Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 443
Offentligt
1934066_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år
(Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem
samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år)
1
§1
I lov om tobaksvarer m.v., jf. lov nr. 608 af 7. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 2
indsættes efter
nr. 22:
»23) Entydigt identitetsmærke: Den alfanumeriske kode, der gør det muligt at identificere en enkeltpakning eller
samlet emballage med tobaksvarer.
24) Økonomiske aktører: Enhver fysisk eller juridisk person, der er involveret i handel med tobaksvarer, herunder til
eksport, fra fabrikanten til den sidste økonomiske aktør inden det første detailsalgssted.«
2.
Efter kapitel 9 indsættes:
»Kapitel 9 a
Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem
Entydige identitetsmærker
§ 31 a.
Sikkerhedsstyrelsen udpeger en ID-udsteder, der kan udstede entydige identitetsmærker. ID-udstederen har
kompetence til at udstede entydige identitetsmærker for de tobaksprodukter, der fremstilles i Danmark, samt på det
marked, hvor de pågældende produkter markedsføres.
Stk. 2.
ID-udstederen kan kræve betaling for driftsopgaver, som relaterer sig til udstedelsen af entydige
identitetsmærker, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
De gebyrer, som ID-udstederen fastsætter og opkræver af de økonomiske aktører, kan udelukkende vedrøre
generering og udstedelse af entydige identitetsmærker. Gebyrer skal være ikke-diskriminerende og stå i rimeligt
forhold til antallet af entydige identitetsmærker, der genereres og udstedes til økonomiske aktører, under
hensyntagen til leveringsmåden.
§ 31 b.
Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med, at ID-udstederen og leverandører af anordninger, der sikrer mod
manipulation, samt eventuelle underleverandører er uafhængige af tobaksindustrien, jf. artikel 35 i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.12.2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
1
I loven er der medtaget visse bestemmelser fra Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.12.2017 om
tekniske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer og fra Kommissionens gennemførelsesafgørelse
(EU) 2018/576 af 15.12.2017 om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på tobaksvarer. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten
gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0002.png
2
sporbarhedssystem for tobaksvarer.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen kan af ID-udstederen og leverandører af anordninger, der sikrer mod manipulation, samt
eventuelle underleverandører kræve at få meddelt alle oplysninger, der er nødvendige for tilsynet efter stk. 4.
Stk. 3.
Afgørelser truffet af ID-udstederen udpeget i henhold til § 31 a, stk. 1, kan indbringes for Sikkerhedsstyrelsen.
Sikkerhedsstempelmærker
§ 31 c.
For de tobaksprodukter, som er afgiftsbelagte i medfør af bekendtgørelse af lov om tobaksafgifter nr. 19 af 8.
januar 2018 (tobaksafgiftsloven), genererer og udsteder Skatteforvaltningen sikkerhedsstempelmærker til
enkeltpakninger, der fungerer som både afgiftsmærke og sikkerhedsfeature.
Stk. 2.
For de tobaksprodukter, som er afgiftsbelagte i medfør af bekendtgørelse af lov om tobaksafgifter nr. 19 af 8.
januar 2018 (tobaksafgiftsloven) samt bekendtgørelse af lov om forskellige forbrugsafgifter nr. 126 af 22. februar 2018
(forbrugsafgiftsloven), men som ikke påføres afgiftsmærke, genererer og udsteder Skatteforvaltningen
sikkerhedsstempelmærker til enkeltpakninger, der fungerer som sikkerhedsfeature.
Stk. 3.
For de tobaksprodukter, som ikke er afgiftsbelagte i medfør af tobaksafgiftsloven, genererer og udsteder
Skatteforvaltningen sikkerhedsstempelmærker uden afgift, der fungerer som sikkerhedsfeature.
Sikkerhedsstyrelsens og Skatteforvaltningens kontrolvirksomhed
§ 31 d.
Sikkerhedsstyrelsen og Skatteforvaltningen kontrollerer, at enkeltpakninger af tobaksvarer er påført
entydige identitetsmærker, jf. § 31 a, og sikkerhedsstempelmærker, jf. § 31 b, stk. 1 og 2.«
3.
I
§ 43, stk. 1,
ændres »og registreringer, jf. § 23, stk. 1,« til »registreringer, jf. § 23, stk. 1 og kontrol af
identitetsmærker, jf. § 31 d,«.
4.
§ 36
affattes på følgende måde:
Ȥ
36.
Sikkerhedsstyrelsen kan forbyde markedsføring af tobaksvarer, hvis
1)
produktet ikke opfylder kravene i § 10, § 19, stk. 1, eller § 20, stk. 1 og 2, eller i regler fastsat i medfør af § 8, stk. 2,
§ 9, stk. 2, § 19, stk. 2, § 20, stk. 3, eller § 21,
2)
der ikke er sket indberetning efter § 3, stk. 1,
3)
der ikke er udarbejdet og indsendt rapport om tilsætningsstoffer eller fremlagt supplerende oplysninger herom
efter § 5, stk. 1 eller 2,
4)
der ikke er sket fremlæggelser efter § 7, stk. 1, eller årlige indberetninger efter § 7, stk. 2, eller fremlæggelser eller
indberetninger efter § 7, stk. 1 og 2, ikke er sket i henhold til regler fastsat i medfør af § 7, stk. 4,
5)
nye kategorier af tobaksvarer markedsføres her i landet uden at være anmeldt efter § 26, stk. 1, eller
6) tobaksvarer ikke er påført entydige identitetsmærker efter § 31 a og sikkerhedsstempelmærker efter § 31 b, stk. 1
og 2.«
5.
I
§ 45, stk. 1,
indsættes efter nr. 5 som nyt nummer:
»6) undlader at efterkomme sine forpligtelser i henhold til artikel 5-8, 10-14, 16, 18, 21-23, 26, 29, 31-34 eller 36 i
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.12.2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift
af et sporbarhedssystem for tobaksvarer.«
§2
I lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1020 af 21. oktober
2008, som ændret ved lov nr. 707 af 25. juni 2010, lov nr. 327 af 23. marts 2013 og lov nr. 236 af 15. marts 2017,
foretages følgende ændringer:
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0003.png
3
1.
I
§ 5
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Ved særlig grov eller gentagen overtrædelse af §§ 1 og 2 a, kan der ske fratagelse af retten til at markedsføre
tobak for en periode.«
Stk. 2. bliver herefter stk. 3.
§3
Stk. 1.
Lovens § 1 træder i kraft den 1. februar 2019. Dog har lovens kontrol- og sanktionsbestemmelser, jf. § 31 a-c,
først virkning, når de relevante forpligtelser i medfør af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af
15.12.2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer og Kommissionens
gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/576 af 15.12.2017 om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på tobaksvarer
træder i kraft den 20. maj 2019 for cigaretter og rulletobak og den 20. maj 2024 for andre tobaksvarer.
Stk. 2.
Lovens § 2 træder i kraft den 20. maj 2019.
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0004.png
4
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Indhold og formål
1.2. Baggrund
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Entydige identitetsmærker
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Kommissionens gennemførelsesforordning om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer
2.1.3. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Sikkerhedsstempelmærker
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Kommissionens gennemførelsesafgørelse om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på tobaksvarer
2.2.3. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Straf
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
4. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for borgere
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0005.png
5
10. Sammenfattende skema
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0006.png
6
1. Indledning
1.1. Indhold og formål
Formålet med lovforslaget retter sig mod etablering af foranstaltninger mod illegal handel med tobaksprodukter, som
udgør en trussel mod folkesundheden og ligeledes medfører tabte skatteindtægter for myndighederne. Formålet med
lovforslaget er tillige at skærpe sanktionerne ved overtrædelse af forbuddet mod salg af tobak til personer under 18
år, således at retten til at sælge tobak kan fratages i en periode ved gentagende overtrædelser.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak og relaterede produkter og om
ophævelse af direktiv 2001/37/EF (Tobaksvaredirektivet) regulerer bl.a. i henholdsvis artikel 15 og 16 mærkning af
sporbarhed og mærkning af tobaksvarer. Med Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.
december 2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer samt
Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/574 af 15. december 2017 om tekniske standarder for
sikkerhedsfeatures på tobaksvarer er der fastsat nærmere bestemmelser om både mærkning af sporbarhed og
mærkning af tobaksvarer.
Med lovforslaget er det hensigten at supplere Kommissionens gennemførelsesforordning om tekniske standarder for
oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer i relation til kompetence samt sanktioner.
Det foreslås, at Sikkerhedsstyrelsen bliver ansvarlig for at udpege en ID-udsteder, der kan udstede entydige
identitetsmærker, og at Skatteforvaltningen bliver ansvarlig for at generere og udstede sikkerhedsstempelmærker.
Det foreslås endvidere at styrke Sikkerhedsstyrelsens og Skatteforvaltningens kontrolopgaver. Med lovforslaget
foreslås det endelig at fastsætte strafbestemmelser ved overtrædelse af gennemførelsesforordningens bestemmelser
samt at fastsætte, at der ved grov eller gentagen overtrædelse af §§ 1 og 2 a i lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år kan ske frakendelse af retten til at markedsføre tobak for en periode.
Ændringerne af lov om tobaksvarer m.v. foreslås at træde i kraft den 1. februar 2019. Dog har lovens kontrol- og
sanktionsbestemmelser, jf. § 31 a-c, først virkning, når de relevante forpligtelser i medfør af Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.12.2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer og Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/576 af 15.12.2017 om
tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på tobaksvarer træder i kraft den 20. maj 2019 for cigaretter og rulletobak
og den 20. maj 2024 for andre tobaksvarer. Ændringerne af lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer
under 18 år foreslås af træde i kraft den 20. maj 2019.
1.2. Baggrund
Lov om tobaksvarer m.v. samt lov om elektroniske cigaretter m.v. gennemfører dele af Tobaksvaredirektivet. Det
fremgår af de almindelige bemærkninger til lov om tobaksvarer m.v., at gennemførelse af direktivets bestemmelser
om identitetsmærke og sikkerhedsfeatures, jf. artikel 15 og 16, vil blive fremsat efter, at Europa-Kommissionen har
fremlagt gennemførelsesretsakter om tekniske standarder for oprettelse og drift af følge- og sporingssystemet,
herunder mærkning med det entydige identitetsmærke og tekniske standarder for sikkerhedsfeatures. Disse
bestemmelser skal træde i kraft for cigaretter og rulletobak den 20. maj 2019 og for andre tobaksvarer end rulletobak
den 20. maj 2024.
Reglerne om et sporingssystem, jf. artikel 15, og et sikkerhedsfeaturesystem, jf. artikel 16, sigter mod at modvirke
illegal handel med tobaksvarer. Regeringen opfatter det som en udfordring, at illegale produkter underminerer den
frie bevægelighed for produkter, der er i overensstemmelse med lovgivningen, og den beskyttelse, lovgivningen om
tobakskontrol ellers skulle yde.
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0007.png
7
Tobaksvaredirektivet indeholder regler om, at enkeltpakker med tobaksvarer skal mærkes med et entydigt
identifikationsmærke og en sikkerhedsfeature, og at flytning af produkterne skal registreres, således at produkterne
kan spores i hele Unionen. Systemet skal dæmme op for markedsføring af ulovlige tobaksvarer, der ikke lever op til
kravene i tobaksvaredirektivet. Det fremgår endvidere af præambelbetragtning 30 i Tobaksvaredirektivet, at et
interoperabelt sporingssystem og en sikkerhedsmærkning skal udvikles på EU-plan. For at sikre sporingssystemets
uafhængighed og gennemsigtighed skal tobaksproducenter indgå aftaler med uafhængige tredjeparter som beskrevet
i præambelbetragtning 31.
Direktivets bestemmelser er af generel karakter og skal suppleres med mere detaljerede bestemmelser. I henhold til
direktivets artikel 15, stk. 11 og 16, stk. 2 fastsætter Kommissionen ved hjælp af gennemførelsesretsakter tekniske
standarder for etablering af sporings- og sikkerhedsmærkningssystemet.
I overensstemmelse med artikel 15, stk. 12, har Kommissionen også beføjelse til at vedtage delegerede retsakter med
henblik på at definere centrale dele af den datalagringsaftale, der skal indgå med en uafhængig tredjepart.
Kommissionen vedtog sådanne gennemførelsesretsakter og delegerede retsakter den 15. december 2017.
I forbindelse med lovforslag om ændring af lov om lægemidler og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år (Flytning af inspektionsopgaver fra Lægemiddelstyrelsen til Sikkerhedsstyrelsen og tilførsel af
kontrolopgave til Sikkerhedsstyrelsen), der som led i Bedre Balance II fremsættes i 4. kvartal af 2018, bliver
Sikkerhedsstyrelsen tilført den supplerende opgave at kontrollere forbuddet mod salg af tobak og alkohol til personer
under 18 år. Regeringen har et ønske om at styrke efterlevelsen af denne lovgivning gennem øget håndhævelse og
skærpede sanktioner særligt i grovere og gentagne tilfælde.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Entydige identitetsmærker
2.1.1. Gældende ret
Markedsføring af tobaksvarer er reguleret af bestemmelserne i lov nr. 608 af 7. juni 2016 om tobaksvarer m.v.
(tobaksvareloven), bekendtgørelse nr. 1064 af 4. juli 2016 om undersøgelser af konkrete tilsætningsstoffer i
tobaksvarer og nærmere krav til mærkning og emballering af cigaretter og rulletobak m.v., bekendtgørelse nr. 611 af
7. juni 2016 om indberetning af tobaksvarer og urtebaserede rygeprodukter samt anmeldelse af nye kategorier af
tobaksvarer m.v. samt bekendtgørelse nr. 669 af 30. maj 2016 om grænseværdier, sundhedsadvarsler og
alderskontrolsystem m.v. af tobaksvarer m.v.
Krav om entydige identitetsmærker har ikke tidligere været reguleret hverken i medfør af dansk lovgivning eller EU-
lovgivning.
2.1.2. Kommissionens gennemførelsesforordning om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer
Efter Kommissionens gennemførelsesforordning om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer defineres et entydigt identitetsmærke som den alfanumeriske kode, der gør det
muligt at identificere en enkeltpakning eller samlet emballage med tobaksvarer, jf. artikel 2, nr. 1. I
gennemførelsesforordningen fremgår de tekniske specifikationer vedrørende det entydige identitetsmærke af
forordningens kapitel II. Af artikel 3, stk. 1 fremgår det, at hver medlemsstat udpeger en enhed (”ID-udsteder”), som
er ansvarlig for at generere og udstede entydige identitetsmærker inden for en frist på højst ét år efter
gennemførelsesforordningens ikrafttræden. Efter artikel 5 kan de entydige identitetsmærker genereret af ID-
udstedere anvendes til at mærke enkeltpakninger eller samlet emballage i en periode på højst 6 måneder, efter at den
7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0008.png
8
økonomiske aktør har modtaget de entydige identitetsmærker. Efter udløbet af denne periode er de entydige
identitetsmærker ugyldige.
2.1.3. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Kommissionens gennemførelsesforordning om tekniske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for
tobaksvarer blev vedtaget den 15. december 2017. Da der er tale om en forordning, har bestemmelserne umiddelbar
og direkte virkning i de enkelte EU-medlemsstater.
Med lovforslaget fastsættes der supplerende bestemmelser til gennemførelsesforordningen i relation til den nærmere
kompetencefordeling i Danmark.
Med lovforslaget foreslås det, at Sikkerhedsstyrelsen skal udpege en enhed, der kan udstede entydige
identitetsmærker. De nærmere krav til denne ID-udsteder fremgår af artikel 3 i Kommissionens
gennemførelsesforordning om tekniske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer,
som blev vedtaget den 15. december 2017. Af artikel 3 fremgår bl.a., at hver medlemsstat skal udpege en enhed (”ID-
udsteder”), som er ansvarlig for at generere og udstede entydige identitetsmærker. Sikkerhedsstyrelsen skal i medfør
af gennemførelsesforordningen senest udpege en enhed den 6. maj 2019.
Det foreslås desuden, at de afgørelser, som træffes af ID-udstederen, vil skulle kunne indbringes for
Sikkerhedsstyrelsen. Eksempelvis vil ID-udstederen kunne træffe afgørelse om ikke at udstede entydige
identitetsmærker i situationer, hvor fabrikanten eller importøren ikke har meddelt de fornødne oplysninger som
defineret i bilag til Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/576 af 15.12.2017 om tekniske standarder for
sikkerhedsfeatures på tobaksvarer. For at beskytte virksomhedernes retssikkerhed kan afgørelser truffet af ID-
udstederen om generering og udstedelse af entydige identitetsmærker der indbringes for Sikkerhedsstyrelsen, som
således vil fungere som klageinstans for de afgørelser, der træffes af den udpegede ID-udsteder.
2.2. Sikkerhedsstempelmærker
2.2.1. Gældende ret
Afgifter på tobak reguleres i bekendtgørelse af lov nr. 19 af 8. januar 2018 om tobaksafgifter (tobaksafgiftsloven),
bekendtgørelse nr. 186 af 26. februar 2013 om tobaksafgifter samt bekendtgørelse af lov nr. 126 af 2. februar 2018
om forskellige forbrugsafgifter.
Krav om sikkerhedsstempelmærker har ikke tidligere været reguleret hverken i medfør af dansk lovgivning eller EU-
lovgivning.
2.2.2. Kommissionens gennemførelsesafgørelse om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på tobaksvarer
Med Kommissionens gennemførelsesafgørelse om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på tobaksvarer
fastsættes der tekniske standarder for sikkerhedsfeatures, som påføres på enkeltpakninger med tobaksvarer, der
markedsføres på EU-markedet, jf. artikel 1. I artikel 2 beskrives de nærmere definitioner, der ledsager
sikkerhedsfeaturen, herunder at ”autentificeringselement” er et element i en sikkerhedsfeature, jf. artikel 2, stk. 1,
litra a, samt hvornår sikkerhedsfeaturen anses for ”ikke skjult”, ”delvis skjult” og ”skjult”, jf. artikel 2, stk. 1, litra b-d.
Det fremgår endvidere af artikel 3, at medlemsstaterne skal kræve, at sikkerhedsfeaturen skal være sammensat af
mindst fem typer autentificeringselementer, hvoraf mindst a) ét skal være ikke skjult, b) ét skal være delvist skjult og
c) ét skal være skjult, jf. artikel 3, stk. 1, litra a-c. I forlængelse heraf fremgår det af bestemmelsen, at
medlemsstaterne skal kræve, at mindst ét af autentificeringselementerne skal leveres af en uafhængig
tredjepartsleverandør, som opfylder kravene i gennemførelsesafgørelsens artikel 8, jf. artikel 3, stk. 2. Det fremgår
8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0009.png
9
videre af artikel 8, hvilke elementer der må være til stede ved anvendelsen af artikel 3, stk. 2, for at en leverandør af
autentificeringselementer samt dennes eventuelle underleverandører kan anses for værende uafhængige.
2.2.3. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Kommissionens gennemførelsesafgørelse om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på tobaksvarer blev vedtaget
den 15. december 2017. Gennemførelsesafgørelsens bestemmelserne har umiddelbar og direkte virkning i de enkelte
EU-medlemsstater.
Det foreslås, at Skatteforvaltningen skal generere og udstede sikkerhedsstempelmærker til enkeltpakninger. Det
foreslås, at Skatteforvaltningen skal lave to forskellige slags sikkerhedsstempelmærker afhængigt af, om det
pågældende tobaksprodukt er afgiftsbelagt eller ej. For de tobaksprodukter, der er afgiftsbelagte i medfør af
tobaksafgiftsloven, genererer og udsteder Skatteforvaltningen sikkerhedsstempelmærker til enkeltpakninger, der
fungerer som både afgiftsmærke og sikkerhedsfeature. For de produkter, der er afgiftsbelagte i medfør af
forbrugsafgiftsloven, genererer og udsteder Skatteforvaltningen sikkerhedsfeatures. For de tobaksprodukter, som ikke
er afgiftsbelagte i medfør af tobaksafgiftsloven, genererer og udsteder Skatteforvaltningen sikkerhedsstempelmærker
uden afgift, der også fungerer som sikkerhedsfeature.
2.3. Straf
2.3.1. Gældende ret
I lov om tobaksvarer m.v. fremgår det af § 45, stk. 1, at medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes man med bøde, hvis man overtræder § 4, stk. 1, § 5, stk. 1, § 10, § 13, § 14, stk. 1, §§ 15-17, § 18,
stk. 1, § 19, stk. 1, § 20, stk. 1 og 2, § 28, stk. 2, eller § 30, stk. 1. Desuden straffes man med bøde, hvis man undlader
at efterkomme anmeldelsespligten i § 26, stk. 1, undlader at efterkomme registreringspligten i § 23, stk. 1, overtræder
et forbud meddelt efter §§ 36 eller 37 eller undlader at efterkomme et påbud eller en oplysningspligt, der har
hjemmel i § 3, stk. 1, § 5, stk. 2, § 7, § 28, stk. 1, § 32, stk. 2, eller § 38.
Det fremgår af lovens § 45, stk. 2, at i regler, der fastsættes i medfør af § 8, stk. 2, § 9, stk. 2, § 21 eller § 30, stk. 2, kan
der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelserne i reglerne. Endelig fremgår det af lovens § 45, stk. 3,
at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Det fremgår af § 1 i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1020
af 21. oktober 2008, som ændret ved lov nr. 707 af 25. juni 2010, lov nr. 327 af 23. marts 2013 og lov nr. 236 af 15, at
tobaksvarer ikke må sælges til personer under 18 år. Straffen for overtrædelse af forbuddet er bøde.
2.3.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Kommissionens gennemførelsesforordning om tekniske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for
tobaksvarer samt Kommissionens gennemførelsesafgørelse om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på
tobaksvarer indeholder ikke strafbestemmelser.
Sundheds- og Ældreministeriet finder det hensigtsmæssigt, at kravene til påsætning af henholdsvis entydige
identitetsmærker samt sikkerhedsstempelmærker bliver håndhævet i praksis. Det foreslås derfor, at der indføres en
kontrolordning, hvor Sikkerhedsstyrelsen og Skatteforvaltningen i samarbejde kontrollerer, at tobaksvarer er påført
entydige identitetsmærker og sikkerhedsstempelmærker. Det er tanken at drage nytte af, at Sikkerhedsstyrelsen
allerede udfører kontrolopgaver i detailledet, samt at Skatteforvaltningen allerede udfører kontrolbesøg hos
virksomheder, borgere, grænseovergange samt lufthavne.
Det foreslås desuden, at Sikkerhedsstyrelsen kontrollerer, at ID-udstederen og leverandører af anti-
manipulationsudstyr i sporbarhedssystemet er uafhængige af tobaksindustrien. Sikkerhedsstyrelsens kontrol heraf
9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0010.png
10
skal sikre, at der ikke forefindes interessekonflikter hos leverandører af elementerne i sporbarhedssystemet.
Derudover foreslås det med lovforslaget, at der kan straffes med bøde, hvis personer undlader at efterkomme sine
forpligtelser i henhold til artikel 8, 10-14, 16, 18, 21-23, 26, 29, 31-34 eller 36 i Kommissionens
gennemførelsesforordning om tekniske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer.
Den foreslåede strafbestemmelse skal ses i forlængelse af § 45, stk. 1, nr. 1-5, i lov om tobaksvarer m.v., hvoraf
fremgår, at der straffes med bøde i en række situationer, hvor der sker overtrædelse af bl.a. bestemmelserne om
markedsføring, registrering m.v. i lov om tobaksvarer m.v. Ved overtrædelse af artikel 8, 10-14, 16, 18, 21-23, 26, 29,
31-34 eller 36 i gennemførelsesforordningen anvendes de almindelige forvaltningsretlige regler vedrørende
partshøring og afgørelse.
Sundheds- og Ældreministeriet finder det endvidere vigtigt at håndhæve, at aldersgrænserne for salg af tobak
håndhæves. Sundheds- og Ældreministeriet ønsker derfor, at det skal være muligt, at der kan ske midlertidig
frakendelse af retten til at markedsføre tobak i grove gentagelsestilfælde ved anvendelse af sporbarhedssystemet,
hvorefter enkeltpakninger med tobaksvarer påføres entydige identitetsmærker.
Derfor foreslås en ændring af sanktionsbestemmelsen i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under
18 år, således at en detailforhandler ved særlig grov eller gentagen overtrædelse af forbuddet mod salg til personer
under 18 år kan fratages retten til at markedsføre tobak for en periode. Gennemførelsen af denne sanktion vil kunne
understøttes ved, at Sikkerhedsstyrelsen anmoder ID-udstederen om at deaktivere den pågældende forhandlers
identitetskode fra sporbarhedssystemet i frakendelsesperioden, da alle ID-udstedere kan identificeres med en entydig
identitetskode, som består af alfanumeriske tegn, jf. artikel 3, stk. 4, i Kommissionens gennemførelsesforordning om
tekniske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer.
3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Forslaget forventes at medføre øgede økonomiske omkostninger for Sikkerhedsstyrelsen på 1,8 mio. kr.
Sikkerhedsstyrelsens omkostninger dækkes ved en forhøjelse af det allerede eksisterende tobaksvaregebyr. Ved
indførelsen af lov om tobaksvarer m.v. i 2016, tildeltes Sikkerhedsstyrelsen en gebyrmæssige ramme på 9 mio. kr.
årligt til udførelsen af kontrollen på området. På baggrund af mindre aktivitet end estimeret blev gebyret nedsat til 7,2
mio. kr. ultimo 2016. Ved tilførslen af yderligere opgaver på baggrund af sporbarhedssystemet udnyttes den
oprindelige ramme igen på 9 mio. kr.
Sikkerhedsstyrelsens ressourceforbrug til håndteringen af frakendelser af retten til at markedsføre tobaksvarer, jf.
lovforslagets § 2, forventes at kunne finansieres inden for den samlede gebyrøkonomiske ramme. Dette bygger på
forventningen om, at der på baggrund af den præventive effekt af denne skærpede sanktion vil være få sager, ligesom
der er tale om en marginal aktivitet byggende på den eksisterende ordinære markedskontrol med tobaksvarer, som er
finansieret af samme tobaksgebyr som sporbarhedssystemet, ligesom håndteringen bygger på den målrettede
aktivitet med alderskontroldelen i forbindelse med markedskontrollen, som er særskilt bevillingsfinansieret.
Det vurderes ikke, at forslaget i øvrigt indebærer økonomiske konsekvenser for det offentlige, herunder i relation til
Skatteforvaltningens opgaver.
4. Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Alle medlemsstater skal udpege en ID-udsteder, der er ansvarlig for udstedelse m.v. af entydige
identifikationsmærker. Med lovforslaget foreslås det, at Sikkerhedsstyrelsen udpeger enheden. Dette vil indebære
administrative konsekvenser for Sikkerhedsstyrelsen. Det forventes ikke, at Sikkerhedsstyrelsens tilsyn med, at ID-
udstederen og leverandører af anordninger, der sikrer mod manipulation, samt eventuelle underleverandører er
uafhængige af tobaksindustrien, jf. § 31 b, stk. 1, vil få organisatoriske konsekvenser for Sikkerhedsstyrelsen. Ligeledes
10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0011.png
11
vurderes det, at kontrolvirksomheden med enkeltpakninger efter forslagets § 31 d kan indeholdes inden for de
organisatoriske rammer af både Skatteforvaltningens og Sikkerhedsstyrelsens nuværende kontrolvirksomhed.
Det vurderes, at Sikkerhedsstyrelsens kontrol med de entydige identitetsmærker vil kræve en teknisk løsning, hvorved
der på kontrolstedet kan foretages en kontrol eksempelvis ved en håndholdt enhed. Der vil i den forbindelse være
behov for udvikling, implementering og vedligehold af et IT-system eventuelt kombineret med håndholdte enheder.
Det vurderes ikke, at forslaget i øvrigt indebærer implementeringskonsekvenser for kommuner, regioner eller statslige
myndigheder.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Selve sporings- og sikkerhedsmærkesystemet, som er reguleret ved forordning, vil have erhvervsøkonomiske
konsekvenser for erhvervslivet, da det er erhvervslivet, der skal betale for ordningen. Det er således ikke nærværende
lovforslag, der pålægger erhvervslivet disse byrder.
6. Administrative konsekvenser for borgere
Det vurderes, at lovforslaget ikke medfører administrative konsekvenser for borgere.
7. Miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at forslaget ikke medfører miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget er et supplement til de gennemførelsesretsakter, der er udstedt i medfør af Tobaksvaredirektivet
(direktiv 2014/40/EU). Gennemførelsesretsakterne består af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2018/574 af 15.12.2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer og fra
Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/576 af 15.12.2017 om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures
på tobaksvarer.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
[Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx. xxxx 20xx til den xx. xxxx 20xx været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Sikkerhedsstyrelsen forventes med
lovforslaget at få øgede omkostninger på
1,8 mio. kr. årligt, hvorved der vil ske fuld
udnyttelse af den gebyrmæssige ramme,
som Sikkerhedsstyrelsen blev tildelt ved
11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0012.png
12
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Ingen
indførelsen af lov om tobaksvarer m.v. i
2016.
Ja.
Sikkerhedsstyrelsen skal udpege en ID-
udsteder, der er ansvarlig for udstedelse
af entydige identifikationsmærker, hvilket
vil medføre
implementeringskonsekvenser for
styrelsen.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet, m.v.
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet, m.v.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Er i strid med de fem principper
for
implementering
af
erhvervsrettet EU-regulering/Går
videre end minimumskrav i EU-
regulering
(sæt X)
Lovforslaget supplerer Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af
15.12.2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for
tobaksvarer og Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/576 af 15.12.2017
om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på tobaksvarer.
Ja
Nej
X
12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0013.png
13
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2.
I § 2, stk. 1, nr. 1-22, i lov om tobaksvarer m.v. fremgår en række definitioner, som udgør centrale begreber, der
anvendes i lov om tobaksvarer m.v. Med nærværende lovforslag foreslås det, at der indsættes to yderligere nye
definitioner, som beskriver et »entydigt identitetsmærke« samt »økonomiske aktører«.
Med lovforslaget indsættes der i § 2 i lov om tobaksvarer m.v. et nyt nr.
23,
hvorefter et entydigt identitetsmærke er
den alfanumeriske kode, der gør det muligt at identificere en enkeltpakning eller samlet emballage med tobaksvarer,
jf. tilsvarende artikel 2, stk. 1, i Kommissionens gennemførelsesforordning om tekniske standarder for oprettelse og
drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer. Der indsættes desuden med lovforslaget i § 2 i lov om tobaksvarer m.v.
et nyt nr.
24,
som beskriver økonomiske aktører som værende enhver fysisk eller juridisk person, der er involveret i
handel med tobaksvarer, herunder til eksport, fra fabrikanten til den sidste økonomiske aktør inden det første
detailsalgssted, jf. tilsvarende artikel 2, stk. 2, i Kommissionens gennemførelsesforordning om tekniske standarder for
oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer.
Det foreslås med lovforslaget, at der indsættes et nyt kapitel 9 a. I det nye kapitel 9 a foreslås der indsat § 31 a, stk. 1,
hvoraf fremgår, at Sikkerhedsstyrelsen skal udpege en enhed, der kan udstede entydige identitetsmærker. De
nærmere krav til denne ID-udsteder fremgår af artikel 3 i Kommissionens gennemførelsesforordning om tekniske
standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer blev vedtaget den 15. december 2017.
Sikkerhedsstyrelsen skal i medfør af gennemførelsesforordningen senest udpege en ID-udsteder den 6. maj 2019.
ID-udstederen skal bl.a. være i stand til mod gebyr fra producenter og importører at generere og udstede entydige
identitetsmærker, som skal påføres enkeltpakninger af tobak. Gebyrerne skal være ikke-diskriminerende og stå i et
rimeligt forhold til antallet af identitetsmærker, som udstedes til de økonomiske aktører, med samtidig hensyntagen
til den valgte leveringsmåde af mærkerne, herunder at der skal kunne ske fysisk levering af de entydige
identitetsmærker til de aktører, der måtte anmode om det. De fastsatte gebyrer skal derudover kun vedrøre
genereringen og udstedelsen af entydige identitetsmærker, jf. § 31 a, stk. 3.
Med lovforslagets § 31 b, stk. 1, foreslås det endvidere, at Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med, at ID-udstederen og
leverandører af anti-manipulationsudstyr samt disses underleverandører er uafhængige af tobaksindustrien. Kravene
til uafhængighed fremgår af Kommissionens gennemførelsesforordning om tekniske standarder for oprettelse og drift
af et sporbarhedssystem for tobaksvarer i artikel 35. Her kræves det, at de forskellige leverandører af ydelser til
sporbarhedssystemet skal være uafhængige af tobaksindustrien i både retsform, organisation og beslutningstagning
samt i finansiel og ledelsesmæssig henseende. Hovedhensynet bag disse bestemmelser er at sikre, at der ikke
forefindes interessekonflikter hos leverandører af elementerne i sporbarhedssystemet.
Det fremgår af bestemmelsen i artikel 35, nr. 4, at ID-udstedere og andre leverandører af elementer i
sporbarhedssystemet kan blive bedt om at fremlægge den dokumentation, der skønnes nødvendig for at vurdere om
kriterierne i artiklens stk. 2 overholdes, jf. § 31 b, stk. 2. Denne dokumentation kan omfatte – men er ikke begrænset
til – årlige erklæringer om opfyldelse af uafhængighedskriterierne i stk. 2. Disse erklæringer kan omfatte udtømmende
lister over tjenesteydelser, der er leveret til tobaksindustrien i løbet af det sidste kalenderår samt individuelle
erklæringer om økonomisk uafhængighed af tobaksindustrien fra alle medlemmer af den uafhængige leverandørs
ledelse. Enhver ændring i ovennævnte meddeles uden ophold til Sikkerhedsstyrelsen.
Med lovforslagets § 31 b, stk. 3, foreslås det desuden, at det bør være muligt at indbringe afgørelser truffet af ID-
udstederen for Sikkerhedsstyrelsen. ID-udstederens hverv vil, udover selve genereringen af entydige
identitetsmærker, omfatte at modtage de oplysninger, som er nødvendige for at generere et identitetsmærke af
fabrikanter og importører. Kravene til, hvilke oplysninger der er nødvendige, fremgår af bilag til Kommissionens
gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/576 af 15.12.2017 om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på tobaksvarer.
13
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0014.png
14
Hvis en bestilling på entydige identitetsmærker ikke indeholder de i bilaget krævede oplysninger, kan ID-udstederen
ikke generere det entydige identitetsmærke. Der kan ligeledes tænkes situationer, hvor en fabrikant eller importør
ikke har betalt rettidigt og dermed ikke kan få leveret fremtidige identitetsmærker. I begge situationer vil det ikke
være muligt for fabrikanten eller importøren af markedsføre de pågældende tobaksprodukter lovligt, og disse
produkter vil som udgangspunkt betragtes som illegale.
For at beskytte virksomhedernes retssikkerhed bør sådanne afgørelser truffet af ID-udstederen kunne indbringes for
Sikkerhedsstyrelsen, som har mulighed for at vurdere sagen og enten bede ID-udstederen om at træffe en ny
afgørelse eller selv at træffe en ny afgørelse ud fra bestemmelserne i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
af 15.12.2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer.
Det foreslås endvidere, at Skatteforvaltningen skal generere og udstede sikkerhedsstempelmærker til
enkeltpakninger, jf. § 31 c, stk. 1-3. Der lægges op til, at Skatteforvaltningen skal lave to forskellige slags
sikkerhedsstempelmærker afhængigt af, om det pågældende tobaksprodukt er afgiftsbelagt eller ej. For de
tobaksprodukter, der er afgiftsbelagte i medfør af tobaksafgiftsloven, vil Skatteforvaltningen skulle generere og
udstede sikkerhedsstempelmærker til enkeltpakninger, der fungerer som både afgiftsmærke og sikkerhedsfeature. For
de produkter, der er afgiftsbelagte i medfør af forbrugsafgiftsloven, genererer og udsteder Skatteforvaltningen
sikkerhedsfeatures. For de tobaksprodukter, som ikke er afgiftsbelagte i medfør af tobaksafgiftsloven, genererer og
udsteder Skatteforvaltningen sikkerhedsstempelmærker uden afgift, der også fungerer som sikkerhedsfeature. De
nærmere bestemmelser om sikkerhedsfeatures fremgår af Kommissionens delegerede retsakt om tekniske standarder
for sikkerhedsfeatures på tobaksvarer artikel 1-8.
Med lovforslaget foreslås det desuden at præcisere, på hvilken måde forpligtelserne i Kommissionens
gennemførelsesforordning om tekniske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer og
Kommissionens gennemførelsesafgørelse om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på tobaksvarer kontrolleres
på. Der lægges op til, at både Sikkerhedsstyrelsen og Skatteforvaltningen kontrollerer, at tobaksvarer er påført
entydige identitetsmærker og sikkerhedsstempelmærker. Det er samtidig også op til Sikkerhedsstyrelsen at
kontrollere, hvorvidt ID-udstederen og leverandører af anordninger, der sikrer mod manipulation og eventuelle
underleverandører i sporbarhedssystemet er uafhængige af tobaksindustrien.
Til nr. 3.
Efter § 43, stk. 1, i lov om tobaksvarer m.v. opkræver Sikkerhedsstyrelsen gebyrer til dækning af Sikkerhedsstyrelsens
omkostninger i nærmere opregnede tilfælde.
Med lovforslaget foreslås det, at Sikkerhedsstyrelsen også vil opkræve gebyrer til dækning af Sikkerhedsstyrelsens
omkostninger i forbindelse med deres kontrol af identitetsmærker, jf. lovforslagets foreslåede § 31 d.
Sikkerhedsstyrelsen vil med lovforslaget skulle varetage en ny opgave i forbindelse med deres kontrol af
identitetsmærker, og de opkrævede gebyrer skal bl.a. dække modtagelse af indberetninger og registreringer. Ved
indførelsen af lov om tobaksvarer m.v. i 2016, tildeltes Sikkerhedsstyrelsen en gebyrmæssige ramme på 9 mio. kr.
årligt til udførelsen af kontrollen på området. På baggrund af mindre aktivitet end estimeret blev gebyret nedsat til 7,2
mio. kr. ultimo 2016. Gebyrsatserne vil blive fastsat ud fra de forventede omkostninger til de forskellige opgaver med
henblik på at udnytte den oprindelige ramme på 9 mio. kr. årligt til kontrollen.
Til nr. 4 og 5.
Efter § 36, stk. 1, i lov om tobaksvarer m.v. kan Sikkerhedsstyrelsen forbyde markedsføring af tobaksvarer, der ikke
opfylder kravene i § 10, § 19, stk. 1, § 20, stk. 1, eller i regler fastsat i medfør af §§ 8-9 eller § 21.
Med nærværende lovforslag foreslås det, at Sikkerhedsstyrelsen derudover kan forbyde markedsføring af tobaksvarer,
hvis tobaksvarer ikke er påført entydige identitetsmærker efter § 31 a og sikkerhedsstempelmærker efter § 31 c, stk. 1
og 2.
14
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0015.png
15
Det foreslås med lovforslaget, at der kan straffes med bøde, hvis virksomheder undlader at efterkomme sine
forpligtelser i henhold til artikel 8, 10-14, 16, 18, 21-23, 26, 29, 31-34 eller 36 i gennemførelsesforordningen om
tekniske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer. Strafbestemmelsen er således
parallel med § 45, stk. 1, nr. 1-5, i lov om tobaksvarer m.v., hvorefter der straffes med bøde, hvis der sker
overtrædelse af en række forpligtelser i lov om tobaksvarer m.v.
Det forudsættes med lovforslaget, at det anses for særligt skærpende, hvis der sker grov eller gentagen overtrædelse
af forpligtelserne i retsakterne.
Det forudsættes endvidere, at der ved overtrædelse af artikel 8, 10-14, 16, 18, 21-23, 26, 29, 31-34 eller 36 i
gennemførelsesforordningen straffes der med bøde på 10.000 kr. i førstegangstilfælde og 20.000 kr. i
andengangstilfælde. I tredjegangs-, fjerdegangs og femtegangstilfælde straffes der med bøde på 40.000 kr.
Til § 2
Efter lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år gælder der et forbud mod salg af
tobaksvarer til personer under 18 år, jf. lovens §§ 1-2 a.
Det foreslås, at der kan ske frakendelse af retten til at markedsføre tobak i grove gentagelsestilfælde for en periode,
hvis der sker salg til personer under 18 år.
Det forudsættes, at tredje gang der sker overtrædelse, vil der ske midlertidig fratagelse af retten til at sælge tobak i
tre måneder, såfremt det er mindre end 2 år siden, at den første forseelse blev begået.
Det forudsættes, at hvis der sker overtrædelse for fjerde gang, vil der ske midlertidig fratagelse af retten til at sælge
tobak i seks måneder, såfremt det er mindre end 1 år siden, at den sidste karantæneperiode udløb.
Det forudsættes endelig, at hvis der sker overtrædelse for femte gang, vil der ske midlertidig fratagelse af retten til at
sælge tobak i tolv måneder, såfremt det er mindre end 1 år siden, at den sidste karantæneperiode udløb.
Den foreslåede ordning forudsættes håndhævet dels ved Sikkerhedsstyrelsens kontrol, dels på baggrund af
gennemførelsesforordningens bestemmelser om entydige identitetsmærker. I medfør af gennemførelsesforordningen
genereres entydige identitetsmærker af ID-udstedere, som anvendes til at mærke enkeltpakninger eller samlet
emballage.
Identitetsmærkerne angiver bl.a. destinationen for det pågældende produkt, dvs. den detailforhandler, som skal
sælge til forbrugeren. Denne angivelse baseres på, at detailforhandleren oprettes i et tilknyttet register og får tildelt
en identifikationskode. Denne registrering af den enkelte forhandler og den tilhørende identifikationskode vil kunne
fjernes i forbindelse med et salgsforbud for den pågældende forhandler, således at den pågældende forhandler ikke
længere er registreret i sporbarhedssystemet og dermed ikke kan indtastes som destination for et tobaksprodukt. Det
betyder, at når en fabrikant eller importør skal indtaste tobaksproduktets forventede forsendelsesrute, så vil det ikke
være tilladt for det sidste led inden detailledet, eksempelvis en kædes hovedlager, at sende tobaksprodukter ud til
den detailforhandler, som har fået frataget sin identifikationskode i en nærmere afgrænset periode.
Til § 3
Det foreslås, at lovens § 1 om ændringer af lov om tobaksvarer m.v. træder i kraft den 1. februar 2019. Dog har lovens
kontrol- og sanktionsbestemmelser, jf. § 31 a-c, først virkning, når de relevante forpligtelser i medfør af
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.12.2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift
af et sporbarhedssystem for tobaksvarer og Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/576 af 15.12.2017
15
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0016.png
16
om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på tobaksvarer træder i kraft den 20. maj 2019 for cigaretter og
rulletobak og den 20. maj 2024 for andre tobaksvarer.
Det foreslås desuden, at lovens § 2 om ændring af lov om forbud mod salg af tobak og alkohol træder i kraft den 20.
maj 2019. Det følger af § 49 i lov om tobaksvarer m.v., at lov om tobaksvarer m.v. ikke gælder på Færøerne og
Grønland. Loven gælder derfor ikke Færøerne og Grønland.
16
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0017.png
17
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om tobaksvarer m.v., jf. lov nr. 608 af 7. juni 2016,
foretages følgende ændringer:
1.
I § 2 indsættes efter nr. 22:
»23) Entydigt identitetsmærke: Den alfanumeriske
kode, der gør det muligt at identificere en enkeltpakning
eller samlet emballage med tobaksvarer.
24) Økonomiske aktører: Enhver fysisk eller juridisk
person, der er involveret i handel med tobaksvarer,
herunder til eksport, fra fabrikanten til den sidste
økonomiske aktør inden det første detailsalgssted.«
2.
Efter kapitel 9 indsættes:
»Kapitel 9 a
Etablering af et sporingssystem og et
sikkerhedsmærkningssystem
Entydige identitetsmærker
§ 31 a.
Sikkerhedsstyrelsen udpeger en ID-udsteder,
der kan udstede entydige identitetsmærker. ID-
udstederen har kompetence til at udstede entydige
identitetsmærker for de tobaksprodukter, der
fremstilles i Danmark samt på det marked, hvor de
pågældende produkter markedsføres.
Stk. 2.
ID-udstederen kan kræve betaling for
driftsopgaver, som relaterer sig til udstedelsen af
entydige identitetsmærker, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
De gebyrer, som ID-udstederen fastsætter og
opkræver af de økonomiske aktører, kan udelukkende
vedrøre generering og udstedelse af entydige
identitetsmærker. Gebyrer skal være ikke-
diskriminerende og stå i rimeligt forhold til antallet af
entydige identitetsmærker, der genereres og udstedes
til økonomiske aktører, under hensyntagen til
leveringsmåden.
§ 31 b.
Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med, at ID-
udstederen og leverandører af anordninger, der sikrer
mod manipulation, samt eventuelle underleverandører
er uafhængige af tobaksindustrien, jf. artikel 35 i
gennemførelsesforordning om tekniske standarder for
oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for
17
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0018.png
18
tobaksvarer.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen kan af ID-udstederen og
leverandører af anordninger, der sikrer mod
manipulation, samt eventuelle underleverandører
kræve at få meddelt alle oplysninger, der er nødvendige
for tilsynet efter stk. 4.
Stk. 3.
Afgørelser truffet af ID-udstederen udpeget i
henhold til § 31a, stk. 1, kan indbringes for
Sikkerhedsstyrelsen.
Sikkerhedsstempelmærker
§ 31 c.
For de tobaksprodukter, som er afgiftsbelagte i
medfør af bekendtgørelse af lov om tobaksafgifter nr.
19 af 8. januar 2018 (tobaksafgiftsloven), genererer og
udsteder Skatteforvaltningen sikkerhedsstempelmærker
til enkeltpakninger, der fungerer som både
afgiftsmærke og sikkerhedsfeature.
Stk. 2.
For de tobaksprodukter, som er afgiftsbelagte i
medfør af bekendtgørelse af lov om tobaksafgifter nr.
19 af 8. januar 2018 (tobaksafgiftsloven) samt
bekendtgørelse af lov om forskellige forbrugsafgifter nr.
126 af 22. februar 2018 (forbrugsafgiftsloven), men som
ikke påføres afgiftsmærke, genererer og udsteder
Skatteforvaltningen sikkerhedsstempelmærker til
enkeltpakninger, der fungerer som sikkerhedsfeature.
Stk. 3.
For de tobaksprodukter, som ikke er
afgiftsbelagte i medfør af tobaksafgiftsloven, genererer
og udsteder Skatteforvaltningen
sikkerhedsstempelmærker uden afgift, der fungerer
som sikkerhedsfeature.
Sikkerhedsstyrelsens og Skatteforvaltningens
kontrolvirksomhed
§ 31 d.
Sikkerhedsstyrelsen og Skatteforvaltningen
kontrollerer, at enkeltpakninger af tobaksvarer er påført
entydige identitetsmærker, jf. § 31 a, og
sikkerhedsstempelmærker, jf. § 31 b, stk. 1 og 2.«
3.
I § 43, stk. 1, ændres »og registreringer, jf. § 23, stk.
1,« til »registreringer, jf. § 23, stk. 1 og kontrol af
identitetsmærker, jf. § 31 c,«.
4.
I § 36, stk. 1 indsættes efter nr. 5:
»6) tobaksvarer ikke er påført entydige
identitetsmærker efter § 31 a og
sikkerhedsstempelmærker efter § 31 b, stk. 1 og 2.«
5.
I
§ 45, stk. 1,
indsættes efter nr. 5 som nyt nummer:
»6) undlader at efterkomme sine forpligtelser i henhold
til artikel 5-8, 10-14, 16, 18, 21-23, 26, 29, 31-34 eller 36
i gennemførelsesforordning om tekniske standarder for
oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for
tobaksvarer.«
18
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 443: Udkast til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år (Etablering af et sporingssystem og et sikkerhedsmærkningssystem samt skærpede sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år), fra sundhedsministeren
1934066_0019.png
19
§2
I lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer
under 18 år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1020 af 21.
oktober 2008, som ændret ved lov nr. 707 af 25. juni
2010, lov nr. 327 af 23. marts 2013 og lov nr. 236 af 15.
marts 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
Ved særlig grov eller gentagen overtrædelse af
§§ 1 og 2 kan der ske fratagelse af retten til at
markedsføre tobak for en periode.«
Stk. 2 bliver herefter til stk. 3.
§3
Stk. 1.
Lovens § 1 træder i kraft den 1. februar 2019. Dog
har lovens kontrol- og sanktionsbestemmelser, jf. § 31 a-
c, først virkning, når de relevante forpligtelser i medfør
af Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2018/574 af 15.12.2017 om tekniske standarder for
oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for
tobaksvarer og Kommissionens gennemførelsesafgørelse
(EU) 2018/576 af 15.12.2017 om tekniske standarder for
sikkerhedsfeatures på tobaksvarer træder i kraft den 20.
maj 2019 for cigaretter og rulletobak og den 20. maj
2024 for andre tobaksvarer.
Stk. 2.
Lovens § 2 træder i kraft den 20. maj 2019.
19