Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 139
Offentligt
1
Henvendelse og foretræde for TRU torsdag d. 25. januar 2018 kl.10.15
I foretrædet vi gerne tale om beboerdemokrati, serviceforringelser i forbindelse med flytning af
ejendomskontor, manglende rationel drift og effektivisering, manglende konkurrenceudsættelse af
arbejder i bebyggelsen og det manglende vedligehold af de særligt bevaringsværdige huse på
Bellahøj og konsekvenserne af dette.
Baggrund
I januar 2017 gjorde en driftslederassistent i Bellahøj l og ll, SAB driftslederen samme sted
opmærksom på bekymrende uregelmæssigheder i den daglige drift i form af stigende priser på
håndværkeropgaver, tvivlsom praksis med udbud af opgaver og ulovlig slutrengøring i
flyttelejligheder, som blev pålignet afdelingen og en løbsk økonomi i forbindelse med håndtering af
skimmelsvampeopgaver i bebyggelsen.
Kort efter driftslederassistenten havde rejst de kritiske spørgsmål internt, bortviste KAB ham uden
løn med 10 minutter til at forlade sin arbejdsplads.
Afdelingsbestyrelsen fik kendskab til dette og rejste bekymringen og spørgsmålene i flere
henvendelser til KAB´s ledende medarbejdere og administrerende direktør Jens Elmelund.
Afdelingsbestyrelsen opfordrede KAB til at undersøge og analysere forholdene.
KAB afviste at hjælpe og mistænkeliggjorde i stedet bestyrelsen og dens motiver til at undersøge de
problematiske forhold.
Vi forsøgte at få bilagsindsigt for at se om, der var overforbrugt penge. KAB har imidlertid aktivt
træneret afdelingsbestyrelsens adgang til bilag og fakturaer. Det har de gjort siden 2013, så det har
været vanskeligt at følge med i pengeforbruget og udøve kvalificeret kontrol med bilagsmateriale,
driftsbudgetter og årsregnskaber.
Vi rettede på denne baggrund to henvendelser til Transport- Bygnings- og Boligudvalget med
foretræde henholdsvis 23. Maj 2017 og tirsdag d. 19. September 2017.
Vi fremsendte på opfordring fra udvalget et notat med forslag, der kan bidrage til at løse problemer
i den almene boligsektor (TRU Almen del, Bilag 349, 31. Maj 2017).
I ministerens svar af 8. juni 2017 på vores første henvendelse blev det præciseret, at
afdelingsbestyrelsen har ret til at se ethvert bilag:
“…
afdelingsbestyrelsen godkender driftsbudget og årsregnskab for afdelingen. Til
brug herfor har afdelingsbestyrelsen efter de gældende normalvedtægter ret til at se
ethvert bilag vedrørende
afdelingens budget og regnskab.“
(Ministerens svar 8. juni
2017).
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Henvendelse af 22/1-18 vedrørende beboerdemokrati mv., fra Beboerforeningen Bellahøj I og II
2
Ministeren understregede i forbindelse med vores henvendelse betydningen af at give tilsynet
mulighed for at reagere på de rejste problemstillinger, ligesom han fandt det værd at vente på
styringsdialogen.
I sensommeren 2017 fik vi gradvist stillet lidt af det efterpurgte regnskabsmateriale, men langtfra
det hele, til rådighed.
Det bilagsmateriale, der blev gjort tilgængeligt for os i relation til de rejste spørgsmål bekræftede
vores bekymring.
Meget tyder på, at den bortviste driftslederassistent havde god grund til at være bekymret over
udviklingen i priser og praksis og i relation til de accellererende udgifter til
skimmelsvampehåndtering i de bevaringsværdige huse.
Afdelingsbestyrelsen har gennem de seneste år været i en kontinuerlig dialog med tilsynet på grund
af de problematiske forhold i KAB´s praksis som administrationsselskab.
I oktober 2017, fem måneder efter vores første anmodning om tilsynets intervention, mødtes vi med
KAB hos det kommunale tilsyn. Tilsynet havde aktivt forsøgt at få et møde i stand gennem flere
måneder, men det var trukket i langdrag af KAB.
På mødet udleverede KAB en USB-nøgle med alle bilag for 2016 til 2017, hvoraf kun 15 procent
desværre kunne åbnes. Dette virker som en bevidst handling fra KAB´s side. Vi kan således ikke
reelt undersøge og kontrollere hele bilagsmaterialet og se hvad vores penge er blevet brugt til.
Tilsynet er tilsyneladende magtesløst. KAB følger ikke lovgivningen. De følger ikke ministerens
anvisninger. De følger ikke tilsynet. De gør præcis, hvad der passer dem.
Nu er der så gået et år siden driftslederassistenten blev bortvist for at stille spørgsmål ved markante
uregelmæssigheder og ulovlige forhold, som er forsat siden januar 2017 hvor vi gjorde opmærksom
på det. I den nuværende situation kan afdelingsbestyrelsen naturligvis ikke godkende og
underskrive regnskabet for 2016/17.
Vi vil gerne spørge udvalget og ministeren om, hvad vi kan gøre, når vi ikke kan få bilagene
udleveret?
Manglende konkurrenceudsættelse
I de fakturaer, som vi har set, er der flere bekymrende forhold. Vi har derfor bl.a. spurgt om KAB
kan dokumentere konkurrenceudsættelsen af opgaverne i Bellahøj l og ll.
Vi har sammen med KAB tidligere besluttet, at arbejder over 10.000 kr. skal konkurenceudsættes.
Dette er ikke sket. Der er brugt store summer til samme firmaer i forbindelse med arbejder, der ikke
er konkurenceudsat. Kritikken fra den bortviste driftslederassistent var bl.a., at arbejdet blev fordelt
i en snæver kreds og der blev skruet op på priserne.
KAB har ikke svaret på spørgsmålet om manglende konkurernceudsættelse. De har ikke
konkurrenceudsat arbejder, siden vi rejste spørgsmålet igen i januar 2017 efter bortvisningen af
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Henvendelse af 22/1-18 vedrørende beboerdemokrati mv., fra Beboerforeningen Bellahøj I og II
3
driftlederassistenten, på trods af at KAB´s kundechef Lene Vennits deltog i afdelingsbestyrelses-
mødet i november 2014, hvor det blev besluttet og fremgår af referatet fra samme møde.
Hvad skal vi som afdelingsbestyrelse gøre, når administrationsselskabet KAB ikke
konkurenceudsætter og ikke besvarer de henvendelser vi retter til dem om det?
Ulovlig slutrengøring i flyttelejligheder
Der er brugt mange penge til ulovlig slutrengøring i fraflyttelejligheder i 16/17. En praksis som er
direkte i modstrid med den af KAB foreskrevne praksis i KAB´s egen synshåndbog. Disse ulovlige
slutrengøringer bliver også pålignet kommunen, da de betaler udgifterne fra flyttelejlighederne for
de beboere kommunen har anvist. Spørgsmål om dette er stadig ubesvarede.
Hvad skal vi gøre, når KAB påligner afdelingen og kommunen udgifter for ulovlige
slutrengøringer?
Skimmelbekæmpelse og vedligehold af de bevaringsværdige huse
Et nyt eksempel på tilbageholdte oplysninger, som kan forekomme besynderligt men få
vidtrækkende konsekvenser, er historien om en udarbejdet oversigt over forekomst og bekæmpelse
af skimmelsvamp og de dermed forbundne metoder og omkostninger i Bellahøj l og ll.
KAB´s vedligehold af de bevaringsværdige huse har gennem længere tid været kritisabel. KAB
modarbejdede et fredningsforslag tilbage i 2014. Noget som mange beboere gik ind for fordi KAB
ikke vedligeholder de bevaringværdige huse på kvalificeret vis.
Afdelingsbestyrelsen har siden 2013 efterspurgt kvalificeret systematisk registrering og oversigt
over arbejder og udgifter i afdelingen, særligt de omfattende og omkostningskrævende arbejder med
skimmelsvampebekæmpelse.
Igennem hele 2017 har afdelingsbestyelsen ikke fået forelagt nogen systematisk oversigt over
skimmelbekæmpelse og de dermed forbundne udgifter.
I den samme periode eskalerede udgifterne og der er talrige eksempler på, at der ikke har været ført
kvalitetskontrol eller blev foretaget opfølgende tilsyn med de udførte arbejder.
Udgifterne til skimmelbekæmpelse i Bellahøj l og ll betydeligt større end hos vores
naboejendomme i lignende byggeri, der tilsyneladende har bedre personale og anvender mere
effektive metoder. Vi havde i en kort og effektiv periode deres personale ansat. KAB afskedigede
dem desværre. Siden 2014 er der brugt 6 mio. kr. til skimmelbekæmpelse i Bellahøj l og ll.
Til sammenligning har vores naboafdeling AKB Bellahøj (med 261 lejligheder) i årene 2014, 15 og
16 brugt i alt: 668.963 kr. for de tre år. Fsb-Bellahøj bruger omkring 50.000 kr. om året.
Når vi spørger KAB om dette, får vi det svar, at de har driften og ansættelserne. De bestemmer
hvordan det skal gøres. Vi skal ikke blande os.
Når KAB laver så dyr og ineffektiv drift og vedligehold, hvad er så afdelingsbestyrelsens
retsstilling?
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Henvendelse af 22/1-18 vedrørende beboerdemokrati mv., fra Beboerforeningen Bellahøj I og II
4
Skal vi bare acceptere, at KAB år ud og år ind bruger flere penge end budgetteret, fordi de
er udygtige og KAB´s ydelser ikke kommer i udbud?
Hvordan skal vi få afklaret KAB´s rådgivnings- og erstatningsansvar?
I forbindelse med den planlagte renovering har afdelingsbestyrelsen pointeret, at der ville være god
logik i kvalificeret vedligehold af de bevaringsværdige huse og derfor også foreslået at den
systematiske registering og oversigt over indsats og udførte arbejder kunne indgå som en del at det
materiale, der kunne forelægges Landsbyggefonden med henblik på en samlet vurdering af
økonomi, vedligeholdelsesniveau og renoveringsbehov.
På vores bestyrelsesmøde 11. Januar oplyste chefkonsulent Michael Willer-Jensen i KAB, at der nu
langt om længe er udarbejdet en opdateret oversigt over de udførte arbejder og de dermed
forbundne omkostninger, som han har godkendt. Oversigten skulle være klar til at blive sendt til
LBF, så det kan indgå i LBF´s vurdering af det samlede projekt og den samlede økonomi for
projektet.
Afdelingsbestyrelsen har naturligvis skriftligt udbedt sig nøgletal og kopi af samme materiale.
Denne henvendelse er stadig ubesvaret.
Flytning af ejendomskontor og serviceforrringelser
Her et år efter vi begyndte at rejse de bekymrende og princpielle forhold er der således stadig
meget, der er uafklaret.
I perioden april til juni måned 2017 var vi i mundtlig og skriftlig dialog med det kommunale tilsyn
om at få hjælp. Tilsynet rettede henvendelse til KAB og forsøgte på en positive måde at gå ind i
vores sag og var i dialog med KAB og os.
Pludselig og uden at orientere beboerne og det kommunale tilsyn, meddelte KAB i midten af juli
2017, at ejendomskontoret i Bellahøj l og ll var blevet flyttet med henvisning til dårligt psykisk
arbejdsmiljø for de ledende driftsmedarbejdere. Ejendomskontoret blev lagt sammen med et andet
ejendomskontor i en lille SAB-afdeling i Vanløse.
Kundechef Lene Vennits, KAB har både skriftligt (mail af 8. Juni 2017) og mundtligt hævdet, at
sagen ville blive bragt ind for Arbejdstilsynet.
Medio oktober rettede afdelingsbestyrelsen henvendelse til Arbejdstilsynet og begærede aktindsigt.
Her kunne vi konstatere, at der ikke var registreret nogen sag om psykisk arbejdsmiljø for de
ledende driftsmedarbejdere. Sagen eksisterede ganske simpelt ikke. Det var noget, KAB havde
fundet på. (Se bilag 1 indsat nedenfor).
Efter denne afsløring kom der en anden forklaring på at flytte ejendomskontoret, nemlig at det var
rationalisering. En gruppe beboere i bebyggelsen lavede en underskriftsindsamling, hvor 246
lejemål skrev under på, at de ville have ejendomskontoret tilbage.
I sit svar skrev SAB formanden John B. Sørensen, at det var af rationaliseringsgrunde, at man havde
flyttet ejendomskontoret. Besparelsen ville være 150.000 kr. årligt.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Henvendelse af 22/1-18 vedrørende beboerdemokrati mv., fra Beboerforeningen Bellahøj I og II
5
For beboerne virker det forkert, at man flytter et ejendomskontor uden at spørge beboerne, hvad de
gerne vil.
KAB har overforbrugt penge i flere år. De har brugt ikke budgetterede millioner til
skimmelbebæmpelse. I 2015 etablerede KAB en beboerbetalt kaffeordning for de ansatte. Noget
som beboerne ikke vidste noget om og bestyrelsen opdagede ved et tilfælde. KAB havde til de 5
lokalt ansatte ejendomsfunktionærer i Bellahøj l og ll og i en periode på 7 måneder brugt 64.000 kr.
En dyr ordning. Også i dette forhold fik vi at vide af KAB, at vi ikke skulle blande os. KAB
nægtede os indsigt i relevante bilag, på trods af, at udgiften pålignes afdelingen.
I den sammenhæng forekommer en argumentation om en besparelse på 150.000 kr. ikke
overbevisende. Og vi har endnu tilgode at se beregningerne.
I forbindelse med flytning af ejendomskontoret skal medtænkes at Bellahøj l og ll har haft
boligsocial anvisning i mange år og der inden for de sidste 17 år er brugt 200 lejligheder ud af 485
til boligsocial anvisning. Desuden har bebyggelsen mange ældre beboere og flere beboere med
handicap. Vi har derfor brug for et lokalt ejendomskontor. Ikke et kontor, der ligger langt væk
udenfor bebyggelsen.
Kan KAB/SAB flytte et ejendomskontor uden at inddrage beboerne og afdelingsmødet,
sådan som KAB har gjort?
Hvad gør man med et boligselskab, der i juni 2017 hævder skriftligt, at ville inddrage
Arbejdstilsynet og efterfølgende flere gange påstår, at der er rettet henvendelse til
Arbejdstilsynet, når vi i forbindelse med aktindsigt i oktober 2017 finder ud af, at det ikke er
rigtigt og der ikke foreligger nogen sag?
Hvad er afdelingsbestyrelsens retsstilling, når KAB med opslag fra juli 2017 til januar 2018
med den administrerende direktør Jens Elmelunds og SAB´s formand John B. Sørensens
underskrifter udokumenteret anklager den lovligt valgte bestyrelse og fortæller, at man har
flyttet ejendomskontoret pga. bestyrelsen?
Afdelingsbestyrelsen har oplevet, at KAB og SAB brugte anklagerne som begrundelse for at flytte
ejendomskontoret fra Bellahøj l og ll. En flytning, der konkret har medført betydelige
serviceforringelser for beboerne bl.a. i form af længere afstand til ejendomskontoret, vanskeligere
kontaktforhold, både telefonisk og på anden vis, da både den daglige drift af ejendomskontoret og
beboernes kontaktmuligheder har været præget af omfattende ustabilitet siden juli 2017.
Vi mener, at flere af de forhold og problemstillinger, vi har rejst har en generaliseringsværdi. De
omfatter mange beboere og principielle forhold og medfører markante serviceforringelser og
fortjener dermed en grundigere behandling på et niveau, som desværre endnu ikke er blevet
imødekommet ved behandlingen i tilsynet.
Regnskab 2015 / 2016
Afdelingsbestyrelsen for Bellahøj l og ll valgte med henvisning til KAB´s træghed i forbindelse
med at levere dokumentation og give afdelingsbestyrelsen adgang til relevant bilagsmateriale og
organisationens manglende kritiske blik på egen praksis i perioden, at trække godkendelsen af
regnskabet for 2015/16 tilbage.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Henvendelse af 22/1-18 vedrørende beboerdemokrati mv., fra Beboerforeningen Bellahøj I og II
6
Regnskab 2016 / 2017
Vedr. regnskabet for 2016 / 17 er der mange forhold der rækker tilbage til tidligere regnskaber og
KAB har på væsentlige punkter og områder heller ikke bidraget til en undersøgelse af kritisable
forhold vedr. regnskab og bilag for 2016 / 17, hvorfor bestyrelsen ikke har ønsket at godkende
rengskabet for 2016/17.
Vi har her medio januar 2018, 6 måneder efter ministerens svar, ikke fået hele regnskabsmaterialet
for 16/17 udleveret i en form, hvor der effektivt ville kunne udøves effektivt check på bilag og
konteringer.
Vi har fået svar på nogle af vores spørgsmål. Men det meste af det vi hidtil har set, understreger
sammen med de ubesvarede spørgsmål behovet for at hele regnskabsmaterialet ses kritisk efter.
Rådgivnings- og erstatningsansvar
KAB har stadig ikke fremvist nogen dokumentation for, at de store opgaver i forbindelse med
skimmelbekæmpelse afdelingen har været i udbud på trods af vores gentagne henvendelser om
dette.
Der er brugt 3 mio. kr. til skimmelsvampebekæmpelse indenfor det sidste år. Det er et bekymrende
stort og tilsyneladende stigende beløb for et nogenlunde konstant antal, ca. 40, verserende
skimmelsager i bebyggelsen.
Bestyrelsen har længe været betænkelig ved KAB´s manglende viden og håndtering af
skimmelsvamp. Vi har i flere år foreslået KAB at kontakte Teknologisk Institut, men det har KAB
modsat sig. I stedet har man ladet forskellige firmaer og håndværkere lave arbejdet uden
kvalificeret og kompetent syn og oplølgning.
Det firma der er brugt millioner på i 2016 og 2017 gik konkurs i foråret 2017. Det viste sig, at
firmaet var gået konkurs før og genopstået inden for samme personkreds. Dette havde KAB
tilsyneladende ikke undersøgt, før de tog det ind. Eksempelvis er der nu med indtag af andet firma,
der anvender andre metoder ikke foretaget noget, der blot ligner en effektanalyse og sammenligning
mellem de forskellige metoder til skimmelbekæmpelse.
Vi har i årevis forsøgt at få KAB til at tage professionel hjælp og tage ved lære af de andre
Bellahøj-afdelinger, der ikke er så belastet af skimmelsvamp og tilsyneladende håndterer det bedre.
Det vil KAB ikke. De venter på renoveringen, som kommer til at koste omkring 468 mio. kr. alene
for vores 485 lejligheder.
Vi mener der er behov for at få belyst og afklaret KAB´s rådgivnings- og erstatningsansvar.
Løbsk budget og ikke budgetteret indkøb
Ikke nok med at der er uregelmæssigheder i regnskabsmaterialet, som KAB´s revision forhåbentlig
også vil påtale på et tidspunkt, så vakte budgetopfølgningen i det nye regnskabsår allerede
bekymring med løbske konti. Kun fem uger inde i året var der konti, der viste markant overforbrug
på flere hundrede procent.
Særlig opmærksomhed pådrog sig et ikke budgetteret og ikke godkendt køb af en
ukrudtsbekæmpelsesmskine til en kvart mio. kr.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Henvendelse af 22/1-18 vedrørende beboerdemokrati mv., fra Beboerforeningen Bellahøj I og II
7
Henvendelse til tilsynet
I foråret 2017 henvendte bestyrelsen sig atter til tilsynet i Københavns kommune for at få hjælp
med at få KAB til at efterleve regler og love i forbindelse med afdelingsbestyrelsens muligheder
for at leve op til sit bestyrelsesansvar og kontrollere regnskab, budget og bilag.
Vores henvendelser til tilsynet er blevet modtaget positivt. Vi har oplevet konstruktivt medspil, men
de er tilsyneladende også magtesløse overfor KAB, som de ikke kan få til at leve op til reglerne for
almen god ledelse. KAB agerer som en stat i staten.
Styringsdialog med plads til forbedring
Vi kan henvise til, at afdelingsbestyrelsen har korresponderet veldokumenteret med både KAB og
kommunen. Vi mener, at der i et fremadrettet perspektiv er brug for en tættere og mere åben og
transparent dialog mellem beboervalgte, kommune og boligorganisationer.
Den kritiske beboerdemokratiske stemme er sat udenfor døren med den konstruktion og praksis der
finder sted i styringsdialogen. Nu er det kommunen og boligorganisationerne der sammen fastsætter
målsætning for boligområderne. I styringsdialogen indgår boligselskabernes styringsrapport og
regnskabsmateriale. Formålet med styringsrapporten er bl.a. at den enkelte boligorganisation
foretager og fremlægger dokumentation og selvevaluering af egen virksomhed.
Når man ser på referatet fra det seneste styringsdialogmøde mellem KAB og tilsynet og
sammenholder det med referaterne fra møderne med de øvrige organisationer, er det påfaldende så
tyndt både indholds- og omfangsmæssigt referatet fra mødet med KAB er.
Referatet fra styringsdialogen understreger, at der er behov for en ny model med bedre styring og
kontrol af boligselskaber og administrationsselskabers metoder og praksis. De mange store
byggesager og renoveringer med meget store indtjeningsmuligheder for begge selskabstyper kan
forrykke selskabernes interesse fra effektivisering og idealet om at passe på huslejen og
beboerdemokratiet til primært at omfatte deres økonomiske interesser og dermed reelt nedprioritere
interessen for beboerne.
Hvis referatet skal tages som udtryk for kvaliteten af samarbejdet mellem KAB, beboere og
kommune er det bekymrende og understreger behovet for, at kommunen også spørger de enkelte
afdelingsbestyrelser, så de bliver inddraget seriøst. Ikke blot taget til indtægt af KAB.
Åbenhed og transparens i forbindelse med byggeri og renovering bør også omfatte økonomi,
budgettering og regnskab ifm projekter, så der ikke oparbejdes muligheder for for eksempel at
optimere byggesagshonorarer o.l. til administratorer og bygherrer.
Hele forløbet viser, at der er behov for bedre beboerinddragelse i den proces, der leder frem til og
kaldes styringsdialog. Det kunne for eksempel indarbejdes ved deltagelse af beboerrepræsentanter i
kritisk belysning af konkrete sager, der har almen relevans og generaliseringsværdi.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Henvendelse af 22/1-18 vedrørende beboerdemokrati mv., fra Beboerforeningen Bellahøj I og II
8
Kommunen kunne indhente en skriftlig udtalelse fra de lokale afdelingsbestyrelser inden
styringsdialogen, hvor der svares på et antal konkrete punkter, herunder tilfredshed med hvordan
administrationsselskabet løfter de driftsmæssige og vedligeholdelsesmæssige opgaver og hvordan
samarbejde og beboerdemokrati aktuelt trives i afdelingen.
Et administrationsselskab med så kritisabel praksis som KAB må kunne pålægges at oprette en
intern kontroller enhed eller lignende, som beboere og afdelingsbestyrelser vil kunne henvende sig
til, hvis man havner i en situation som vores.
En sådan enheds arbejde og dokumentation baseret på beboerhenvendelser ville være et væsentligt
bidrag til mere transparens og en mere kvalificerende styringsdialog.
Indførelse af en whistleblowerordning i KAB ville også være et fremskridt.
Der savnes overordnet en instans til at påtale, når KAB ikke efterkommer det kommunale tilsyns
tilrettevisninger.
Det må være på tide at KAB´s ydelser som administrationsselskab konkurrenceudsættes og
lovgivingen om boligselskabernes egenkontrol revurderes. (Se i øvrigt vedhæftede bilag Notat til
TRU).
Afsluttende spørgsmål
Hvordan sikres afdelingsbestyrelsens retsstilling, når KAB ikke lader afdelingsbestyrelsen
udøve den rolle og funktion, som den rent faktisk er valgt til og har legitimt krav på men
tværtimod særdeles aktivt modarbejder dette?
Hvad gør man i en afdelingsbestyrelse, når man får informationer om økonomiske
uregelmæssigheder og kan se på at pengene bliver brugt, uden man kan gøre noget og KAB
blot siger, at de har driften og beboerne skal ikke blande sig?
Hvordan kan vi få afklaret KAB´s rådgivnings- og erstatningsansvar i forbindelse med løbsk
økonomi, ikke budgetterede indkøb og ukvalificeret vedligehold af husene og manglende
kvalitetskontrol i forbindelse med skimmelbekæmpelse i Bellahøj l og ll?
Hvad gør vi med alle vores spørgsmål, når KAB trækker alt i langdrag og ikke følger
lovgivningen?
John Steen Johansen
Formand for afdelingsbestyrelsen Bellahøj l og ll,SAB
31410057
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Henvendelse af 22/1-18 vedrørende beboerdemokrati mv., fra Beboerforeningen Bellahøj I og II
9
BILAG 1
From: JohnSteen Johansen <[email protected]>
Sent: Monday, October 30, 2017 7:39 AM
To: [email protected]; John Bøgelund Sørensen ([email protected])
Subject: KAB´s brug af Arbejdstilsynet
Kære Jens Elmelund og John B. Sørensen
I juli måned skrev I to under på en skrivelse, der anklagede afdelingsbestyrelsen for
Bellahøj l og ll for at skabe dårligt arbejdsmiljø for de ledende driftsmedarbejdere.
Skrivelsen blev hængt op i Infoskabene i Bellahøj l og ll d. 17. Juli og
husstandsomdelt til beboerne.
En næsten identisk skrivelse blev ophængt og uddelt igen d. 28. August 2017. Denne
skrivelse hænger stadig i infoskabene.
Afdelingsbestyrelsen for Bellahøj l og ll har løbende spurgt Jer og andre af KAB´s
ledende medarbejdere, herunder chefjurist Birthe Houlind om hvad anklagerne mod
afdelingsbestyrelsen bestod i.
Vi har endnu ikke fået svar på de stillede spørgsmål, som naturligvis også omfatter
afdelingsbestyrelsens retsstilling, når man som demokratisk valgt bestyrelse sættes
under udokumenteret anklage på denne måde.
Vi har mange gange fået at vide, at vi ville få svar på vores løbende henvendelser til
KAB med udgangen af den måned spørgsmålene var stillet i.
Men vi har siden juli måned ventet forgæves og har i samme periode kunnet
konstatere, at der verserede historier om, at KAB havde indbragt sagsforholdet for
Arbejdstilsynet.
Kundechef Lene Vennits skrev allerede 8. Juni 2017.:
... Jeg vil bede Arbejdstilsynet om at aflægge besøg i afdelingen.
Lene Vennits.
Jeg har som logisk følge af Jeres manglende svar naturligvis anmodet om aktindsigt
hos Arbejdstilsynet i sager og sagsforhold, der er rejst eller opstået siden maj 2015 i
relation til arbejdsmiljøet for ejendomsfunktionærerne tilknyttet ejendomskontoret for
Bellahøj l og ll beliggende Bellahøjvej 34B, 2700 Brønshøj.
I Arbejdstilsynets afgørelse om aktindsigt, dateret 19. Oktober 2017, er medsendt
kopi af sagernes dokumenter samt journalliste med besøg. Det fremgår at brugen af
autoriseret arbejdsmiljørådgiver har medvirket til at sikre at arbejdet med løft af
affaldssække med dagrenovation kan udføres sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Bestyrelsen har løbende været orienteret og involveret i sagen om tunge løft og
medarbejdernes sundhed.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 139: Henvendelse af 22/1-18 vedrørende beboerdemokrati mv., fra Beboerforeningen Bellahøj I og II
10
Arbejdstilsynet oplyser, at der ikke er yderligere dokumenter omfattet af
anmodningen om aktindsigt.
Jeg kan med dette konstatere, at der ikke fra Arbejdstilsynets side er udstedt noget
påbud med handlepålæg til KAB i relation til medarbejdernes trivsel og det psykiske
arbejdsmiljø på ejendomskontoret for Bellahøj l og ll.
Der er således ikke nogen sag i Arbejdstilsynet om det psykiske arbejdsmiljø for de
ledende driftsmedarbejdere ved ejendomskontoret.
Jeg har tirsdag d. 24. oktober 2017 talt med en jurist fra Arbejdstilsynet, om det
problematiske forhold, at KAB aktivt bruger og henviser til en offentlig institution som
Arbejdstilsynet, i et ikke eksisterende sagsforhold, for at give KAB´s egne udsagn
tyngde i forbindelse med flytning af et ejendomskontor. En flytning KAB gennemførte
udenom bestyrelse, beboermøde og det kommunale tilsyn. Endvidere orienterede jeg
Arbejdstilsynet og juristen om det forhold, at vi har henvendt os til det kommunale
tilsyn om driften og de stærkt stigende omkostninger i Bellahøj l og ll.
Kundechef Lene Vennits har ligesom chefkonsulent Michael Willer-Jensen flere
gange anført, at det psykiske arbejdsmiljø og medarbejdernes trivsel skulle være
indbragt for Arbejdstilsynet.
Det er problematisk, at I begge, som direktør og formand, skriver under på to
enslydende skrivelser og bidrager til og støtter de samme udokumenterede påstande,
som husstandsomdeles og nu har hængt i beboernes infoskabe i mere end 3 �½
måned.
Det udhuler KAB´s og SAB´s troværdighed yderligere, at I som ledelse har
medarbejdere, der tager en offentlig institution som Arbejdstilsynet til indtægt, uden
der rent faktisk er en sag.
Denne skrivelse sendes også til orientering til Det kommunale tilsyn og chefjurist
Birthe Houlind, KAB.
Med venlig hilsen
John Steen Johansen
Formand Bellahøj l og ll
31410057