af højhastighedstog udskydes indtil der bliver brug for ”rigtige” højhastighedstog (320 km/time) til
Kattegatforbindelsen. Ved den lejlighed vil det være naturligt at alle 250 km/time strækninger opgraderes til 320 km/time, men det
er en helt anden historie.
Poul Brandt Jensen
Civilingeniør, HD og Fremtidig Jernbaneinfrastruktur Nørd
Mødestensvænge 8
3450 Allerød
61 66 99 90
Karlstad 5. februar 2018