Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 162
Offentligt
1852170_0001.png
Behov for en fjernbusterminal i København nu!
men stiger det med
EU-Kommissionens buspakke?
-
Konsekvenser for den kollektive trafik / fjernbustrafikken
Foretræde for Transportudvalget
Torsdag den 1. februar 2018
Michael Nielsen
Direktør
Mail: [email protected]
Tel: 31336900
Lasse Repsholt
Sektorchef
Mail: [email protected]
Tel: 20478003
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Præsentation samt opfølgende notat vedrørende fjernbusterminal i København, fra Danske Busvognmænd
1852170_0002.png
Repræsentant for de danske operatører der
udfører passagertransport på vej
Skolekørsel
Turistbuskørsel
Kollektiv bustrafik
Fjernbustrafik
Special / offentlig kørsel
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Præsentation samt opfølgende notat vedrørende fjernbusterminal i København, fra Danske Busvognmænd
1852170_0003.png
Fjernbustrafik ikke noget nyt i
Danmark
Betjener hele Danmark med…
…nye forbindelser
…nye direkte forbindelser
…nye billigere forbindelser
Fjernbustrafikken er en del af
og supplerer den øvrige,
kollektive trafik med bus og
tog.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Præsentation samt opfølgende notat vedrørende fjernbusterminal i København, fra Danske Busvognmænd
1852170_0004.png
Hvad vil EU-Kommissionen?
EU forslag til ændring af 1073
(buspakken)
En liberalisering af fjernbustrafikken i EU
Danske Busvognmænds holdning
Allerede liberaliseret i Danmark - men de
nuværende, danske regler (forudsætter
kørsel gennem 3 trafikselskaber eller over
Storebælt) er 10 år gamle og kan med
fordel revideres
DB foreslår et kriterium på 75 km. Det
giver yderligere mulighed for udvikling af
fjernbustrafikken sammen med den
øvrige kollektive trafik
Den nuværende behovsprøvning for
kollektiv trafik (trafikstyrelsen) er
tilstrækkelig
Afstandskriterium hvor kørsel over 100
km kan udføres som fjernbustrafik
Dannelse af en ny uafhængigt
regulerende myndighed for alt kollektiv
trafik
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Præsentation samt opfølgende notat vedrørende fjernbusterminal i København, fra Danske Busvognmænd
1852170_0005.png
EU forslag til ændring af 1073
(buspakken)
Mulighed for cabotagekørsel for alm.
rutekørslen
Danske Busvognmænds holdning
NEJ
Fjernbuskørsel skal være et fast og
påregneligt tilbud til passagerne og bør
ikke foregå på midlertidig basis. Desuden
skal alm rutekørsel ikke liberaliseret
yderligere
Lige konkurrencevilkår skal sikres:
Kravet om et fast etableringssted i
Danmark bør fastholdes.
Udstationeringsdirektivet skal gælde.
Cabotagekørsel skal defineres klart da
nuværende lovgivning giver en
markant konkurrenceforvridning ift.
f.eks. moms og løn/arbejdsvilkår.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Præsentation samt opfølgende notat vedrørende fjernbusterminal i København, fra Danske Busvognmænd
1852170_0006.png
Buspakken fra EU-Kommissionen
EU forslag til ændring af 1073
(buspakken)
Det skal sikres at fjernbusoperatører får
adgang til terminaler (600 m2).
Danske Busvognmænds holdning
JA
- Det er godt med fælles og ensartede
regler, der sikrer et minimum af
infrastruktur til fjernbusoperatørerne.
JA
- Men det skal sikres, at kontrollen kan
foregå på anden vis evt. via den digitale
tachograph.
NEJ
- Adgangen til lokale udflugter på de
nuværende vilkår bør bevares.
Afskaffelse af kontroldokumentet for
turistbuskørsel
Afskaffelse af ”lokale udflugter”
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Præsentation samt opfølgende notat vedrørende fjernbusterminal i København, fra Danske Busvognmænd
1852170_0007.png
Fjernbustrafikken i dag
Antallet af passagerer i 2016 (+1,5 mio.) overgår allerede
Trafikstyrelsens mest positive prognose for 2020
25% årlig vækst
Buspakken fører til yderligere stigning
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Præsentation samt opfølgende notat vedrørende fjernbusterminal i København, fra Danske Busvognmænd
1852170_0008.png
Behov for terminal i København NU!
De nuværende forhold for fjernbusserne, den øvrige
trafik og passagerer er kritiske.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Præsentation samt opfølgende notat vedrørende fjernbusterminal i København, fra Danske Busvognmænd
1852170_0009.png
Dybbølsbro terminal
Acceptabel og tilgængelig placering er identificeret
der vil opfylde behov og ønsker
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Præsentation samt opfølgende notat vedrørende fjernbusterminal i København, fra Danske Busvognmænd
1852170_0010.png
Realisering af terminal !
Skal findes en finansiering på 62 mio. kr.
Københavns kommune positive omkring medvirken
til ændring af vejforhold
Fjernbusoperatører positive omkring brug
Lad os finde finansieringer så ikke mindst
sikkerheden for borgerne er på plads
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 162: Præsentation samt opfølgende notat vedrørende fjernbusterminal i København, fra Danske Busvognmænd
1852170_0011.png
TAK