Indledning:
Vi er en borgergruppe: Tag toppen af støjen, som arbejder for støjreduktion af Silkeborg Motorvejen.
Gruppen er i udgangspunktet rigtig glade for motorvejen, da den har løst en række infrastrukturelle
problemer i Silkeborg og sikrer hurtig transport. Men tilbage står vi også med en enorm støjbelastning, som
ikke harmonerer med det, vi blev stillet i udsigt.
Vi står ikke alene. Således har over 400 borgere langs med hele strækningen angivet på
www.tagtoppenafstojen.dk
at de er generet af støj fra den nyanlagte motorvej.
Vi ønsker at være konstruktive og finde løsninger, som gør motorvejen helt færdig.
Arbejdet er ikke færdigt
Vi har udarbejdet en video, som præsenterer vores problemstilling:
https://www.youtube.com/watch?v=aShdwYN0AGA&t=319s
Samt en video der viser forskellen mellem Vejdirektoratets støjkort fra 2012 og de reviderede støjkort fra
2017 med de nye trafikal for 2017:
https://youtu.be/dTcHPre4RcU
Vi vurderer, at Vejdirektoratet ikke har levet op til anlægsloven, da det står beskrevet således:
”I
forbindelse med den videre projektering vil støjforholdene blive nærmere undersøgt, og Vejdirektoratet vil
ud fra de anlægstekniske og økonomiske muligheder søge at
minimere
støjgenerne fra motorvejen.
Det kan fx ske ved at anvende overskudsjord til terrænregulering eller opbygning af jordvolde, hvor dette er
hensigtsmæssigt, eller ved at yde tilskud til facadeisolering.” Anlægsloven §4.9.
Umiddelbart er det ikke en minimering man er gået efter fra Vejdirektoratets side, men kun lige nøjagtig at
sikre at beregnede støjværdier og punktberegninger ligger under 58 dB i gennemsnitligt støjniveau over 24
timer, 365 dage. Anlægsloven beskriver IKKE at støjniveauet skal ligge under 58 dB, men at Vejdirektoratet
skal søge at minimere støjgenerne. Dette er IKKE sket i forbindelse med anlæggelsen af Silkeborg
Motorvejen.
Væsentligt forøget trafikmængde
Silkeborg motorvejen har fra dag 1 haft en væsentligt højere trafikbelastning end forventet før åbningen. Det
stemmer overens med de nye trafiktællinger, som er fremkommet.
Ved henvendelse til Vejdirektoratet har de selv gjort opmærksom på, at de følger vejledningen fra
Miljøstyrelsen:
”Støj fra Veje”.
http://mst.dk/media/mst/Attachments/Vejstjvejledning3.pdf
Heraf fremgår
på side 5 ederst følge de passus: ”Til
brug for planlægning og udlæg af støjkonsekvensområder bør
støjberegningen foretages for en fremtidig trafiksituation - sædvanligvis en planlægningshorisont på mindst
10 år. Her skal der både tages hensyn til den generelle trafikudvikling og til udviklingen som følge af de
ko krete trafikskabe de projekter i o rådet.”
Af sa
e vejled i g a befales det på s. ”Ved pla læg i g og projekteri g af ye veje a befaler
Vejdirektoratets vejregler fra 1989 [12], at der tages hensyn til støjforholdene, og at der skal tilstræbes det
lavest ulige støj iveau.”
Ikke engang i den reviderede trafikanalyse har man taget hensyn til udviklingen ud over år 1 og der forventes
en markant forøgelse i de kommende år.