Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 154
Offentligt
1851713_0001.png
VINTERTJENESTE
Spar 1 million på Vintertjeneste
Nuværende glatførebekæmpelse ændres fra at bruge salt til præventiv saltning til, at der i Kerteminde
Kommune fremover bruges saltlage til præventiv saltning på klasse 1-2 veje.
Af Henrik Sommerlund,
leder af Park og Vej,
Kerteminde kommune
[email protected]
Jens Kr. Fonnesbech,
AIBAN Vinterservice
[email protected]
Afvikling eller udvikling
”Afvikling eller udvikling, skal forklaringen
findes i kommunens nærmest håbløse øko-
nomiske situation” citat fra Jutta Lundqvist
Nielsen, Fyns Stiftstidende 25-9 2016, efter
at have underskrevet budgetaftale.
Park og Vej er som andre afdelinger
under pres. Besparelserne, der kræves,
er så store, at det får personalemæssige
konsekvenser. Så opgaven er at kaste alle
fordomme overbord og med åbne øjne se
på muligheder for udvikling.
Foreløbig er resultatet, at MTU den 12.
april 2016 godkendte ”Forslag om, at den
nuværende glatførebekæmpelse ændres
fra at bruge salt til præventiv saltning til, at
der i Kerteminde Kommune fremover bru-
ges saltlage til præventiv saltning på klasse
1-2 veje”!
I budgetaftalen indgår reduktion af
midlerne til glatførebekæmpelse med 1
million kr. pr. år.
I Park og Vej gøres besparelsen reali-
stisk ved at salte alle vintervejklasse 1, 2 og
3 veje ensartet præventivt. Det gøres med
to 12�½ m³ saltlage spredere, se figur 1, hvor
der tidligere anvendtes 2 store kombispre-
dere på de store veje og to spredere på de
mindre veje. Sprederne til de mindre veje
spares dermed væk sammen med vagtydel-
ser m.m. til de folk, som betjener sprederne.
Ruteoptimering
I Kerteminde kommune saltes i alt ca. 235
km vej fordelt med ca. 45 km klasse 1 vej,
ca. 80 km klasse 2 vej og ca. 110 km klasse
3 vej. Ved at præventiv salte alle veje ens-
artet kan det gøres med 2 store saltlage-
spredere, som hver kører ca. 160 km pr. tur.
Det har krævet ruteoptimering, hvor
alle muligheder for at undgå tom kørsel
undgås. I optimeringen er bl.a. brugt SDU’s
Super Computer, men det kræver stadig
meget manuelt kedeligt rutinearbejde at nå
den optimale løsning.
Hastighed
Når en lastbil på en rute, bestående af både
store og små veje, skal køre ca. 160 km på
3�½ time, må der ikke være hastighedsbe-
grænsning ud over færdselsloven. Den ud-
fordring kan kun saltlage spredt med dyser
leve op til.
Samtidig er det nødvendig, at chauf-
førens eneste opgave er at køre sikkert
og hurtigt igennem ruten. Det kræver GPS
styring af saltningen, samt rutenavigation.
Saltforbrug
Standard saltningerne i Kerteminde kom-
muner er fremover fastsat til:
15 ml saltlage/m² ved normal præventiv
saltning.
30 ml saltlage/m² ved præventiv salt-
ning før sne eller isslag.
30 ml saltlage/m² op til 4 gange i døg-
net under vedvarende snevejr.
Figur 1. 12�½ m
3
ny saltlagespreder klar til i fuldtlastet tilstand at trækkes op på lastbilen
Der saltes generelt ikke på yderste 1-1�½
meter af vejbanen (undtagelse bl.a. veje
med brede kantbaner).
26
TRAFIK & VEJE • 2016 OKTOBER
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 154: Henvendelse vedrørende glatføre uheld, fra Jens Kristian Fonnesbech
1851713_0002.png
Figur 2. Data fra Vej-
bestyrelser i Region
Syddanmark. Time-
forbrug til sneplov
mere end halveres
ved at gå bort fra bru-
gen af kombispreder.
føres en spredningsundersøgelse af de
valgte spredere her i efteråret. Sprednings-
undersøgelsen gennemføres på landevejen
mellem Langeskov og Odense. Der spre-
des saltlage med normal hastighed og 10
forskellige indstillinger på fugtig vej, og ef-
ter 3 til 4 timers trafikpåvirkning måles, hvor
meget og hvor der er salt på vejen.
Konklusion
Med den valgte strategi har Kerteminde
kommune formået at vise realistiske be-
sparelser i størrelsesordenen 1 million kr.
pr. år på vintertjenesten og samtidig forøge
serviceniveauet.
Rutelængderne betyder, at der ved 15
ml/m² er saltlage nok til en hel gennemkør-
sel. Ved 30 ml/m² skal gentankes ca. 4 m³
på en tur, hvilket tager ca. 10 minutter.
Sneplovsforbrug
Med den valgte strategi er sneplovene gjort
uafhængige af saltbilerne og kan derfor
bruges mere effektivt. Samtidig minimeres
risikoen for fastkørt sne, når alt er præven-
tivt saltet, se f.eks. [1].
For at få en realistisk indtryk af be-
sparelserne i sneplovs forbrug er benyttet
diagrammerne i figur 2, som er fremkom-
met ved at indsamle vinterman data i årene
2011-2015 fra vejbestyrelser i region Syd-
danmark [2]. Det er tydeligt at timeforbrug
til sneplov mere end halveres ved at gå bort
fra brugen af kombispreder.
Referencer
[1] Relation of Road Surface Friction and
Salt Concentration. Taisto Haavasoja,
Juhani Nylander and Pauli Nylander,
SIRWEC 2012, ID:0017
[2] Red liv, spar penge og gavn miljøet.
Jens Kristian Fonnesbech, Trafik og
Veje 2015/10.
Opfølgning
Der bliver nu fulgt tæt op på, om alt i den
valgte strategi fungerer ,eller kan gøres
bedre i de kommende vintre. Bl.a. gennem-
TRAFIK & VEJE • 2016 OKTOBER
27