Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 152
Offentligt
1851509_0001.png
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Status på ME-lokomotiver
DSB indstillede fredag den 26. januar 2018 passagerdriften med alle ME-
lokomotiver indtil videre. Det skete efter, at der ved revision af to aksler er
konstateret begyndende revnedannelser.
Hvad er en aksel?
Under ME-lokomotivet sidder 2 bogier, som hver har 3 hjulsæt. Hvert hjulsæt
består blandt andet af en aksel og to hjul. Se illustration i figur herunder.
30. januar 2018
DSB
CVR 25 05 00 53
Direkte 24684228
Mobil 24684228
[email protected]
www.dsb.dk
Deres dato 2018-01-30
Hjul
Tandhjul
Aksel
Figur: Aksler på ME
Baggrund for indstilling af passagerdrift med ME-lokomotiver fredag den 26.
januar
ME-lokomotiver kommer ind til bogie-revision på værkstedet på Otto Busses Vej.
I den forbindelse afmonteres bogierne og hjulsættene sendes til revision på
komponentværkstedet i Sonnesgade i Aarhus.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 152: Notat fra DSB vedr. ME-lokomotiver, som er taget af passagerdrift på grund af revnedannelser i hjulakslerne
1851509_0002.png
Ved revision af et hjulsæt skal akslen undersøges for revnedannelser, hvilket ikke
kan gøre med det blotte øje, så akslen skal isblæses, slibes og magnaflux-
undersøges for revner.
Fredag den 26. januar foretages revisionen af hjulsæt på komponentværkstedet.
Her observeres det, at tandhjulet er beskadiget, så det skal skiftes, hvilket ikke er
normalt. Derfor blev tandhjulet afmonteret. På Akslen, hvor tandhjulet har siddet,
bliver der ved en magnaflux-undersøgelse konstateret to begyndende
revnedannelser. Værkstedet tager derefter en aksel mere ind til revision og fjerner
tandhjulet. Her viser det sig, at der også er begyndende revnedannelser under
tandhjulet.
Efter fundet af begyndende revnedannelser på to aksler lavede DSB krydstjek på
yderligere 3 ME-aksler. Heraf havde 2 begyndende revnedannelser og 1 tegn på
begyndende revnedannelse.
DSB valgte på baggrund af ovenstående observationer at tage ME-lokomotiverne
ud af passagerdrift, da det ikke kan udelukkes, at de observerede begyndende
revnedannelser kan lede til et akselbrud.
DSB orienterede offentligheden herom via en pressemeddelelse fredag aften.
Status på undersøgelse af aksler
DSB har siden fredag arbejdet på at undersøge akslerne. Det er imidlertid en
tidskrævende proces at demontere og undersøge ME-akslerne, da der anvendes
varmekrympning på ME-akslerne, som indebærer 3 x 24 timers køletider i
revisionsprocessen. Det giver i alt en procestid på 5-6 dage afhængig af om der er
andre problemer med akslen, som skal udbedres.
Alt i alt kan DSB for nærværende håndtere 6 hjulsæt om ugen gennem
komponentværkstedet i Aarhus, men der arbejdes fokuseret på at få andre
vedligeholdelsesselskaber til at hjælpe med revidering af hjulsættene.
Frem til tirsdag morgen havde DSB lavet en foreløbig undersøgelse af 12 aksler,
som indtil videre har vist, at fire aksler kunne frikendes fuldstændigt, mens der
skal foretages yderligere undersøgelser på de resterende.
Den videre undersøgelse
DSB arbejder sammen med Force omkring de videre undersøgelser og kigger
blandt andet på:
Muligheden for at foretage ultralydsundersøgelse i forhold til at opdage
revner i aksler på lokomotivet uden, at det er nødvendigt at skille bogier
og hjulsæt ad.
Muligheden for at beregne, hvor hurtigt revnedannelser vil udvikle sig.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 152: Notat fra DSB vedr. ME-lokomotiver, som er taget af passagerdrift på grund af revnedannelser i hjulakslerne
1851509_0003.png
Afklare muligheden for at fjerne revner på aksler ved nedslibning. Dette
vil kræve en ny akselberegning og en godkendelse efter DSB’s
sikkerhedsledelsessystem inklusiv en risikovurdering.
Tidligere hændelser med aksler
Molykote
DSB har i 2015 haft en sag om brug af molykotefedt i produktionen omkring
hjulpåsætning ved varmekrympning på aksler på ME-lokomotiver. Sagen drejede
sig om, at arbejdsinstruktioner ikke blev fulgt korrekt, og at der blev brugt
molykotefedt ved påsætning af hjul ved varmekrympning på akslerne.
Ud fra den foreløbige undersøgelse er der ingen sammenhæng mellem denne sag
og den aktuelle sag om begyndende revnedannelser.
ME 1532
Den 13. september 2017 skete en hændelse med et ME-lokomotiv fra Kalundborg,
og lokomotivet nødbremsede mellem Regstrup og Holbæk. Der blev konstateret
røglugt, som viste sig at stamme fra lokomotivet, og det kunne konstateres, at
akslen var beskadiget. Lokomotivet transporteres mod værkstedet på Otto
Busses Vej, men må pga. problemer med den beskadigede aksel parkeres i
Roskilde.
Efter en længere dialog om transport af toget skifter DSB i december 2017
hjulsættet på lokomotivet i sporet i Roskilde, og den 19. december adskilles
hjulsættet på Bogieværkstedet i Aarhus, hvor det konstateres, at akslen er
knækket.
Force fik i opdrag at undersøge brudfladerne af akslen, som de modtog den 10.
januar. DSB kontaktede fredag den 26. januar Force i forhold til resultaterne af
deres undersøgelse, og Force oplyste, at der er tale om et udmattelsesbrud på
akslen.
De videre undersøgelser, som DSB vil gennemføre sammen med Force skal
afdække, om de begyndende revnedannelser har sammenhæng til sagen med ME
1532.
Trafikal status
DSB har som nævnt taget sine i alt 33 ME-lokomotiverne ud af drift indtil videre.
ME-lokomotiverne trækker DSB’s dobbeltdækkervogne og kører henholdsvis på
Sydbanen mellem København og Nykøbing F samt på Nordvestbanen mellem
København og Holbæk/Kalundborg.
DSB kører derfor med en betydeligt reduceret køreplan på Nordvestbanen. På
Sydbanen er myldretidstog taget væk og der køres med mindre togstørrelser end
normalt. DSB har valgt denne tilgang, da det er nemmere at busbetjene
Nordvestbanen pga. de kortere distancer.
Side 3/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 152: Notat fra DSB vedr. ME-lokomotiver, som er taget af passagerdrift på grund af revnedannelser i hjulakslerne
1851509_0004.png
Der suppleres med togbusser samt fokuseres på andre tilslutningsforbindelser
eksempelvis via Lille Syd og Ringsted.
Den trafikale situation er blevet løst på følgende måde:
* Kalundborg/Holbæk-København:
DSB kører én gang i timen med stop ved alle stationer mellem Kalundborg og
Roskilde. Desuden køres med enkelte myldretidstog mellem Holbæk og
København.
Supplerende togbusser i myldretiden mellem Holbæk og Roskilde:
I morgenmyldretiden kører der supplerende togbusser fra Holbæk og direkte til
Roskilde ca. hvert 30. minut, samt en togbus der standser ved de mellemliggende
stationer ca. hvert 15. minut.
I eftermiddagsmyldretiden kører der supplerende togbusser fra Roskilde og
direkte til Holbæk ca. hvert 20. minut, samt en togbus der standser ved de
mellemliggende stationer ca. hvert 20 minut.
* Nykøbing F-København:
DSB kører to gange i timen mellem Nykøbing F og København. Desuden køres
med enkelte myldretidstog mellem Nykøbing F og København.
Supplerende togbusser i myldretiden mellem Næstved og Ringsted og mellem
Næstved og Køge:
I morgenmyldretiden kører der supplerende togbusser fra Næstved til Ringsted via
Glumsø hvert 20 minut.
I Ringsted er der forbindelse til tog mod København, hvor der forventes at være
bedre plads. Desuden kører DSB togbusser hvert 20 minut fra Næstved og direkte
til Køge, hvor der er forbindelse til S-tog mod København.
I eftermiddagsmyldretiden kører der supplerende togbusser fra Ringsted til
Næstved via Glumsø hvert 20. minut. Fra Køge kører der direkte togbusser til
Næstved hvert 20 minut.
Rejseplanen
bliver løbende opdateret.
Planen vil gælde for alle hverdage ind til videre. I weekenden vil DSB køre en
normal weekendkøreplan dog med andet materiel end oprindeligt planlagt.
Det er endnu ikke muligt at sige, hvornår det vil være muligt at vende tilbage til
normal køreplan. Det vil afhænge af, hvilke tekniske løsninger der kan findes, men
det skal forventes, at der vil være uregelmæssigheder i en længere periode. DSB
planlægger foreløbigt med færre tog frem til 23. marts 2018.
Som det ser ud nu, forventer DSB at kunne genindsætte det første ME-lokomotiv i
passagerdrift mandag den 5. februar. Dette lokomotiv vil DSB anvende sammen
Side 4/3
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 152: Notat fra DSB vedr. ME-lokomotiver, som er taget af passagerdrift på grund af revnedannelser i hjulakslerne
1851509_0005.png
med dobbeltdækkervogne, hvor det tilgodeser flest mulige kunder, det vil sige på
Nordvestbanen i retning mod København i morgenmyldretiden og ud af
København i eftermiddagsmyldretiden. Efterhånden som flere ME-lokomotiver
sættes i drift, vil DSB anvende dem efter samme tilgang, altså så flest kunder
tilgodeses.
DSB søger løbende at anvende materiellet bedst muligt og vil dagligt følge op på,
hvordan driften fungerer. Derfor vil det forekomme, at togstørrelser tilpasses ved,
at der flyttes togsæt fra én afgang til en anden.
DSB øger anvendelsen af IC4 så længe ME-lokomotiverne er ude af drift og
reducerer antallet af reserver. Derudover flytter DSB IC4-tog fra afgange i Jylland
til Sjælland for at aflaste. Det betyder, at der vil køre MR-togsæt mellem Vejle og
Struer i stedet for IC4 på nogle regionalafgange. Den øgede IC4 anvendelse på
Sjælland vil ligeledes få betydning for nogle afgange med pendlerlynet.
For at understøtte den øgede anvendelse af IC4 bedst muligt øger DSB antallet af
ressourcer på værksted og i klargøring knyttet til dette litra.
De umiddelbare kundereaktioner på den trafikale situation har været afdæmpede
og forstående og trafikafviklingen har fungeret fornuftigt efter forholdene
Materielsituationen
DSB disponerer i dag over en aldrende og sammensat materielflåde, som er
udfordrende at vedligeholde. Det må forventes, at der også fremover vil kunne
opstå lignende hændelser. For at reducere disse udfordringer er det helt
afgørende, at indkøb af nyt materiel til den danske togdrift ikke forsinkes.
Side 5/3