Lovtidende A
2018
25. januar 2018.
Bekendtgørelse om krav til tekniske specifikationer m.v. for offentligt
tilgængelig infrastruktur for alternative drivmidler og motorkøretøjsmanualer
1
I medfør af § 2 i lov nr.1537 af 19. december 2017 om in-
frastruktur for alternative drivmidler, og § 68, stk. 1, i færd-
selsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 1. maj 2017, fast-
sættes:
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen fastsætter tekniske specifikationer
og krav om brugerinformation for:
1) Offentligt tilgængelige ladestandere til elektriske køre-
tøjer.
2) Offentligt tilgængelige tankstationer.
3) Optankningsfaciliteter til strømforsyning fra land til sø-
fartøjer
4) Motorkøretøjsmanualer, der knytter sig til køretøjer,
der kan anvende alternative drivmidler.
Definitioner
§ 2.
Følgende definitioner lægges til grund ved anvendel-
sen af denne bekendtgørelse:
1)
Alternative drivmidler: Brændstoffer eller energikil-
der, som i det mindste delvist, erstatter fossile oliekil-
der i energiforsyningen til transport, og som bidrager
til forbedring af miljøpræstationerne i transportsekto-
ren, bl.a. elektricitet, brint, biobrændstoffer, syntetiske
og paraffin-holdige brændstoffer, naturgas og flyden-
de gas.
2)
Elektrisk køretøj: Et motorkøretøj, der er udstyret med
et drivaggregat, der indeholder mindst én ikkeperifer
elektrisk maskine, som energiomformer med et elek-
trisk genopladeligt energilagringssystem, der kan gen-
oplades eksternt.
3)
Strømforsyning fra land til fartøjer: Strømforsyning
fra land til søgående skibe eller fartøjer til transport ad
indre vandveje på kajpladsen gennem en standard-
grænseflade.
4)
Tankstation: Optankningsfacilitet, hvor et alternativt
brændstof kan tankes via et fast eller mobilt anlæg, en
offshorefacilitet eller et andet system.
5)
LNG-tankstation: En optankningsfacilitet, hvor LNG
kan tankes, bestående af enten en fast eller mobil faci-
litet, en offshorefacilitet eller et andet system.
Ladestander: En grænseflade, der er i stand til at opla-
de mindst ét elektrisk køretøj ad gangen eller udskifte
et batteri til mindst ét elektrisk køretøj ad gangen.
Grænsefladen til opladning af elektriske køretøjer kan
bestå af flere stikkontakter eller køretøjskoblere, såle-
des at multistandardopladning muliggøres.
Normal ladestander: En ladestander, jf. nr. 6, der gør
det muligt at overføre elektricitet til et elektrisk køre-
tøj med en effekt på højst 22 kW, bortset fra anord-
ninger med en effekt på højst 3,7 kW, som installeres
i private hjem, eller hvis primære formål ikke er at
genoplade elektriske køretøjer, og som ikke er tilgæn-
gelig for offentligheden.
Højeffektsladestander: En ladestader, jf. nr. 6, der gør
det muligt at overføre elektricitet til et elektrisk køre-
tøj med en effekt på mere end 22 kW, bortset fra an-
ordninger, som installeres i private hjem, eller hvis
primære formål ikke er at genoplade elektriske køre-
tøjer, og som ikke er tilgængelige for offentligheden.
Offentligt tilgængelig ladestander eller tankstation: En
ladestander eller tankstation til forsyning med et alter-
nativt brændstof, som giver ikkediskriminerende ad-
gang for brugere. Ikkediskriminerende adgang kan
omfatte forskellige vilkår for godkendelse, anvendelse
og betaling.
Motorkøretøjsmanual: En manual, der knytter sig til et
køretøj, der kan anvende alternative drivmidler, jf. §
2, nr. 1.
Elektricitetsforsyning til transport
§ 3.
Offentligt tilgængelige normale ladestandere, jf. § 2,
nr. 7, bortset fra trådløse eller induktive enheder, skal opfyl-
de kravene i punkt 1.1 i bilag 1.
§ 4.
Offentligt tilgængelige højeffektsladestandere, jf. § 2,
nr. 8, bortset fra trådløse eller induktive enheder, skal opfyl-
de kravene i punkt 1.2 i bilag 1.
6)
7)
8)
9)
10)
1
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2014/94/EU af 22. oktober 2014 om
etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer, EU-tidende 2014, nr. L 307, side 1.
CX000334
Transport-, Bygnings- og Boligmin., j.nr. 2017-6159