Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
TRU Alm.del Bilag 111
Offentligt
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt
lov om en Cityring
(Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station)
§1
I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S, som senest
ændret ved lov nr. 657 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 8
indsættes efter stk. 5:
»Stk.
6.
Selskabet kan tillige udnytte byggeretten over banearealerne ved Ny Ellebjerg Station,
herunder foretage udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station samt fornødne
ejendomsretlige dispositioner, jf. kapitel 3 c i lov om en Cityring.
Stk. 7.
Selskabet kan efter de tre ejeres godkendelse oprette datterselskaber eller erhverve
andele i andre selskaber med begrænset ansvar i forbindelse med udøvelsen af sin virksomhed.
Stk. 8.
Selskabet kan indgå samarbejdsaftaler m.v. i forbindelse med udøvelsen af selskabets
virksomhed eller virksomhed, som har en forretningsmæssig sammenhæng hermed.«
§2
I lov nr. 552 af 6. juni 2007 om en Cityring, som senest ændret ved lov nr. 156 af 18. februar 2015
om ændring af lov om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By &
Havn I/S, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 5 o indsættes:
»Kapitel 3 c
Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station
§ 5 p.
Transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at overdrage byggeretten over
statens banearealer ved Ny Ellebjerg Station til Metroselskabet I/S med henblik på gennemførelse
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
af Metroselskabet I/S’ udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station, jf.
§ 8, stk. 5, i lov om
Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet I/S.
§ 5 q.
Som grundlag for Københavns Kommunes lokalplanlægning for byggeområdet udarbejder
Metroselskabet I/S en helhedsplan for udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station.
§ 5 r.
Metroselskabet I/S kan under inddragelse af relevante arealejere ved Ny Ellebjerg Station
foretage fornødne understøtninger med henblik på adskillelse af banearealet og det kommende
byggeområde til udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler efter §§ 14 a og 14 b om
forurening og gener fra gennemførelsen af arbejdet i stk. 1.
§ 5 s.
Denne lovs bestemmelser vedrørende ekspropriation finder ligeledes anvendelse for så vidt
angår udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station, jf. § 13.
§ 5 t.
Metroselskabet I/S’ opgaver, jf. § 5 p, stk. 1, § 5 q, stk. 1, og § 5 r, kan varetages af et
byudviklingsselskab, der er oprettet til udviklingsopgaven af området ved Ny Ellebjerg Station, jf. §
8, stk. 6 og 7, i lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S.
§3
Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Bemærkninger til ændringslovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station
2.2. Overdragelse af byggeretten
2.3. Metroselskabet I/S’ ejendomsretlige dispositioner over området
2.4. Datterselskaber og samarbejdsaftaler
2.5. Lokalplanlægning
2.6. Støjværn
3. Forholdet til grundlovens § 73
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Staten v. transportministeren (nu transport-, bygnings- og boligministeren) og Københavns
Kommune indgik i juni 2014 ”Principaftale om metro til Ny Ellebjerg via Sydhavnen”
(Sydhavnsmetroen). Aftalen forudsætter anlæg af en metrolinje med fire underjordiske stationer
samt en station i terræn ved Ny Ellebjerg Station.
I oktober 2016 indgik staten v. transport- og bygningsministeren (nu transport-, bygnings- og
boligministeren), Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune en ny aftale om finansiering
af en underjordisk placering af metrostationen ved Ny Ellebjerg Station.
Formålet med en underjordisk placering af Ny Ellebjerg metrostation er særligt at forbedre
omstigningsmulighederne på stationen mellem metro, S-tog og regionaltog samt at bidrage til at
skabe et nyt trafikalt knudepunkt for den kollektive trafik i hovedstadsområdet. Dertil kommer, at
en underjordisk placering vil forbedre mulighederne for en senere videreførelse af metrolinjen.
Merudgiften til en underjordisk station er i aftalen anslået til 615 mio. kr. (2013-priser).
Merudgiften finansieres i sin helhed ved, at staten overdrager byggeretten for banearealet ved Ny
Ellebjerg Station, som af Metroselskabet I/S er anslået til en værdi af 120 mio. kr., til
Metroselskabet I/S som et statsligt indskud på baggrund af et byggeønske på i alt ca. 80.000
etagemeter.
Endvidere afsættes der 50 mio. kr. fra Metroselskabet I/S’ pulje til driftsoptimering.
Frederiksberg Kommune indskyder 150 mio. kr. i Metroselskabet I/S, ligesom Københavns
Kommune indskyder 150 mio. kr. i selskabet. Københavns Kommune finansierer sit bidrag bl.a.
ved salg af arealet ”Strømmen”. Metroselskabet I/S dækker restbeløbet på 145 mio. kr. via
langtidsbudgettet. De forbedrede omstigningsforhold og udviklingen af stationsnært byggeri både
over stationen og ved ”Strømmen” vil generere flere passagerer blandt andet i metroen.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Metroselskabet I/S forventes således at kunne dække restbeløbet, uden at tilbagebetalingstiden for
selskabets gæld bliver påvirket. Ifølge aftalen er det endvidere forudsat, at byggeretten kan
realiseres til en anslået værdi af 120 mio. kr.
Statens og de øvrige parters indskud ændrer ikke på de nuværende ejerandele i Metroselskabet I/S,
jf. § 1, stk. 1, i lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Som det fremgår af aftalen, skal staten overdrage byggeretten over banearealet ved Ny Ellebjerg
Station til Metroselskabet I/S som et statsligt indskud til finansieringen. Byggeretten har ingen
værdi i sig selv, men udmøntningen af denne del af aftalen forudsætter, at selskabet forestår
udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station samt eventuelt videresalg af udviklingsprojektet,
hvilket forventes at generere 120 mio. kr., som skal medfinansiere den underjordiske placering af
metrostationen ved Ny Ellebjerg. Såfremt projektet indbringer mere end de forventede 120 mio. kr.,
fordeles et merprovenu ved, at de første 50 mio. kr. tilbagebetales til Metroselskabet, og yderligere
midler fordeles ligeligt mellem parterne. Såfremt værdien af byggeretten mod forventning ikke kan
realiseres, vil mindreindtægten skulle dækkes inden for Metroselskabets langtidsbudget.
Lovforslaget har til formål at muliggøre den statslige finansiering af projektet, dels ved at
transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til at overdrage byggeretten over statens
banearealer ved Ny Ellebjerg Station vederlagsfrit til Metroselskabet I/S, og ved en præcisering af
selskabets formålsbestemmelser, hvorefter selskabet får udtrykkelig hjemmel til at foretage
udvikling af området ved stationen.
Derudover indføres de fornødne hjemler til brug for gennemførelse af udviklingsprojektet, herunder
ekspropriationshjemmel, hjemmel til at foretage understøtninger samt til at foretage salg af
byggeriet.
Lovforslaget tilvejebringer således det retlige grundlag for statens medfinansiering af den
underjordiske placering af Ny Ellebjerg metrostation og udmønter delvist aftalen fra oktober 2016
mellem staten, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune om at anlægge den kommende
metrostation ved Ny Ellebjerg som en underjordisk station.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station
Udpegningen af Ny Ellebjerg station som et nyt knudepunkt for jernbanetrafikken i hovedstaden
indebærer, at området Ny Ellebjerg forventeligt vil blive mere attraktivt. Desuden må det forventes,
at Ny Ellebjerg Station vil få betydning for den fremtidige udvikling af København, herunder også i
forhold til afvikling af den kollektive trafik. Arealet over banearealerne ved Ny Ellebjerg Station
har således stort potentiale som byudviklingsområde. Ydermere kan byudvikling henover
banearealerne medvirke til at åbne banearealerne mod den omgivende by og skabe forbindelser på
tværs af banearealet og dermed fjerne den barriere, som i dag opdeler Valby.
Byudviklingen af banearealerne ved Ny Ellebjerg Station skal overordnet set ske ved at bygge
henover de eksisterende spor. Det er forudsat, at der ved etablering af et bærende dæk henover
sporene kan tilvejebringes et byggefelt, hvorpå der kan bygges ca. 80.000 etagemeter, som kan
anvendes til boliger, erhverv, parkering m.v. Udformningen af det bærende dæk skal ske i tæt
samspil med den overordnede planlægning af bebyggelsen, således at konstruktionens udformning
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
understøtter de byudviklingsmæssige formål. Den samlede bebyggelse skal tænkes ind i Ny
Ellebjergområdet som helhed, herunder i forhold til adgangsveje til og fra både stationen og den nye
bebyggelse. Det er hensigten, at bebyggelsen skal skabe sammenhæng mellem de eksisterende
regionaltogs- og S-togsperroner samt de kommende øresundsperroner og den kommende
underjordiske metrostation.
2.1.2. Gældende ret
Metroselskabets hjemmelsgrundlag findes i lov nr. 551 om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S af 6. juni 2007 med senere ændringer (herefter lov om
Metroselskabet og By & Havn).
Af § 8, stk. 1, i lov om Metroselskabet og By & Havn fremgår, at selskabets formål er at varetage
projektering og anlæg af en Cityring som en metro, færdiggørelse af anlæg af Østamagerbanen samt
drift og vedligehold af den samlede metro. Ifølge § 8, stk. 2, kan selskabet tillige drive anden
virksomhed med naturlig forretningsmæssig sammenhæng med metroaktiviteterne.
Det fremgår af forarbejderne til loven, at loven har sin baggrund i aftale om udvidelse af metroen
med en Cityring, hvor de eksisterende metroaktiviteter samles i Metroselskabet I/S, der udover
ansvaret for den eksisterende metro, også får til opgave at anlægge og drive Cityringen jf. afsnit 2 i
de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Efter gældende ret har Metroselskabet I/S således til
opgave at stå for projektering og anlæg samt drift og vedligehold af metroen.
For så vidt angår kompetencen til at foretage arealudvikling fremgår det af § 15, stk. 1, i lov om
Metroselskabet og By & Havn, at By og Havn I/S’ formål er at forestå udvikling af selskabets
arealer samt forestå havnedrift i Københavns Havn. Det er således i hovedsagen By & Havn, som
efter gældende ret varetager arealudviklingsopgaver.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser
Med den oprindelige lov om Metroselskabet og By & Havn lavede man en opdeling af drift- og
anlægsopgaven i forhold til metro i København og Frederiksberg henholdsvis
arealudviklingsopgaven med det formål at etablere to selskaber for de enkelte
hovedforretningsområder.
Selvom Metroselskabet I/S’ nye udviklingsopgave ved Ny Ellebjerg Station er tæt
knyttet til
metroanlægget, idet der er tale om udvikling af et stationsområde med en metrolinje, så indeholder
projektet tillige elementer, der har karakter af klassik byudvikling. Udvikling af området ved Ny
Ellebjerg Station kan således siges at være i en gråzone i forhold til en stringent ordlydsfortolkning
af selskabets formålsbestemmelse.
Projektet udgør derudover en særlig konstruktion, idet Metroselskabet I/S får overdraget
byggeretten over banearealet ved Ny Ellebjerg Station uden en samtidig overdragelse af det
underliggende areal. Derved adskiller projektet sig fra de typiske byudviklingsprojekter, som By &
Havn I/S varetager efter gældende ret, idet By & Havn I/S’ udviklingsprojekter gennemføres på
arealer, der overdrages til selskabet.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
På baggrund af ovenstående er det fundet nødvendigt
at præcisere det retlige grundlag for
Metroselskabet I/S’ gennemførelse af det kommende udviklingsprojekt ved at justere
Metroselskabet I/S’ formålsbestemmelse.
Den foreslåede ordning
Med dette lovforslag præciseres således formålsparagraffen i § 8 i lov om Metroselskabet og By &
Havn, idet der indføres udtrykkelig hjemmel til, at Metroselskabet I/S kan foretage udvikling af
området ved Ny Ellebjerg Station.
2.2. Overdragelse af byggeretten
Gældende ret
Det følger af aftalen af 14. oktober 2016 mellem staten, Københavns Kommune og Frederiksberg
Kommune om finansiering af en underjordisk metrostation ved Ny Ellebjerg Station, at staten
overdrager byggeretten til Metroselskabet I/S med henblik på selskabets udvikling af området over
banearealerne.
Som det fremgår af aftalen, konstaterer parterne, at der ikke foreligger et konkret projekt endnu. Det
areal, som skal benyttes til projektet, er således ikke nærmere afgrænset.
Der er udover staten v/Banedanmark forskellige ejere til arealer, som er berørt eller kan være
omfattet af byggeområdet,
herunder Københavns Kommune og A/S Øresundsforbindelsen samt
potentielt set et mindre antal private ejere, alt afhængig af den præcise afgrænsning af projektet, jf.
nedenfor.
Metroselskabet I/S har efter gældende ret ikke juridisk adkomst til byggeretten.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser
Det første skridt i projektet af udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station er at få fortaget en
præcis geografisk afgrænsning af arealet, som skal benyttes til projektet. Det er således
forventningen, at processen
i overensstemmelse med vanlig tilgang ved sådanne byggeprojekter
indledes med at udskrive en arkitektkonkurrence.
Med henblik på at kunne igangsætte en sådan konkurrence er det nødvendigt, at Metroselskabet I/S
som projektansvarlig kan dokumentere, at selskabet har eller med sikkerhed vil få juridisk adkomst
til at bebygge området.
Det vurderes på den baggrund, at selskabet vil kunne igangsætte en
arkitektkonkurrence allerede, når dette lovforslag sendes i offentlig høring, idet selskabets
kommende juridiske adkomst til at bebygge området således er offentligt kendt.
På baggrund af arkitektkonkurrencens vinderprojekt vil områdets endelige udformning kunne
fastlægges, og den fornødne geografiske afgrænsning af den del af banearealerne, hvorover
byggeretten skal overdrages til Metroselskabet I/S, vil kunne lægges fast. Det er således hensigten,
at ministeren herefter
og efter fornøden lokalplansgodkendelse, jf. afsnit 2.5
overdrager
byggeretten over det pågældende statslige areal til selskabet. Byggeretten har ikke en værdi i sig
selv, men forventer at generere en netto værdistigning af byggeretsområdet svarende til 120 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det er i den politiske aftale fra oktober 2016 lagt til grund, at det er det samlede baneareal ved Ny
Ellebjerg Station, der kan anvendes til byudviklingsprojektet. Ministeren overdrager statens arealer
for så vidt de ejes af myndigheder, der er ham direkte underordnede, altså Banedanmarks arealer,
som forventeligt vil dække det altovervejende arealbehov til projektet. For så vidt angår de arealer,
som ejes via statslige selskaber - eksempelvis
A/S Øresundsforbindelsens banearealer - forudsættes
det, at der indgås aftaler om fornøden overdragelse af byggeret over arealerne. A/S
Øresundsforbindelsen ejer, driver og vedligeholder Øresundsmotorvejen og Øresundsbanen, som er
tilslutningsanlægget til Øresundsbroen på den danske side. Selskabet er datterselskab i Sund og
Bælt Holding A/S, hvorfor transport-, bygnings- og boligministeren vil udmønte den praktiske
overdragelse af byggeretten over A/S Øresundsforbindelsens banearealer i samarbejde med Sund og
Bælt Holding A/S, ligesom selskabet inddrages i den videre proces omkring udvikling af området,
særligt henset til at sikre muligheden for kapacitetsudvidelse af jernbanen, jf. hertil også
bemærkningerne til den foreslåede § 5 r, stk. 1.
Den foreslåede ordning
Med dette lovforslag får ministeren bemyndigelse til at overdrage byggeretten over den fornødne
del af arealerne ved Ny Ellebjerg Station vederlagsfrit til Metroselskabet I/S. Den faktiske
overdragelse gennemføres, når det fornødne arealbehov efter afholdt arkitektkonkurrence er
afklaret, og når der foreligger fornøden lokalplansgodkendelse, jf. afsnit 2.5.
2.3. Metroselskabets ejendomsretslige dispositioner
Gældende ret
Ifølge aftalen af 14. oktober 2016 mellem staten, Københavns Kommune og Frederiksberg
Kommune
er det forudsat, at den til Metroselskabet I/S’ overdragne byggeret kan realiseres til en
anslået værdi af 120 mio. kr. Værdiansættelsen er fastsat ud fra en forventning om, at udvikling af
Ny Ellebjerg Station vil skabe en netto værdistigning af byggeretsområdet svarende til 120 mio. kr.
Efter gældende ret har Metroselskabet I/S ikke klar hjemmel til at råde over den overdragne
byggeret, herunder foretage salg af byggeretten.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser
Hensigten med den politiske aftale er, at Metroselskabet I/S kan foretage udvikling af området ved
Ny Ellebjerg Station med henblik på størst mulig værdiskabelse. Med værdiskabelse henvises der
til, at projektet skal kunne generere et bidrag til dækning af merudgifterne ved den underjordiske
placering af metrostationen, og at projektet bidrager til en positiv udvikling af området.
Som led heri skal Metroselskabet I/S have adgang til at udøve fornødne ejendomsretlige
dispositioner, herunder eksempelvis at foretage videresalg af ejendommen.
Parterne til aftalen af 14. oktober 2016 enige om, at et eventuelt merprovenu fra salget af
byggeretten fordeles således, at de første 50 mio. kr. tilbagebetales til Metroselskabet I/S, og
yderligere midler fordeles ligeligt mellem ejerne. Ejerne vil følge realiseringen af projektet og er
enige om, at såfremt værdien af byggeretten mod forventning ikke kan realiseres, vil
mindreindtægten skulle dækkes inden for Metroselskabets langtidsbudget.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det er således i forbindelse med selskabets ejendomsretlige dispositioner over byggeriet forudsat, at
selskabet fører separat regnskab over projektet adskilt fra selskabets øvrige aktiviteter med henblik
på at kunne opgøre et endeligt økonomisk resultat af byggeriet. Der skal således med sikkerhed
kunne fastslås et præcist overskud eller underskud, således at den politiske aftale om
overskudsdeling henholdsvis underskudsdækning kan overholdes, jf. nedenfor.
Den foreslåede ordning
Med lovforslaget får Metroselskabet I/S ejendomsretlig dispositionsret over projektet. Det betyder
blandt andet, at selskabet har ret til at videresælge projektet, som selskabet vurderer det mest
fordelagtigt med henblik på at realisere de forudsatte 120 mio. kr., jf. den politiske aftale fra oktober
2016.
Forudsætningen for Metroselskabet I/S’ ejendomsretlige dispositioner er, at rammen om projektet,
som følger af dette lovforslag, bliver fulgt. Det vil sige, at det primære formål med selskabets
udvikling af Ny Ellebjerg Station er at indbringe de 120 mio. kr., som udgør statens bidrag til
finansiering af den underjordiske metrostation.
2.4. Datterselskaber og samarbejdsaftaler
Gældende ret
Metroselskabet I/S har efter gældende ret ikke udtrykkelig hjemmel til at oprette datterselskaber og
indgå samarbejdsaftaler og lignende i forbindelse med udøvelsen af selskabets virksomhed.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser
Som led i udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station overvejer Metroselskabet I/S at indgå et
samarbejde med en byudviklingsaktør, såsom Udviklingsselskabet By & Havn I/S, private
developere eller andre, med henblik på at etablere et fælles udviklingsselskab til opgaven.
Metroselskabet I/S vil i den forbindelse kunne skyde byggeretten ind som værdi.
På den baggrund er det nødvendigt at sikre muligheden for, at Metroselskabet I/S kan oprette
datterselskaber samt indgå samarbejdsaftaler og lignende.
Den foreslåede ordning
Med lovforslaget sikres Metroselskabet I/S mulighed for med de tre ejeres godkendelse at oprette
datterselskaber eller erhverve andele i andre selskaber med begrænset ansvar.
Det bemærkes, at der ikke er truffet beslutning om oprettelse af et datterselskab til opgaven
vedrørende udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station, men Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet finder det væsentligt, at Metroselskabet I/S med lovforslaget sikres muligheden
herfor, såfremt en sådan fremgangsmåde findes mest hensigtsmæssig.
Metroselskabet I/S får endvidere mulighed for at indgå samarbejdsaftaler og lignende i forbindelse
med udøvelsen af selskabets virksomhed eller virksomhed, som har en forretningsmæssig
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
sammenhæng hermed. Selskabet vil således have mulighed for at indgå samarbejde med øvrige
byudviklingsaktører som eksempelvis Udviklingsselskabet By & Havn I/S. Samarbejdet vil i alle
tilfælde skulle ske under hensyntagen til selskabets formål og således have forretningsmæssig
sammenhæng med selskabets virksomhed. Desuden skal samarbejdet ud fra en samlet betragtning
medføre, at der sker en værdiforøgelse af selskabets aktiver, som overstiger den værdi, selskabet
ellers ville have haft.
2.5. Lokalplanlægning og ekspropriation
Gældende ret
Som følge af planloven er Kommunalbestyrelsen - før et større bygge- eller anlægsarbejde eller en
væsentlig ændring i anvendelsen af bebyggelse og arealer sættes i værk - forpligtiget til at foretage
en planlægningsmæssig vurdering af konsekvenserne af projektet. Reglerne i planloven skal
desuden sikre, at den interesserede offentlighed og berørte myndigheder får lejlighed til at
kommentere
eventuelt at modsætte sig
planens indhold.
Efter gældende ret finder planlovens bestemmelser om ekspropriation anvendelse.
Kommunalbestyrelsen kan ifølge planloven ekspropriere fast ejendom, der tilhører private, eller
private rettigheder over fast ejendom, når ekspropriationen vil være af væsentlig betydning for
virkeliggørelsen af en lokalplan eller en byplanvedtægt.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser
Det er en klar forudsætning for gennemførelsen af udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station, at
Københavns Kommune skal godkende projektet ved en ny lokalplan. Projektet har såvel betydning
for afvikling af flere former for kollektiv trafik i hovedstaden som for et generelt løft i området
omkring stationen. Der er således solide interesser på spil for kommunen, som bør varetages i
overensstemmelse med sædvanlige regler efter planloven og i overensstemmelse med lokale
demokratiske hensyn, der ligger bag disse.
For så vidt angår adgangen til at ekspropriere ejendomme i området ved Ny Ellebjerg Station,
forudsættes projektet i udgangspunktet gennemført uden, at der bliver behov for tvangsmæssig
overtagelse af ejendomme. Det er således forventningen, at den fysiske udvikling af området kan
holdes inden for arealer, som ejes af staten v/Banedanmark eller statslige selskaber, som har
tilkendegivet villighed til at overdrage byggeretten over deres arealer. Det skal hertil bemærkes, at
det er en klar forudsætning for projektet, at det ikke medfører negative konsekvenser for
jernbanedriften af permanent karakter eller for banearealernes værdi generelt, herunder for
Banedanmarks eller Sund og Bælt Holding A/S’ muligheder for vedligeholdelse af baneanlæggene.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at projektets geografiske afgrænsning betyder, at der skal
overtages ejendomme eller mindre dele af ejendomme fra andre aktører end statslige aktører. I det
tilfælde vil overtagelsen i første rækkes søges forligt med frivillige aftaler, men såfremt frivillige
aftaler ikke kan indgås, kan det blive nødvendigt at ekspropriere, idet projektet findes at have
væsentlig betydning for udvikling af området. Det er dog forventningen, at et eventuelt
ekspropriationsbehov vil være stærkt begrænset, idet projektet i hovedsagen vil skulle bygges over
statens arealer.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
I tilfælde af ekspropriation benyttes den ekspropriationsadgang
og proces, der følger af
cityringlovens § 13.
Den foreslåede ordning
Det foreslås, at Metroselskabet I/S som grundlag for Københavns Kommunes lokalplanlægning for
byggeretsområdet udarbejder en helhedsplan for udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station.
2.6. Støj
Gældende ret
Udgangspunktet er, at udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station udgør et almindeligt
byggeprojekt, som er undergivet kommunalbestyrelsens kompetence i henhold til
miljøbeskyttelsesloven.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser
I forhold til den fase af byggeriet, hvor der skal etableres et dæk - herunder ved understøtninger -
der adskiller banearealet fra selve byggeriet, forventes det dog, at der i vidt omfang vil blive tale om
aften- og natarbejde. Dette skyldes, at byggeriet skal gennemføres med så få konsekvenser for
afviklingen af togtrafikken ved stationen som muligt, og at visse dele af byggeriet
såsom
betonstøbninger og lignende
nødvendigvis må gennemføres i disse tidsrum. Arbejdet vil i videst
muligt omfang gennemføres i dagstimerne inden for de almindelige kommunale støjregler. I det
omfang anlægsprojektet gør det nødvendigt, at der indføres særlige støjregler, foreslås transport-,
bygnings- og boligministeren at få bemyndigelse hertil. Såfremt denne bemyndigelse udnyttes, vil
naboerne til byggeriet blive kompenseret for de gener, der er forbundet hermed.
Den foreslåede ordning
Med lovforslaget får transport-, bygnings- og boligministeren således adgang til at fastsætte regler
for støj i stil med de regler, som kendes fra støjreguleringen af anlægget af Cityringen. Den øvrige
gennemførelse af projektet
altså selve byggeriet på dækket - forudsættes gennemført som andre
byggearbejder reguleret af miljøbeskyttelsesloven og regler udstedt i medfør heraf og med
kommunalbestyrelsen som kompetent myndighed.
3. Forholdet til grundlovens § 73
Det følger af lovforslagets § 5 s, at § 13 i lov om en Cityring vedrørende ekspropriation finder
anvendelse for så vidt angår udviklingen af området ved Ny Ellebjerg Station.
Det fremgår af grundlovens § 73, at ejendomsretten er ukrænkelig, og at ingen kan tilpligtes at afstå
sin ejendom uden, hvor almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig
erstatning.
Med den forslåede ordning, hvorefter transport-, bygnings- og boligministeren for Metroselskabet
I/S kan ekspropriere til gennemførelse af projektet ved Ny Ellebjerg Station, jf. § 13 i lov om en
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Cityring, skabes i overensstemmelse med grundlovens § 73 en lovhjemmel til tvangsmæssigt at
erhverve de fornødne arealer.
Ekspropriation kan kun ske, hvis det er nødvendigt at erhverve de pågældende arealer - enten
midlertidigt eller permanent - for at kunne gennemføre byggeriet. Ekspropriationskommissionen
foretager en tilbundsgående prøvelse af, om den enkelte ekspropriation er nødvendig. Kravet om, at
ekspropriationen skal være nødvendig, er udtryk for, at det almindelige proportionalitetsprincip skal
være opfyldt. Tvangsmæssig afståelse af ejendom kan således ikke gennemføres, hvis det, der
tilsigtes med ekspropriationen, kan gennemføres på en for grundejeren mindre indgribende måde.
Ekspropriation vil i henhold til lovforslaget ske med henblik på udvikling af området ved Ny
Ellebjerg Station og har således et formål, der har offentlig karakter og dermed ligger inden for
almenvellets interesse.
Erstatningen skal være fuldstændig, således at der skal betales en erstatning, der økonomisk stiller
ejeren, som denne ville være stillet, hvis ekspropriationen ikke var sket.
Ekspropriation foretages efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Med lovens vedtagelse og med den forventede senere vedtagelse af Københavns Kommunes
lokalplanlægning for byggeområdet og eventuelle øvrige myndighedsgodkendelser skabes der
mulighed for at bygge over banearealerne ved Ny Ellebjerg Station. Der skabes således en byggeret,
som vil blive overdraget til Metroselskabet I/S.
Ifølge aftalen af 14. oktober 2016 skønnes byggeretten over de statslige arealer at have en værdi på
120 mio. kr., men i forbindelse med den senere, regnskabstekniske håndtering af værdien, jf. det
følgende, vil værdien blive efterprøvet og dokumenteret nærmere, herunder når den endelige
geografiske afgrænsning af projektet er afklaret, og når den nærmere karakter - altså den præcise
sammensætning af eksempelvis bolig- og erhvervsetagemeter - af byggeriet er lokalplangodkendt.
Værdien af byggeretten
som efterprøvet og dokumenteret
forventes senest når samtlige
myndighedsgodkendelser foreligger, og værdien dermed reelt opstår, at blive optaget i
Metroselskabet I/S’
regnskab i forbindelse med den vederlagsfrie overdragelse af byggeretten,
hvormed Metroselskabet I/S’ aktiver øges med værdien af byggeretten. Da der således ikke endnu
eksisterer en byggeretsværdi hos de statslige arealejere, forventes lovforslaget ikke at medføre
økonomiske, administrative eller regnskabsmæssige konsekvenser for staten.
Såfremt Metroselskabet I/S ved senere salg af byggeretten realiserer et provenu, der overstiger den
ved principaftalen af juni 2014 forudsatte værdi af 120 mio. kr., tilbagebetales de første 50 mio. kr.
til Metroselskabet I/S, og yderligere midler fordeles ligeligt mellem parterne. Såfremt den ved
principaftalen forudsatte værdi af byggeretten ikke kan realiseres, vil mindreindtægten skulle
dækkes inden for Metroselskabets langtidsbudget, jf. afsnit 2.3 ovenfor.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Lovforslaget forventes alene at indebære minimale konsekvenser for kommunerne i form af
administration efter gældende regler med lokalplangodkendelse, administration af støjregler og
lignende. Der pålægges ikke med lovforslaget kommunerne nye administrative byrder, og der
forventes ingen konsekvenser for regionerne.
5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at have positive erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet området omkring
Ny Ellebjerg Station bliver løftet som led i stationsudviklingsprojektet. Med lovforslaget sikres det,
at staten kan levere sin del af finansieringsgrundlaget for den underjordiske placering af Ny
Ellebjerg metrostation, hvilket vil forbedre omstigningsforholdene for passagerne, når de skal skifte
til S-tog og fjerntog. Det er forventningen, at Ny Ellebjerg Station vil komme til at udgøre et
trafikalt knudepunkt i København med passagervækst til følge, og at en byudvikling af området ved
banearealerne vil styrke vækstpotentialet til fordel for indbyggere og erhvervsliv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Det fremgår af den foreslåede
§ 5, stk. 2,
at transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
regler efter §§ 14 a og 14 b om forurening og gener fra gennemførelsen af arbejdet i stk. 1.
Byggeriet gennemføres som altovervejende hovedregel efter de almindelige miljøretlige regler om
støj og andre gener, da det er planen, at arbejdet alene gennemføres i dagstimerne. For så vidt angår
understøtningerne og dækarbejdet bliver det sandsynligvis nødvendigt at udføre dette arbejde om
natten. Det skyldes, at der skal bygges henover banearealet, og at togtrafikken her fortsat skal kunne
afvikles, ligesom visse dele af arbejdet
herunder betonkonstruktioner - kan nødvendiggøre arbejde
i aften- og nattetimerne. Af disse hensyn forventes der derfor at blive behov for at lade visse dele af
disse arbejder pågå om natten. Som led i dette arbejde, som foregår på baner i drift, vil der skulle
sikres de nødvendige tilladelser hos infrastrukturforvaltere.
I anlægsfasen forventes generelt miljømæssigt negative konsekvenser som følge af støj i gadeniveau
og luftforurening.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været i høring fra den [dd-mm-åå] til den [dd-mm-åå].
[Alfabetisk oplistning af de organisationer og myndigheder, der høres over lovforslaget]
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
1842112_0013.png
10. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre
udgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Evt. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Evt. Regionale konsekvenser
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser
for borgerne
Forholdet til EU-retten
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
JA
NEJ
X
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Metroselskabet I/S har efter gældende ret til formål at varetage projektering og anlæg af en Cityring
som en metro, færdiggørelse af Østamagerbanen (metroens 3. etape) samt stå for drift og
vedligehold af den samlede metro, jf. § 8, stk. 1, i lov om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By og Havn I/S. Selskabet kan ifølge § 8, stk. 2, tillige drive anden
virksomhed, som har en naturlig forretningsmæssig sammenhæng med metroaktiviteterne nævnt i
stk. 1.
Det foreslås at indsætte et
§ 8, stk. 6,
hvorefter selskabet endvidere kan udnytte byggeretten over
banearealerne ved Ny Ellebjerg Station, herunder foretage udvikling af Ny Ellebjerg Station samt
fornødne ejendomsretlige dispositioner, jf. det foreslåede kapitel 3 c i lov om en Cityring. Med
lovforslaget skabes der hjemmel til udmøntning af aftalen af 14. oktober 2016 mellem staten,
Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune om finansiering af en underjordisk
metrostation ved Ny Ellebjerg Station, hvorefter Metroselskabet I/S som led i realiseringen af
statens indskud til merudgiften ved stationens underjordiske placering skal sikres hjemmel til at
kunne udnytte byggeretten over banearealerne ved Ny Ellebjerg Station.
Ændringen er således en præcisering af Metroselskabet I/S’ gældende formålsbestemmelse i § 8,
stk. 1, som vurderes nødvendig for at kunne realisere aftalen af 14. oktober 2016, hvorefter
selskabet skal udvikle området ved stationen.
Med
§ 8, stk. 7,
sikres udtrykkeligt retligt grundlag for, at Metroselskabet I/S kan oprette
datterselskaber eller erhverve andele i andre selskaber med begrænset ansvar i forbindelse med
udøvelsen af sin virksomhed.
Det er hensigten, at Metroselskabet I/S skal have mulighed for at oprette et byudviklingsselskab til
udviklingsopgaven, hvor Metroselskabet I/S kan indskyde byggeretten som værdi. Det er ifølge
aftalen af 14. oktober 2016 forudsat, at byggeretten kan realiseres til en anslået værdi af 120 mio.
kr. ud fra en forventning om, at udvikling af Ny Ellebjerg Station vil skabe en værdistigning af
byggeområdet svarende til 120 mio. kr.
Af hensyn til de økonomiske forpligtelser og risici, som et sådant samarbejde kan indebære, er det
samtidig fastsat, at de tre ejere forinden skal godkende et forretningsmæssigt samarbejde, herunder
med hensyn til byggeretten, som kan indskydes for at muliggøre samarbejdet.
Med
§ 8, stk. 8,
skabes der hjemmel til, at Metroselskabet I/S kan indgå samarbejdsaftaler og
lignende i forbindelse med udøvelsen af selskabets virksomhed - eksempelvis relateret til udvikling
af området ved Ny Ellebjerg Station.
Det er hensigten, at Metroselskabet I/S vil kunne indgå i et samarbejde med en byudviklingsaktør,
såsom Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Til § 2
Til nr. 1
Der foreslås indsat et nyt
kapitel 3 c
i lov om en Cityring omhandlende udvikling af området ved
Ny Ellebjerg Station.
Af den foreslåede
§ 5 p, stk. 1,
fremgår, at transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiges til
at overdrage byggeretten over statens banearealer ved Ny Ellebjerg Station med henblik på
gennemførelse af Metroselskabet I/S’ udvikling af Ny Ellebjerg Station, jf. den foreslåede
§ 8, stk.
6, i lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S.
Bestemmelsen er en delvis udmøntning af aftalen af 14. oktober 2016, hvorefter staten overdrager
byggeretten over statens arealer ved Ny Ellebjerg Station til Metroselskabet I/S med henblik på
selskabets udvikling heraf.
Det areal, som skal benyttes til udviklingsprojektet, er ikke endeligt geografisk afgrænset. Aftalen
af 14. oktober 2016 er indgået på grundlag af et byggeønske på 80.000 etagemeter, som kan
anvendes til eksempelvis bolig og erhverv. Det er hensigten, at der udskrives en
arkitektkonkurrence, som skal resultere i et endeligt projekt, som således afgrænser byggeområdet
præcist og kan danne grundlag for den forventede plangodkendelse fra Københavns Kommune.
Banearealets og dermed også byggeområdets præcise størrelse kan således ikke afgrænses på
nuværende tidspunkt, og det er derfor nødvendigt at give ministeren en bemyndigelseshjemmel til at
overdrage de fornødne statslige arealer, når det præcise behov herfor ligger klart. Sund og Bælt
Holding A/S, som har datterselskabet A/S Øresundsforbindelsen, der er ejer af et baneareal ved Ny
Ellebjerg Station, vil blive inddraget i den praktiske overdragelse af byggeretten over A/S
Øresundsforbindelsens banearealer, ligesom selskabet vil blive inddraget i den videre proces
omkring udvikling af området, særligt henset til at sikre muligheden for kapacitetsudvidelse af
jernbanen.
Det foreslås i
§ 5 q,
at
Metroselskabet I/S som grundlag for Københavns Kommunes
lokalplanlægning for byggeområdet udarbejder en helhedsplan for udvikling af området ved Ny
Ellebjerg Station.
Med bestemmelsen sikres det, at Københavns Kommunes lokalplanlægning for byggeområdet kan
baseres på en helhedsplan. Det er hensigten, at udarbejdelsen af helhedsplanen skal ske på baggrund
af en arkitektkonkurrence, og at den skal sikre, at resultatet af arkitektkonkurrencen kan realiseres
på grundlag af understøtninger placeret på banearealerne under hensyn til togdriften. Det skal hertil
bemærkes, at helhedsplanen ikke har retsvirkning for området ved Ny Ellebjerg Station i forhold til
den efterfølgende udarbejdelse af kommune- og lokalplan, men indgår som et forslag til den videre
dialog om udviklingen af området.
Der skal ske lokalplansgodkendelse af projektet efter de almindelige regler i planloven, herunder at
det er kommunen der skal give de fornødne tilladelser til projektet.
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
Det foreslås i
§ 5 r,
at Metroselskabet I/S under inddragelse af de relevante ejere af banearealet kan
foretage de fornødne understøtninger med henblik på adskillelse af banearealet og det kommende
byggeområde til udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station.
Arealet ved Ny Ellebjerg Station, der skal danne grundlag for udviklingen af området, udgøres
navnlig af baneinfrastruktur med en intensiv togdrift, der skal fungere effektivt og sikkert under de
nye betingelser forbundet med udviklingsprojektet. Det vil derfor være nødvendigt at skabe en klar
adskillelse mellem banernes drift og byggeområdet. Hensigten er, at der etableres en barriere i form
af et dæk over det eksisterende terræn med understøtninger placeret på banearealet. Adskillelsen
etableres af Metroselskabet I/S eller et til byudviklingsopgaven oprettet byudviklingsselskab.
Bestemmelsen sikrer, at der kan placeres understøtninger på statens banearealer med henblik på
adskillelse af baneareal og byggeområde. Placeringen af understøtningerne skal ske under hensyn til
såvel en hensigtsmæssig udvikling af byggeområdet som til togdriften. Bestemmelsen skal
derudover sikre, at helhedsplanen udarbejdes under inddragelse af de relevante ejere af
banearealerne såsom eksempelvis A/S Øresundsforbindelsen, jf. herom i bemærkningerne
vedrørende den foreslåede § 5 q. Det er i den forbindelse hensigten, at Metroselskabet I/S i
samarbejde med relevante arealejere indgår aftale om understøtningernes placering, jf. stk. 1.
Det fremgår af den foreslåede
§ 5, stk. 2,
at transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
regler efter §§ 14 a og 14 b om forurening og gener fra gennemførelsen af arbejdet i stk. 1.
Byggeriet gennemføres som altovervejende hovedregel efter de almindelige miljøretlige regler om
støj og andre gener, ligesom det er planen, at arbejdet alene gennemføres i dagstimerne. For så vidt
angår understøtningerne og dækarbejdet bliver det sandsynligvis nødvendigt at udføre dette arbejde
om natten. Det skyldes, at der skal bygges henover banearealet, og at togtrafikken her fortsat skal
kunne afvikles, samt at det byggeteknisk kan være nødvendigt at foretage visse arbejder, herunder
betonstøbninger, i ét stræk. Arbejdet vil i videst mulig omgang foregå inden for de almindelige
kommunale støjregler. I det omfang, det af trafikale og byggetekniske hensyn er nødvendigt at sikre
byggeriets fremdrift, vil transport-, bygnings- og boligministeren anvende den foreslåede
bemyndigelse til at fastsætte regler herom.
Såfremt transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler efter stk. 2, skal der udarbejdes
støjkort for det pågældende arbejde, som kan danne grundlag for kompensation, genhusning og
overtagelse i relation til naboerne til byggeriet.
Det fremgår af forslagets
§ 5 s,
at denne lovs bestemmelser vedrørende ekspropriation ligeledes
finder anvendelse for så vidt angår udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station, jf. § 13.
Af § 13 følger, at ministeren har hjemmel til for Metroselskabet I/S at ekspropriere fast ejendom,
hvis dette er nødvendigt for at gennemføre projektet. Ekspropriationen foretages efter reglerne i lov
om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, og erstatning fastsættes efter
lovgivningens almindelige regler, jf. § 51, stk. 1 og 2, i lov om offentlige veje. Alle omkostninger
til ekspropriationen afholdes af Metroselskabet I/S.
Reglerne i § 13 finder anvendelse, idet arealudviklingen betragtes som en del af anlægget af
Cityringen. Det er hensigten, at projektet så vidt muligt skal baseres på frivilligt indgåede aftaler, og
ekspropriation forventes derfor kun foretaget i det omfang, det er strengt nødvendigt. For at sikre
TRU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Udkast til lovforslag om ændring af lov om Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S samt lov om en Cityring (Udvikling af området ved Ny Ellebjerg Station), fra transport-, bygnings- og boligministeren
projektets fremdrift findes det imidlertid nødvendigt med en mulighed for at foretage
ekspropriation.
Det foreslås i
§ 5 t
, at Metroselskabet I/S’ opgaver, jf. de foreslåede § 5 p, § 5 q og § 5 r, kan
varetages af et til byudviklingsopgaven oprettet selskab, jf. de foreslåede § 8, stk. 7 og 8, i lov om
Metroselskabet I/S og Arealudviklingsselskabet By & Havn I/S.
Den nærmere tilrettelæggelse af udviklingsarbejdet er ikke endelig afklaret, men en af
mulighederne er, at der oprettes et byudviklingsselskab, og med den foreslåede bestemmelse sikres
det, at et sådan udviklingsselskab kan oprettes med henblik på at varetage Metroselskabets
udviklingsopgaver.
Til § 3
Det foreslås i
§ 3,
at loven træder i kraft dagen efter offentliggørelse i Lovtidende.
Baggrunden herfor er, at Metroselskabet I/S hurtigst muligt skal have juridisk adkomst til
byggeretten med henblik på igangsættelse af projektet.
Til § 4
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag
1. Lovforslaget sammenholdt med gældende lov.