Transportudvalget 2014-15
TRU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 626
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
13. maj 2015
2015-2701
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. april 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 626:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 23. februar 2015 fra Babek
Taherloo vedrørende Københavns Metro, jf. TRU alm. del
–
bilag 237.
Svar:
Jeg har forelagt henvendelsen for Metroselskabet, som oplyser, at de
”har ud-
budt opgaven med den daglige drift og vedligeholdelse af metroen, herunder
varetagelse af kommercielle aktiviteter i metroen. Metro Service A/S, som er
ejet af Ansaldo STS og ATM, har vundet udbuddet. Metro Service A/S er på
nuværende tidspunkt i gang med at gennemføre et udbud af de samlede rekla-
meaktiviteter i metroen og forventer, at dette udbud er afsluttet i midten af
2015. Metro Service A/S har inviteret de 5 mest kvalificerede virksomheder
inden for outdoor medier til at deltage i udbuddet.
Udbuddet et ét samlet udbud af alle reklameaktiviteter, som Metro Service A/S
i henhold til kontrakten har ret til at anvende til kommercielle formål. Det be-
mærkes, at Metro Service A/S vurderer, at det samlet set er mest attraktivt og
økonomisk fordelagtigt at udbyde én samlet salgskanal. Derfor er der som ud-
gangspunkt ikke mulighed for at tildele enkeltelementer til enkeltstående sel-
skaber.”
Metroselskabet oplyser dog, at
”når udbuddet er gennemført, vil Metro Service
A/S sammen med den kommercielle partner for reklameaktiviteter vurdere, om
Echo Light systemet vil være relevant som et supplement til de øvrige reklame-
aktiviteter i metroen.”
Derudover bemærker Metroselskabet, at
”Metro Service
A/S ikke deler Echo
Lights forventninger til indtægtspotentialet ved implementering af deres pro-
jektorløsning i metroen. Metro Service A/S var i 2013 nødsaget til at stoppe
salget af projektorbaseret reklame på stationerne, da indtægterne ikke kunne
dække de løbende driftsudgifter. Endvidere har Metro Service A/S tidligere
vurderet, at en implementering af Echo Light ikke er kommercielt profitabelt.”