Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 164
Offentligt
Timeplanen 2 timer fra Ålborg til København
”Det
store togkup” omtalt i Jyllands-Posten 22.april. 2014
Inspireret af ovenstående artikel tillader jeg at fremsende ideen til et projekt, som jeg har grublet på et
stykke tid. (Sendt som læserbrev til Jyllands-Posten)
Jeg ved intet om banedrift,
og det efterfølgende kan nemt være noget, der allerede har været foreslået,
eller på vej i DTU`s landstrafikmodel
Projekt :
En helt ny linjeføring med hurtigtog ned gennem Jylland i grove træk: Frederikshavn/ Hirtshals, Hjørring,
Ålborg Lufthavn,
Egholm-Linjen, Hobro, vest om Viborg,
Karup lufthavn,
Hammerum,
Billund Lufthavn,
Lunderskov, Sydpå - eksisterende linjeføring til grænsen. Østpå - ny jernbanebro over Lillebælt ved
Fønsskov hvis syd om Kolding eller ved Hagenør hvis nord om Kolding. Over Fyn og Sjælland giver sig selv
med de udvidelser, der er afholdt.
Ny linjeføring - Århus, Skanderborg til forbindelsen ved
Billund Lufthavn.
Ny linjeføring - Vejle, Billund
Lufthavn, Grindsted og Ølgod. (Så er midt Vestjylland også koblet på incl. med fragt)
Princippet for teknikken er
:Hurtigtog omkring 250 km/t, som med få stop ved lufthavne og ved
sammenkobling under drift, skulle opnå en gennemsnitshastighed på godt 200 km/t- ikke højhastighed som
f.eks. Frankrig.
Almindelige men sikre skinner også for tung godstrafik
To etagers passagervogne. I underste etage et godt gangsystem til brug ved skiftning fra vogn til vogn.
Vognene er selvkørende og kan sammen- og frakobles under fart med enheder fra og til sidelinjer,
styret
med GPS og laser afstandsmåler ved sammenkobling, alt styret fra et computer overvågnings system, men
dog overvåget af togfører, hvis man ikke helt kører førerløst.
Det er tilstræbt ved linjeføring at følge Jyllands højderyg, hvor de mindste højdeforskelle findes og den
tyndeste befolkning, for at billiggøre anlægsudgifterne og mindske miljø gener. (i stor udstrækning
kartoffelmarker og granplantager)
Skinnerne lægges i princip en meter under terræn for sikkerhed ved evt. afsporing og sænke støjgenerne.
De få dage om året hvor dette kan give problemer med snefygning, anskaffes tilstrækkelig udrustning. Ved
skiftespor og lignende hæves skinnerne over terræn
Alle strækninger med elektrificering
Rejsetid :
Ålborg
København ca. 2 timer 10 min. (optimistisk kun 2 timer)
Århus, Billund -- København 1 time 45 min. Sønderborg
København 1 time 50 min.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 164: Henvendelse af 4/2-18 vedrørende Togfonden, fra Erik Peetz
Fordele i forhold til ”den store togplan”
Skaber noget nyt i stedet for lappeløsninger på gammel linjeføring med store driftsforstyrrelser.
Hele den eksisterende Østjyske jernbane vil få et kapacitetsløft for intercitytog.
Danmark kommer på forkant med avanceret teknik, der dog ved indførelse skal være gennemprøvet.
Kattegat broen vil være helt overflødig.
Ny Vejlebro spares.
Skanderborg og Vejle bevarer og udvider sin togforbindelse.
Ved forbindelse ved lufthavne vil udenrigs flytrafikken få et løft, så Hamborg får mindre betydning.
Biltrafikken til og fra lufthavne mindskes. (p - afgift spares)
Indenrigs flytrafik reduceres yderligere og forbedrer miljøet
En klar forbedring for Norges og Sveriges forbindelse til Danmark og kontinentet både for fragt og
passagerer. (Evt. bil og lastbiltog fra Frederikshavn og Hirtshals med hyppige afgange vil begrænse tung
vejtrafik ned gennem Jylland og Tyskland)
Jylland kommer mere i balance.
Der er sikkert flere fordele, som jeg ikke er bekendt med, og af ulemper er der sikkert også mange.
Hvis politikerne giver tilladelse til linjeføringen og betaler det sædvanlige tilskud til persontransport, vil jeg
tro, at en del kan løses som et privat projekt uden andre udgifter og investeringer for staten. (Ny
Lillebæltsbro undtaget) Politikerne bør udstikke rammerne for en radikal ændring af togdriften på lang sigt,
ellers tror jeg ikke, at togdrift uden for storbyerne vil have nogen berettigelse.
Jeg håber, i finder forslaget interessant og vil bringe en redigeret artikel evt. med supplerende tegninger.
Med venlig hilsen
Erik Peetz
22 72 24 95 mail : [email protected]
P.S Læserbrevet blev ikke optaget af Jyllands-Posten !!!
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 164: Henvendelse af 4/2-18 vedrørende Togfonden, fra Erik Peetz