Til Folketingets Trafikpolitiskeudvalg
Gladsaxe 18.januar 2018
Letbane langs Ring III
Afsenderen af denne henvendelse er Mørkhøj Erhvervskvarter, et erhvervsområde med 2.500
arbejdspladser, placeret i Gladsaxe med eneste til- og frakørselsmulighed, ad Dynamovej til Ring
III.
Vi er på vegne af vore medlemsvirksomheder, meget bekymrede for det trafikkaos det store
anlægsarbejde i forbindelse med Letbanen i Ring III uvægerligt vil medfører.
Der er helt åbenlyst behov for forbedring af den offentlige transport - bl.a. til og fra Gladsaxe
Kommune. Derfor er der store forventninger til den længe ventede forbindelse langs Ring III,
desværre er der også stor frustration over udsigten til trafikkaos i den meget langvarige
etableringsperiode.
Vi er ikke i tvivl om at linjen skal etableres, og vi er fuldstændigt enige om at den skal køre i eget
trace. Uenigheden står alene om, hvorvidt det skal være på skinner eller på gummihjul.
Vi ser umiddelbart mange fordele ved at vælge gummihjul/bus
1. Anlægsperioden kan nedsættes med omkring 2 år. Det betyder 2 års mindre trafikkaos for
virksomheder omkring Ring III.
2. Der kan spares omkring 1 milliard på mindre omlægning af ledninger, inden det egentlige
anlæg påbegyndes.
3. Der kan opnås hurtigere transporttid.
4. Der er mindre krav til tracéets bredde i vej-arealet. Dermed bedre plads til anden trafik.
5. Den har stor fleksibilitet i passage af trafik-kritiske områder som kryds, bro-passager etc.
ect.
6. Omkostninger til skinneanlæg kan spares.
7. Omkostninger til luftledninger kan spares
8. Ruten kan køre på vedvarendeenergi, energi der kan produceres om natten. Batteridrevne
busser, med lade/skiftestationer ved endestationerne. Batterierne oplades om natten.
9. Stor fleksibilitet ved uheld og driftsstop. Kun een enhed stopper, ikke hele kæden.
10. Ruten kan etableres og igangsættes på kort tid, og herefter dirigeres ind i eget trace, efter
hånden som anlægget bliver færdiggjort.
11. En sådan rute vil kunne genererer overskud i driftsperioden.
12. Næsten hele planlægningen, ruteføring m.m. kan anvendes med små ændringer, ingen
planlægninngsomkostninger er spildt.
13. Virksomhederne i industriområderne op til ringvejen vil uværgeligt blive påført tab i
anlægstiden. Hvem skal dække disse omkostninger.
14. Er der lavet beregninger på de tab samfundet lider i forbindelse kødannelse ved
udgravninger og trafikonlægninger?