Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 130
Offentligt
1846918_0001.png
MINISTEREN
Regionsformand Sophie Hæstorp Andersen, Region Hovedstaden
Borgmester Dorte Meldgaard, Hillerød Kommune
Kopi til Forligskredsen bag Aftaler om bedre og billigere kollektiv trafik
Dato
J. nr.
28. november 2017
2015-1305
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære Sofie Hæstorp Andersen og Dorte Meldgaard
Tak for jeres brev af 1. november 2017 angående ombygning af Hillerød station
samt opgradering af Favrholm station.
Regeringen og Bedre og Billigere-forligskredsen har ikke på nuværende tids-
punkt truffet yderligere beslutninger angående projektet. Vi har dog noteret, at
en ombygning af Hillerød station er et højt prioriteret ønske for Region Hoved-
staden og Hillerød Kommune, da projektet vil være til fordel for gennemrej-
sende passagerer med privatbanerne. Projektet er derimod ikke en fordel for
passagerer, der skal skifte fra S-tog til privatbanerne.
Angående Favrholm station har forligskredsen bag aftale om Grøn Transport
besluttet at bevilge yderligere midler til dette projekt i forbindelse med Ba-
nedanmarks beslutningsgrundlag for stationen, der viste en forventet fordyrel-
se af den statslige del af projektet på 14 mio. kr. På den baggrund er arbejdet
med anlæg af stationen i Favrholm igangsat.
Angående Banedanmarks vurdering af, at projektet med opgradering af Favr-
holm station kan opnå en besparelse på 34,5 mio. kr., hvis opgraderingen fore-
tages samtidigt med anlægget af stationen, fremgår dette ikke af det beslut-
ningsgrundlag for Favrholm station, som Banedanmark afsluttede i september
2017, og som er blevet tilsendt Bedre og billigere-forligskredsen. Af dette frem-
går i stedet følgende:
”Med anlæg af en perron langs Frederiksværkbanens spor sikres, at tog
mellem Hillerød og Frederiksværk kan standse ved den nye station. Der
er imidlertid ikke kapacitet til at betjene de øvrige linjer af Lokaltog fra
Tisvildeleje, Hornbæk og Helsingør, der i dag har endestation på Hillerød
station. Skal dette være muligt, skal der dels ske en større ændring af Hil-
lerød station, dels skal anlægget i Favrholm udbygges med vendemulig-
heder. Disse muligheder er undersøgt som en del af projektet, men da det
vil være anlæg, der kun vedrører Lokaltog/Region Hovedstaden, er de
ikke medtaget i dette beslutningsgrundlag.”
Jeg forstår ovenstående samt Region Hovedstaden og Hillerød Kommunes
fælles breve om projektet således, at Region Hovedstaden ønsker at finansiere
en opgradering af Favrholm station, der ikke angår den statslige del af projek-
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 130: Fælles brev af 18/1-18 fra Region Hovedstaden og Hillerød borgmester vedrørende ombygning af Hillerød station
1846918_0002.png
tet. Endvidere vil det være 34,5 mio. kr. billigere, hvis denne opgradering af
Favrholm station udføres samtidig med anlægget af stationen.
Region Hovedstaden oplyser ikke, om regionen har indhentet den fornødne
dispensation fra budgetloven fra Finansministeriet. Efter mine oplysninger har
Region Hovedstaden således ikke rejst spørgsmålet i forbindelse med forhand-
lingerne med Finansministeriet om regionernes økonomi i 2017.
Såfremt Region Hovedstaden imidlertid har indhentet den fornødne dispensa-
tion fra Finansministeriet, og det er korrekt opfattet, at Region Hovedstaden
selv finansierer opgraderingen af Favrholm station, vil jeg mene, at regionen
kan træffe beslutning om dette uafhængigt af Bedre og billigere-forligskredsens
beslutning om ombygningen af Hillerød station.
Jeg har dog forståelse for at Region Hovedstaden ikke ønsker at træffe en sådan
beslutning uden et tilsagn om statslig finansiering af ombygningen af Hillerød
station. Som nævnt har Bedre og billigere-forligskredsen ikke truffet beslutning
om udmøntning af midler til ombygning af Hillerød station.
Det skal i den forbindelse understreges, at en eventuel beslutning fra Region
Hovedstaden ikke forpligter regeringen eller Bedre og billigere-forligskredsen
til efterfølgende at finansiere en ombygning af Hillerød station eller en fase II-
analyse af projektet.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen