Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 54
Offentligt
1810694_0001.png
FORETRÆDE FOR SUNDHEDSUDVALGET
Repræsentanter for foreningen dinTANDLÆGE:
Tandlæge, klinikejer og bestyrelsesformand Torben Lillie
Sekretariatschef Jan Pedersen
Skal den danske tandpleje fremover styres af kapitalfondsejede kæder?
dinTANDLÆGE mener nej og vil med dette fremmøde gerne uddybe den tidligere
fremsendte henvendelse af 19. september 2017 til partiernes sundhedsordførere.
Tandlægepatienternes sikkerhed for faglighed er i fare
Kapitalfonde har kun ét formål, nemlig at tjene penge. Hvis man skal overholde den
gældende lovgivning (hygiejne, behandling, persondataloven etc.) er der reelt kun to
steder, man kan hente en forrentning af den investerede kapital. Det er ved at skære på
personalet eller presse de ansatte til at producere mere. Begge dele vil koste på
fagligheden og kan føre til, at personalet må give køb på at lave den korrekte og
nødvendige behandling. Høj moral og etik har hidtil præget forholdet mellem behandler og
patient, men den opbyggede, gensidige tillid kan hurtigt forsvinde, hvis patienter presses til
at modtage ydelser af vekslende behandlere, der ikke har kendskab til den enkelte patient.
Har vi noget at have dette postulat i? Så absolut. Siden 2004 har medlemmerne i
dinTANDLÆGE arbejdet målrettet med at udvikle deres klinikker, bl.a. gennem en ISO
9001 certificering. På den baggrund modtog vi i starten af 2016 flere henvendelser fra
eksterne kapitalinteresser, der ønskede at købe klinikkerne. Efter at have brugt mange
ressourcer på at undersøge de fremtidige betingelser, blev det en klar afvisning fra
medlemmerne, begrundet i de ovennævnte problematikker.
Stigende priser gør det dyrere for patienterne
Erfaringen fra Finland, hvor en meget høj andel af tandlægeklinikkerne er opkøbt af
kapitalkæder, er, at priserne er steget. Det er derfor blevet dyrere for den enkelte patient at
besøge tandlægen.
Frie markedskræfter vil gøre det dyrere for regionerne
Regionerne ønsker – af økonomiske årsager – at slippe markedskræfterne løs på
tandlægeområdet. Alle skal kunne eje en tandlægeklinik og prisdannelsen skal være fri. Vi
tror på, at det i sidste ende bliver dyrere for regionerne at opgive de faste priser på en
række basisydelser. Hvis patienterne begynder at shoppe rundt, vil det alt andet lige føre
til en stigning i det samlede antal ydelser, som trækker tilskud fra det offentlige. Nye
patienter kræver nemlig flere undersøgelser og – ofte – flere behandlinger end
eksisterende patienter, der frekventerer den samme tandlæge regelmæssigt.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 54: Henvendelse af 25/10-17 fra dinTANDLÆGE vedr. kapitalfondenes kædedannelser i den danske tandpleje
1810694_0002.png
Personalet betyder alt
En tandlægeklinik er helt og aldeles afhængig af sit personale. Behandlerne skal ikke blot
være fagligt dygtige, men også empatiske, da mange patienter føler ubehag ved
tandbehandling. Derfor investerer dinTANDLÆGE hvert år mange ressourcer i
personaleudvikling og -pleje. Resultatet er høj medarbejdertilfredshed og lav udskiftning.
Vi kan godt være bekymret for, at man i kapitalfondsejede kæder – drevet af økonomiske
mål – vil falde for fristelsen til at ansætte billig arbejdskraft, fx udlændinge, der ikke har det
uddannelsesmæssige niveau, som vi alle forventer af det danske sundhedssystem.
Ligeledes kan vi allerede nu konstatere, at personaleomsætningen i kapitalfondsejede
kæder er markant højere end i resten af branchen. Det går i sidste ende ud over
patienterne.
Hvordan opnår man det bedste af to verdener?
dinTANDLÆGE er en demokratisk sammenslutning af uafhængige tandlægeklinikker.
Klinikejerne (alle tandlæger) ejer deres klinik 100% og har dermed det fulde faglige og
økonomiske ansvar for driften. Ved at være med i dinTANDLÆGE opnås de
stordriftsfordele, som mange tror, at kun kapitalkæder kan tilbyde.
Medlemmerne i dinTANDLÆGE har gennem de seneste 14 år vist vejen frem for moderne
klinikdrift. Som de første (og nærmest eneste) i Danmark er klinikkerne ISO 9001
certificeret, ligesom foreningen var først med at udvikle et kursussystem, der omfatter
samtlige medarbejdere på klinikkerne. Hertil skal lægges en række fælles aktiviteter
indenfor indkøb, markedsføring, HR og rekruttering samt økonomi- og driftsrådgivning.
dinTANDLÆGE opfordrer til, at tandsundheden i Danmark ikke bringes i fare gennem
jagten på en kortsigtet, økonomisk gevinst. Patienterne fortjener bedre.
Fakta om dinTANDLÆGE
33 klinikker (heraf 7 nye siden april 2017) – 51 klinikejere og i alt 300 medarbejdere
Ca. 100.000 tilfredse patienter
ISO 9001 certificeret siden 2007
Gennem et fælles sekretariat samarbejdes der på 6-7 nøgleområder
Grundlagt i 2004 – for tandlæger, af tandlæger