Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 146
Offentligt
1850514_0001.png
Næstved Erhvervsforening og Næstved Erhvervs foretræde for
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget d. 1. februar kl. 10.30
Delegationens deltagere
Formand for Næstved Erhvervsforening, direktør T2 Management, Torben Johansen
Direktør, ROPOX, Tommy Jensen
Finansdirektør, Norden, Ardagh Glass Holmegaard, Kim Holmberg
General Manager Damcos A/S, Emerson Automation Solutions, Jakob Nørr
Besøgets formål
Delegationen ønsker dialog med TRU om nødvendigheden af at etablere en motorvejsforbindelse imellem
Næstved og Sydmotorvejen.
VVM’en er afsluttet, rutevalget er fastlagt, den første del af finansieringen er øremærket, men
restfinansieringen mangler, og vi oplever gang på gang, at vi bliver nedprioriteret, glemt og sendt bagerst i
køen.
Vores erhvervsstruktur er præget af små- og mellemstore virksomheder. Vi mangler de meget store
virksomheder og landskendte erhvervsfolk, som vi kan se er med til at trække infrastrukturinvesteringer til
andre dele af landet. I vores område er vi gode til at stå sammen, men vi finder det meget frustrerende, at
vi har så svært ved at få opmærksomhed på nødvendigheden af motorvejen til Næstved.
Den vedtagne motorvejslinjeføring (Linjeføring A) fra Sydmotorvejen til Næstved
En flaskehals for væksten i Sydsjælland
I Næstved Kommune bor 83.000 personer. Næstved by er med sine 43.000 indbyggere Danmarks 15.
største by. Vi er hovedstaden på Sydsjælland, og den største by i Danmark, som ikke er forbundet til
omverdenen med en motorvej.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 146: Notat vedrørende etablering af motorvejsforbindelse mellem Næstved og Sydmotorvejen (rute 54), fra Næstved Erhvervsforening og Næstved Erhverv A/S
Fraværet af en motorvejsforbindelse er til daglig gene for os virksomheder i Næstved, vores kunder og
medarbejdere.
Den nuværende landevej – rute 54 - mellem Næstved by og Sydmotorvejen er en af Danmarks allermest
belastede hovedveje.
Den daglige pendler og erhvervstrafik belastes i højsæsonen yderligere af, at forlystelsesparken BonBon
Land med 350.000 årlige besøgende ligger på vejen. Det samme gør Næstved Storcenter, som pt har 5 mio
årlige besøgende og står foran en udvidelse på yderligere 30.000m2 butikker. I 2019 åbner det
kunsthistoriske oplevelsesmuseum ”Det Ny Holmegaard” ligeledes på strækningen. Her ventes i de
indledende år 100.000 årlige besøgende.
Fraværet af motorvejsforbindelsen lægger et låg på virksomhedernes muligheder for at omsætte væksten
til arbejdspladser.
Hovedparten af Næstveds 20.000 private arbejdspladser ligger inden for handel, bygge-anlæg og
produktion.
De handlende mangler en motorvej, så hele Sydsjælland fortsat kan komme til Næstved og handle
og holde liv i de mange arbejdspladser.
Bygge-anlægsvirksomhederne mangler en motorvej, så de ikke skal spilde mange årsværk på at
sidde i kø på Gedestien, når de skal ud at bygge på resten af Sjælland og i hovedstaden.
Vores store industrivirksomheder genererer meget trafik og er afhængige af opdateret
infrastruktur, hvis de skal bevare deres konkurrencekraft
Besparelse for pendlere og virksomheder
Hver dag pendler 16.000 mennesker ud af Næstved kommune, mens 8.000 pendler ind.
Trafikberegninger viser, at den linjeføring, som er blevet vedtaget, vil medføre 1.164 trafikantbesparelser i
timer pr. hverdagsdøgn i 2025. Det svarer til, at pendlere på strækningen til sammen vil spare 75.472 timer
om året med en motorvej i stedet for den utidssvarende landevej.
Hver dag taber vi alle penge
Det er ikke kun virksomheder og borgere i Sydsjælland, der lider under fraværet af motorvejen. Hver dag
taber Danmark penge på ikke at bygge den motorvej.
Projektet har en positiv nutidsværdi og en intern rente på 3,9%. Derudover viser beregninger fra AE-rådet,
at en færdigbygget motorvej Næstved - Rønnede giver en årlig BNP-vækst i Danmark på 61 mio kr.
Det forventes, at den nye motorvej vil bidrage med, at der i 2025 vil køre 17.000-20.000 biler på den nye
motorvej.
”Gedestien – Rute 54” fra Næstved til Sydmotorvejen er i dag overbelastet med tung trafik, køer og ulykker.
Vi har selv investeret
Der er bygget nye omfartsveje omkring Næstved i de seneste år i et godt samarbejde mellem stat,
virksomheder og kommune. Vejdirektoratet har betalt den nordlige omfartsvej, mens virksomhederne i
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 146: Notat vedrørende etablering af motorvejsforbindelse mellem Næstved og Sydmotorvejen (rute 54), fra Næstved Erhvervsforening og Næstved Erhverv A/S
1850514_0003.png
Næstved, via dækningsafgift øremærket til omfartsvejene, har betalt Ring Øst og den nyligt åbnede Ring
Syd. Nu må staten følge trop og sikre, at vores egen opgradering af infrastrukturen ikke tabes på gulvet og
sikres videre forbindelse til Sydmotorvejen.
Mange arbejdspladser på spil - Det betyder det for os virksomheder:
Tommy Jensen, direktør og ejer, ROPOX:
”ROPOX eksporterer over 75% af vores produkter til 27 forskellige lande. Vi arbejder inden for området
velfærdsteknologiske løsninger inden for sundhed og ældrepleje. Det drejer sig primært om baderum- og
køkkenkoncepter til personer med nedsat funktionsevne med stor fokus på den ældre del af befolkningen. Et
område, hvor Danmark udmærker sig og påberåber sig at være førende bl.a. i form af virksomheder som
vores, hvor fokus er på den demografiske medfølgende mangel på ”varme hænder” i ældreplejen.
Som producerende og især eksporterende virksomhed er ROPOX fuldstændig afhængig af en god
infrastruktur. Det gælder nem adgang til og fra lufthavne, nem adgang for transporter og ikke mindst nem
adgang til arbejdskraft / tiltrækning af arbejdskraft.
Vi konkurrerer dagligt med udlandet, hvor vi er dybt afhængige af dygtige medarbejdere. Hvis området her
bliver udkants-Danmark, så vil vi ikke som virksomhed kunne fortsætte med produktion i Danmark på den
lange bane. Den skal outsources, alternativt flytte produktionen til lavtlønsområder. At tænke sig at flytte
produktionen til andre steder i Danmark, hvor infrastrukturen er betydelig bedre, giver ingen mening, da
investeringerne vil være alt for høje.
Hvorfor ligger vi så i Næstved? Som så mange andre gode historier, blev virksomheden grundlagt af et par
ildsjæle, som byggede virksomheden op her. Men, men, men
VI I ROPOX ER DYBT AFHÆNGIGE AF EN GOD INFRASTRUKTUR, ISÆR MED HENSYN TIL TILTRÆKNING AF
KVALIFICERET ARBEJDSKRAFT.
Finansdirektør, Norden, Ardagh Glass Holmegaard, Kim Holmbjerg
Ardagh producerer og sælger over 800 mio glasemballager i 2018 (rekord) – Dagligt ankommer 90 lastbiler
til fabrikken (60 afhenter glasemballager til vores kunder, 30 ankommer med råvarer mm). Det betyder, at
der er 180 lastbiler på vejene dagligt til og fra fabrikken - dvs. ca. hver 3. minut er der en lastbil på vejene til
og fra Ardagh. Langt de fleste transporter sker via vej 54 (Gedestien). Grundet vejforholdene og øget
tidsforbrug er vores omkostninger til logistik unødigt høj, idet vores kunder forventer at modtage leverance
indenfor en kort slot tid (15-20 minut).
Ardagh har netop afsluttet en stor investering på mere 160 mio kr, og samtidigt øget kapaciteten, med en
klar forventning om, at motorvejs-forbindelsen blev etableret (dette var en del af business casen for
investeringen fra vores moderkoncern). Som dansk afdeling af en international koncern er det en daglig
kamp at sikre, at koncernens investeringer flyder vores vej, og det er en klar skuffelse for os, at motorvejen
ikke er begyndt at blive anlagt for længst. Hvis ikke infrastrukturen opgraderes forringes vores business-
case, og når investeringerne stopper, betyder det afvikling af vores 320 arbejdspladser i Holmegaard,
Næstved.
Vores 320 ansatte benytter for en stor dels vedkommende rute 54 til og fra arbejde og er dagligt generet af
lang rejsetid.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 146: Notat vedrørende etablering af motorvejsforbindelse mellem Næstved og Sydmotorvejen (rute 54), fra Næstved Erhvervsforening og Næstved Erhverv A/S
1850514_0004.png
Planerne om at etablere ”Det Ny Holmegaard” (kunstindustri museum) er nu så langt, at det bliver
realiseret i 2019 – dette vil betyde ca. 80-100.000 besøgende årligt, og derved skabe en yderligere
belastning af rute 54.
General Manager Damcos A/S, Emerson Automation Solutions, Jakob Nørr
Damcos A/S er en del af den amerikanske koncern Emerson og har ligget i Næstved i mere end 50 år. Vi
producerer ventilstyrings-anlæg til marineindustrien, og 95% af vores produktion eksporteres. Det betyder,
at vi dagligt har 25-30 lastbiler, der kører til og fra matriklen, og det er et økonomisk problem, at lastbilerne
skal spilde tiden med at sidde i kø på den overtrafikerede landevej, der går mellem Næstved og Rønnede,
både når de skal levere råvarer til os, og når de skal transportere de færdige varer ud i verden.
Vi omsætter for 300 mio kr årligt og har små 200 medarbejdere, hvoraf en stor del pendler til Næstved.
Også her er den trafikale situation en hæmsko for os – det tager simpelthen for lang tid at komme frem og
tilbage på arbejde, og vi kan se, at det er en barriere, hver gang vi rekrutterer nye medarbejdere, at
tilkørselsforholdene er så dårlige.
Jeg kan være bekymret for virksomhedens fremtid – ikke pga. markedssituationen, for der står vi stærkt –
men pga. den dårlige infrastruktur, som gør mine muligheder mindre for at overbevise Emerson om at blive
ved med at investere i Danmark og drive virksomhed her. Og Emerson er ellers ikke overhovedet
tilbageholdende med at investere, og særligt ikke i Europa. De har eksempelvis netop investeret stort i en ny
fabrik i Göteborg.