9. januar 2018
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
cc. Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg
Fastlæggelse af tidsgrænse for parkering på rastepladser
I forbindelse med indgåelsen af finanslovsaftalen for 2018 mellem regeringen og Dansk
Folkeparti blev det aftalt at indføre en tidsbegrænsning på rastepladser langs motorvejs-
nettet. En endelig tidsgrænse fremgår imidlertid ikke af aftalen.
Undertegnede organisationer skal opfordre til, at aftalepartnerne i forbindelse med fast-
læggelse af en tidsgrænse tager højde for EU-Domstolens dom af 20. december 2017 i
den såkaldte Vaditrans-sag (C-102/16).
Det fremgår af dommen, at det ikke er tilladt i henhold til forordning 561/2006 om køre-
og hviletid at afholde det regulære ugentlige hvil i førerhuset. Det fremgår imidlertid og-
så, at det er i overensstemmelse med reglerne at afholde et dagligt hvil og et reduceret
ugentligt hvil i førerhuset, såfremt det er udstyret med passende faciliteter.
Et reduceret ugentligt hvil er i henhold til forordningen på mindst 24 timer og op til 45
timer. En chauffør, der holder et reduceret ugentlig hvil på f.eks. 25 timer, skal afholde
de resterende 20 timer i forbindelse med et dagligt hvil eller et ordinært ugentligt hvil.
Det er derfor forbundet med store ekstra omkostninger, hvis chaufføren skal afbryde sit
hvil efter 24 eller 25 timer på grund af parkeringsrestriktionerne på rastepladserne langs
motorvejene.
Det fremgår af finanslovsaftalen, at formålet med at indføre tidsbegrænsning er at und-
gå, at primært udenlandske lastbiler langtidsparkerer på de danske rastepladser. Under-
tegnede organisationer mener, at rastepladserne bør muliggøre overholdelse af køre- og
hviletidsreglerne, herunder afholdelse af et reduceret ugentligt hvil på op til 45 timer.
Såfremt formålet med tidsbegrænsningen er at undgå overtrædelser af forbuddet mod at
afholde det regulære ugentlige hvil i førerhuset, er det tilstrækkeligt at fastlægge en tids-
begrænsning på 45 timer på rastepladserne.
Undertegnede organisationer ønsker med denne henvendelse ikke at udtale sig om rime-
ligheden i eller konsekvenserne af, at det lange chaufførhvil skal tilbringes uden for last-
bilen. Vores fælles budskab er i denne forbindelse at opfordre til, at såfremt der indføres
en tidsbegrænsning på rastepladserne, bør grænsen ikke fastlægges på under 45 timer.