Tak til udvalget for muligheden for at komme ind.
Jeg er kommet for at tale kort om reguleringen af varebiler under 3500 kg. efter principperne i
godskørselsloven. Beslutningsforslag 165. Jeg er også medlem af Varebilsudvalget, udpeget af den
tidligere Transportminister Hans Christian Schmidt, og medstifter af brancheforeningen for
platformsøkonomi i Danmark.
Jeg er stifter og indehaver af Mover som er en transportvirksomhed efter deleøkonomiske
principper, hvor både private og professionelle vognmænd udnytter deres overskudsressourcer (tid
og plads) til at løse mindre transportopgaver for både private og erhvervsliv. Udelukkende i biler og
varevogne under 3500 kg.
Det betyder, at professionelle vognmænd med biler og medarbejdere som står stille, kan sikre
indtjening og bedre udnyttelse af deres ressourcer, ved at tænde Movers app og køre for vores
tusindvis af kunder.
Eller at René Poulsen, som arbejder for Københavns Kommune og har sine børn hver anden uge, kan
benytte tiden væk fra sine børn til, at supplere sin indtjening, og give sin familie bedre vilkår ved, at
hjælpe Familien Jensen med at køre deres ting hjem fra IKEA.
Ja, Mover er inspireret af Ubers platformstanke. Men til forskel fra Uber, som vi mener har handlet
afvise de og arroga t i hele Europa, så har vi gjort os a ge a stre gelser for at overholde ’de
da ske odel’.
Og ja, vi er selvfølgeligt bange for, at B 165 i sin nuværende form vil lukke deleøkonomiske initiativer
som Mover, som selvfølgeligt vil være dyrt og ærgerligt for mig personligt og for vores 20
medarbejdere i København og Århus.
Jeg kunne tale i timer om bedre udnyttelse af de 397.000 registrerede varebiler og om de 2,5 mio.
personbiler som vi har i Danmark.
Eller om konsekvenserne for trængslen i byerne,
år efterspørgsle på ’Last Mile’-transport
stiger
med 15-20 % om året!
Men jeg er her på vegne af de knap 5000 chauffører og vognmænd som er tilknyttet hos Mover. Og
for de tusindvis af små vognmænd som kun har hørt overskrifterne i B 165
–
ikke om konsekvenserne
af loven for dem, deres ansatte og deres kunder
Jeg er selvfølgeligt enig i formålene med B 165
–
at bekæmpe sort arbejde, socialt bedrageri og illegal
arbejdskraft samt at øge trafiksikkerheden. Det samme er de tusindvis af lovlydige chauffører på
Movers platform.
Mover Systems ApS
CVR 37375675
www.mover.dk
København
Søtorvet 5
DK-1371 København K
Aarhus
Sydhavnsgade 7
DK-8000 Aarhus C