Uddrag af Rigsrevisionens beretning nr. 3/2017 om togenes punktlighed afgivet til Folketinget med
Statsrevisorernes bemærkninger.
Statsrevisorernes bemærkning
BERETNING OM TOGENES PUNKTLIGHED
DSB indgik i april 2015 en ny 10-årig kontrakt med Transport-, Bygnings- og Boligministeriet om driften af
togtrafikken for perioden 2015-2024. Kontrakten indeholder et nyt mål for kundepunktlighed. Der er tale
om et fælles mål for både DSB og Banedanmark, hvor der måles på, hvor stor en del af kunderne der ikke
bliver forsinket mere end 3 minutter.
Målet for kundepunktlighed stiger i henhold til trafikkontrakten gradvist fra 81,3 % i 2015 til 88,7 % i 2024.
Bag stigningen ligger en optimistisk forventning om, at forbedringer af infrastrukturen (nye baner og
sporfornyelse) og et nyt signalsystem vil give mere stabil togdrift.
Statsrevisorer e fi der, at DSB’s og Ba eda arks i dsats for at å ålet for ku depu ktlighed ikke har
været tilfredsstillende. Det skyldes bl.a., at DSB har haft mange fejl på togene, og at der har været mange
signalfejl ved Banedanmarks sikrings- og signalanlæg.
Statsrevisorerne finder det i den forbindelse ikke tilfredsstillende:
at den køreplan for 2016, som DSB udarbejdede i 2016, ikke var tilstrækkelig robust til at sikre en
stabil togdrift med høj punktlighed
at DSB’s levera e af tog fra værksted til drift har været a gelfuld, og at værkstedskapa itete
har været utilstrækkelig
at Banedanmark har haft en mangelfuld projektstyring af sporfornyelsesprojekter, og at
forsinkelsen af Signalprogrammet har medført, at planlagte udskiftninger af gamle sikrings- og
signalanlæg ikke er blevet gennemført.
Både DSB og Banedanmark har ydet en indsats i 2017 for at forbedre kundepunktligheden, men
Statsrevisorerne konstaterer, at kundepunktligheden stadig ligger under målet.
Statsrevisorerne må sammenfattende konstatere, at Banedanmarks gamle sikrings-
og sig ala læg og DSB’s
gamle og problemfyldte tog også i de kommende år vil udfordre en stabil togdrift med høj punktlighed.
[…]
1.1. FORMÅL OG KONKLUSION
1. De e eret i g ha dler o DSB’s og Ba eda arks i dsats for at å det fælles ål for
ku depu ktlighed for DSB’s trafik på fjer
- og regionalbanen. Kundepunktligheden for fjern- og regionaltog
har ligget under målet i 2015 og langt under målet i store dele af 2016, hvilket har været til stor gene for
passagererne. Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i november 2016.
2. Baggrunden for beretningen er, at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet (herefter
Transportministeriet) i april 2015 indgik en ny 10-årig kontrakt med DSB om driften af togtrafikken for
perioden 2015-2024. I den forbindelse blev der indført et nyt mål for kundepunktlighed. Vores
undersøgelse omfatter de første 2 �½ år af kontraktperioden.