Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 141
Offentligt
Den tredje limfjords forbindelse
En gang imellem er man nødt til at tænke en ekstra gang og overveje, om den store
forkromede løsning, er det, der tjener en selv og landet bedst.
Jeg synes, det er værd at overveje, om en anden end Egholm-modellen er bedre.
Den bynære vest forbindelse, i en revideret udgave, kunne være et bedre valg.
Motorvej fra den nuværende til Skalborg, herefter over i en motortrafikvej.
Bro over Nibevej – bro over Ny Nibevej med tilslutning – bro over Nørholmsvej med
tilslutning – langs Mølholmsvej – rundt om Travbanen – bro over Skydebanevej –
tunnel (alternativt en tredje bro over Limfjorden) under fjorden – videre til
motorvejen nord om Hvorup.
Tunlen under fjorden er 4-sporet. De to midterste spor er til motortrafikvejen, de
yderste er til lokaltrafik.
Den alternative bro over Limfjorden, har samme fordeling og kunne være et godt
alternativ, over fjorden, der ikke bliver passeret så ofte af erhvervsfartøjer. Den skal
naturligvis konstrueres så åbne-lukketiden er minimal.
En motortrafikvej, har et vejanlæg der fylder
væsentligt mindre
end en motorvej, har
næsten samme transporttid, men mindre støj.
De to lokale spor under/over fjorden vil aflaste trafikken væsentligt på den
nuværende Limfjordsbro og samtidigt være med til at udvikle det vestlige Aalborg.
Og så lige det sidste – prisen bliver nok
1�½-2 mia. mindre.
Med venlig hilsen
Sven Povlsen
Tjelevej 12 Sønderholm
9240 Nibe
+45-28 56 36 41