Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 5
Offentligt
1798663_0001.png
Danmark manglet en offentligt koordinetet indsats mod selvskade.
Antallet af unge, der skader sig selv ved fx at skære, brænde, slå eller bide sig selv er steget
markant de seneste år. Seneste danske undersøgelse fra 2016 viser, at 22 ¾ af alle unge i 9. klasse
har erfaring med selvskade, og forekomsten er større i psykosocialt belastede grupper (1).
Selvskade spænder over forskellige faser og alvorlighedsgrader: Fra eksperimenteren med
overfladisk selvskade til forskellige typer af hyppig, alvorlig selvskade og begyndende
selvmordsadfærd. Selvskade er den væsentligste indikator for senere selvmordsadfærd, og et
dansk studie dokumenteret, at risikoen for selvmordsforsøg er hele 12 gange større hos
selvskadende i forhold til ikke-selvskadende unge (2). Det er desuden påvist, at selvskade skaber
afhængighed, hvilket dels kan bidrage til forklaringen på, at selvskade kan være komplekst at
behandle, og dels understreget vigtigheden af, at der gribes ind på et tidligt stadie, inden den unge
udvikler afhængighed af sin adfærd (3).
og det første skridt vil være at udarbejde en national handlingsplan
En tidlig indsats er således afgørende for at sikre, at begyndende selvskadende adfærd ikke
eskalerer og udvikler sig til en behandlingskrævende psykiatrisk tilstand. En dansk undersøgelse
viser, at kun en tredjedel af landets kommuner har målrettede tilbud til selvskadende børn og
unge (4). Disse tilbud er sporadiske og forskelligartede. Desuden har fagpersoner (fx lærere, læger,
PPR og socialrådgivere) begrænset viden om selvskade, og mangler henvisningsmuligheder.
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade har støtte- og rådgivningstilbud til unge og
deres familier, men tilbyder ikke behandlingsforløb. De Øvrige rådgivningstilbud, fx Børns Vilkår
eller Headspace, tilbyder ikke specialiseret rådgivning i forhold til selvskade. I psykiatrien tilbydes
kun behandling til unge, der ud over selvskaden har andre psykiske lidelser eller unge, der har
selvmordsadfærd. Både i og udenfor psykiatrien mangler der viden og ensartede, evidensbaserede
behandlingstilbud til målgruppen. Mulighederne for at få rettidig hjælp og specialiseret behandling
for selvskade i Danmark er derfor begrænsede, alt imens forekomsten af selvskade er stigende.
For at sikre bedre forebyggelse og en tidlig indsats til børn og unge uden for psykiatrien samt mere
ensartet behandling af selvskade
i
psykiatrien, er der behov for en national handlingsplan mod
selvskade. En ÉU-rapport (5) viser, at mange europæiske lande, bl.a. Sverige, allerede har
udarbejdet nationale planer mod selvskade. Der eksisterer på nuværende tidspunkt en god
kontakt til det svenske selvskadeprojekt (Nationella Självskadeprojektet), og det ville være oplagt
at gøre brug af de gode og veldokumenterede svenske erfaringer med henblik på at udarbejde en
dansk handlingsplan i offentligt regi.
Den svenske model fokuserer på forebyggelse, rådgivning og behandling af klienter/patienter med
selvskade og deres pårørende samt på opkvalificering af professionelt personale både i og udenfor
psykiatrien. Man har udarbejdet internetbaserede undervisningsprogrammer om selvskade for
almindelige borgere, pårørende og professionelle. I psykiatrien har man implementeret et 14-
ugers evidensbaseret behandlingsprogram specifikt udviklet til behandling af selvskade. Endelig
har man til almindelige unge med selvskadende adfærd udviklet en internetbaseret behandling,
hvor også forældrene inddrages. Den svenske model har vist stor effekt, og koster ca. 8-10
millioner svenske kroner årligt i drift.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Henvendelse af 29/9-17 fra VIOSS - Videnscenter om spiseforstyrrelser og selvskade vedr. manglende koordineret indsats mod selvskade
1798663_0002.png
Med en dansk handlingsplan skal der udvikles klare retningslinjer for behandling af selvskade i alle
faser herunder guidelines til kommuner og regioner. Det betyder blandt andet, at
fagprofessionelle får den nødvendige viden til at vurdere alvorlighedsgraden af selvskaden,
ligesom de får konkrete henvisnings- og behandlingsmuligheder. Den indsats, som
handlingsplanen peger på, skal dokumenteres og evalueres grundigt, således at der sikres effektive
og målrettede tilbud fremadrettet.
Handlingsplanen skal have tre fokusområ der:
1. Forebyggelse, opsporing og tidlig indsats (ikke-psykiatriske behandlingstilbud) organiseret i
hele landet baseret på danske forhold.
2. Retningslinjer og evidensbaserede behandlingstilbud i psykiatrien og samarbejde på tværs
af sektorer.
3. Øget videns- og kompetenceniveau blandt professionelle herunder opkvalificering af
forskning på området.
-
Det foreslås, at der afsættes midler til en fire-årig periode, hvor det første år vil blive brugt på
udformning af en national handlingsplan mod selvskade (budget-estimat: 2 mio. kr.), mens de
næste tre år vil blive brugt på at implementere udvalgte indsatser, som handlingsplanen peger på
(budget-estimat: 9 mio. kr.) samt sikre drift og udbredelse af indsatsen til hele landet både i og
udenfor psykiatrien (budget-estimat: 9 mio. kr.).
Samlet budget-estimat: 20 mio. kr.
Det er vurderingen, at effekterne af en national handlingsplan vil have en stor
samfundsøkonomisk gevinst set over et livsforlØb (jf. bilaget). Da risikoen for selvmord er større og
livskvaliteten markant lavere hos selvskadende unge, er de unges liv imidlertid den vigtigste
gevinst ved udformning og realisering af handlingsplanen.
Udarbejdet af:
Winnie Alim, senioranalytiker, Børns Vilkår
Sabine Elm Klinker, sociolog og leder af Videnscenter om spiseforstyrrelser og selvskade
Steen Andersen Ledsager, generalsekretær i Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade
Bo MØhI, professor ved Aalborg Universitet
Julie Riishøj, analysekonsulent i Børnerådet
Lotte Rubæk, psykolog, specialist i psykoterapi, Region Hovedstadens Psykiatri
Referencer:
1. Børnerådet (2016). Unge og selvskade: Mere end hver femte i 9. klasse har skadet sig selv. Børneindblik, 4
2. Nielsen,
iC.,
SØrensen, N.U., Osmec, N.M. (2010). Når det er svært at være ung i Danmark unges trivsel og
mistrivsel. København: Center for Ungdomsforskning
3. Rubæk, L. & MøhI, B. (2016). Ikke-suicidal selvskade et afhængighedssyndrom? Psyke & Logos, årgang 37,
nr. 2
4. Videnscenter om spiseforstyrrelser og selvskade (2013). Kommunernes tilbud til personer med
spiseforstyrrelser og selvskade. København: ViOSS
5. European Child Safety Alliance (2014). What are European countries doing to prevent intentional injury to
children?
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 5: Henvendelse af 29/9-17 fra VIOSS - Videnscenter om spiseforstyrrelser og selvskade vedr. manglende koordineret indsats mod selvskade
1798663_0003.png
4
4
fØZ
I—
1o
SL