4
Miljøstyrelsen Virksomheder
Strandgade 29
1401 København K
Til
DANMARKSJERNBANE
Gestvet 9 6270 Ttnder
-
FOLKETINGETS TRAFIKUDVALG
CHRISTIANSBORG
1240
KØBENHAVN
K.
Nakskov
122.
februar 2017
Kommentar vedr, ansøgning om miljogodkendelse til dognäbent for roemodtagelse
i kampagnen fra Nordic Sugar
Nakskov og Nykøbing f
Hermed indsender Landsforeningen Danmarks Jernbaner bemærkninger til Miljøstyr
elsen, idet Nordic Sugar har søgt om
miljogodkendelse til ændret åbningstid for modtagelse af roer i roekampagnen, som
er perioden fra september til januar. d
der ønskes mulighed for modtagelse for roer alle dage hele døgnet i perioden. Ligeledes
ønsker Nordic Sugar at overtage
roekørslen og vil benytte lastbiler.
Lancisforen ingen Danmarks Jernbaner udttykker undren over den kommende lastbiltransport
af sukkerroer som
ansøgningen fra Nordic Sugar indeholder, I en tid, hvor der fra politisk side ønskes mere gods
på iembanen. er det svært a
forstå, hvorfor der skal transporteres store mængder gods med store, tunge lastvognstog på
et i forvejen overbelastet venet.
mens jernbanen ligger ubenyttet på nøjagtig samme strækning.
Det er netop ved transport af store mængder gods i lange tidsperioder, at jembanens miljø-
og trafiksikkerhedsmæssige
fordele udnyttes optimalt. Derudover er der kombinationen mellem hastighedsbegrænsninger og
trafiksikkerheden. Med alle
de lastbiler på landevejen som ansøgningen fra Nordic Sugar ligger op til kan der ikke undgås farlige situatione
r og
muligvis også tragiske ulykker.
-
-
Landsforeningen Danmarks Jernbaner ønsker ikke, at der skat køre store lastbiler med roer igennem
tæt boligbebyggelse 24
timer i døgnet. Der er tale om enorme mængder gods, der dagligt flyttes rundt på en ulogisk transportf
orm. Det er ganskz
naturligt, at store mængder tungt gods skal transporteres på iernbanen. Set i lyset af, at Nordic Sugar ønsker
at overtage
roekørslen fra roedyrkerne skal hele sukkerroedyrkerområdet revolutioneres. Målet må vel være at mindske
miijø- og
stojgenerne betydeligt gennem nytænkning i modtagelsen af roer. Det foreslås derfor at undersøge fordelene ved
at anvende
jernbanetTansport i tilfbrslen af roer til Nordic Sugar.
Samtidig forventer Landsforeningen Danmarks Jernbaner, at der i behandlingen af ansøgningen indgår svar på, hvorvidt
den
kommende lastbiltrafik vil belaste vejnettet yderligere samt oplysninger, der sammenligner udgifterne til
trafiksikkerhedsforanstaltnhiger som ny asfalt med stærkere bæreevne. etablering af ekstra trafiklys og diverse
vej justeringer med investeringer
i
jernbaneinfrastruktur på fabrikkerne og omladningspiadser ved eksisterende
sporanlæg.
Det skal dertil påpeges, at banelinjen på Sjælland, Falster og Lolland paradoksalt nok ligger på samme strækning
som
lastbilerne kører! I den konkrete virkelighed er der ligeledes eksisterende sporforbindelse med fuldt funktionelle sporskifte
r
mellem fabrikken og stationen i både Nakskov og Nykøbing F.
Landsforeningen Danmarks Jernbaner er oplyst om, at Danisco sammen med Dansk Sukkerroedyrkerforening havde
forhandlinger med DSB og Banedanmark vedr. jembanetransport af roer fra Sjælland i år 2000. Af forskellige grunde førte