Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 12
Offentligt
1801987_0001.png
MODEL FOR PRIVATISERING AF KØREPRØVER
AGENDA:
Privatisering
Hvorfor?
Fem principper
© 2016 DEKRA
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Præsentation i forbindelse med foretræde d. 12/10-17 om afvikling af ventelister for køre- og teoriprøver, fra DEKRA
1801987_0002.png
PRIVATISERING
HVORFOR?
I dag
Løsning
Private
Lange ventetider koster
mange penge
Lad private aktører stå for
både køre- og
teoriprøver
Kan løse opgaven
effektivt
Uden ekstra
ressourcer
Gode erfaringer fra
private aktører i
udlandet
Gode erfaringer med
private synshaller
Lange ventetider holder
ledige uden for
arbejdsmarkedet
Politiets ”plan” virker
kun på kort sigt
Politiet skal bruge
ressourcer på
køreprøver i stedet for
kriminalitets-
bekæmpelse
© 2016 DEKRA
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 12: Præsentation i forbindelse med foretræde d. 12/10-17 om afvikling af ventelister for køre- og teoriprøver, fra DEKRA
1801987_0003.png
FEM PRINCIPPER FOR PRIVATISERING
Forskellige
kategorier
Det skal ikke
være lovpligtigt
at tilbyde prøver
i alle kategorier
Lad
virksomhederne
tilbyde prøver
inden for de
kategorier hvor
de er stærke
Synshaller skal
heller ikke
tilbyde alle typer
af syn
Sikring af
kvalitet
Åben
ansøgnings-
proces med
strenge kriterier
Minimum 5 års
erfaring med at
drive
køreskolevirkso
mhed
Minimum 3
ansatte der kan
udføre
prøverne.
Vandelsmæssigt
kvalificeret og
ren straffeattest
Skarp
kontrol
Videokameraer i
alle biler
Uanmeldt
kontrolbesøg af
myndighederne
Tilladelse
inddrages ved
snyd/fusk
Fast pris
For at undgå en
priskonkurrence
der svækker
kvaliteten kan
der med fordel
fastsættes en
minimumspris
Økonomisk
sikkerhed
For at undgå
”lykkerideri” skal
der stilles krav
til økonomisk
ballast
Kravene kunne
passende være
de samme som
til en vognmand
Egenkapital el.
sikkerheds-
stillelse på
150.000 kr.,
samt ingen
restancer til det
offentlige.
© 2016 DEKRA