Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 16
Offentligt
1803908_0001.png
Tak til udvalget for muligheden for at komme ind.
Jeg er kommet for at tale kort om reguleringen af varebiler under 3500 kg. efter principperne i
godskørselsloven. Beslutningsforslag 165. Jeg er også medlem af Varebilsudvalget, udpeget af den
tidligere Transportminister Hans Christian Schmidt, og medstifter af brancheforeningen for
platformsøkonomi i Danmark.
Jeg er stifter og indehaver af Mover som er en transportvirksomhed efter deleøkonomiske
principper, hvor både private og professionelle vognmænd udnytter deres overskudsressourcer (tid
og plads) til at løse mindre transportopgaver for både private og erhvervsliv. Udelukkende i biler og
varevogne under 3500 kg.
Det betyder, at professionelle vognmænd med biler og medarbejdere som står stille, kan sikre
indtjening og bedre udnyttelse af deres ressourcer, ved at tænde Movers app og køre for vores
tusindvis af kunder.
Eller at René Poulsen, som arbejder for Københavns Kommune og har sine børn hver anden uge, kan
benytte tiden væk fra sine børn til, at supplere sin indtjening, og give sin familie bedre vilkår ved, at
hjælpe Familien Jensen med at køre deres ting hjem fra IKEA.
Ja, Mover er inspireret af Ubers platformstanke. Men til forskel fra Uber, som vi mener har handlet
afvise de og arroga t i hele Europa, så har vi gjort os a ge a stre gelser for at overholde ’de
da ske odel’.
Og ja, vi er selvfølgeligt bange for, at B 165 i sin nuværende form vil lukke deleøkonomiske initiativer
som Mover, som selvfølgeligt vil være dyrt og ærgerligt for mig personligt og for vores 20
medarbejdere i København og Århus.
Jeg kunne tale i timer om bedre udnyttelse af de 397.000 registrerede varebiler og om de 2,5 mio.
personbiler som vi har i Danmark.
Eller om konsekvenserne for trængslen i byerne,
år efterspørgsle på ’Last Mile’-transport
stiger
med 15-20 % om året!
Men jeg er her på vegne af de knap 5000 chauffører og vognmænd som er tilknyttet hos Mover. Og
for de tusindvis af små vognmænd som kun har hørt overskrifterne i B 165
ikke om konsekvenserne
af loven for dem, deres ansatte og deres kunder
Jeg er selvfølgeligt enig i formålene med B 165
at bekæmpe sort arbejde, socialt bedrageri og illegal
arbejdskraft samt at øge trafiksikkerheden. Det samme er de tusindvis af lovlydige chauffører på
Movers platform.
Mover Systems ApS
CVR 37375675
www.mover.dk
København
Søtorvet 5
DK-1371 København K
Aarhus
Sydhavnsgade 7
DK-8000 Aarhus C
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Præsentation fra foretræde 12/10-17 om implementering af B 165 (godskørsel for fremmed regning med varebiler omfattes af godskørselsloven), fra Mover Systems ApS
1803908_0002.png
Nogen vil måske mene, at der allerede er love til at forhindre dette. Men da jeg ikke er lovgiver, er
jeg her for at påpege en bedre og mere effektiv vej gennem skoven.
Det er principperne og fremgangsmåden i godskørselsloven som vi mener, vil have en katastrofal
effekt på transporten i Danmark samt de tusindvis af små, lovlige vognmandsvirksomheder, der i
forvejen oplever akut mangel på chauffører og som har svært ved at udnytte deres ressourcer
lønsomt.
Både lastbilerne og taxaerne har været reguleret længe, så man kan jo spørge dem, om det har haft
indflydelse på attraktiviteten og dermed tiltrækningen af arbejdskraft, da de oplever akut mangel på
chauffører og det allerede nu går ud over branchen og erhvervslivet som helhed.
Når jeg taler med mange af de små vognmandsvirksomheder, så mindes jeg dialogen om en
trængselsring omkring København. Alle var enige i målene; bedre klima, bedre offentlig transport,
flere ledige parkeringspladser, færre ulyksagligheder mv. Men da Birger fandt ud af, at det ville
medføre, at han skulle have en parkeringsplads fra helvede i sin baghave, at det ville tage 30
minutter ekstra om dagen og 12.000 kr om året, at komme ind og ud af bye
…så var Birger ikke så
glad for trængselsringen alligevel. Det er samme reaktion fra chauffører og vognmænd, når vi drøfter
konsekvenserne af B 165.
Og årsagen til vognmændenes bekymring er nok:
1. At 2/3 af branchen består af små selvstændige vognmandsvirksomheder med under 10
ansatte
2. Ca. halvdelen af disse virksomheder oplever i dag mangel på dygtige medarbejdere
3. Derfor ansætter ca. halvdelen af virksomhederne i dag medarbejdere fra andre brancher for
at imødegå manglen på medarbejdere
4. Flertallet af virksomhederne præges i forvejen af lav overskudsgrad. Og udsigten til flere
omkostninger, mere administration og højere adgangsbarrierer, gøre det endnu sværere for
den lille virksomhed at drive lønsom forretning.
5. Dertil kommer, at den lille vognmand som får lidt flere opgaver, har brug for en fleksibel
arbejdsstyrke
ligesom ved sæsonudsving
hvor det er normalt, at man trækker på
studerende, lagermedarbejdere og andre for at dække udsvingene.
Vi forstår godt at det er komfortabelt at sammenligne godskørsel i vogne under 3500 kg. med de
store vogne over 3500 kg. Det er jo godstransport og det er andres gods der køres med.
Men jeg har selv været chauffør i mine unge dage efter at jeg forlod det danske forsvar. Først kørte
jeg med petroleum i vinterhalvåret og bagefter kørte jeg med kildevand i sommerperioden.
Og man kan bestemt ikke sammenligne opgaverne for de store lastbiler med opgaverne i de små
varevogne
og derfor er det også de færreste unge mennesker som vågner en solrig forårsdag og
drømmer om en langstrakt karriere som pizzabud, kildevandschauffør eller kurer.
Lad mig forklare hvorfor:
Mover Systems ApS
CVR 37375675
www.mover.dk
København
Søtorvet 5
DK-1371 København K
Aarhus
Sydhavnsgade 7
DK-8000 Aarhus C
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Præsentation fra foretræde 12/10-17 om implementering af B 165 (godskørsel for fremmed regning med varebiler omfattes af godskørselsloven), fra Mover Systems ApS
1803908_0003.png
-
-
De store vogne kører langt på hver tur, de kører til meget færre kunder per tur, hvor de skal
håndtere stort og tungt gods i meget store mængder, så de skal sjældent op af trappen med
godset. Dvs. at kompleksiteten er højere, men det er lønsomheden og komforten i opgaverne
altså også.
De s å vog e deri od, kører ’last ile’, a ge s å ture, typisk
i byerne, de skal ofte ind og
ud af bilen og næsten altid op og ned af trapper. Dvs. at kompleksiteten er lavere, men det er
lønsomheden og komforten i opgaverne også.
Der er en markant højere udskiftning af chauffører i de små varevogne under 3500 kg. end der er i
lastbiler. Og det er i forvejen dyrt og svært for vognmandsvirksomhederne, at finde chauffører nok.
Lidt om problemstillingen som B 165 søger at løse
Som medlem af varevognsudvalget blev vi bombarderet med analyser og fakta fra
konsulentvirksomheder og fra myndighederne.
Her er hele koen kogt ind til en knorr-terning:
1. Der endnu ikke ført dokumenteret bevis for, at problemerne er så omfangsrige som nogle vil
mene. Hverken fra SKAT, Rigspolitiet, Trafisktyrelsen, fagbevægelserne,
interesseorganisationerne eller de eksterne konsulenter.
2. Både SKAT, Rigspolitiet og Trafikstyrelsen har pointeret, at de ikke har ressourcer til at
kontrollere efterlevelsen af B 165 på tværs af næsten 3 mio køretøjer under 3500 kg., på den
måde som B 165 er lagt op til på nuværende tidspunkt.
Så nogen vil måske mene, at man bør kigge på mere nutidige løsninger på formålene i B 165.
Digital verden
Hvis man erindrer nemlig.com skandalen i foråret 2017, så handlede den om, at en chauffør uden
arbejdstilladelse kørte dagligvarer ud. Det kunne lade sig gøre, fordi nemlig.com havde indgået en
aftale med vognmanden som satte en uregistreret chauffør i bilen. Det må man ikke i dag, men det
forhindrede ikke vognmanden eller chaufføren.
Hos Mover bilder vi os ind, at den slags ikke kan ske, når man registrerer digitalt.
Og derfor har vi allerede indført en grundig egen-regulering for at sikre kvalitet og håndhævelse af
loven:
A. Et kort introduktionskursus (E-learning) for samtlige chauffører, der medfører et højere
kvalifikationsniveau og grundlæggende færdigheder i service, sikkerhed, effektivitet,
forsikrings- og skattemæssige forhold.
B. Digital registrering af alle chauffører (ikke kun vognmænd) indeholdende
fulde navn, CPR-
nummer, tydeligt billede, dansk kørekort, dansk pas eller opholds-/arbejdstilladelse, dansk
registreringsattest
på køretøjer,
100 % ren straffeattest
fra Rigspolitiet (via e-boks).
Mover Systems ApS
CVR 37375675
www.mover.dk
København
Søtorvet 5
DK-1371 København K
Aarhus
Sydhavnsgade 7
DK-8000 Aarhus C
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Præsentation fra foretræde 12/10-17 om implementering af B 165 (godskørsel for fremmed regning med varebiler omfattes af godskørselsloven), fra Mover Systems ApS
1803908_0004.png
C. Digital dokumentation af samtlige data fra kørsler og opgaver (tid,
sted, afstand, rute,
køretøj, indtjening
mv.).
D. Digital overførsel af vederlag som dermed registreres på CPR-nummer for den udførende
chauffør (og deles med myndighederne).
E. Digitalt ID-kort for hver chauffør.
F. Rating system (Verificeret CV som anbefaling)
Det er en nem og hurtig måde for os at overholde dokumentationspligten, for chaufførene at komme
ud og køre og for myndighederne at kontrollere at alt kører efter bogen.
Og fordi at vi registrerer alt på chaufførniveau, ikke kun på vognmanden som man normalt har for
vane i branchen, så kan alt spores.
Når vi henter digitale straffeattester fra Rigspolitiet sker det vha. vores og chaufførens E-boks (og
nemID). Det er en hurtig og effektiv måde at registrere og udveksle informationer med myndigheder.
Vi anbefaler derfor, at man lader sig inspirere af metoden hos andre myndigheder. Fx rigspolitiet som
nemt udskriver straffeattester vha. e-boks. Man kunne forestille sig, at vognmænd skal registrere
deres chauffører hos Trafisktyrelsen som kun godkender vognmænd og chauffører, som ikke har
været dømt for fx moms eller skattesvindel
eller chauffører som ikke tidligere er dømt for
trafikforseeleser.
Vi vil meget gerne invitere udvalget ind til os og se hvordan vi certificerer, registrerer og
dokumenterer. Kom ud og mød chaufførerne og lad jer inspire til måder man kan opnå målene i B
165 mere effektivt og så det bliver lettere for myndighederne at kontrollere efterlevelsen
uden at
hæmme udviklingen for hverken vognmænd, chauffører eller samfundet.
Afslutningsvis vil vi overdrage et brev fra Kåre Albrechtsen, Sektionschef for Mobilitet og Teknologi i
Region Hovedstaden, som ønsker at fremme løsninger der skaber vækst og bedre
ressourceudnyttelse som dele- og platformsvirksomheder kan bidrage til.
Mange tak for udvalgets tid og opmærksomhed.
Mover Systems ApS
CVR 37375675
www.mover.dk
København
Søtorvet 5
DK-1371 København K
Aarhus
Sydhavnsgade 7
DK-8000 Aarhus C
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Præsentation fra foretræde 12/10-17 om implementering af B 165 (godskørsel for fremmed regning med varebiler omfattes af godskørselsloven), fra Mover Systems ApS
1803908_0005.png
Bilag A: Danmarks Statistik og konklusionen fra Trafikstyrelsen
Mover Systems ApS
CVR 37375675
www.mover.dk
København
Søtorvet 5
DK-1371 København K
Aarhus
Sydhavnsgade 7
DK-8000 Aarhus C
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Præsentation fra foretræde 12/10-17 om implementering af B 165 (godskørsel for fremmed regning med varebiler omfattes af godskørselsloven), fra Mover Systems ApS
1803908_0006.png
Bilag B: Brev fra Region Hovedstaden
Mover Systems ApS
CVR 37375675
www.mover.dk
København
Søtorvet 5
DK-1371 København K
Aarhus
Sydhavnsgade 7
DK-8000 Aarhus C
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Præsentation fra foretræde 12/10-17 om implementering af B 165 (godskørsel for fremmed regning med varebiler omfattes af godskørselsloven), fra Mover Systems ApS
1803908_0007.png
Bilag C: Udvalgte slides fra foretræde hos Transportudvalget
Mover Systems ApS
CVR 37375675
www.mover.dk
København
Søtorvet 5
DK-1371 København K
Aarhus
Sydhavnsgade 7
DK-8000 Aarhus C
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Præsentation fra foretræde 12/10-17 om implementering af B 165 (godskørsel for fremmed regning med varebiler omfattes af godskørselsloven), fra Mover Systems ApS
1803908_0008.png
Mover Systems ApS
CVR 37375675
www.mover.dk
København
Søtorvet 5
DK-1371 København K
Aarhus
Sydhavnsgade 7
DK-8000 Aarhus C
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 16: Præsentation fra foretræde 12/10-17 om implementering af B 165 (godskørsel for fremmed regning med varebiler omfattes af godskørselsloven), fra Mover Systems ApS
1803908_0009.png
Mover Systems ApS
CVR 37375675
www.mover.dk
København
Søtorvet 5
DK-1371 København K
Aarhus
Sydhavnsgade 7
DK-8000 Aarhus C