VINTERTJENESTE
Spar 1 million på Vintertjeneste
Nuværende glatførebekæmpelse ændres fra at bruge salt til præventiv saltning til, at der i Kerteminde
Kommune fremover bruges saltlage til præventiv saltning på klasse 1-2 veje.
Af Henrik Sommerlund,
leder af Park og Vej,
Kerteminde kommune
Jens Kr. Fonnesbech,
AIBAN Vinterservice
Afvikling eller udvikling
”Afvikling eller udvikling, skal forklaringen
findes i kommunens nærmest håbløse øko-
nomiske situation” citat fra Jutta Lundqvist
Nielsen, Fyns Stiftstidende 25-9 2016, efter
at have underskrevet budgetaftale.
Park og Vej er som andre afdelinger
under pres. Besparelserne, der kræves,
er så store, at det får personalemæssige
konsekvenser. Så opgaven er at kaste alle
fordomme overbord og med åbne øjne se
på muligheder for udvikling.
Foreløbig er resultatet, at MTU den 12.
april 2016 godkendte ”Forslag om, at den
nuværende glatførebekæmpelse ændres
fra at bruge salt til præventiv saltning til, at
der i Kerteminde Kommune fremover bru-
ges saltlage til præventiv saltning på klasse
1-2 veje”!
I budgetaftalen indgår reduktion af
midlerne til glatførebekæmpelse med 1
million kr. pr. år.
I Park og Vej gøres besparelsen reali-
stisk ved at salte alle vintervejklasse 1, 2 og
3 veje ensartet præventivt. Det gøres med
to 12�½ m³ saltlage spredere, se figur 1, hvor
der tidligere anvendtes 2 store kombispre-
dere på de store veje og to spredere på de
mindre veje. Sprederne til de mindre veje
spares dermed væk sammen med vagtydel-
ser m.m. til de folk, som betjener sprederne.
Ruteoptimering
I Kerteminde kommune saltes i alt ca. 235
km vej fordelt med ca. 45 km klasse 1 vej,
ca. 80 km klasse 2 vej og ca. 110 km klasse
3 vej. Ved at præventiv salte alle veje ens-
artet kan det gøres med 2 store saltlage-
spredere, som hver kører ca. 160 km pr. tur.
Det har krævet ruteoptimering, hvor
alle muligheder for at undgå tom kørsel
undgås. I optimeringen er bl.a. brugt SDU’s
Super Computer, men det kræver stadig
meget manuelt kedeligt rutinearbejde at nå
den optimale løsning.
Hastighed
Når en lastbil på en rute, bestående af både
store og små veje, skal køre ca. 160 km på
3�½ time, må der ikke være hastighedsbe-
grænsning ud over færdselsloven. Den ud-
fordring kan kun saltlage spredt med dyser
leve op til.
Samtidig er det nødvendig, at chauf-
førens eneste opgave er at køre sikkert
og hurtigt igennem ruten. Det kræver GPS
styring af saltningen, samt rutenavigation.
Saltforbrug
Standard saltningerne i Kerteminde kom-
muner er fremover fastsat til:
15 ml saltlage/m² ved normal præventiv
saltning.
30 ml saltlage/m² ved præventiv salt-
ning før sne eller isslag.
30 ml saltlage/m² op til 4 gange i døg-
net under vedvarende snevejr.
█
█
█
Figur 1. 12�½ m
3
ny saltlagespreder klar til i fuldtlastet tilstand at trækkes op på lastbilen
Der saltes generelt ikke på yderste 1-1�½
meter af vejbanen (undtagelse bl.a. veje
med brede kantbaner).
26
TRAFIK & VEJE • 2016 OKTOBER