Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 153
Offentligt
1851580_0001.png
Regelsættet i Universal Postal Union - UPU
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Center for Transportmarkeder
Høring om fremtidens postvæsen
31. Januar 2018
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 153: Præsentationer fra udvalgets høring om fremtidens postvæsen, d. 31/1-18
Rammebetingelser for befordringspligten
Under FN er der 7 specialagenturer, hvoraf 1 er UPU – også kaldet
Verdenspostforeningen
UPU grundlagt i 1874 – i dag 192 medlemslande
UPU sætter den overordnede globale ramme for udveksling af post i et
såkaldt ”postalt enhedsterritorium”
EU’s postdirektiv virker inden for de overordnede regler for UPU
På en række områder er postdirektivet mere restriktivt (eksempelvis
kvalitetsmål, omdelingsfrekvens mm.) end UPUs regler
Den danske postlov udmønter UPU og postdirektivets regler
TBSTs bekendtgørelse om postbefordring og postvirksomheder
Individuel tilladelse til Post Danmark om postydelser i Danmark
www.tbst.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 153: Præsentationer fra udvalgets høring om fremtidens postvæsen, d. 31/1-18
UPUs regelgrundlag
UPU’s ”Constitution” samt såkaldte ”General Regulations” og øvrige,
mere detaljerede akter
Den øverste myndighed er Kongressen, som træder sammen hvert 4. år
Hvert af de 192 medlemslande har kun 1 stemme uanset størrelse
På kongresserne vedtages:
Budgettet for den kommende 4 års periode
Evt. ændringer i de forpligtelser, som medlemskab af UPU indebærer
Terminalafgifterne og en lang række definitioner og standarder mm.
Danmarks medlemskab af UPU omfatter Grønland og Færøerne
Post Danmark er udpeget som designeret operatør
www.tbst.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 153: Præsentationer fra udvalgets høring om fremtidens postvæsen, d. 31/1-18
UPU’s betydning for Danmark og øvrige
medlemslande
Fælles definition af de grundlæggende obligatoriske postale tjenester
(USO)
Fastsættelse af:
fælles bestemmelser om den postale toldbehandling (fx blanketter til
toldbehandling)
ansvarsforhold og erstatningsbestemmelser ved beskadigelse og bortkomst
transitaftaler, herunder betaling for transit af postforsendelser
dimensionerne for internationale postforsendelser
globale standarder for blanketter, procedurer og kvalitetsmålinger
terminalafgifter til de nationale postoperatører
bestemmelser om adgang til de postale luftfartsafregninger
www.tbst.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 153: Præsentationer fra udvalgets høring om fremtidens postvæsen, d. 31/1-18
Øvrige forhold ved UPU-medlemskabet
Multilateralt og gensidigt forpligtende samarbejde i den globale postale
verden
Et universelt aftalegrundlag, der muliggør postbefordringen til og fra
Danmark
Et universelt fastsat system for fremsendelsesdokumenter,
erstatningsbestemmelser, bestemmelser for returhåndtering mv.
Et eksisterende globalt postalt netværk, som er billigere for brugerne
end kurérforsendelser
Fælles regler for luftfartsbefordring, prisaftaler, globalt dækkende it-
systemer mv.
www.tbst.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 153: Præsentationer fra udvalgets høring om fremtidens postvæsen, d. 31/1-18
1851580_0006.png
UPU’s stigende betydning for Danmark
Mængden af vareforsendelser i brevform med oprindelse i Asien (primært
Kina) stiger e-handel
Mængden af almindelige breve med dokumenter falder pga. digitalisering
Vareforsendelser udgør nu ca. halvdelen af alle internationale
forsendelser
60 % af alle vareforsendelser kommer fra Kina
Mere end 80 % af alle vareforsendelser afregnes efter UPU’s
afregningsbetingelser
Væksten i antal forsendelser fra Kina var 70 % mellem 2016 og 2017
Post Danmark modtager nu mere end 10 mio. forsendelser årligt alene fra
Kina
www.tbst.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 153: Præsentationer fra udvalgets høring om fremtidens postvæsen, d. 31/1-18
UPU-aftalen og terminalafgifterne
Den primære udfordring er betalingen for at distribuere breve –
de såkaldte terminalafgifter
Terminalafgifterne bestemmes ved politisk forhandlinger i UPU
”Omkostningsdækkende betaling” vs. ”affordability” og andre
hensyn
Industrilande vs. et flertal af udviklingslande
Før 2016 ikke lykkedes at få vedtaget betydelige stigninger i
terminalafgifterne
Supplerende multilaterale aftaler indenfor EU-landene (”Reims
aftalerne”)
www.tbst.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 153: Præsentationer fra udvalgets høring om fremtidens postvæsen, d. 31/1-18
Ændring af UPU-aftalen ved Kongressen i 2016
Kraftig vækst i e-handelen har medført forøget fokus på betalingsniveauet –
også hos mange udviklingslande
Ændringer af terminalafgifterne for perioden 2018-2021, herunder mest
væsentligt:
Vareforsendelser skal afregnes til taksten for maxibreve
Særskilt taksering af maxibreve på et højere niveau end før
Stigning i tillægget for at omdele anbefalede breve (som anvendes til at opnå Track
& Trace på brevforsendelser)
Afgiftsstigninger for vareforsendelser og rekommanderede breve over 100 %
mellem 2017 og 2021
Terminalafgifterne for almindelige breve med dokumenter stiger som tidligere
alene med 3 % om året
www.tbst.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 153: Præsentationer fra udvalgets høring om fremtidens postvæsen, d. 31/1-18
Indsatser frem mod 2020-Kongressen
UPUs terminalafgifter dækker fortsat ikke omkostningerne
I UPU arbejdes der på et oplæg til ny prissætning til
beslutning på Kongressen i 2020 og med effekt fra 2021
Danmark (Post Danmark) arbejder på at gøre op med den
udprægede uniformitet i UPUs prissætningsmodel
Danmark ønsker en større grad af landespecifik
prissætning
Målet er, at terminalafgifter afspejler de reelle
omkostninger
www.tbst.dk
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 153: Præsentationer fra udvalgets høring om fremtidens postvæsen, d. 31/1-18
Mange tak for opmærksomheden!
www.tbst.dk